دستاوردهای سفر به بیروت

پیشنهادات کولیوند در نشست منطقه‌ای منا، با استقبال روسای جمعیت‌های ملی روبرو شد

جمعیت‌های ملی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ 11کشور، در نشست مشورتی خاورمیانه و شمال آفریقا حضور داشتند؛ نشستی که با حضور روسا و مدیران جمعیت‌های هلال‌احمر بحرین، مصر، جمهوری اسلامی ایران، عراق، کویت، لیبی، فلسطین، قطر، سوریه، یمن و لبنان در بیروت برگزار شد. قرار بر این بود تا در این نشست، جمعیت‌های ملی عضو، خودشان موضوعات مورد بررسی را پیشنهاد دهند. استفاده از ظرفیت‌های توافق سویل 2، اقدامات جمعیت‌های ملی برای مقابله با تغییرات اقلیمی و طرح آموزشی جمعیت‌های ملی برای امدادرسانی در تجمعات انبوه ازجمله موضوعات موردبحث در نشست بیروت به پیشنهاد ایران بود که نتایج خوبی هم از آن به‌دست آمد.

مرضیه موسوی- رضا واعظی‌زاده- شهروند آنلاین؛ سال 1997، نخستین نشست ارکان نهضت صلیب سرخ برگزار شد و در آن، وظایف و حوزه‌های تحت پوشش هریک از ارکان نهضت بین‌المللی مشخص شد. طبق توافقنامه سویل 1، پاسخگویی بشردوستانه در مخاصمات داخلی‌وخارجی به کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ سپرده شد و پاسخگویی به سوانح طبیعی به فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر. با این‌حال، به‌وجود آمدن چالش‌هایی در حوادث بزرگ، نشست موسوم به‌ سویل 2برگزار شد تا در ایفای نقش و وظایف ارکان نهضت، بازنگری شود.

«جبار اصلانی»، مدیرکل اصول و قوانین بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر ایران می‌گوید: «جمعیت‌های ملی نسبت به سال 1997بزرگ‌تر و توسعه‌یافته‌تر شده‌اند. یکی از بازنگری‌های انجام‌شده در سویل 2، این بود که فرماندهی میدان در همه حوادث و بلایا، به جمعیت‌های ملی سپرده شده است. از طرفی کمیته بین‌المللی و فدراسیون بین‌المللی هر دو در هر حادثه و بحرانی، با هم همکاری داشته باشند و از امکانات یکدیگر کمک بگیرند. این موضوع ظرفیت‌هایی را در اختیار جمعیت‌های ملی می‌گذارد.» استفاده از این ظرفیت‌ها برای حذف آثار سوءتحریم‌ها، از پیشنهاد‌هایی بود که در نشست منا توسط رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران مطرح شد. کولیوند در نشست بیروت در این‌باره اعلام کرده بود: «هلال‌احمر ایران اقدامات لازم برای تقویت نقش جمعیت‌ها را در سطح ملی و ارتباط با همه شرکای کاری و حتی با دولت‌های ملی به شکل مناسب انجام داده، چراکه این موضوع باید در کنفرانس بعدی بین‌المللی به شکل مناسب و درست اجرا شود.»

 

چالش جمعیت‌های ملی با آثار سوءتحریم‌ها

در نشست‌های منطقه‌ای خاورمیانه و شمال آفریقا، کارگروهی به ریاست هلال‌احمر ایران راه‌اندازی شد تا برای برداشتن اثرات سوءتحریم‌ها بر اقدامات بشردوستانه اقدام کند.

«حسن اسفندیار»، مشاور دیپلماسی دفتر منطقه‌ای فدراسیون جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مستقر در بیروت و دبیر این کارگروه است.

او درباره اقدامات جمعیت‌های ملی در زمینه برداشتن اثرات سوءتحریم‌ها می‌گوید: «براساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در امور بشردوستانه، تامین تجهیزات پزشکی و دارو هیچ تحریمی نباید کارساز باشد، اما می‌دانیم که اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی علیه کشورمان، امکان خریدوتامین این اقلام را با مشکل روبه‌رو کرده است. جمعیت‌های ملی در این کارگروه می‌خواهند در بخش تامین اقلام امدادی، تجهیزات لجستیکی برای امداد، دارو و تجهیزات پزشکی و در کل، دریافت کمک برای پاسخگویی به بحران‌ها، اثر تحریم‌ها برداشته شود. 7کشور از اعضای جمعیت‌های خاورمیانه و شمال آفریقا با اثرات تحریم‌ها روبه‌رو هستند و طرح این پیشنهاد و اقدام برای آن، از طرف اعضای نشست مورد استقبال قرار گرفته است.»

 

دعوت به مراسم اربعین

دکتر کولیوند در نشست منطقه‌ای منا، از روسای 12کشور عضو دعوت کرد تا در مراسم پیاده‌روی اربعین ‌در سال 1402حضور داشته باشند.

«بهنام سعیدی»، معاون امور بین‌الملل و امور بشردوستانه هلال‌احمر ایران که به همراه دکتر کولیوند در نشست بیروت حضور داشت، می‌گوید: «یکی از شرایط مهمی که جمعیت‌های ملی در آن باید به حوادث پاسخگو باشند، امدادرسانی در تجمعات انبوه است. مراسم حج و همچنین پیاده‌روی اربعین، دو نمونه بسیاربزرگ از تجمعات انبوه در جهان است که هلال‌احمر ایران سال‌هاست در زمینه آن فعالیت می‌کند. از طرفی زمان برگزاری این مراسم هم قابل پیش‌بینی ‌است. هلال‌احمر ایران در نشست بیروت پیشنهاد داده تا جمعیت‌های ملی حاضر، در دوره‌های آموزشی امداد در تجمعات انبوه به میزبانی تهران شرکت کنند. دوره‌های تئوری این آموزش‌ها در کلاس‌های درس برگزار می‌شود و دوره عملی آن، به جای حضور در مانوری فرضی، در مراسم اربعین 1402برگزار می‌شود. این پیشنهاد ایران در نشست منطقه‌ای منا مورد استقبال کشورهای عضو قرار گرفت.»

 

آگاهی دولت‌ها از نقش‌های تازه

حالا که طبق توافقنامه سویل 2، بخشی از مسئولیت‌ها و حوزه‌های اختیار ارکان نهضت صلیب‌سرخ دستخوش بازنگری و تغییر شده است، جمعیت‌های ملی در تلاش هستند تا اقدامات خود را با قوانین تازه وفق دهند؛ درحالی‌که هنوز برخی از دولت‌ها آشنایی کاملی با این تغییرات پیدا نکرده‌اند. یکی دیگر از پیشنهادهای هلال‌احمر ایران در نشست منطقه‌ای منا، برگزاری جلساتی برای توجیه دولت‌ها درباره این وظایف است.

حسن اسفندیار می‌گوید: «یکی دیگر از پیشنهادهایی که توسط هلال‌احمر ایران در نشست منا مطرح شد، مربوط به توجیه دولت‌ها درباره نقش‌ها و وظایف جدید جمعیت‌های ملی بود. پیشنهاد دکتر کولیوند این بود که در نشست کنفرانس بین‌المللی نهضت صلیب‌سرخ که در سال 2024برگزار می‌شود، دولت‌ها و نمایندگان دولت‌ها را در این راستا توجیه کنیم؛ مطرح شدن این موضوع که براساس نظم جدید، مدیریت و فرماندهی سوانح و بلایا صرفا با جمعیت‌های ملی همان کشور است و کمیته و فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ نقش‌های حمایت‌گری دارند.»

در همین راستا، طرحی که توسط دکتر کولیوند در نشست منا در بیروت مطرح شد، به آموزش کارمندان جمعیت‌های ملی، آموزش کارمندان دفاتر کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ و همچنین فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ هم می‌پردازد تا همه این ارکان به نقش و وظایف تازه خود آشنا شوند و از آن برای قوت بخشیدن به ظرفیت جمعیت‌های ملی استفاده کنند.

// انتهای پیام

تجربه اتفاقات امیدبخش همراه هلال احمر/ روایتی از آخرین ایستگاه نذرآب 5

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.