در غیاب واتساپ کدام پلتفرم‌ها امکان تماس صوتی وتصویری دارد؟

وزیر ارتباطات و فناوری گفت: اطلاعات تماس صوتی و تصویری با کیفیت در پلتفرم‌های ایرانی نیز وجود دارد.

به گزارش شهروند آنلاین،عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی در این باره اظهار کرد: امروز یکی از دوستانم تصویر انتقاد یکی از هموطنان عزیز را با این مضمون که هموطنان عزیز ساکن خارج از کشور برای ارتباطات با خانواده خود در ایران دچار مشکل هستند را برایم فرستاد. برقراری یک تماس تصویری باکیفیت برای افرادی که به علت بعد مسافت امکان دیدار حضوری ندارند بسیار لذتبخش است. راستش را بخواهید خود من هم در زمان تحصیل در خارج از کشور از سرویس‌های ارتباط تصویری مختلفی برای تماس با خانواده استفاده می‌کردم و الان دقیقا حس این افراد را درک می‌کنم.

از آنجایی که تا قبل از این بخش قابل توجهی از ارتباطات تصویری بر بستر یک پلتفرم خارجی انجام می‌شد که اکنون با توجه به دستور مراجع ذیصلاح فعالیت آن در کشور محدود شده است، ممکن است برخی از خانواده‌های عزیز نیز به علت عدم آشنایی با پلتفرم‌های خارجی و داخلی دیگری که امکان تماس صوتی و تصویری دارند، برای ارتباط با عزیزان خود در خارج از کشور دچار مشکل شده باشند. از فردی هم که این گلایه را منتشر کردند ممنونم. آنطور که معلوم است هنوز همه مردم از امکانات پیام‌رسان‌های داخلی اطلاع کافی ندارند و از این جهت لازم است مدیران این پلتفرم‌ها در خصوص معرفی توانمندی و امکانات آنها به عموم مردم تدبیر جدی کنند.

تماس صوتی و تصویری باکیفیت در پلتفرم‌های ایرانی بله، روبیکا و سروش پلاس نیز وجود دارد که امکانات آنها را در تصویر همین پست با شما به اشتراک گذاشته‌ام. در طی این مدت نیز افراد زیادی از اعضای کابینه گرفته تا تجار و دوستان  برای برقراری ارتباط تصویری در سفر‌های خارجی، از سرویس تماس تصویری پلتفرم‌های داخلی استفاده کرده که تجربه آنها نیز رضایتبخش بوده است. البته چندین پلتفرم و سرویس خارجی هم مثل ایمو، گوگل میت، اسکایپ  برای برقراری تماس تصویری در دسترس هستند”.

این نوشته به این معنی نیست که پلتفرم‌های داخلی در وضعیت کاملا ایده‌آل بوده و هیچ مشکلی ندارند، ان‌شاءالله با تلاش جوانان عزیز کشورمان، حمایت کاربران و دولت، محصولات وطنی مسیر رسیدن به قله‌های ایده‌آل را به سرعت خواهند پیمود.

تماس صوتی (Call Out) نوعی قابلیت تماس بین پیام‌رسان‌ها و اپراتور‌ها فراهم می‌کند و دیگر نیازی نیست که دو طرف تماس، پیام‌رسان مشابه داشته باشند. برای نمونه کاربری که پیام‌رسان گپ یا سروش و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده باشد، می‌تواند از طریق این پیام‌رسان با یک شماره همراه اول، ایرانسل یا رایتل تماس بگیرد.

پس از محدود شدن برخی پیام‌رسان‌های خارجی طی سال‌های گذشته و در چندین مرحله، مهاجرت کاربران ایرانی به پیام‌رسان‌های دیگر از جمله نمونه‌های مشابه خارجی و داخلی آغاز شد؛ اگرچه هنوز تعداد کاربران پیام‌رسان‌های داخلی با رقبای خارجی‌شان قابل مقایسه نیست، اما برخی افراد استفاده از امکانات ابزار‌های بومی را به ابزار‌های خارجی ترجیح می‌دهند.

طبق برخی تحلیل‌ها، امکانی، چون پرداخت از طریق پیام‌رسان‌های بومی از مواردی است که نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی، برای این ابزار‌های داخلی برتری ایجاد می‌کند. اکنون برخورداری از امکان تماس صوتی برای پیام‌رسان‌های بومی هم می‌تواند ویژگی دیگری باشد که کاربران را به استفاده از این ابزار‌ها تشویق کند.

در این باره معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت گذشته، با اشاره به مصوبه‌ شورای عالی فضای مجازی اعلام کرده بود اپراتور‌ها موظف هستند خدمات لازم برای برقراری امکان Call out در پیام‌رسان‌ها را برای آنها فراهم آورند و بر اساس این مصوبه، موضوع اتصال متقابل اپراتور‌ها با پیام‌رسان‌ها با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی که اعضای آنها به پنج میلیون کاربر رسیده باشد، فراهم شده بود.

بر این اساس، پس از ابلاغ مصوبه ضوابط و تعرفه اتصال متقابل پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی به اپراتور‌های تلفن همراه، قرار شده بود امکان برقراری تماس صوتی از طریق پیام رسان‌ها با شبکه این اپراتور‌ها برقرار شود؛ در همین راستا در سال جاری و به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شد که به زودی امکان تماس از سه پیام‌رسان ایرانی با اپراتور‌های تلفن ثابت و همراه فراهم می‌شود.

بر این اساس هر پلتفرمی که ضوابط لازم را داشته باشد حتما امکان ارائه سرویس call out برایش فراهم می‌شود؛ همچنین گفته شده بود سه پلتفرم داخلی ضوابط و شرایط ارائه سرویس را داشته‌اند و برقراری سرویس به اپراتور‌ها ابلاغ شده و این امید وجود دارد تا طی هفته‌های آینده این امکان به شکل عمومی برای مردم فراهم شود.

در همین رابطه پیگیری از اپراتور همراه اول درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی تماس صوتی با مشترکان موبایل از طریق پیام‌رسان‌های داخلی به این نتیجه رسیده بود که درحال حاضر اقدامات لازم در این زمینه درحال انجام است و بیشتر این آمادگی باید از سوی پیام‌رسان‌ها وجود داشته باشد و اپراتور‌های تلفن همراه کارشان راحت است و خیلی پیچیدگی ندارند؛ به طور مثال همراه اول و یک پیام رسان داخلی مانند روبیکا مشکلی ندارند، ولی باید این سرویس را با دو الی سه پیام‌رسان دیگر ارائه دهیم؛ بنابراین کار‌های زیربنایی این موضوع درحال انجام است و نتیجه این موضوع را خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌کند، زیرا در یک سمت اپراتور‌ها هستند و در سمتی دیگر تعدادی پیام‌رسان قرار دارند، اما اینکه کدام پیام‌رسان‌ها باید باشند و سرویس چگونه خواهد بود را وزارت ارتباطات اعلام می‌کند.

همچنین اپراتور دوم تلفن همراه (ایرانسل) درباره این موضوع اعلام کرده بود این طرح برای اجرایی شدن نیازمند دو اقدام فراهم شدن زیرساخت‌های فنی در سمت اپلیکیشن‌ها و تعیین تعرفه اقتصادی که پاسخگوی توسعه مورد نیاز شبکه باشد، است./باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.