تاکسی‌های یورو 5 در خیابان‌های پایتخت

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور: 40هزار دستگاه تاکسی با استاندارد یورو5 نوسازی می‌شود

با توجه به مصوبه ارتقای سطح آلاینده‌ها از یورو ۴ به یورو ۵، یک خودروساز برای تحویل ۴۰هزار تاکسی با استاندار یورو ۵ اعلام آمادگی کرده است.

شهروندآنلاین- یک خودروساز، یورو 5 کردن  40هزار تاکسی را به‌ عهده گرفت. طرح نوسازی تاکسی فرسوده از سال 95 کلید خورد. در سال 95 قرار بر این شد با استفاده از ظرفیت‌ها 65هزار تاکسی نوسازی شوند؛ طرحی که اجرایی‌شدن به خود ندید.

اجرایی‌نشدن طرح نوسازی تاکسی فرسوده ناوگان تاکسیرانی را به انباشت تاکسی فرسوده روبه‎رو کرد. مصوبه هیأت‌وزیران تاکسی‌هایی که به 10سالگی می‌رسند را فرسوده می‌داند. تاکسی‌هایی که تنها 100 دستگاه‌شان سال گذشته به شکل آزمایشی از محل قانون ماده 12 نوسازی شدند.

مصوبه هیأت‌وزیران تاکسی‌هایی که به 10سالگی می‌رسند را فرسوده می‌داند. تاکسی‌هایی که تنها 100 دستگاه‌شان سال گذشته به شکل آزمایشی از محل قانون ماده 12 نوسازی شدند.

شهرداری هم تسهیلات 50میلیونی درنظر گرفت تا ناوگان تاکسیرانی نونوارشدن را به خود ببیند. تسهیلاتی با سود 4 تا 8درصد. نیمه سال 98 بود که شماره‌گذاری‌ها به دلیل الزامات سطح آلایندگی‌‌ها متوقف شد.

شماره‌گذاری‌ها به تابلوی ایست رسیدند تا تاکسی‌هایی که در طرح نوسازی ثبت‌نام کرده بودند، شماره‌گذاری نشوند و شاهد دپوی تاکسی‌ها باشیم. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور اما شرط نوسازی ناوگان تاکسیرانی را ابلاغیه خودروهای یورو 4 و 5 از سوی محیط‌زیست اعلام کرده بود. مرتضی ضامنی گفته بود: «کار نوسازی ناوگان تاکسیرانی کشور طرحی فرادستگاهی است که نیاز به همکاری دارد.»

شهرداری هم تسهیلات 50میلیونی درنظر گرفت تا ناوگان تاکسیرانی نونوارشدن را به خود ببیند. تسهیلاتی با سود 4 تا 8درصد.

ضامنی سال 98 از وجود 15هزار تاکسی فرسوده خبر داده بود. تاکسی‌هایی که در آخر سال خود را به رقم 192هزار دستگاه رساندند. او اعلام کرده بود این رقم تا سال 1400 به 242هزار دستگاه می‌رسد؛ یعنی تقریبا 74درصد ناوگان موجود فرسوده خواهد بود.

بیش از دوسال است که روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده در کشور با مشکل رو‌به‌رو شده است. شرکت‌های خودروسازی به تعهدات خود برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی عمل نکرده‌اند، به‌طوری که  دوسال قبل تنها هزار و 500 تاکسی نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده شدند. اما حالا مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور می‌گوید، فرآیند تحویل خودرو با استاندارد یورو 5 از پانزدهم آبان از سرگرفته خواهد شد.

ضامنی سال 98 از وجود 15هزار تاکسی فرسوده خبر داده بود. تاکسی‌هایی که در آخر سال خود را به رقم 192هزار دستگاه رساندند. او اعلام کرده بود این رقم تا سال 1400 به 242هزار دستگاه می‌رسد؛ یعنی تقریبا 74درصد ناوگان موجود فرسوده خواهد بود.

به گفته ضامن تا پایان سال ۱۰هزار دستگاه خودرو در فرآیند نوسازی قرار خواهند گرفت. او تعویق در نوسازی تاکسیرانی را مربوط به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها می‌داند. ضامنی می‌گوید: «در ابتدای سال ۹۹ به مشکل مصوبه و قانون ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از استاندارد یورو ۴ به یورو ۵ برخوردیم.»

به گفته او، این قانون در حوزه تاکسیرانی اتفاق نیفتاده بود که به دولت منعکس و موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست جلب شد. اتفاقی که به گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور باعث شد مجوز نوسازی 5هزار دستگاه تاکسی با استاندارد یورو ۴ صادر شود. به گفته او، شهرداری‌‌های برخی شهرها هم به این موضوع ورود و تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت را فراهم کرده‌اند.

تا سال 1400 تقریبا 74درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده خواهد بود
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.