تعیین‌تکلیف گود نماد پایتخت ایران در زمستان

مجری گودبرداری و پایدارسازی فاز 2 میلاد، مدعی است گود برج میلاد برای 5 سال آینده ایمن است.

بعد از افتتاح فاز اول برج میلاد در سال ۱۳۸۷ قرار شد برج دو قلو در کنار آن ساخته شود، اما این موضوع به دلیل نبود ظرفیت در این مجموعه منتفی شد، سپس مسئولان تصمیم گرفتند در کنار برج میلاد مجموعه تجارت جهانی و هتل ساخته شود، گودبرداری انجام شد، اما کار به دلیل مشکلات بین نهادها متوقف شد و سال‌ها این گود پرخطر بلاتکلیف ماند.

شهروندآنلاین: تا پیش از فصل زمستان گود برج میلاد ایمن‌سازی خواهد شد. ماجرای گودهای برج میلاد به سال‌های دور برمی‌گردد. فاز اول مجموعه برج میلاد که به بهره‌برداری رسید، عملیات ساخت فاز دو با گودبرداری در محوطه 120هکتاری شروع شد. شهردار تهران آن زمان رویای ساخت دو برج یک شکل را در قالب هتل در سر می‌پروراند و به همین منظور عملیات ساخت آغاز شد.

فاز دوم برج میلاد قرار بود در همسایگی برج مخابراتی میلاد و در فضايی با زيربنای 300‌هزار مترمربع احداث شود. هرچند کارشناسان وزارت راه‌وشهرسازی معتقد بودند محوطه 120هکتاری مجموعه توان و ظرفیت ساخت برج‌های دوقلوی جدید را ندارد.

سال 92 در جریان همین ساخت‌وساز بود که خسرو دانشجو، عضو شورای سوم پایتخت از سهم 30درصدی شهرداری در پروژه گفت. هرچند به باور این عضو شورای شهر باید سهم 51درصدی سهام در اختیار شهرداری قرار می‌گرفت تا مدیریت پروژه را در اختیار داشته باشد.

مهدی چمران هم در همان دوره گفته بود شهرداری باید فعلا کار اجرایی را در این اراضی متوقف کند. او معتقد بود اشکالات طراحی این ساختمان‌ها باید برطرف شود. «مشاوران شهرداری تهران این طرح را تأیید نکرده‌اند، اما گودبرداری آغاز شده است.»

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری شهر اما معتقد بود سهم شهرداری از این پروژه 51درصدی است و پروانه ساخت هم از سوی شهرداری منطقه 3 ارایه شده است. علیرضا صیامی بر این باور بود ارتفاع هتل به نمای بصری برج خدشه وارد نمی‌کند. «با انجام گودبرداری ٢٠طبقه از برج هتل پایین‌تر از تراز «برج‌میلاد» ساخته می‌شود.»

معاون سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری شهر اما معتقد بود سهم شهرداری از این پروژه 51درصدی است و پروانه ساخت هم از سوی شهرداری منطقه 3 ارایه شده است.  علیرضا صیامی بر این باور بود ارتفاع هتل به نمای بصری برج خدشه وارد نمی‌کند. «با انجام گودبرداری ٢٠طبقه از برج هتل پایین‌تر از تراز «برج‌میلاد» ساخته می‌شود.»

پروژه فاز 2 در ‌سال 93 هم یک توقف را تجربه کرد. خبری که اقبال شاکری، عضو شورای سوم آن را رسانه‌ای کرد.

شاکری بر این باور بود که هیچ‌گونه فعالیت عمرانی نباید در این پروژه صورت بگیرد. «ما در دور چهارم خواستار توقف این پروژه شدیم، از آنجا که این پروژه در فاز اختلافی با فرمانداری قرار دارد.»

به گفته او فرمانداری تهران با توقف این پروژه موافقت نکرده بود. «این پروژه در کمیسیون ماده ۵ است. در واقع شورای حل اختلاف نسبت به این پروژه اظهارنظر نهایی را می‌کند.»

اما بعد از گذشت سال‌ها، هنوز تکلیف برج میلاد و چاله‌های عمیق کنار آن مشخص نشده است.

مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفته بود مجری گودبرداری و پایدارسازی فاز 2 میلاد، ایمنی گود برج میلاد را تا پایان سال 99 تضمین کرده است. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران سال گذشته از تصویب نهایی سند طرح جامع محدوده 120هکتار برج میلاد طی دو ماه آینده گفته بود.

هنوز مشخص نیست فاز دوم به مرحله اجرا می‌رسد یا خیر و در صورت اجرایی‌نشدن سرنوشت گودبرداری عمیق چه خواهد شد، هرچند مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران گفته بود مجری گودبرداری و پایدارسازی فاز 2 میلاد، ایمنی گود برج میلاد را تا پایان‌ سال 99 تضمین کرده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران‌ سال گذشته از تصویب نهایی سند طرح جامع محدوده 120هکتار برج میلاد طی دو ماه آینده گفته بود.

به گفته محمد سالاری، موضوع تعیین ‌تکلیف محدوده فاز دوم گودبرداری در این سند گنجانده شده است.

اما حالا مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران از فسخ قرارداد شهرداری با شریک خود در فاز دوم برج میلاد خبر می‌دهد. شکرالله بنار می‌گوید: «تا پیش از فصل زمستان گود برج میلاد ایمن‌سازی خواهد شد.»

او به شهروندان قول ایمن‌سازی گودهای پرخطر شهر تهران را داده است: «گود فاز 2 برج میلاد تا پیش  از شروع بارندگی فصل زمستان، تعیین‌ تکلیف و ایمن‌سازی می‌شود.»

هرچند به باور بنار پایش گودها در سطح شهر وظیفه این سازمان نیست. «پیش از این قرار بود سه‌هزار و ۵۰۰متر بنای تجاری (تجارت جهانی) ساخته شود.» بناهایی که به باور  کارشناسان هم از منظر شهرسازی مناسب نبودند و هم با شرایط امروز اقتصاد کشور تطابق نداشتند.

 

تا پیش از فصل زمستان گود برج میلاد ایمن‌سازی خواهد شد.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.