فوتبالیست‌ها مواظب باشند حشیشی نشوند!

رئیس مرکز پزشکی ایفمارک به فوتبالیست‌های ایرانی درباره استعمال سیگار و قلیان هشدار داد

زهره هراتیان به فوتبالیست‌های ایرانی هشدار داده تنباکوهای موجود در بازار ممکن است آلوده به حشیش باشند و زندگی‌شان را خراب کند.

ماجرای مصرف سیگار و قلیان بین فوتبالیست‌ها موضوع جدیدی نیست. هرازچندگاهی اخباری در این خصوص منتشر می‌شود و حتی برخی کانال‌های مجازی و صفحات طرفداری نیز به هدف تخریب ورزشکاران گاهی تصاویری از استعمال دخانیات به وسیله آنها را منتشر می‌کنند.

آخرین موردی که در این خصوص حسابی سر و صدا به پا کرد موضوع خرید قلیان از فری‌شاپ فرودگاه دوحه به وسیله دو بازیکن استقلال بود که مدیرعامل برکنارشده باشگاه آن را برملا کرد و حواشی سنگینی را به باشگاه آبی‌پوش پایتخت تحمیل کرد.

در گذشته نیز بارها و بارها مشاهده شده که فوتبالیست‌های جوان ایرانی در ملأ عام به استعمال قلیان و سیگار پرداختند و جریمه‌ها و محکومیت‌هایی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

گاهی اوقات تنباکو آلوده به حشیش بوده و حشیش هم جزو مواد ممنوعه است به همین دلیل ورزشکار باید مراقب باشد

مسأله مهم درباره مصرف سیگار و قلیان به وسیله ورزشکاران این است که این موضوع در تست‌های پزشکی که ابتدای هر فصل از نفرات گرفته می‌شود، نشان داده نمی‌شود. حتی در موارد ممنوعه‌ای که کمیته ضد دوپینگ هر ساله نام آنها را اعلام می‌کند اثری از نیکوتین نیست و به همین علت است که تشخیص استعمال این ماده به وسیله ورزشکاران صورت نمی‌پذیرد. از این رو بسیاری از باشگاه‌ها و طرفداران فوتبال نگران سلامتی بازیکنان محبوب خود هستند.

حالا اما زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی ایفمارک که هر ساله تست‌های پزشکی را از فوتبالیست‌های شاغل در لیگ داخلی انجام می‌دهد در این باره هشدارهایی را به ورزشکاران و به‌خصوص بازیکنان فوتبال داده است.

هراتیان در این خصوص گفته است: «یکسری داروها را وادا تحت نظر دارد و شاید سال‌های بعد بگوید جزو مواد ممنوعه است. علم ثابت کرده دخانیات باعث سرطان می‌شود بنابراین بازیکن حرفه‌ای وقتی الگوی سلامت است اجازه ندارد چیزی را تبلیغ کند که برای سلامتی ضرر دارد.»

رئیس مرکز پزشکی ایفمارک در بخشی از صحبت‌های خود به احتمال اعتیاد فوتبالیست‌ها به حشیش در پی مصرف تنباکو اشاره کرده است: «باشگاه‌ها باید بندی را بگذارند که رفتارهای بازیکنان بدآموزی نداشته باشد. گاهی اوقات تنباکو آلوده به حشیش بوده و حشیش هم جزو مواد ممنوعه است به همین دلیل ورزشکار باید مراقب باشد.»

حال اینکه فوتبالیست‌های ایران چقدر هشدارهای پزشکی را درباره استعمال دخانیات جدی بگیرند مسأله‌ای است که شاید پاسخی درباره‌اش پیدا نمی‌شود اما شاید لازم باشد باشگاه‌های لیگ برتری که پول‌های میلیاردی به نفرات خود می‌دهند،‌ فکری به حال سلامت بازیکنان‌شان کنند تا از این موضوعات دور بمانند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.