فدراسیون جهانی با حجاب اسلامی مشکلی ندارد

مهدیه نظری، سرمربی تیم‌ ملی بدنسازی بانوان، در گفت‌وگو با «شهروند»: بهترین میزبانی را از ورزشکاران خارجی می‌کنیم

بررسی ماجرای میزبانی ایران از مسابقات پرورش اندام زنان جهان در گفت و گو با سرمربی تیم ملی پرورش اندام زنان.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، وقتی صحبت از ورزش بدنسازی زنان در کشورهای اسلامی، مانند ایران، می‌شود، عده‌ای از مردم تعجب می‌کنند. عموم جامعه حتی نمی‌دانند که مسابقات بدنسازی برای زنان ایرانی به‌طور حرفه‌ای انجام می‌شود و ایران برای این رشته تیم ملی هم دارد. تیمی که البته حدود دو سال است تشکیل و برخی رشته‌های آن نیز به‌تازگی از حالت زیرزمینی خارج شده است. حالا انتشار خبر میزبانی ایران از مسابقات جهانی مستر یونیورس در رامسر با شرکت ورزشکاران زن و مرد، سبب تعجب بسیاری از مردم شده است. با توجه به پرسش‌های بسیاری که در اذهان عموم نسبت به وجود این رشته برای زنان و نحوه میزبانی ایران از مسابقات جهانی وجود دارد، سراغ سرمربی تیم ملی بدنسازی زنان رفتیم تا مهدیه نظری، به‌عنوان رئیس کمیته بانوان و سرمربی تیم‌ ملی بدنسازی، پاسخگوی سوالات ما باشد.

شما یکی از فعالان بدنسازی زنان هستید و حالا مدتی است به سمت سرمربیگری تیم‌ ملی بدنسازی و رئیس کمیته بانوان فدراسیون بدنسازی منصوب شده‌اید. در این‌باره صحبت کنید.

از سال 97 مربی بدنساز تیم ملی موتای بودم. بعد از آن، سال گذشته به‌عنوان مربی فیتنس‌چلنج زنان انتخاب شدم. در ادامه نیز مربی تیم ملی مچ‌اندازی شدم که همراه این تیم به مسابقات جهانی ترکیه نیز اعزام شدیم. در حال حاضر، رئیس کمیته بانوان فدراسیون بدنسازی، نایب‌رئیس کمیته فیتنس ایران و مدرس فدراسیون هستم.

وجود ورزش بدنسازی برای زنان ایران کمی عجیب نیست؟ آیا این رشته برای خانم‌ها و آقایان مشابه است؟

ورزش بدنسازی در بخش خانم‌ها، به‌ویژه در کشورهای اسلامی مانند ایران، ماهیت دیگری نسبت به کشورهای اروپایی دارد. زنانی که در کشورهای اسلامی این رشته را انتخاب می‌کنند به‌خوبی می‌دانند که فدراسیون‌های ما ورزشی به نام بدنسازی برای زنان به‌طوری که همه سراغ داریم، ندارند. مسابقات بدنسازی داخل کشور در دسته‌بندی‌های مختلف مثل فیزیک، ماسکولار، فیزیک کلاسیک و بادی کلاسیک برای آقایان برگزار می‌شود، اما این دسته‌بندی‌ها اصلا در بخش زنان وجود ندارد و خانم‌ها تابع قوانین کشورهای اسلامی هستند. زنان در این رشته اجازه رفتن روی استیج و شرکت در مسابقاتی از این دست را ندارند.

پس حضور زنان در این رشته چه توجیهی دارد؟ در حقیقت زنان حاضر در این رشته چه فعالیتی دارند؟

مسابقات بدنسازی برای زنان در کشورهایی نظیر ایران شکل و شمایل دیگری دارد و اصلا شباهتی به بخش آقایان ندارد، چراکه زنان ایرانی باید تابع قوانین کشور باشند و حجاب اسلامی را رعایت کنند. اما باید بگویم که به‌تازگی شاخه جدیدی برای حضور حرفه‌ای‌تر زنان در مسابقات بدنسازی در نظر گرفته شده است. نام این شاخه جدید فیتنس‌چلنج است که ماهیت آن به چالش کشیدن عضلات بدن خانم‌های علاقه‌مند به این ورزش است.

خانم‌ها در این رشته‌ به مسابقات برون‌مرزی هم اعزام می‌شوند؟

بله، در حدود دو سالی که این شاخه به فدراسیون بدنسازی اضافه شده است، زنان ایرانی به‌طور حرفه‌ای در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت می‌کنند. برای مثال پیش از این، ورزش پاورلیفتینگ برای زنان به‌طور زیرزمینی و غیرقانونی انجام می‌شد، اما اکنون خانم‌ها در مسابقات جهانی این رشته هم شرکت می‌کنند. اگر بخواهم شفاف بگویم، ما در بخش زنان هم اکنون در سه رشته فیتنس‌چلنج، پاورلیفتینگ و مچ‌اندازی فعالیت داریم و نماینده‌های کشور ما نیز در مسابقات آسیایی و جهانی شرکت و اتفاقا رتبه‌های خوبی نیز کسب می‌کنند.

در روزهای اخیر خبر میزبانی ایران از مسابقات بدنسازی در بخش زنان و مردان در مازندران کمی سر و صدا ایجاد کرده است.

بله، قرار است این مسابقات با حضور 800 ورزشکار داخلی و 200 ورزشکار خارجی در تاریخ 26 تا 30 بهمن به میزبانی شهر زیبای رامسر برگزار شود. از این بابت بسیار خوشحالیم، چراکه اتفاق بسیار ویژه و قابل توجه این است که منتخبان رشته مچ‌اندازی و فیتنس‌چلنج زنان نیز در این مسابقات شرکت می‌کنند و این فرصت بسیار خوبی است که زنان ایرانی در مسابقات مهم مستر یونیورس به میزبانی کشور خودشان حاضر شوند.

روند انتخاب اعضای تیم ملی برای حضور در این مسابقات چگونه است و آیا مسابقات داخلی به‌شکل حرفه‌ای انجام می‌شود؟

اینجا باید اطلاع بدهم که در انتهای همین هفته در روزهای 14 و 15 بهمن، مسابقات داخلی خرم‌آباد را خواهیم داشت که در پایان این دو روز، منتخبان به تیم ملی فیتنس‌چلنج اضافه می‌شوند. همچنین در این روزها انتخابی تیم ملی پاورلیفتینگ و مچ‌اندازی زنان را خواهیم داشت که در نهایت منتخبان رشته مچ‌اندازی نیز به مسابقات جهانی مستر یونیورس که در کشور خودمان برگزار خواهد شد، اضافه می‌شوند.

پس خانم‌های ایرانی که علاقه‌مند به رشته بدنسازی هستند، امیدوار به درخشیدن در سطح آسیایی و جهانی باشند؟

بله، باید به خانم‌های ایرانی و رسانه‌ها بگویم که تمام زنان ایران با حجاب کامل اسلامی در رقابت‌های جهانی و آسیایی در سه رشته مچ‌اندازی، پاورلیفتینگ و فیتنس‌چلنج شرکت می‌کنند. فدراسیون بدنسازی اعزام زنان را به مسابقات بین‌المللی به‌طور مرتب در برنامه دارد و پوشش آنها به‌طور کامل بر اساس آیین‌نامه‌ و دستورالعمل‌های موجود است.

در این‌باره با فدراسیون‌های جهانی مشکلی نداشته‌ایم؟ آیا آن‌ها پوشش زنان ایرانی را برای حضور در میادین بین‌المللی پذیرفته‌اند؟

به هیچ عنوان تا به امروز مشکلی وجود نداشته است. فدراسیون‌های جهانی در این‌باره با کشورهای اسلامی در تعامل کامل هستند. مشکلی از این بابت وجود نداشته و انشاءالله در آینده نیز وجود نخواهد داشت. حضور زنان ایرانی با حجاب کامل در میادین بین‌المللی هیچ ممنوعیتی ندارد و خانم‌های کشور ما با رضایت کامل و فراغ بال در این مسابقات شرکت می‌کنند.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.