از نژادپرستی سازمان‌یافته در ممفیس تا اولین اخراجی مهم کابینه انگلیس

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 30 ژانویه 2023

دوشنبه، 30 ژانویه 2023، بیشتر روزنامه‌های بریتانیایی درباره برکناری ناظم زهاوی، رئیس حزب محافظه‌کار این کشور به دلیل «نقض جدی» مقررات دولتی در زمینه شفافیت مالیاتی گفتند. واشینگتن‌پست هم از نژادپرستی سازمان‌یافته در ممفیس بعد از قتل جوان سیاهپوست به دست پلیس گفت.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دیلی‌تلگراف، واشینگتن‌پست و چاینا دیلی به شرح زیر است:

دیلی‌تلگراف

دوشنبه 30 ژانویه 2023 اغلب روزنامه‌های بریتانیایی از برکناری ناظم زهاوی، عضو کابینه و رئیس حزب محافظه‌کار این کشور در روز یکشنبه به دلیل «نقض جدی» مقررات دولتی در زمینه شفافیت مالیاتی گفتند. دیلی‌تلگراف بر این ادعا متمرکز است که ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، ناظم زهاوی را «بدون رسیدگی عادلانه» برکنار کرده و مدعی است که متحدان رئیس اخراج‌شده حزب محافظه‌کار می‌گویند که نخست‌وزیر او را به دلیل «مصلحت سیاسی» کنار گذاشته است.

منابع به این روزنامه گفته‌اند که به زهاوی فقط 30 دقیقه‌ برای دفاع از خود فرصت داده شد و حقایق کلیدی به نفع او در گزارش نهایی گنجانده نشده است.

(این عضو پیشین کابینه ریشی سوناک که در بغداد متولد شده، اصالتا از کردهای عراق است. او در ۹‌سالگی به بریتانیا مهاجرت کرد و بعدها با پایه‌گذاری موسسه نظرسنجی «یوگاو» ثروتمند شد.)

واشینگتن‌پست

«بحث درباره نژادپرستی سازمان‌یافته در ممفیس» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است. در این گزارش آمده: «پلیس سیاهپوست ممفیس جرقه گفت‌وگو درباره نژادپرستی ساختاری را در ایالات متحده زد. اندوه مادر تایر نیکولز، با درک این واقعیت که پنج افسر پلیس ممفیس متهم به ضرب و جرح منجر به قتل پسرش سیاهپوست هستند، تشدید شده است؛ این در حالی است که او تلاش می‌کند با مرگ خشونت‌آمیز فرزندش در 29 سالگی کنار بیاید. نژاد پنج افسر متهم به قتل نیکولزِ سیاهپوست باعث کشمکش پیچیده‌ای میان فعالان سیاهپوست و مدافعان اصلاحات پلیس در مورد فراگیر شدن نژادپرستی نهادی در پلیس شده است. افسران پلیس شهر ممفیس در ایالت تنسی خودرو نیکولز را 7 ژانویه به دلیل بی‌احتیاطی در رانندگی متوقف کردند و او را زیر مشت و لگد و ضربات باتوم گرفتند. او سه روز بعد درگذشت. ویدیوی ضرب‌وشتم خشونت‌بار او که از طریق دوربین لباس پلیس‌ها ضبط شده بود، روز جمعه گذشته برای عموم منتشر شد….»

چاینا دیلی

«مدیریت روابط چین و ایالات متحده در رأس امور است» عنوان گزارش اصلی چاینادیلی است. در این گزارش آمده: «به گفته مقامات و محققان برجسته سیاست، جست‌وجوی زمینه‌های مشترک بیشتر بین چین و آمریکا، مدیریت اختلافات و اجتناب از درگیری در منطقه غربی اقیانوس آرام از جمله وظایف اصلی دیپلمات‌های دو کشور در سال جدید است. پس از دیدار رو در روی شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین، با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در ماه نوامبر، لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، در زوریخ سوییس با جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، پیش از سال نو چینی دیدار کرد و پکن این مذاکرات را سازنده خواند…»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.