عبور از آشوب به‌سوی ثبات/ نقشه برای نقشه ایران/ عقب‌گرد ستاد براندازی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي هشتمین گفت و گوی تلویزیونی رئیسی ، بربادرفتن آخرین امیدهای احیای برجام، پیوستن ایران به مذاکرات مسکو، آنکارا و دمشق اوج‌گيري درخواست‌ها براي «اينترنت طبقاتي»، موازنه «اختیار و مسئولیت» در مصوبه مولدسازی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز حضور رهبر معظم انقلاب در حرم امام خمینی (ره) در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي هشتمین گفت و گوی تلویزیونی رئیسی ، بربادرفتن آخرین امیدهای احیای برجام، پیوستن ایران به مذاکرات مسکو، آنکارا و دمشق اوج‌گيري درخواست‌ها براي «اينترنت طبقاتي»، موازنه «اختیار و مسئولیت» در مصوبه مولدسازی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

عبور از آشوب به‌سوی ثبات

روزنامه ایران:رئیس جمهور شب گذشته بعد از خبر سراسری ساعت ۲۱ به صورت زنده از طریق تلویزیون با مردم گفت‌ و گو کرد. آیت‌الله رئیسی در ابتدای هشتمین گفت و گوی تلویزیونی خود با مردم از زمان آغاز دولت سیزدهم ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، امام خمینی(ره) را یک شخصیت الهی و انقلابی نامید و اظهار داشت: گفتمان امام(ره) و رهبری، «عدالت خواهی»، «ستیز با فساد»، «استقلال» و «آزادی» است. وی افزود: آنچه که ما از شخصیت امام و از سیره امام داریم، آن است که امام به پیشرفت کشور در پرتو عدالت اجتماعی می‌اندیشیدند. این گفتمان همان گفتمانی است که دولت سیزدهم دنبال می‌کند. برخی سؤال می‌کنند که گفتمان شما چیست، ما گفتیم که نمی‌خواهیم از گفتمان انقلاب اسلامی‌برشی بزنیم، بلکه موظف هستیم آنچه گفتمان امام و رهبری بوده را دنبال و اجرا کنیم و آن گفتمان، پیشرفت در پرتو عدالت اجتماعی و اقتصادی است.رئیس جمهور پس از این مقدمه در توضیح اقدامات کابینه در زمینه بهبود وضع معیشت و کنترل گرانی‌ها با یادآوری شرایط آغاز به کار دولت سیزدهم در حوزه سلامت و اقتصاد، گفت: از آغاز به کار دولت مسأله معیشت یکی از مسائل محوری و مهم بوده است، اما دولت در آغاز کار با مشکلاتی مواجه بود؛ همه ملت عزیز ما شاهد آنها بودند، وضعیت کرونا و 700 خانواده‌ای که روزانه داغدار می‌شدند، اما خداوند تفضل کرد و به برکت خدمات کادر پزشکی و اقدامات مردم، شرایط متفاوت شد و ما اکنون روزهایی را سپری می‌کنیم که وضعیت صفر تلفات کرونا را شاهد هستیم. وی خاطرنشان کرد: همچنین نسبت به کسری بودجه‌ای که با آن مواجه بودیم، این کسری بودجه می‌توانست چالش جدی برای دولت و کشور ایجاد کند، اما دولت با افزایش درآمد و بدون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول توانست این وضعیت را پشت‌سر بگذارد.

 

جنگ زرگری یا دوراندیشی بلندمدت

روزنامه آرمان امروز: شنيده‌هاي يکي از خبرنگاران «خبرگزاري ايلنا» از راهروهاي مجلس شوراي اسلامي بار ديگر واکنش رسانه‌ها به طرح «عدم کفايت رييس جمهور» به‌همراه داشت. هشت ماه قبل يکي از نمايندگان مجلس در گفت‌وگويي از ثبت طرح «عدم کفايت سياسي رئيس جمهور» خبر داد، طرحي که البته با امضاي طراح و تنها يک نفر نماينده ديگر يعني دو امضاء ماه‌ها است که در سامانه نمايندگان قرار دارد و عدد امضاي آن افزايشي نداشت تا بتواند اعلام وصول شده و راهي صحن مجلس شود. اما اکنون شنيده مي‌شود جمعي از نمايندگان درصدد امضاء و تحويل طرح سوال از «ابراهيم رئيسي»،  رئيس‌جمهور هستند. براساس شنيده‌ها يکي از نمايندگان مجلس طرح سوال از رئيس‌جمهور در 6 محور تهيه کرده و درصدد جمع‌آوري امضاء نمايندگان و تحويل اين طرح به هيات رئيسه مجلس است. نماينده طراح سوال که نخواست نامش فاش شود مي‌گويد:«طرح سوال را با تعدادي از همکاران مطرح کرده‌ام، گروهي از آن استقبال کردند و گروهي ديگر هنوز مي‌ترسند.»«مصطفي رضاحسيني قطب‌آبادي» نماينده مستقل مجلس که از شهر بابک به بهارستان رسيده است. او همان نماينده‌اي محسوب مي‌شود که اين طرح پرحاشيه را تهيه کرده است. قطب‌آبادي اين طرح را با شش بند تهيه کرده بود که مي‌توان به «دولت برنامه‌اي براي اداره کشور ندارد»، «توجهي به مناطق محروم و ضعيف نمي‌شود»، «گروه‌هاي افراطي به اسم رئيس جمهور اجازه فعاليت به ديگران نمي‌دهند»، «وزاري راه و شهرسازي، ارتباطات، بهداشت، صمت، خارجه و …، قوي نيستند»، «سياست خارجه خوب نيست» و … اشاره کرد.لازم به ذکر است که آبان سال 1399 رضاحسيني قطب آبادي، در نطق ميان دستور خود از تحصن و اعتصاب غذا در دفتر کاري‌اش خبر داد و گفت: در حمايت از محتاجين به نان شب و گرفتاران و به خاطر عدم صداقت برخي مسوولان اين کار انجام مي‌دهم.

 

بربادرفتن آخرین امیدهای احیای برجام

روزنامه تجارت: در شرایطی که کشورهای غربی در چند وقت اخیر تلاش کرده‌اند، ایران را به عنوان عامل تعلیق مذاکرات برجام معرفی کنند، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تأکید کرد که ایران اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارد و این طرف‌های غربی هستند که از خود اراده نشان نمی‌دهند.به گزارش تجارت، «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در مصاحبه با خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» تأکید کرد که در حال حاضر ایران و روسیه و چین اراده سیاسی لازم برای احیای برجام را دارند و این در حالی است که طرف‌های غربی این توافق چنین اراده‌ای از خود نشان نمی‌دهند.اولیانوف با اشاره به نقش طرف‌های غربی مذاکرات وین برای احیای برجام (انگلیس، فرانسه، آلمان و ایالات متحده آمریکا) تصریح کرد: «متأسفانه شرایط فعلی مذاکرات برجام به بن‌بست رسیده است و از اول سپتامبر تاکنون مذاکرات دیپلماتیک جدی صورت نگرفته است اما برای این‌که بگوییم برجام مرده‌ است، هنوز زود است و شانس احیای برجام وجود دارد و این مسئله نیازمند تصمیم سیاسی تمامی طرف‌های برجام برای بازگشت به میز مذاکرات است تا بتوان مذاکرات را به یک نقطه عقلانی رساند». وی ادامه داد: «ایران اراده سیاسی برای پایان دادن به این بن‌بست را دارد و چین و روسیه نیز از خود چنین اراده‌ای را نشان داده‌اند اما طرف‌های غربی در حال حاضر چنین اراده سیاسی را از خود نشان نداده‌اند».

 

ایستاده بر «آرمان» امام و شهدا

روزنامه جوان:ملاقات رهبر انقلاب با «آرمان» در روزی که به «تجدید میثاق با آرمان امام و شهدا» معروف است، خود حکایتی است. «آرمان علی‌وردی» شهید امنیت حاضر نشد به قیمت شکنجه کمتر، به رهبر خود توهین کند و به دست آشوبگران پس از شکنجه بسیار به شهادت رسید. اما همه شهدای انقلاب و جنگ همین‌گونه بودند و بر همین آرمان بودند. شهدای انقلاب و آنان که برای دفاع از مرز‌های کشور هشت سال جنگیدند، حاضر نبودند توهین به دین و آرمان‌ها و وطن خود را تحمل کنند. شاه، وهن دین بود. تسلط امریکا بر کشور، وهن دین و وطن‌پرستی بود. خیال باطل صدام برای تصرف ایران، وهن ایرانی بود. هر شهیدی که برای این آب و خاک جنگید، نخواست که ساکت باشد که سکوت خود را توهین به آرمان‌ها می‌دانست و نیز نخواست که توهین بشنود. همه شهدای ما «آرمان» بودند و «آرمان علی‌وردی» آن وجه مستتر در شخصیت آرمانخواهانه شهدا را برجسته کرد. رهبر معظم انقلاب به رسم همه ساله و در آستانه ایام‌الله دهه فجر و چهل‌وچهارمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، صبح دیروز با حضور در حرم امام خمینی (ره) یاد و خاطره بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشتند.حضور در مزار شهدای حادثه هفتم تیر و شهدای انفجار دفتر نخست‌وزیری در هشت شهریور سال ۱۳۶۰ و گرامیداشت یاد شهیدان بهشتی، رجایی و باهنر و یاران شهیدشان هم از برنامه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در همه این سال‌ها بوده است. امسال، اما رهبر معظم انقلاب علاوه بر حضور در مزار شهدای مدافع حرم، شهدای گمنام و مدافع سلامت، بر مزار شهید مدافع امنیت آرمان علی‌وردی حضور یافتند و با قرائت فاتحه یاد او را گرامی داشتند.

 

رئیسی: برنامه دولت ثبات در سفره مردم است

روزنامه خراسان:رئیس جمهور در هشتمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود با مردم ضمن  گرامی داشت یاد امام (ره)  و نقش ایشان در احیای هویت ملی و انقلابی مردم ،دولت سیزدهم را دنباله رو گفتمان امام دانستند و افزودند: گفتمان امام که امروز گفتمان مقام معظم رهبری است، گفتمان عدالت‌خواهی، فسادستیزی، استقلال و آزادی است و امام راحل به پیشرفت کشور در پرتو عدالت در ابعاد مختلف آن می‌اندیشیدند. دولت سیزدهم همین گفتمان را دنبال می‌کند.رئیسی در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی  درباره وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و همچنین اقدامات دولت  توضیحاتی را ارائه  و تاکید کرد برنامه دولت ایجاد ثبات در سفره مردم است. گزیده ای از  این سخنان و پاسخ ها به نقل از جام جم آنلاین ،ایرنا و برنا  در پی می آید: * دولت در شرایطی شروع به کار کرد که بحران کرونا و کسری بودجه کشور را دربر گرفته بود.بحران کرونا را با همکاری مردم و مجاهدت کادر درمان پشت سر گذاشتیم و سعی کردیم کسری بودجه را بدون استقراض از بانک مرکزی پشت سر بگذاریم. * دولت کشور را با تورم 60 درصدی تحویل گرفت. در شش ماه اول دولت تلاش شد شاهد کاهش تورم باشیم،  با توجه به الزام قانونی برای عادلانه کردن یارانه و حذف ارز۴۲۰۰ ، وضعیت تورمی ناشی از این اصلاح، مشکلاتی را ایجاد کرد که تلاش شد به نحوی جبران و یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت شود. * در این سال‌ها بسیاری از اقلام سفره مردم را دلاریزه کرده‌اند و تلاش می‌کنیم وابستگی برخی اقلام اساسی به دلار را کم کنیم تا تغییر قیمت دلار در سفره مردم تاثیری نداشته باشد. بخشی از افزایش قیمت کالا‌ها به علت قاچاق کالا‌ها به خارج از کشور است. دلیل دیگر خودداری از عرضه توسط تولیدکنندگان به دلیل نوسانات قیمت ارز است. * تلاش دولت این است که با توجه به دلاریزه شدن اقلام ، این روش غلط اصلاح شود. شرایط را به نحوی مدیریت می کنیم که این شرایط کاملا تغییر یابد و در قیمت اقلام ثبات ایجاد شود و نوسانات قیمت دلار تاثیری بر سفره مردم نگذارد.آن چیزی که دولت و خودم شخصاً به صورت روزانه دنبال می‌کنم، ثبات قیمت‌هاست. .برنامه دولت این است که آن چه که در سفره مردم است از ثبات برخوردار شود و این اقلام دچار نوسان نشود‌.

 

این قطار متوقف نمی‌شود

روزنامه کيهان:  امروز طلیعه دهه مبارک فجر و سالروز ورود تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به میهن و آغوش ملت است. چهل و چهار سال از آن ایامی که اراده ملت مسلمان ایران با تبعیت از رهبری عدالت‌خواه و ظلم‌ستیز، بر قدرتی طاغوتی و برخوردار از پشتوانه و حمایت آمریکا و انگلیس و دنیای غرب غلبه کرد گذشت، آن روزهایی که تن‌های جوانان مسلمان و انقلابی با اتکال بر پروردگار متعال بر شکنجه‌های قرون وسطایی ماموران سفاک ساواک چیره شد. آن روزهایی که مردم یکصدا فریاد «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر دادند تا وحشت در وجود آنها که در داخل و خارج، استقلال ایران را بر نمی‌تابیدند؛ آنها که آزادی مردم در چارچوب عقل، شرع و قانون را با استبداد مورد پسندشان در تضاد می‌دانستند و به درستی تحقق جمهوریت آن هم بر پایه اسلام را نابود‌کننده دیکتاتوری طاغوتی مورد نظر استثمارگران ترجمه و تفسیر کرده بودند عیان شود؛ وحشتی که تا اکنون، هر چه گذشت و به امروز نزدیکتر شدیم بیشتر راز آن بر ملا شد.این وحشت وقتی برای دشمنان و مخالفان انقلاب اسلامی مردم ایران سنگین‌تر شد که پیش‌بینی آنها برای عمر کوتاه انقلاب و خاموش شدن نور برآمده از تحقق جمهوری اسلامی با وجود توطئه‌های مختلف و تدارک سنگین‌ترین نقشه‌ها نقش بر آب شد و نه تنها عمر این انقلاب بیش از آنکه تصور می‌کردند بود بلکه روز به روز بر سرعت پیشرفت و اثرگذاری بزرگ‌ترین انقلاب قرن بیستم افزوده می‌شد.با خیال خام دشمن، غلبه جمهوری اسلامی بر توطئه‌های ویرانگری همچون تجزیه‌طلبی در اوایل انقلاب در برخی از مناطق، نقشه شوم کودتای پر دامنه نقاب(موسوم به نوژه)، نقشه حمله نیروهای آمریکایی به قلب تهران برای آزاد‌سازی گروگان‌ها، نفوذ عناصر وابسته و خودفروخته‌ای همچون بنی صدر در راس قوه اجرایی و فرماندهی کل قوا، ترور متفکران،‌ اندیشمندان و تئوری‌پردازان برجسته انقلاب همچون شهید مطهری و شهید مفتح، در ادامه ترور شهید بهشتی بزرگ و 72 یار ایشان، ترور همزمان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر شهیدان رجایی و باهنر و ترور هزاران نفر از مردم به دست منافقان غیر ممکن بود. از طرفی از نظر دشمن تیر خلاص برای از بین بردن انقلاب اسلامی جنگ تحمیلی پر حجم و همه‌جانبه با پشتیبانی بلوک غرب و شرق و متحجران منطقه‌ای وابسته به غرب علیه یک نظام نوپا و قوام نیافته بود اما ملت بزرگ ایران هر بار با اتحاد و توکل به خدا هر ضربه وارد آمده از سوی دشمن را دفع می‌کرد و قدرتمندتر از قبل به پیمودن مسیر خود ادامه می‌داد.

 

نقشه برای نقشه ایران

روزنامه وطن امروز: یکی از چهره‌های فعال جریان ضدانقلاب در جدیدترین موضع برای دعوت مردم به آغاز موج جدید آشوب‌های خیابانی از ایرانیان درخواست کرد ترس از تجزیه سرزمینی و بازگشت استبداد در آینده را کنار بگذارند.  به گزارش «وطن‌امروز» جریان ضدانقلاب در کلکسیون خیانت‌ها و بدنامی‌هایش جای خالی برای هیچ گزینه جدیدی نگذاشته است. نگاهی به آنچه ضدانقلاب چه در سازمان منافقین و چه گروه‌هایی همچون سلطنت‌طلبان در 44 سال گذشته از خود نشان داده‌اند کافی است تا منتظر هیچ برگ جدیدی برای رو شدن نمانیم. خیانت همراهی با رژیم بعث عراق در میانه جنگ تحمیلی از سوی سازمان منافقین و چهره‌هایی چون شاپور بختیار، تبدیل شدن به عروسک خیمه‌شب‌بازی غرب برای فشار به مردم ایران در پوشش فعالیت‌های حقوق بشری، التماس به دولت‌های معاند برای حمله نظامی به ایران، توهین به مقدسات مذهبی مردم ایران و ده‌ها مورد دیگر از جمله این خیانت‌ها بوده است. با این حال ضدانقلاب و براندازان همواره تلاش کرده‌اند نسبت به برخی مسائل چهره‌ای موجه از خود نشان دهند. حفظ تمامیت ارضی یک کشور را احتمالا بتوان بدیهی‌ترین اصل برای یک جریان مدعی قدرت گرفتن دانست که براندازان با هر ننگ و بدنامی در تلاش بوده‌اند عدم تقید به آن را کمتر علنی سازند. اغتشاشات اخیر و سناریوی ناامن‌سازی ایران آن هم در موقعیتی که ردپای سعودی در کنار دولت‌های غربی هم دیده می‌شد، مقدمه‌ای شد تا ضدانقلاب عدم پایبندی خود به این اصل ضروری را نیز نمایان سازد. رسانه سعودی اینترنشنال که در سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری فراوان به دنبال نرمالیزه کردن تجزیه‌طلبی در ایران و فعال کردن گسل‌های قومی می‌گشت در این چندماه تبدیل به مهم‌ترین تریبون ضدانقلاب و آشوبگران شد. در این فضا جریان‌های ضدملی که رویای تجزیه ایران را در سر می‌پرورانند تبدیل به میهمان ثابت تریبون‌های این شبکه سعودی شدند. دیگر چهره‌ها و جریان‌های ضدانقلاب با طرح کردن ایده براندازی جمهوری اسلامی به هر قیمتی، تمام اهتمام خود را معطوف کردند با برجسته کردن ضدیت با جمهوری اسلامی، چهره جریان‌های تجزیه‌طلب را ترمیم و به اصل آن مشروعیت ببخشند. عملیات روانی گسترده برای مشروعیت بخشیدن به تجزیه‌طلبان تا جایی پیش رفت که یکی از خبرنگاران شبکه بی‌بی‌سی فارسی در یک فایل صوتی به شبکه سعودی اینترنشنال دیگر شبکه فعال در لندن کنایه زد و پرده از این توطئه برداشت.

 

همیشه ‌جاوید

روزنامه جام جم:روز ۱۲بهمن امام امت بعد از سال‌ها دوری از ایران پا به عرصه وطن گذاشت و میلیون‌ها نفر به استقبال او مسیر فرودگاه تا بهشت‌زهرا را پیمودند تا به رژیم شاه نشان دهند مبارزات انقلابی مردم ایران که از ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ آغاز شد و با تبعید امام به تصور حاکمیت پهلوی به آتش زیر خاکستر تبدیل شده‌بود، از ۱۹دی۱۳۵۶ دوباره برکشید و شعله‌ور شد و طومار نظام سلطنتی را در هم پیچید.از ۲۶ دی ۱۳۵۷ که محمدرضا پهلوی با دیر شنیدن صدای انقلاب و ناتوانی برای مقابله به اعترضات همگانی از کشور فرار کرد، برای افکار عمومی روشن بود که فروپاشی نظام ۲۵۰۰ پادشاهی نزدیک است. صرف‌نظر از برخی تحولات پس از آن مثل استعفای رئیس شورای سلطنت، برخی از نیروهای ملی گمان می‌کردند روی کارآمدن شاپور بختیار به عنوان یک عنصر حزبی می‌تواند شرایط را به نفع ایجاد اصلاحات و خواباندن شور انقلابی مردم ایران تغییر دهد اما امام با صراحت نخست‌وزیری بختیار را غیرقانونی خواند.خبرهای اولیه حاکی از تصمیم امام برای ورود به کشور در روز ۶ بهمن بود اما نخست‌وزیر وقت با مانع‌تراشی روز ۴ بهمن تانک‌هایی را روی باند فرودگاه مهرآباد فرستاد تا جلوی ورود آن یار سفرکرده را بگیرد. یک روز پس از این بود که دولت بار دیگر اعلام کرد کلیه فرودگاه‌ها سه روز بسته است و به این ترتیب بازگشت امام‌خمینی به وطن سه روز دیگر نیز به تعویق افتاد.مردمی که از چند روز قبل در تدارک استقبال بودند با شنیدن این اخبار به خیابان‌های آمدند و یکصدا فریاد زدند «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست.»اقدامات ایذایی دولت وقت اما ذره‌ای از عزم امام برای ورود به ایران کم نکرد و ۴۰ نفر از روحانیون مبارز تهران هم در اعتراض به تحرکات بختیار در دانشگاه تهران دست به تحصن زدند و تا آخر وقت این تعداد به ۴۰۰ نفر رسید. ادامه اعتراضات بختیار را وادار به تسلیم کرد و در روز دهم فرودگاه‌های کشور باز شد. به انقلابیون در روز ۱۱ بهمن خبر رسید امام‌خمینی ساعت سه و نیم بعد از نیمه‌شب به وقت تهران با یک هواپیمای اختصاصی به تهران پرواز خواهدکرد. از همان نخستین ساعات ۱۲ بهمن مردم انقلابی با هدایت کمیته استقبال به سمت مسیرهای تعیین شده حرکت کردند و هزاران نفر در بهشت‌زهرا خوابیدند تا بعد از سال‌ها بتوانند از نزدیک‌ترین محل، امام را ببیند.هواپیمای ایرباس حامل امام ساعت ۹ و ۲۷ دقیقه صبح روز ۱۲بهمن وارد ایران شد و رهبر انقلاب بعد از ورود به کشور سخنرانی کوتاهی در فرودگاه کردند و مردم را به وحدت‌کلمه فراخواندند.

 

عقب‌گرد ستاد براندازی

روزنامه فرهیختگان:اگر اخبار 3 ماهی که از ماجرای فوت مهسا امینی گذشت یعنی اواخر شهریور تا اواخر آذر را در سایت‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین مرور کنید با انبوهی از مطالبی مواجه می‌شوید که همگی در یک هماهنگی طراحی‌شده انواع پروژه‌های رسانه‌ای را به کار گرفتند تا بلکه به زعم خودشان در مسیر رویای براندازی حرکت کنند. این رسانه‌ها تقریبا هر روز به صحبت‌های یک مقام رده‌بالا یا حتی دسته‌چندم غربی که آشوب‌های ایران را مورد حمایت قرار داده بود استناد می‌کردند تا بلکه یک عزم جهانی برای براندازی را به تصویر کشیده و به عوامل اجرایی خود در داخل ‌انگیزه‌ای برای آتش زدن سطل آشغال بدهند. در همین راستا بود که مسیح علی‌نژاد به کاخ الیزه راه یافت و در توییتر خود به نحوی از محتوای جلسه خبر داد که گویی دولت فرانسه اعتراضات خیابانی در شهرهای پاریس را رها کرده و قرار است لشکر خود را برای حمایت از براندازی به مرزهای ایران گسیل دارد. همزمان با مسیح سایر چهره‌های برانداز از جمله مریم رجوی نیز برای فعال کردن بخش‌های دیگر اروپا علیه ایران عازم ایتالیا و آلمان و انگلیس شدند. این تصویر توهمی اما خیلی زود بر باد رفت. بعد از آنکه آذرماه امسال مکرون با چهره‌ای خندان سالن کنفرانس بغداد را در کنار امیر عبداللهیان قدم‌زنان طی کرد و جوزف بورل نیز فرصت را برای چیدن مجدد میز مذاکره با تهران فراهم دید، اپوزیسیون نیز زبان به اعتراف گشوده و عدم حمایت از پروژه براندازی را علنی کردند. لادن برومند دیگر چهره حاضر در جلسه با رئیس‌جمهور فرانسه برخلاف روایت علی‌نژاد از عدم تمایل مکرون به تغییر نظام سیاسی گفت. حال با شکست پروژه براندازی مسیح علی‌نژاد نیز خود به عدم حمایت غربی‌ها اذعان داشته و در گفت‌وگو با فرداد فرهمند بازجوخبرنگار سعودی‌اینترنشال اعتراف می‌کند که کاخ سفید و کاخ الیزه هردو انقلاب پوشالی آنها را شکست‌خورده توصیف کرده‌اند. اروپایی‌ها پیش از این با بازگشت علنی به مذاکره و بایکوت کردن مصوبه تروریستی بودن سپاه نشان داده بودند که قصد ندارند تنشی را که ایجاد کرده‌اند بیش از این دامن بزنند اما طرف آمریکایی که به نسبت اروپایی‌ها محتاطانه‌تر در حمایت از آشوب موضع‌گیری کرده بود در کنار گذاشتن حمایت حداکثری از براندازی نیز محتاطانه عمل کرده و دیرتر دست‌های خود را بالاتر برد.

 

پشت صحنه جشن هنر شیراز

روزنامه همشهری:«…در دهمین جشن هنر شیراز که در سال1355برگزار گردید برنامه‌هایی ازجمله فیلم هزار‌و‌یک‌شب در سینما آریانا که روابط جنسی بین زنان و مردان را به نحو کاملا عریان نشان می‌داد، کشتی جنون در سرای مشیر شیراز، که طی آن زنی لخت روی صحنه ظاهر و توجه به تماشاگران را از سایر صحنه‌های نمایش سلب نمود به اجرا درآمد. در یازدهمین جشن هنر شیراز نیز [1356] برنامه «خوک، بچه، آتش» که [در آن] اعمال منافی عفت اجرا گردید، با عنایت به اینکه هدف اصلی از تشکیل اینگونه جشن‌ها که حفظ رسالت فرهنگ و هنر بود، درحالی‌که مفهوم هنر در اذهان جامعه عمومی ایران بالاتر و ارزشمندتر از برنامه‌های ارائه شده است، اینگونه استنباط می‌شود که ارائه این برنامه‌ها توسط کشورهای بیگانه تهاجمی است به ارزش‌های معنوی و اجتماعی ما که در پوشش هنر جلوه‌گر شده است. نمایش اینگونه برنامه‌ها، فرصت مناسبی را برای تحریکات عوامل مخالف و مخرب فراهم می‌کند.» این جملات چنان جشن هنر شیراز را آماج انتقاد قرار‌می‌دهد که گویی هم‌اکنون از زبان یک فرد مذهبی و انقلابی بیان می‌شود درحالی‌که این بخشی از گزارش تحلیلی ساواک در سال 1356با نگاه امنیتی و هراسناک از واکنش خشم‌آلود مردم است که غیرمستقیم به رویکرد وهم‌آلود و افراط‌گرای همسر شاه برای پیشبرد اهداف مدرنیزاسیون در جامعه سنتی و مذهبی می‌تازد.

 

‌مربع صلح

روزنامه شرق: وزیر امور خارجه روسیه از توافق اولیه بر سر پیوستن ایران به مذاکرات مسکو، آنکارا و دمشق خبر داد. به گزارش الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نشست خبری مشترک با سامح شکری، همتای مصری خود از توافق اولیه بر سر پیوستن ایران به مذاکرات سه‌جانبه روسیه، ترکیه و سوریه خبر داد. آن‌گونه که اسپوتنیک هم نقل کرده است، لاوروف عنوان داشته که روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن روند آستانه هستند و طبیعی است که تماس‌های آینده درخصوص عادی‌شدن روابط ترکیه و سوریه با مشارکت ایران باشد. براساس این گزارش، رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اخیرا در اظهاراتی با اشاره به تلاش‌ها برای نزدیک‌شدن روابط دمشق و آنکارا خواستار برگزاری مذاکرات میان روسیه، ترکیه و سوریه شد و برای اولین‌بار اعلام کرد که ایران نیز می‌تواند به این مذاکرات بپیوندد. به نظر می‌رسد ادعای لاوروف درخصوص ورود تهران به این تروئیکا با سفر 27 دی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به ترکیه و دیدارش با مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترک خود و رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور، ارتباط داشته باشد. چراکه محور اصلی سفر مذکور امیرعبداللهیان ناظر به رایزنی درباره روابط دوجانبه ایران و ترکیه و نیز آخرین تحولات سوریه و دیدارهای بین وزیران دفاع سوریه، روسیه و ترکیه در مسکو بود. در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان و رئیس‌جمهور ترکیه، امیرعبداللهیان ضمن ابراز خشنودی از شروع روند فی‌مابین آنکارا و دمشق، ابراز امیدواری کرد که این روند به صلح و ثبات میان دو کشور بینجامد. اردوغان هم روابط تهران و آنکارا را مهم و ممتاز خواند و ضمن اشاره به اهمیت نقش ایران در گفت‌وگوهای روند آستانه، تأکید کرد یقینا ایران می‌تواند به رویکردهای جدید کمک مؤثر کند. در جریان تحولات منطقه خاورمیانه، ایران همواره بر ازسرگیری تعاملات ترکیه با سوریه تأکید کرده است و در همین باره تهران در مقاطع مختلف تلاش‌های جدی را برای کاهش تنش در روابط آنکارا و دمشق و ایفای نقش جدی‌تر در این زمینه را در دستور کار داشته است. در همین راستا امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در جریان نشست مطبوعاتی 27 دی با همتای ترکیه‌ای‌ خود در آنکارا، ضمن اعلام مجدد مواضع ایران درباره گفت‌وگوهای آنکارا و دمشق و درعین‌حال ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این زمینه، تصریح کرد: «ما امروز شاهد پیشرفت‌هایی در این زمینه هستیم. با آقایان بشار اسد و اردوغان و وزیران امور خارجه دو کشور نیز گفت‌وگوهای مهمی در این ارتباط داشتیم و هدفمان این بود که روابط نیرومندتری میان ترکیه و سوریه برقرار شود و نگرانی‌های طرفین کاهش پیدا کند.

 

اوج‌گيري درخواست‌ها براي «اينترنت طبقاتي»

روزنامه اعتماد:روز گذشته سازمان نظام صنفي رايانه‌اي تهران (نصر) در مكاتبه‌اي با وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به «درخواست‌هاي مختلف پيرامون اينترنت بدون فيلتر» خواهان شفاف‌سازي درباره موضوع «اينترنت طبقاتي» شد. در نامه حسين اسلامي، رييس هيات‌مديره اين سازمان به عيسي زارع‌پور آمده است: «پس از محدوديت‌هاي ايجادشده در دسترسي به اينترنت، اخبار واصله، اشاره به درخواست دسترسي برخي نهادها، دستگاه‌ها، شركت‌هاي نرم‌افزاري و… به اينترنت بدون فيلتر دارد.» اين نامه تاكيد مي‌كند: «اين سازمان، مخالف محدوديت‌هاي اعمال شده چند ماه اخير است و آن را به نفع كسب‌وكارهاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات نمي‌داند. علاوه بر آن، اين سازمان معتقد است كه به‌هم خوردن بي‌طرفي شبكه و وجود سطوح دسترسي مختلف كسب‌وكارها به اينترنت، برهم زننده تعادل بازار است.»اسلامي تاكيد مي‌كند: «اين سازمان اين حق را براي اعضاي خود قائل است كه اطلاعات دقيقي از اين موضوع داشته باشند تا بتوانند براساس آن برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي كسب‌وكار خود انجام دهند، بنابراين در مورد صحت وجود يا عدم وجود چنين رويه‌اي اعلام نظر كنيد و در صورت تاييد، اعلام كنيد تا ليست شركت‌هاي حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات كه داراي اين دسترسي هستند را به اين سازمان اعلام كنند.»اوايل بهمن ماه خبري مبني بر درخواست يكي از نمايندگان تهران از وزارت ارتباطات مبني بر دريافت اينترنت بدون فيلتر منتشر شد. البته اصل نامه درخواست مربوط به 6 شهريور 1401 بوده است. موضوعي كه حالا رسانه‌اي شده، بر همين اساس هم محسن پيرهادي، نماينده تهران در مجلس نسبت به آن واكنش نشان داده است. او كه مديرمسوول رسالت نيز است، مي‌گويد: اين درخواست در پي اعلام اعطاي اينترنت بدون فيلترينگ از سوي وزارت ارتباطات به جامعه رسانه‌اي كشور بوده، روند و قاعده‌اي است كه در سال‌هاي اخير مرسوم شده است.

 

موازنه «اختیار و مسئولیت» در مصوبه مولدسازی …

روزنامه اطلاعات: اساس مصوبه “مولدسازی دارایی های دولت” امر تازه ای نیست؛ زیرا در جزء(۲)بند (و) تبصره (۲) و نیز بند(د) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به این موضوع پرداخته شده بود و دولت دوازدهم نیز در جلسه ۴ خرداد ۱۴۰۰ “آیین نامه اجرایی مولدسازی دارایی های دولت” را تصویب کرده و در ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ ابلاغ شده است؛ در این مصوبه کارگروهی با مسئولیت وزیر اقتصاد و عضویت معاون حقوقی رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان اداری و استخدامی و رئیس دستگاه اجرایی مربوط برای اجرای این مهم پیش بینی شده بود، آنچه تازگی دارد و باعث جنجال‌های رسانه‌ای و مباحث علمی و اجتماعی در سطح نخبگانی و عمومی شده است، چند ویژگی خاص مصوبه اخیر است که معرکه آرائی پدید آورده است، این ویژگی ها عبارتنداز:۱-مصوبه اخیر توسط “شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا”به تصویب رسیده است.۲- به جای کارگروه قبلی، هیأت عالی دیگری ایجاد شده با عنوان” هیات عالی مولدسازی دارایی های دولت”( بند۱)۳- برای هیات عالی جدید التصویب، اختیار و صلاحیت “آیین‌نامه نویسی و دستورالعمل‌نویسی”و همزمان با آن “صلاحیت اجرایی و عملیاتی” نظیر قیمت گذاری، وصول درآمد، درخواست تغییر کاربری و…”ایجاد شده است. (بندهای۲-۳-۴)۴- هرگونه مخالفت عملی با مصوبات هیأت مزبور جرم انگاری شده است. (بند۵)۵-برای اعضای هیأت مزبور و نیز برای عوامل اجرائی مصوبات آن، مصونیت قضایی ایجاد شده است. (بند۵)۶-کلیه قوانین و مقررات مغایر با آن برای مدت ۲سال موقوف الاجرا شده است (بند۶) آنهم بدون نام بردن از قوانین و مقررات مغایر و با عباراتی کشش پذیر و تفسیربردار، طبیعی است که این ویژگی ها موجب جنجال شود زیرا صاحب نظران بسیاری این ویژگیها را در تعارض صریح با اصول مختلف قانون اساسی و قوانین متعدد می دانند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.