تکرار تراژدی جورج فلوید

گزارش «شهروند» از پرونده قتل راننده سیاه‌پوست به دست افسران پلیس که بار دیگر موضوع برخورد وحشیانه، غیرانسانی و نژادپرستانه پلیس با سیاه‌پوستان را در آمریکا مطرح کرده است

27 ژانویه بود که تصاویر ویدیویی کشته‌شدن راننده سیاه‌پوست بر اثر ضرب‌وشتم 5 افسر پلیس در منطقه ممفیس منتشر شد. پلیس شهر ممفیس، تصاویر دوربین بدنه پلیس و ویدیوی نظارتی را منتشر کرد. فیلمی که نشان می‌دهد افسران در حالی که دستان نیکولز را بسته بودند، مکررا به صورت او ضربه می‌زدند. تایر نیکولز 29 ساله بی‌دفاع زیر دست و پای افسرانی که خودشان هم سیاه‌پوست هستند، مادرش را صدا می‌زند. هنگامی که فیلم نظارت پلیس از دوربین نصب‌شده از راه دور برای اولین بار به سمت صحنه می‌چرخد، افسری دیده می‌شود که نیکولز را به سختی با زانو یا پا به پیاده‌رو هل می‌دهد. نیکولز از شانه‌هایش بالا کشیده می‌شود و سپس دو لگد به صورتش می‌زند. نیکولز پس از کشیده‌شدن به حالت نشسته از پشت با چیزی که به نظر می‌رسد چوب است، ضربه می‌خورد. افسران چندین بار به صورت نیکولز ضربه می‌زنند، در حالی که دستانش در پشت بدنش مهار شده، او روی زانوهایش می‌افتد. جایی که افسران تا سه دقیقه و نیم بعد او را نادیده می‌گیرند. 10 دقیقه بعد، فردی که به نظر می‌رسد امدادگر است، برای درمان نیکولز اقدام و به او رسیدگی می‌کند. او سه روز بعد در بیمارستان می‌میرد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ پنج افسر پلیس ممفیس به قتل تایر نیکولز، راننده سیاه‌پوستی که سه روز پس از درگیری با افسران هنگام بازرسی ترافیکی جان خود را از دست داد، متهم شدند. استیو مالروی، دادستان منطقه شلبی، در کنفرانس خبری اعلام کرد هر چند هرکدام از ماموران پلیس نقش متفاوتی در قتل داشتند، اما همه آنها مسئول هستند. این ماموران پلیس که همگی سیاه‌پوست هستند، با اتهام‌هایی مانند قتل درجه دوم، اعمال خشونت شدید، آدم‌ربایی خشونت‌آمیز و سوءرفتار روبه‌رو هستند. مالروی بعد از خبری‌شدن این حادثه گفت ویدیوی مربوط به متوقف‌کردن تایر نیکولز در هفتم ژانویه برای عموم منتشر خواهد شد. ویدیویی که بعد از وقفه چندین روزه، از طرف پلیس منتشر شد. خانواده نیکولز و وکلای آنها گفتند این فیلم نشان می‌دهد افسران به طرز وحشیانه‌ای کارگر ۲۹ ساله فدرال اکسپرس را به مدت سه دقیقه بدون وقفه کتک زدند، حمله‌ای که تیم حقوقی آن را به ضرب‌وشتم رادنی کینگ، راننده لس‌آنجلسی، در سال ۱۹۹۱ تشبیه کرد. موضوع این قتل وحشیانه، خشم عمومی جامعه آمریکا را برانگیخته و یادآور روزهای پرآشوب قتل جورج فلوید است. خانواده نیکولز از حامیان خود خواستند به‌طور مسالمت‌آمیز اعتراض کنند.

رفتار پلیس با راننده خاطی جنایتکارانه بود

دیوید راوش، مدیر اداره تحقیقات تنسی، گفت این فیلم را دیده و به نظرش صحنه‌ها کاملا وحشتناک است. راوش در کنفرانس خبری بیان کرد: «اجازه دهید صریح بگویم آنچه در این فیلم دیده می‌شود به هیچ عنوان نشان‌دهنده رفتار صحیح نیرو‌های پلیس نیست. اتفاق‌ها بسیار جنایتکارانه بود. مدارک دادگاه نشان می‌دهد که هر پنج افسر سابق پلیس یعنی تاداریوس بین، دمتریوس هیلی، دزموند میلز جونیور، امت مارتین و جاستین اسمیت در بازداشت به سر می‌برند. طبق قانون تنسی، مجازات قتل درجه دوم بین ۱۵ تا ۶۰ سال زندان است.»

پنج افسر از اداره پلیس ممفیس که اتفاقا آنها نیز سیاه‌پوست هستند، به‌واسطه این برخورد غیرقانونی و غیرانسانی اخراج و با اتهامات جنایی روبه‌رو شدند. خانواده‌اش می‌گویند تایر نیکولز «بچه خوبی» بود که از اسکیت‌برد، عکاسی و غروب آفتاب لذت می‌برد. خانواده نیکولز و وکلای دادگستری با پلیس و مقامات شهری ملاقات کرده‌اند تا فیلم‌های ضبط‌شده ایستگاه ترافیک را مشاهده کنند. فیلم‌هایی که گفته می‌شود در آن ضرب‌وشتم شدید و طولانی وجود دارد. سرلین دیویس، رئیس پلیس ممفیس، رفتار افسران را تقبیح و تاکید کرد تحقیقات افسران بیشتری ادامه دارد. دیویس گفت: «این فقط خسرانی حرفه‌ای نیست، بلکه سقوط انسانیت در رفتار با انسانی دیگر است. این حادثه فجیع، بی‌پروا و غیرانسانی بود.» پس از اعلام اتهامات جیم استریکلند، شهردار ممفیس، درباره تحقیقاتی که به دلیل جنبه اجتماعی پرونده سرعت گرفته، اعلام کرد: «ما برای رسیدن به راه‌حل در تحقیقات این پرونده بی‌وقفه کار می‌کنیم و همه چیز را بسیار جدی می‌گیریم.»

 

تایم‌لاین حادثه منجر به قتل نیکولز

براساس بیانیه پلیس، در 7 ژانویه حدود ساعت 8:30 شب، ماموران وسیله نقلیه‌ای را به دلیل رانندگی توام با بی‌احتیاطی تعقیب کردند. به گفته پلیس ممفیس، «درگیری»‌‌ای بین افسران و راننده خودرو -که بعدا به نام نیکولز شناخته شد- رخ داد که به دنبالش راننده با پای پیاده از محل توفق گریخت. افسران مجددا او را دستگیر کردند و «درگیری دیگری رخ داد» که منجر به دستگیری نیکولز شد. هنگام درگیری نیکولز از تنگی‌نفس شکایت کرد، آمبولانس به محل دستگیری‌اش فراخوانده شد و او در شرایط وخیم به بیمارستان مجاور منتقل شد. در 10 ژانویه، سه روز پس از توقف، اداره تحقیقات تنسی اعلام کرد نیکولز به دلیل جراحات وارده در «برخورد خشن و متوسل‌شدن افسران به زور» جان خود را از دست داده است. 15 ژانویه، پلیس به‌روزرسانی در مورد تحقیقات را ارائه می‌دهد. پلیس ممفیس اعلام کرد افسران اخراج شده‌اند و تحقیقات در مورد نحوه برخورد آنها با راننده آغاز شده است. پلیس گفت یافته‌های اولیه حاکی از ماهیت جدی رفتار ماموران هنگام توقف بود.

بن کرامپ، وکیل خانواده‌اش، بارها برای انتشار دوربین بدنه پلیس و فیلم‌های نظارتی ترافیک درخواست داد. کرامپ در بیانیه‌ای گفت: «این نوع مرگ اعتماد جامعه را از بین می‌برد.» 18 ژانویه، تحقیقات فدرال اعلام شد. وزارت دادگستری اعلام کرد تحقیقات حقوق مدنی در مورد مرگ نیکولز آغاز شده است. کوین جی. ریتز، دادستان ناحیه غربی تنسی  از ارائه جزئیات حادثه خودداری کرد، ولی گفت با قدردانی از تلاش‌های ادامه‌دار اداره تحقیقات تنسی، دفتر دادستانی ایالات متحده «با هماهنگی دفتر میدانی FBI ممفیس و بخش حقوق مدنی وزارت دادگستری، تحقیقات حقوق مدنی را آغاز کرده است.» 23 ژانویه، خانواده نیکولز فیلم پلیس را مشاهده کردند. پس از ملاقات با مقامات برای تماشای ویدیوی منتشرنشده پلیس از زمان دستگیری، خانواده نیکولز و وکلای آنها وحشت خود را از آنچه دیدند، توصیف کردند. وکیل خانواده تایر نیکولز می‌گوید ویدیو نشان می‌دهد پلیس نیکولز را به طرز فجیعی کتک می‌زند. «او در تمام مدت بی‌دفاع بود. انگار آنها خشم خود را بر جسمی بی‌جان فرود می‌آوردند. ضرب‌وشتم بی‌وقفه این پسر جوان به مدت سه دقیقه ادامه داشت. این چیزی است که ما در آن ویدیو دیدیم که نه‌تنها خشونت‌آمیز، بلکه وحشیانه بود.»

 

زیر دست و پای پلیس، مادرش را صدا می‌زد

رادنی ولز، ناپدری نیکولز، دوشنبه گفت: «آنچه امروز در ویدیو دیدم وحشتناک بود.  هیچ پدر و مادری نباید شاهد چیزی باشند که من امروز دیدم.» وکیل خانواده قربانی این ویدیو را «وحشتناک» و «شنیع» توصیف کرد. او گفت که روون ولز، مادر نیکولز، پس از شنیدن این جمله از پسرش در ویدیو که پرسید: «من چه کار کردم؟» دیگر قادر به تماشای فیلم نبود. وکیل دادگستری گفت: «در پایان فیلم، نیکولز سه بار مادرش را صدا می‌زند. براساس نتایج اولیه کالبدشکافی که توسط وکلای خانواده‌اش انجام شد، نیکولز دچار خونریزی ناشی از ضرب‌وشتم شدید شده. سی‌ان‌ان یک کپی از کالبدشکافی درخواست کرده که به گفته کرامپ زمانی که گزارش کامل آماده شود، در دسترس خواهد بود.»

26 ژانویه، ماموران متهم شدند. به گفته دادستان منطقه، هیأت منصفه، پنج افسر اخراج‌شده توسط پلیس ممفیس را به چندین اتهام متهم کرد. به گفته دادگاه کیفری شهرستان شلبی، مارتین سوم، اسمیت، بین، هیلی و میلز جونیور هر کدام به قتل درجه دوم، ضرب و جرح شدید، دو اتهام آدم‌ربایی، دو اتهام سوءرفتار رسمی و یک اتهام ظلم رسمی متهم شدند. مولروی در کنفرانس خبری گفت: «در حالی که هر یک از پنج نفر نقش متفاوتی در حادثه داشتند، اقدامات همه آنها منجر به مرگ تایر نیکولز شد و همه آنها مسئول هستند.»

 

فیلم ضبط‌شده از دوربین متصل بر لباس پلیس چه می‌گوید

در حالی که شهرهای سراسر آمریکا برای واکنش به این حادثه وحشیانه آماده می‌شوند، مقامات ممفیس فیلمی از قتل تایر نیکولز به دست پلیس منتشر کردند. این ویدیو افسران پلیس را نشان می‌دهد که به طرز مرگباری نیکولز را کتک می‌زنند. نیکولز پس از تلاش برای فرار با پای پیاده توسط پلیس مورد ضرب‌وشتم شدید قرار گرفت. 27 ژانویه بود که تصاویر ویدیویی منتشر شد. شهر ممفیس دوربین بدنه پلیس و ویدیوی نظارتی را منتشر کرد. فیلم نشان می‌دهد افسران در حالی که دستان نیکولز را بسته بودند، مکررا به صورت او ضربه می‌زدند. ویدیو نشان می‌دهد تایر نیکولز مادرش را صدا می‌زند و توسط افسرانی که اکنون متهم به قتل او شده‌اند، مورد ضرب‌وشتم قرار می‌گیرد. هنگامی که فیلم نظارت پلیس از دوربین نصب‌شده از راه دور برای اولین‌بار به سمت صحنه می‌چرخد، افسری دیده می‌شود که نیکولز را به سختی با زانو یا پا به پیاده‌رو هل می‌دهد. نیکولز از شانه‌هایش بالا کشیده می‌شود و سپس دو لگد به صورتش می‌زند.

نیکولز پس از کشیده‌شدن به حالت نشسته از پشت با چیزی که به نظر می‌رسد چوب است، ضربه می‌خورد. این ویدیو نشان می‌دهد افسران چندین بار به صورت نیکولز ضربه می‌زنند، در حالی که دستان او در پشت بدنش مهار شده‌اند و او روی زانوهایش می‌افتد. چند ثانیه بعد، یک افسر به نیکولز لگد می‌زند. یک دقیقه بعد، نیکولز در امتداد پیاده‌رو کشیده می‌شود و در حالت نشسته در کنار ماشین قرار می‌گیرد، جایی که افسران تا سه دقیقه و نیم بعدی او را نادیده می‌گیرند. 10 دقیقه بعد، فردی که به نظر می‌رسد امدادگر است، برای درمان نیکولز اقدام و به او رسیدگی می‌کند.

 

خشم جامعه آمریکا از قتل فجیع جوان 29 ساله 

جمعه شب در ممفیس، بوستون، شیکاگو، دیترویت، نیویورک سیتی، پورتلند، اورگان و واشنگتن تظاهرات اعتراض‌آمیزی به خاطر کشته‌شدن یک سیاهپوست با خشونت پلیس برگزار شد. شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز آمریکا گزارش داد: «جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیش از انتشار تصاویر دلخراش دستگیری وحشیانه این جوان سیاه‌پوست، با مادر و پدرخوانده او صحبت کرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین پس از انتشار ویدیوی رفتار خشونت‌آمیز پلیس با تایر، در بیانیه‌ای با ابراز همدردی با خانواده نیکولز از فراخوان آنها برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز حمایت کرد.» در بیانیه بایدن آمده است: «من هم مانند بسیاری دیگر، از دیدن ویدیوی وحشتناک ضرب‌وشتم که منجر به مرگ تایر نیکولز شد، عصبانی و عمیقا متاثر شدم. آنهایی که به دنبال عدالت هستند، از خشونت و تخریب پرهیز کنند. من خانواده نیکولز را برای برگزاری اعتراض مسالمت‌آمیز همراهی می‌کنم.» او همچنین به خبرنگاران گفت برای تصویب قانون اصلاح پلیس فدرال آمریکا که با عنوان «عدالت جورج فلوید در اجرای قانون توسط پلیس» شناخته می‌شود، کنگره این کشور را تحت فشار قرار خواهد داد. کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی، نیز در این‌باره گفت: «آنچه رخ داده‌ غم‌انگیز است، من از این ویدیو وحشت‌زده شدم. واژه‌ای مناسب‌تر از وحشت‌زده برای توصیف پیدا نمی‌کنم.»

 

فرهنگ خشونت در بدنه پلیس نفوذ پیدا کرده 

تارنمای نشریه هیل نیز نوشت: «قانون‌گذاران آمریکایی به انتشار ویدیوی ضرب‌وشتم تایر نیکولاس واکنش نشان دادند و قتل بی‌رحمانه و وحشیانه او را محکوم کردند.» در همین رابطه، جفریس، رهبر اقلیت‌های مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی نوشت: «قتل بی‌رحمانه و وحشیانه تایر نیکولز توسط افسرانی که برای حفاظت از جامعه قسم خورده‌اند، خلاف انسانیت است. اجرای عدالت برای او باید سریع و بی‌نقص باشد.» جیمز کلیبرن، نماینده سیاه‌پوست و دموکرات کارولینای جنوبی در مجلس نمایندگان آمریکا، در واکنش به این فیلم در توییتر نوشت: «فرهنگ خشونت در بسیاری از ادارات پلیس در این کشور نفوذ کرده. باید این فرهنگ خطرناک که این فجایع را تداوم می‌بخشد، تغییر دهیم.» کوری بوکر، سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی، در بیانیه‌ای با محکوم‌کردن قتل تایر نیکولز تاکید کرد: «مرگ او بی‌عدالتی عظیم است و عاملان آن باید مجازات شوند.» بسیاری دیگر از قانون‌گذاران آمریکایی نیز در واکنش‌هایی مشابه به این جنایت، آن را محکوم کردند.

در این میان، برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمونت، در توییتر نوشت: «مجرمان این قتل وحشیانه باید مجازات شوند، اما محکومیت آنها، تایر را به زندگی برنمی‌گرداند. باید از تمام توان خود را برای پایان‌دادن به خشونت پلیس علیه رنگین‌پوستان در آمریکا استفاده کنیم.» تیم اسکات، سناتور سیاه‌پوست و جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی، نیز اقدام سریع و قاطع در این‌خصوص را خواستار شد.

 

انتهای پیام //

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.