درخواست تازه کی‌یف از آلمان چه بود؟

کی‌یف روز یکشنبه از آلمان درخواست کرد که پس از تانک، شناورهای جنگی پیشرفته مانند زیردریایی و ناوچه، در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش شهروند آنلاین از خبرگزاری آناتولی؛ آندری ملنیک معاون وزیر امور خارجه اوکراین با طرح درخواست کمک برلین برای تقویت توانایی دریایی کشورش، خواستار دریافت یک فروند زیردریایی و یک فروند ناوچه خارج از رده ارتش آلمان شده است.

آلمان به تازگی با تسلیم شدن در برابر فشار چندماهه واشنگتن و هم‌پیمانانش در ناتو، ضمن موافقت با تحویل ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ به اوکراین،اعلام کرد که به دیگر کشورها اجازه خواهد داد تانک‌های ساخت آلمان را در اختیار ارتش اوکراین قرار دهند.

ملنیک که تا اکتبر ۲۰۲۲ سفیر کشورش در برلین بوده، امروز در حساب توئیتری خود نوشت: آلمان یک ماه پیش ناوچه لوبک را پس از ۳۲ سال خدمت، بازنشسته و از خدمت خارج کرد. در صورت وجود اراده سیاسی، امکان تحویل این شناور به اوکراین برای نبرد با زیردریایی‌ها و ناوهای جنگی روسیه در دریای سیاه، وجود دارد.

او که به اظهارنظرهای غیردیپلماتیک و جنجال برانگیز شهرت یافته، افزود: حتی در صورت امکان‌پذیر نبودن تحویل کامل این ناوچه، جنگ‌افزارهای نصب شده در ان مانند موشک‌های “سی اسپارو” و “هارپون” می‌تواند در اختیار ارتش اوکراین قرار داده شود.

ملنیک در پیام توئیتری دیگری از آلمان درخواست کرد که یکی از ۶ فروند زیردریایی مشغول به کار خود را در اختیار اوکراین قرار دهد و افزود: با توجه به ساخت “کلاس اچ دی دبلیو ۲۱۲ ای” از بهترین زیردریایی‌های جهان در آلمان که ارتش این کشور ۶ فروند از آنها را در اختیار دارد، چرا یکی از آنها را به اوکراین فرستاده نمی‌شود.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ بر اساس ارزیابی انستیتو کیل برای اقتصاد جهان، آلمان دومین اهداکننده جنگ‌افزار به اوکراین پس از ایالات متحده و در جایگاه بالاتر از دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه و بریتانیا قرار دارد.

برلین که تاکنون پایگاه اصلی غرب برای قراردادن تانک‌های پیشرفته رزمی در اختیار اوکراین برای رویارویی با روسیه بوده است، هفته گذشته افزون بر اعلام قصد خود برای تحویل دادن ۱۴ دستگاه تانک لئوپارد ۲ به کی‌یف، با انتقال این جنگ‌افزار سنگین از کشورهای هم‌پیمان اروپایی خود به کی‌یف نیز موافقت کرد. اندکی بعد ایالات متحده نیز با متعهد شدن به تحویل تانک‌های ام یک آبرامز به کی‌یف، کرملین را خشمگین کرد.

سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه به خبرگزاری ریانووستی گفت که ولادیمیر پوتین، رئیس جهوری روسیه آماده گفت‌وگو با اولاف شولتز صدراعظم آلمان است، اما اکنون برنامه‌ای برای تماس تلفنی با او ندارد.

ریانووستی به نقل از دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین افزود که پوتین تاکنون برنامه تایید شده‌ای برای مذاکره با شولتز نداشته است، اما پوتین آماده تماس بوده و خواهد بود.

روزنامه “تاگ اشپیگل” چاپ برلین روز یکشنبه به نقل از شولتز نوشت که من هم دوباره با پوتین مذاکره خواهم کرد، زیرا ضروری است.

شولتز که اکنون در سفر دوره‌ای به کشورهای آمریکای جنوبی است، افزود: وظیفه پوتین خارج کردن نیروهای ارتش روسیه از اوکراین برای پایان دادن به این جنگ وحشتناک و نابخردانه است که تاکنون جان صدهاهزار تن را گرفته است.

سخنگوی صدراعظم آلمان برای اظهارنظر در این باره در دسترس نبود.

آخرین تماس تلفنی پوتین و شولتز در اوایل دسامبر بود که رئیس‌جمهوری روسیه، موضع آلمان و غرب در اوکراین را غیرسازنده دانسته و خواستار تجدیدنظر برلین در رویکردش شده بود.

مسکو عملیات ویژه نظامی خود را در اوکراین را برای جلوگیری از پیشروی غرب متخاصم دانسته است.

کی‌یف اعلام کردکه مذاکرات صلح تنها در صورتی امکان‌پذیر خواهد بود که حملات روسیه متوقف شده و همه نیروهای نظامی‌اش از خاک اوکراین خارج شوند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.