ویدیو/ تنها ۹۰ ثانیه تا نیمه شب فاجعه باقی مانده است

«ساعت آخرالزمان» به نسبت سال گذشته ۱۰ ثانیه به جلو کشیده شده و روی ۹۰ ثانیه به نیمه شب تنظیم شد

ساعت آخرالزمان روی ۹۰ ثانیه به نیمه شب تنظیم شد، یعنی بشریت هیچ‌گاه به اندازه اکنون به مرگ انسان و انسانیت نزدیک نبوده است. دانشمندان با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات اقلیمی خطر نابودی انسان‌ به دست خودش را افزایش داده، ساعت آخرالزمان را نسبت به سال گذشته ۱۰ ثانیه جلو کشیدند.

اما ساعت آخر الزمان چیست؟

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ «ساعت آخرالزمان» روی ۹۰ ثانیه به نیمه شب تنظیم شد، یعنی بشریت هیچ‌گاه به اندازه اکنون به مرگ انسان و انسانیت نزدیک نبوده است.

دانشمندان با بیان اینکه جنگ روسیه و اوکراین و تغییرات اقلیمی خطر نابودی انسان‌ به دست خودش را افزایش داده، ساعت آخرالزمان را نسبت به سال گذشته ۱۰ ثانیه جلو کشیدند.

اما ساعت آخر الزمان چیست؟

ساعت آخرالزمان ساعتی است نمادین که یک فاجعه جهانی فرضی با ۱۲ نیمه شب روی آن نشان داده شده و میزان وضعیت تهدید آمیز با تعداد دقایق یا ثانیه‌های مانده به نیمه شب مشخص می‌شود که در ژانویه هر سال مورد ارزیابی و بازبینی قرار می‌گیرد.

ساعت آخرالزمان ابتدا در سال ۱۹۴۷ به عنوان طرحی گرافیکی روی جلد مجله «بولتن دانشمندان هسته‌ای» چاپ شد. مارتیل لنگزدورف گرافیست و همسرش الکساندر لنگزدورف به همراه چندین دانشمند دیگر این بولتن را بنیانگذاری کرده بودند تا به عموم مردم از تهدیدهای احتمالی ناشی از پیشرفت‌های علمی و فن‌آوری کنترل نشده هشدار دهند‌.

در آن زمان بمب اتمی برای اولین بار در سال ۱۹۴۵ طی جنگ جهانی دوم در ژاپن استفاده شده بود که ۱۳۰ هزار کشته در ناگازاکی و هیروشیما بر جای گذاشت.

در ابتدا عقربه‌ دقیقه‌شمار ۷ دقیقه به نیمه شب را نشان می‌داد که به طور اتفاقی انتخاب شده بود. کم‌کم نام آخرالزمان برای ساعت به رسمیت شناخته شده و به عنوان نمادی از تهدید هسته‌ای که ممکن است به فاجعه ختم شود به کار می‌رفت.

از سال ۱۹۴۷ این بولتن به طور مداوم دقیقه‌شمار را بر اساس سطح تهدیدات عوض کرده و عوامل غیرهسته‌ای نظیر تغییرات اقلیمی، سلاح‌های بیولوژیکی و تهدیدات سایبری را نیز مدنظر قرار دادند.

سال ۱۹۴۹ به دلیل آزمایش‌های هسته‌ای شوروی سابق بولتن ساعت را به ۳ دقیقه به نیمه‌شب تغییر داد. در سال ۱۹۵۳ ساخت بمب هیدروژنی توسط آمریکا باعث شد عقربه ساعت به ۲ دقیقه به نیمه شب تغییر کند.

اما توقف آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا و شوروی در سال ۱۹۶۳ باعث شد ساعت به ۱۲ دقیقه به نیمه شب به عقب کشیده شود.

در طول زمان عقربه دقیقه‌شمار مدام تغییر کرده است، از ۷ دقیقه به نیمه شب در سال ۱۹۶۸ به دلیل جنگ ویتنام تا ۱۰ دقیقه به نیمه‌شب در سال ۱۹۷۲ به دلیل امضای پیمان‌نامه محدودسازی جنگ‌افزارهای استراتژیک؛ از ۳ دقیقه به نیمه شب در سال ۱۹۸۴ و بالا گرفتن تنش‌های بین آمریکا و شوروی طی جنگ سرد تا ۱۷ دقیقه به نیمه‌شب در سال ۱۹۹۱ پس از پایان جنگ سرد.

اما در سال ۲۰۱۷ و‌ برای اولین بار پس از پایان جنگ سرد بود که این بولتن درباره دیدگاههای ترامپ نسبت به سلاح هسته‌ای شدیداً ابراز نگرانی کرد.

اگرچه چشم‌انداز کنونی تاریک به نظر می‌رسد اما باید به یاد داشته باشیم که هنوز آخرالزمان فرا نرسیده است. و هنوز هم می‌توان روی ساعت آخرالزمان، زمان را به عقب بازگرداند.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.