صفر تا صد زلزله غرب ایران/ خوی تنها نمی‌ماند

اقدامات فوری هلال احمر برای زلزله‌زدگان؛  برپایی 21 اردوگاه و توزیع4156 چادر

از 28 دی‌ماه گذشته که زلزله 5.4 ریشتری مردم خوی و مناطق روستایی آن را،ظهرهنگام از ترس و دلهره آواره کوچه و خیابان کرد، 13 روزی بیشترنمی‌گذرد که دوباره شامگاه 8 بهمن ساعت 21 و 44 دقیقه دوباره خوی لرزید. این‌بار،هم زلزله اولیه بزرگ‌تر از دو زلزله یک‌ماه گذشته بود، هم پس‌لرزه‌هایش کم از زلزله اصلی نداشتند. زلزله‌ای که در عمق 7 کیلومتری زمین در 6 کیلومتری خوی، 30 کیلومتری ایواوغلی و 35 کیلومتری قره‌ضیاالدین اتفاق افتاد و حتی مردم تبریز هم آن را حس کردند. ریزش کوه بر اثر این زلزله راه دسترسی به خوی را با چالش‌های بسیاری همراه کرد.زلزله 5.9 ریشتری خوی در حالی اتفاق افتاد که دمای هوا به شدت پایین بود و بارش برف از ساعتی قبل از وقوع زلزله شروع شده بود. به گفته فرماندار خوی، به محض وقوع زلزله 15 تیم ارزیاب این شهرستان برای بررسی خسارت‌های احتمالی راهی کانون زلزله شدند. امیر سرتیپ حاجیلو، فرمانده قرارگاه منطقه‌ای شمال‌غرب نزاجا هم به محض اطلاع از وقوع زلزله در شهرستان خوی دستور آماده‌باش به تمام یگان‌های تابعه قرارگاه شمال‌غرب را صادر کرد. تیپ‌های 264 سلماس، 321 مرند و گروه 433 مهندسی شهیدآبشناسان‌قوشجی هم با ادوات سنگین مقابله با بلایای طبیعی خود به صورت آماده‌باش درآمدند تا در صورت نیازآماده اعزام به مناطق آسیب‌دیده از زلزله شوند. درست است به گفته مدیرکل بحران آذربایجان غربی در بحث انرژی مشکل خاصی در منطقه وجود نداشت، اما بخشی از برق شهرستان و روستاهای منطقه برای ساعاتی قطع بودند و استمرار پس‌لرزه‌ها حتی آموزش‌وپرورش خوی را به تعطیلی کشاند. نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر هم به محض اطلاع از وقوع زلزله در قالب تیم‌های ارزیاب به خوی اعزام شدند، هرچند قبل از رسیدن تیم‌های امدادی این خانه‌های هلال و مردم بومی و محلی بودند که به یاری همدیگر شتافتند و شرایط را تا رسیدن نیروهای کمکی در مناطق زلزله‌زده آرام کردند. خوی با پس‌لرزه‌های نسبتا شدیدش همچنان می‌لرزد و نقش ترک‌هایی که بر در و دیوارخانه‌های مردم می‌نشاند اجازه نمی‌دهد که آنها به کاشانه‌شان برگردند.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین: ساعت 21 و 44 دقیقه بود که زلزله، شهر خوی و روستاهای اطراف آن را به شدت لرزاند. در این زلزله که در بخش فیرورق شهرستان خوی اتفاق افتاد، 261 هزار و 387 نفر، شامل 77 هزار و 920 خانواده، 2 شهر و 86 روستا متاثر شدند. مردم این مناطق تمام شب را بیرون از خانه سپری کردند. این زلزله، جان 3 نفر از اهالی خوی را گرفت و 1380 مصدوم را راهی بیمارستان‌ها کرد.  غفار غفاری اهل خوی می‌گوید این زلزله از دو زلزله قبلی که در یکی‌دوماه پیش اتفاق افتاد، خیلی شدیدتر بود. با این زلزله در و دیوارخانه‌هاترک‌های عمیق و درشتی برداشت و تمام ظروفی که در آشپزخانه بودند به زمین ریختند. تنها کاری که در آن لحظه انجام دادیم فرار از خانه بود. کسی با آن وضعیت جرأت برگشتن به خانه را تا صبح نداشت. هوا هم به شدت سرد بود. همه مردم شب سخت‌وسردی را پشت سر گذاشتند. خانواده مهسا هم مانند دیگر شهروندان خوی به محض وقوع زلزله دل از خانه و کاشانه کندند و به کوچه‌وخیابان‌های شهر پناه بردند:«پدرم به تازگی جراحی کرده و به توصیه پزشک نباید تکان می‌خورد. با وجود اینکه از زلزله به‌شدترسیده بودیم همگی خود را روی پدر حائل کردیم تا خطر از سرمان بگذرد اما پس‌لرزه‌ها همینطور یکی‌پس‌ازدیگری به‌شدت زلزله اصلی ادامه داشت،آنقدر تکرار شدند که چاره‌ای جز جابه‌جایی پدر و فرار از خانه برای نجات جان‌مان برایمان نماند.»

مردم هراسیده اند

عبدالمجید حسن نژاد از امدادگران جمعیت هلال احمر استان آذربایجان غربی است که از بامداد یکشنبه در مناطق زلزله زده حضور دارد . او با اشاره به ترس و واهمه مردم از زلزله‌های اخیر می گوید:‌« وقوع زلزله های بزرگ و کوچک طی دو هفته گذشته مردم را نگران کرده است به طوری که شنبه شب بعد از وقوع اولین زلزله همه مردم به خارج از خانه ها آمدند و تا صبح در مقابل فرمانداری وهلال احمر اسکان پیدا  کردند. » او با بیان این که جمعیت هلال احمر استان با ایجاد  21 اردوگاه اسکان اضطراری امکان اسکان مردم زلزله زده را فراهم کرده است می‌گوید:«‌ تخریب‌ها در این زلزله بیشتر از زلزله دو هفته گذشته بود در برخی از مناطق خانه‌هایی که خسارت دیده بودند در این زلزله تخریب شدند و مردم می‌ترسند خانه‌ها برسرشان ویران شود به خاطر همین حاضر به برگشت به خانه نیستند.» او در ادامه با بیان این که در شهر فیرورق خسارت‌ها بیشتر از سایر نقاط شهری گزارش شده می‌گوید در این منطقه و مناطق اطراف بیش از 40 بار زلزله‌هایی با ریشتر 4 رخ داده است و خسارت‌های زیادی به ساختمان‌ها وارد شده است . علاوه بر فیرورق در روستاهای «وار و بدلان » و همچنین «شهرک ولیعصر» خوی هم خسارت زیادی به ساختمان‌ها وارد شده است.  به گفته او نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر طی شبانه روز گذشته به طور مستمر در مناطق زلزله زده حاضرند و مشغول کمک رسانی به زلزله زده ها هستند.

 

در بدلان تخریب ها زیاد بود

گنبد،اباطی،فنایی،خانقاه،سعلکده،کرتای،دیزج هریک،قمسال،شهانق، تخت پل، محله قاضی حسینصفرلو، هندوان رهال، نکلک، آغداش، بدل آباد، حصار، قره‌تپه، امام کندی،بختیارات،شعبانلوی،یزدکان، زاویه ، وار، قوروق، خوین،رهال و… ازجمله مناطق شهری و روستایی خسارت‌دیده در این زلزله بوده‌اند. روستای بدلان ازجمله مناطق روستایی بود که زلزله خسارت‌های بسیاری به خانه‌ها وارد کرد. برق روستا به محض وقوع زلزله قطع شد و روستا به یک‌باره در تاریکی محض فرو رفت. خیلی از خانه‌های خشت‌وگلی روستا بر اثر شدت زلزله تخریب شدند. ایمان قلیلو  از اهالی روستا می‌گوید که با حضور نیروهای امدادی در منطقه و توزیع کمک‌های هلال‌احمر کمی از ترس‌ودلهره مردم کاسته شد. چادرهای امدادی سریعا در منطقه برپا شدند و بسته‌های امدادی بین مردم توزیع شد، اما سردی هوا شرایط را برای مردم سخت کرده و برق همچنان در منطقه قطع است.

 

بسیج همه  نیروهای امدادی به دستور معاون اول رئیس جمهوری

درهمان ساعات اولیه وقوع زلزله معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استاندار آذربایجان غربی و رئیس جمعیت هلال‌احمر، آخرین وضعیت زلزله خوی را پیگیری کرد.محمد مخبر شنبه‌شب در این تماس‌ها، امدادرسانی سریع و رسیدگی به وضعیت مصدومان احتمالی در ساعات اولیه را ضروری دانست و بر بسیج همه نیروها و امکانات برای کمک به زلزله‌زدگان تاکید کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری در این ارتباط تلفنی ارائه گزارش‌های تکمیلی و مستمر را خواستار شد و بر آمادگی کامل برای پشتیبانی از عملیات امدادی در منطقه در صورت نیاز خبر داد. وزیر کشور ، رئیس جمعیت هلال‌احمر، رئیس ستاد مدیریت بحران و رئیس سازمان بنیاد مسکن در همان ساعات اولیه وقوع زلزله خوی راهی این شهرستان شدند تا در حضوری میدانی به روند امدادرسانی به مردم نظارت داشته باشند. احمد وحیدی ضمن تقدیر از حضور نیروهای امدادی در مناطق زلزله‌زده و ارائه خدمات به زلزله‌زده‌ها گفت که خوشبختانه بعد از ایجادکمپ‌های متعدد توزیع چادر بین زلزله‌زده‌ها توسط جمعیت هلال‌احمر انجام شده است. در 86 روستا هم تیم‌های امدادی اعزام شده‌اند و مشغول امدادرسانی به مردم هستند.

او همچنین در جلسه ستاد بحران استان آذربایجان غربی در روز یکشنبه تاکید کرد تمامی مردم فاقد سرپناه باید درمکان‌های گرم اسکان یابند. وزیر کشور با بیان اینکه تیم‌های ارزیاب باید سریعا نیازهای زلزله‌زدگان را در مناطق مختلف بررسی و اعلام کنند، اظهار داشت: «امکانات رفاهی لازم باید در این اماکن سریعا فراهم شود.» وحیدی همچنین خواستار بهره‌مندی از ظرفیت مساجد برای اسکان موقت زلزله‌زدگان در مناطق شهری و روستایی خوی شد. کار امدادرسانی و ارسال کمک به مناطق زلزله‌زده از پایتخت از ساعت 4 بامداد روز یکشنبه آغاز شد. اولین هواپیمای اقلام امدادی هلال‌احمر در ساعت ۴:۰۲ بامداد یکشنبه از باند فرودگاه مهرآباد به سمت مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی پرواز کرد. پرواز بعدی یک فروند بویینگ کارگو ۷۴۷ بود که توسط امدادگران هلال‌احمر با همکاری سربازان پایگاه یکم شکاری نیروی هوایی بارگیری شد، تا چادر اسکان اضطراری، پتو و بسته غذایی ۷۲ ساعته را به زلزله‌زده‌ها برساند. علاوه بر اینها همزمان تریلی‌های هلال‌احمر از استان‌های مجاور به سمت آذربایجان غربی و شهرستان خوی حرکت کردند تا سریعاکمک‌ها به مردم زلزله‌زده برسد.

۱۹ اردوگاه اسکان اضطراری در خوی برپا شد

رئیس جمعیت هلال‌احمر هم که از ساعات اولیه وقوع زلزله خوی در این منطقه حاضر شده، گفت: «بعد از تایید خبر وقوع زلزله، 7 تیم ارزیاب به شهرستان خوی اعزام شد. همچنین پس از ارزیابی اولیه، در استان‌ آذربایجان‌غربی، وضعیت قرمز و در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، گیلان و مازندران، وضعیت نارنجی اعلام شد.»

به گفته پیرحسین کولیوند فراخوان اعضای سامانه مدیریت پاسخگویی اضطراری سازمان امداد و نجات استان آذربایجان غربی و استان‌های معین ، تشکیل جلسه پاسخ اضطراری به حوادث و سوانح در محل EOC سازمان و استان حادثه‌دیده و استان‌های معین از اقدامات دیگری بود که بلافاصله انجام شد:«تبادل اطلاعات با مراکز فرماندهی عملیات اورژانس و سازمان راهداری کشور توسط سازمان و هلال‌احمر استان آذربایجان غربی در گام‎های بعدی انجام شد.» او در ادامه با اشاره به اعزام 5 تیم ارزیاب ستادی از سازمان امدادونجات،آماده‌باش تیم‌های امداد هوایی استان‌های معین و اعزام تیم‌های آنست از استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، تهران، زنجان، همدان و سازمان امدادونجات، گفت:«برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری در سطح شهرستان خوی در 21 منطقه و آغاز مرحله توزیع اقلام امدادی در بین آسیب‌دیدگان در روستاها در ساعات ابتدایی پس از زمین‌لرزه از اقدامات دیگر جمعیت هلال‌احمر در این زمین‌لرزه بوده است.»

کولیوند،رئیس جمعیت هلال‌احمر، با اشاره به توزیع 4156 دستگاه چادر  عنوان کرد: « 380 شعله والور، 436 بخاری برقی، 436 بسته غذای 72 ساعته، 4380 تخته پتو و 1890 تخته موکت بین افراد آسیب‌دیده توزیع شد.»حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم حسینی المدنی، سرپرست سازمان جوانان جمعیتهلال‌احمر هم از آمادگی تیم‌های سحر برای اعزام به مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی خبر داد و گفت:‌ «تیم‌های سحر سازمان جوانان هلال‌احمر با هدف جلوگیری از وقوع آسیب‌های روانی و اجتماعی و کاهش آثار زیانبار ناشی از حوادث و سوانح در خدمت آسیب‌دیدگان هستند  تا به هموطنان آسیب‌دیده از حادثه زلزله خدمت‌رسانی کنند.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.