جشن کیلومتری از روز پدر تا عید فطر

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران از برگزاری برنامه‌های ویژه برای اعیاد پیش رو در ۱۱۰ نقطه شهر خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ محمد امین‌ توکلی زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره برنامه های شهرداری تهران در دهه فجر گفت: فضای خاصی را در ایام گذشته پشت سر گذاشتیم و با عبور از این بحران لازم است با همدلی در کنار مردم قرار بگیریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با بیان اینکه ملت ایران از یک بحران سخت عبور کرد، افزود: برای این منظور تمام معاونت های مدیریت شهری به این مساله ورود کرده تا خدمات و برنامه های ویژه در ایام اعیاد شعبانیه، دهه فجر و نهایت عید نوروز به شکل بهتری ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه جلسات برگزاری برنامه های استقبال از بهار آغاز شده است، ادامه داد: امسال در نظر داریم اعیاد فجر و عید را به هم متصل کنیم؛ جشن ها از ماه رجب آغاز می شود. در نیمه شعبان مهمانی ۱۰ کیلومتری برگزار شده و به دنبال آن نیز برنامه های دهه فجر و عید نوروز برگزار می شود.

در این دوره تصمیم بر این بود تا کارها به صورت قرارگاهی انجام شود

توکلی زاده یادآور شد: در این دوره مدیریت شهری تصمیم بر این بود تا کارها به صورت قرارگاهی انجام شود. اعتقاد داریم در شهرداری مجموعه های مختلف می توانند در برنامه های اجتماعی و فرهنگی در کنار نهادها و سازمان ها و مردم حضور داشته باشند.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاه اجتماعی تاکید کرد: قرارگاه اجتماعی جلسه سی و ششم خود را برگزار کرده و توانسته یک فضای امیدبخش و هم افزایی مدیریتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی ایجاد کند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه گفت: در جشن های مردمی ویژه اعیاد شعبانیه، دهه فجر و در نهایت عید نوروز سعی کرده ایم تا از جریانات مردمی استفاده کنیم که البته شهردار تهران به این مساله تاکید دارند.

وی با بیان اینکه از محوریت مساجد، گروه های فرهنگی، NGO ها و سمن ها بهره می بریم، افزود: عمده برنامه های دهه فجر بر عهده معاونت های اجتماعی و فرهنگی، سازمان ها، شرکت ها و مناطق است. تجربه خوبی در سالروز شهادت سردار سلیمانی و برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری و … به دست آوردیم.

پیش‌بینی ۱۱۰ نقطه در ۲۲ منطقه تهران برای برگزاری مراسمات دهه فجر

توکلی زاده ادامه داد: محلات و مناطق ما باید در این زمینه نقش آفرین باشند و بنا داریم از ظرفیت های مختلف مناطق و محله ها استفاده کنیم؛ بر همین اساس ۱۱۰ نقطه در ۲۲ منطقه در نظر گرفته شد تا میعادگاهی در شهر تهران ایجاد شده و بتوانیم تدارک بهتری برای خدمت به مردم داشته باشیم؛ همچنین یکسری برنامه های سراسری در مراکزی چون برج میلاد، برج آزادی، دریاچه شهدای خلیج فارس و اراضی عباس آباد داریم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: جشنواره های مدیریت شهری در سال های گذشته با استقبال خوبی روبه رو می شد و شهروندان در موضوعات مختلف فرهنگی و ورزشی با هم رقابت می کردند تا قهرمان های محل و نخبگان شناسایی شوند. در دوره گذشته مدیریت شهری هر چند این جشن ها برگزار نشد اما اکنون دبیرخانه جشنواره های محلی راه اندازی شده است.

جشنواره‌های سراسری آرمان به صورت مشترک در تهران و سایر کلانشهرها برگزار می‌شود

وی تاکید کرد: در جلساتی که با نهادهایی مانند شورای شهر و حوزه های تخصصی داشتیم و همچنین با تجربه هایی که از گذشته به دست آوردیم، سند جشنواره های ورزشی، فرهنگی و اجتماعی تهیه شد.

توکلی زاده با بیان اینکه در تهیه این سند از تجارب کلانشهرها نیز استفاده کردیم، گفت: به همین منظور جشنواره های سراسری آرمان به صورت مشترک در تهران و سایر کلانشهرها برگزار می شود. سعی کرده ایم در جشنواره رویکرد مردمی داشته باشیم تا جشنواره خوبی را با حضور مردم تجربه کنیم؛ نخستین جشنواره در حوزه بازی های الکترونیک است که تبلیغات آن در سطح شهر انجام شده است.

معاون شهردار در ادامه بیان کرد: جشنواره آرمان به یاد شهید آرمان علی وردی را برگزار می کنیم تا آرمان های انقلاب اسلامی را زنده نگهداریم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شهر درباره رفع مشکلات ترافیکی در مراسماتی نظیر جشن بزرگ ۱۰ کیلومتری افزود: در تمام جشن ها یک ضلع برگزارکننده پلیس راهور است. در زمینه برگزاری این جشن که چگونگی برگزاری آن اعلام می شود؛ معاونت ترافیک شهرداری آسیب شناسی این طرح را انجام داده و تصمیم داریم تا این جشن بدون مشکل برگزار شود.

مسیر جشن ۱۰ کیلومتری هنوز مشخص نشده است

توکلی زاده ادامه داد: به هر حال برگزاری برخی از رخدادهای شهری، امکان دارد تا رفت و آمد در شهر را نیمه تعطیل کند و محدودیت هایی ایجاد شود، اما در نظر داریم تا محدودیت ها به حداقل برسد.

وی بیان کرد: کارهای هماهنگی جشن ۱۰ کیلومتری در حال انجام است و هنوز مسیر آن مشخص نشده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به سرانه هزینه شهرداری تهران برای معتادان متجاهر و گرمخانه ها یادآور شد: سرانه مصوب ستاد مبارزه با مواد مخدر در رابطه با معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ حدود ۴۲ هزار تومان است، اما آنچه ما در این مراکز هزینه می کنیم؛ بسیار متفاوت است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته این هزینه ۳۷۵۰۰ تومان تعیین شده بود، تاکید کرد: در حال حاضر در گرمخانه های تهران به ازای هر نفر ۷۰ هزار تومان توسط شهرداری تهران هزینه می شود.

تعطیلی مراکز بهاران در دوره‌ گذشته مدیریت شهری

توکلی زاده در ادامه درباره فعالیت مراکز بهاران گفت: در دوره گذشته مراکز بهاران تعطیل شدند، اما در این دوره هدف گذاری ما ایجاد ظرفیت های جدید  در این حوزه است. از سوی دیگر در ۱۰ سال گذشته جمعیت معتادان در تهران از ۱۱ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده است و برخی از مناطق به عنوان مناطق قرمز در تهران شناخته می شود.

وی با بیان اینکه محله هایی مانند خلازیر، فرحزاد، کوه سنگی، اسلام آباد، هرندی، شوش و … از جمله پهنه های قرمز تهران است، افزود: طبق بررسی هایی که قرارگاه اجتماعی انجام داد، تخت های مورد نیاز در تهران وجود نداشت؛ در تهران ۸ هزار تخت وجود داشت، در حالی که ۱۱ هزار تخت کمبود وجود داشت.

معاون شهردار تهران ادامه داد: تعهد شهرداری در این دوره ایجاد ۵ هزار تخت بود. مساله بعدی موضوع مربوط به منع پذیرشی ها بود، افرادی مانند معتادان معلول، مریض، زخم باز، کبر و صغر سنی.

وی بیان کرد: در قرارگاه سعی شد تا منع پذیرش برای این افراد برداشته شود. مراکز تخصصی منع پذیرش راه اندازی شود و مراکزی برای افراد کم سن، کبر سن، زنان، زخم باز و …. فعال شد.

توکلی زاده یادآور شد: توانمند سازی مراکز بهاران تحت عناوین دیگر راه اندازی شد؛ برخی از این مراکز تغییر کاربری داده بود و یا در اختیار سازمان های دیگر قرار گرفته بود، اما در طول یک سال اخیر مرکز طراوت توسط سپاه راه اندازی شد، سازمان بهزیستی مرکز شفق را  بهبود بخشید و فراجا نیز مرکز سروش را با حمایت های شهرداری تهران ایجاد کرد.

آمادگی شهرداری برای ایجاد مراکزی برای نگهداری ترنس‌ها

وی درباره ایجاد مراکزی برای نگهداری ترنس ها تاکید کرد: ترنس ها کوچکترین دایره آسیب های اجتماعی در شهر تهران است. ایجاد گرمخانه یا مرکز نگهداری برای این افراد بر عهده سازمان بهزیستی است و شهرداری تهران حاضر است در این زمینه کمک کند.

معاون شهردار تهران در انتها خاطرنشان کرد: در گفتگویی که با بهزیستی داشته ایم، پیشنهاد داده ایم یا آنها مرکزی را ایجاد کنند و یا اینکه ما بخشی از مراکز خودمان را در اختیار این افراد قرار دهیم.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.