اینجا دادگاه است، نه ورزشگاه!

مروری بر اتفاقات جنجالی‌ که طی دو سال گذشته در فولادآره‌نا رخ داده است

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، انگار قرار نیست هیچ بازی‌ای بدون جنجال در ورزشگاه فولاد‌آره‌نای اهواز برگزار شود. این ورزشگاه مدرن یکی از بزرگ‌ترین و پرامکانات‌ترین استادیوم‌هایی است که بعد از انقلاب در ایران ساخته شده و همیشه به دلیل شرایط مناسبی که دارد، زبانزد بوده است. اما ورزشگاه خانگی فولاد خوزستان در لیگ برتر که از مسابقات لیگ قهرمانان آسیا نیز به بهترین شکل ممکن پذیرایی کرده، در سال‌های اخیر تنش‌های متعددی به خود دیده که یک سر آن جواد نکونام و کادر فنی فولاد خوزستان بوده است.

آخرین جنجال‌ روز جمعه در بازی فولاد و پرسپولیس رخ داد. بازی‌ای که با نتیجه یک بر صفر به سود شاگردان نکونام خاتمه یافت، اما در طول 90 دقیقه و بعد از بازی شاهد اتفاقات عجیب و غریبی بودیم. یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس، بعد از قبول شکست از فولاد به بدترین شکل ممکن به توصیف جنجال‌های بازی پرداخت. او گفت: «باید درباره بازی و مسائل فنی صحبت کنم، اما اتفاقاتی که در طول 90 دقیقه افتاد، حال آدم را از فوتبال و بازی کردن بد می‌کند. این بازی لجن بود. از شما می‌پرسم آیا اسم این بازی را می‌شود فوتبال گذاشت؟ اتفاقاتی که در طول این بازی افتاد حال آدم را از فوتبال بد می‌کند. نمی‌دانم این شیوه بازی برای فولاد عاقبت دارد یا نه. تاسف می‌خورم به حال این مجموعه. از اسپانیا مربی آوردند، اما فقط داد می‌زد. نکونام مربی جوان و خوبی است و نیازی به این کارها ندارد.»

اگرچه این حمله تند یحیی گل‌محمدی با واکنش فولادی‌ها و حتی جواد نکونام مواجه شد، اما اعتراض اصلی سرمربی پرسپولیس به شلوغی کنار زمین، اعتراضات برنامه‌ریزی‌شده به تیم داوری، زمین خوردن‌های وقت و بی‌وقت گلر فولاد و سایر موضوعاتی بود که گل‌محمدی اعتقاد داشت باعث برد تیم نکونام شده است.

این حملات به کادر فنی فولاد اما بی‌سابقه نیست. در یکی، دو سال گذشته بسیاری از بازی‌هایی که در اهواز و در ورزشگاه فولادآره‌نا برگزار شده جنجال‌های متعددی داشته است و شاهد این حملات گسترده بوده‌ایم. به همین مناسبت بد نیست به جنجال‌های بزرگی که در بازی فولاد با برخی رقبا پیش آمده، اشاره کنیم.

وقتی فرهاد، نکو را طعنه‌باران کرد!

در لیگ نوزدهم فوتبال ایران، دیدار فولاد و استقلال در شرایطی در اهواز برگزار شد که نکونام روی نیمکت قرمزپوشان بود و فرهاد مجیدی هدایت آبی‌ها را بر عهده داشت. در آن مسابقه مهدی سیدعلی، داور وسط، در دقایق ابتدایی و در حالی که استقلال یک بر صفر جلو بود، اقدام به اخراج دو بازیکن آبی‌ها کرد و سپس وقتی با اعتراض فرهاد مجیدی مواجه شد، سرمربی استقلال را هم روی سکو فرستاد! در نهایت استقلال دو بر یک بازی را باخت. بعد از پایان مسابقه، فرهاد اتهاماتی به نکو و داور زد که باعث محرومیتش شد. سرمربی فولاد هم در مصاحبه‌ای گفت فرهاد آدم مجازی است و کنایه‌های سنگین دیگری زد. این دو هر چند امسال قبل از بازی بعدی فولاد و استقلال دست دادند و عکس گرفتند، اما کیست که نداند اصلا رابطه حسنه‌ای ندارند. آن ماجرای عجیب یکی از اولین اتفاقات جنجالی فولادآره‌نا بود.

محمود فکری و آن ویدیوی جنجالی

دو فصل پیش و در زمان سرمربیگری محمود فکری در استقلال، این تیم برای برگزاری بازی دوم در رقابت‌‌های لیگ برتر راهی اهواز شد تا برابر فولاد به میدان برود. محمود فکری و تیمش که در هفته نخست با دو گل برابر مس رفسنجان به برتری رسیده بودند، امید داشتند با برتری برابر فولاد، همین هفته‌‌های ابتدایی، صدرنشینی‌شان را در لیگ برتر حفظ کنند اما این بازی را واگذار کردند. شلوغ‌کاری‌های کادر فنی فولاد در آن بازی و درگیری نیمکت‌های دو تیم باعث شد در پایان مسابقه دو طرف الفاظی علیه یکدیگر به کار ببرند. انتشار یک ویدیو اما آتش جنجال را شعله‌ور‌تر کرد. ویدیویی که در فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت. در این کلیپ مشخص بود که یکی از بازیکنان فولاد به سمت محمود فکری می‌رود و با گفتن «ببخشید» احتمالا قصد دارد فکری را بابت شکست دلداری بدهد. محمود فکری اما در این لحظه و در حالی که متوجه نیست از او فیلمبرداری می‌‌شود الفاظ زشتی درباره نکونام به کار ‌برد که به وضوح در ویدیوی منتشرشده شنیده می‌شد. او مجموعه فولاد را مورد خطاب قرار داد و گفت فقط با «…» بلدید برنده شوید و دوباره دو لفظ بسیار رکیک به کار ‌برد! آن ویدیو اگرچه باعث محرومیت محمود فکری هم شد، اما یک‌بار دیگر اتفاقی جنجالی را علیه کادر فنی فولاد و جواد نکونام رقم زد.

زمین را کوچک کردند تا نتوانند اوت بیندازند!

در بهمن‌ماه 1399 بازی فولاد خوزستان و پیکان تهران هم در اهواز جنجالی شد. در دورانی که اوت دستی‌های بلند نادر محمدی، بازیکن پیکان، بسیار خبرساز شده بود، فولادی‌ها برای خنثی‌کردن این حربه، دست به اقدامی عجیب قبل از بازی خود با پیکان زدند. قبل از آغاز این دیدار، اعضای باشگاه پیکان و ناظر بازی متوجه اقدامی عجیب از سوی مسئولان فولاد شدند. مسئولان ورزشگاه عرض زمین چمن را از 68 متر به 78 افزایش دادند که مورد اعتراض ناظر بازی قرار گرفت. این اقدام غیرقانونی در حالی صورت گرفت که اطراف زمین چمن نیز گل‌آلود شده بود تا از پرتاب‌ اوت‌های دستی تیم پیکان جلوگیری شود. بازیکنان دو تیم کنار زمین چمن حضور یافتند و چمن گل‌آلود فولادشهر را مشاهده کردند. حسین شمس، ناظر بازی، تأکید کرد که اگر زمین بزرگ نشود، نمی‌گذارد بازی برگزار شود. همین موضوع باعث شد تا بعد از بررسی از سوی ناظران بازی، دستور دوباره برای خط‌کشی زمین صادر شود. این اتفاق هم در نوع خود بازتاب‌های گسترده‌ای داشت و انتقادهای بسیاری از باشگاه فولاد و نکونام شد.

وقت‌کشی می‌کنم، پس هستم!

در شهریورماه سال جاری، بازی فولاد و مس رفسنجان نیز یک‌بار دیگر جنجالی شد. حامد لک، دروازه‌بان باتجربه مس، در مسابقه با فولاد عملکرد خوبی داشت و مانع از باز شدن دروازه تیمش شد. او اما به‌واسطه چندبار زمین افتادن مورد انتقاد قرار گرفت و البته درگیری شدیدی با نیمکت‌نشینان فولاد پیدا کرد. او در پایان مسابقه آماج حملاتی از سوی مربیان فولاد از حمید رجبی تا سیدمحمد علوی، سرپرست تیم، قرار گرفت که او را عامل وقت‌کشی در بازی می‌دانستند. همچنین در تونل خروجی ورزشگاه، لک با مهدی هاشمی‌نسب، دستیار نکونام، درگیری فیزیکی پیدا کرد.

آنقدر داد می‌زنند تا برنده شوند!

در کنار همه جنجال‌های بزرگی که در فولادآره‌نا پیش آمده، یک وجه اشتراک نزد کادر فنی تیم‌های مختلف وجود دارد. اینکه کادر فنی و نیمکت شلوغ فولاد در ورزشگاه خانگی‌شان جو را به سود خود رقم می‌زنند. کارت‌های زرد و قرمز متعددی که داوران در بازی‌های مختلف به نیمکت‌نشینان فولاد می‌دهند یکی از موضوعاتی است که تنش‌های ایجاد شده از سمت نیمکت این تیم را به‌خوبی نشان می‌دهد. اینکه در هر بازی حداقل یک نفر از مربیان فولاد کارت زرد می‌گیرد یا اخراج می‌شود مساله‌ای تکراری است که نشان از برنامه‌ریزی این تیم برای اعتراض به داوران دارد. از سوی دیگر، جو ورزشگاه فولادآره‌نا حتی در روزهای بدون تماشاگر بودن مسابقات نیز عجیب و غریب است. در هر بازی تعدادی از لیدرها و مسئولان مختلف به ورزشگاه می‌روند و با فریادهای عجیب سعی در ایجاد جنگ روانی دارند. موضوعی که بارها هم به سود فولاد تمام شده است.

کمیته انضباطی ورود می‌کند؟

اگرچه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال هربار که جنجالی بزرگ در ورزشگاه اهواز پیش آمده ورود کرده و محرومیت‌هایی در نظر گرفته ، اما این مساله ظاهرا قرار نیست در فولادآره‌نا ریشه‌کن شود. به نظر می‌رسد حالا که کمیته انضباطی اعلام کرده اتفاقات بازی با پرسپولیس را بررسی خواهد کرد، بد نیست این موضوع با ابعاد گسترده‌ای پیگیری شود تا شاهد اتفاقات جنجالی در اهواز نباشیم. وقتی بسیاری از نیمکت‌ها در اهواز نسبت به اتفاقات ناراحت هستند، حتما مسائل عجیبی رخ می‌دهد که نیازمند بررسی و تحقیق است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.