این صندلی، فوتبال ایران را نجات می‌دهد!

همه اقداماتی که نایب‌رئیس ایرانی AFC باید برای پیشرفت فوتبال انجام بدهد

فدراسیون فوتبال باید با تعامل ویژه با مسئولان AFC و فیفا بتواند اتفاقات خوبی برای کشور رقم بزند و مشکلاتی را که در گذشته حل نشده، برطرف کند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، بعد از مدت‌ها انتظار، سرانجام مجمع انتخاباتی کنفدراسیون فوتبال آسیا سه‌شنبه در کشور بحرین برگزار شد و رئیس و نواب رئیس AFC صندلی‌های خود را تحویل گرفتند. جدا از اینکه محمد شیخ سلمان بحرینی بدون رقیب صندلی ریاست کنفدراسیون فوتبال آسیا را حفظ کرد، این مجمع انتخاباتی برای ایرانی‌ها بابت حضور مهدی تاج به‌عنوان کاندیدای کسب عنوان نایب‌رئیسی AFC‌ اهمیت داشت.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران طی 4 سال گذشته به‌عنوان نایب‌رئیس آسیای میانه AFC فعالیت کرد و حالا نیز توانست 4 سال دیگر این عنوان مهم را حفظ کند. در مجمع انتخاباتی روز سه‌شنبه که سی‌وسومین کنگره کنفدراسیون فوتبال آسیا محسوب می‌شد، بعد از انتخاب شیخ سلمان به‌عنوان رئیس، نوبت به نواب رئیس رسید.

در این‌ انتخابات مهدی تاج بار دیگر به‌‌عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در منطقه آسیای مرکزی انتخاب شد تا برای دومین دوره متوالی در این سمت حضور داشته باشد. رقیب جدی تاج در این انتخابات داستانبک کونوکبائف از قرقیزستان بود که او هم از منطقه آسیای مرکزی کاندیدا شده بود، اما پیش از شروع رأی‌گیری ناگهان انصراف داد تا مهدی تاج بدون رقیب بار دیگر نایب‌رئیس منطقه آسیای مرکزی AFC شود و در شورای اجرایی این کنفدراسیون جایگاه خود را حفظ کند.

اهمیت تمدید این مسئولیت وقتی مشخص می‌شود که بدانیم فوتبال ایران تا قبل از اینکه مهدی تاج نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا شود، همواره از نداشتن کرسی بین‌المللی در AFC‌ و فیفا متضرر می‌شد. در سال‌های نه‌چندان دور، علاقه‌مندان به فوتبال اعتراض‌های متعددی به اقدام نکردن مدیران برای گرفتن کرسی در نهادهای بین‌المللی انجام دادند. حالا چهار سالی است که این کرسی به دست آمده و اتفاق خوب تمدید مسئولیت تاج در آسیاست.

اما نکته استفاده از این کرسی مهم است. فدراسیون فوتبال باید با تعامل ویژه با مسئولان AFC و فیفا بتواند اتفاقات خوبی برای کشور رقم بزند و مشکلاتی را که در گذشته حل نشده، برطرف کند. تاج در 4 سال گذشته اگرچه گام‌هایی برای بهتر شدن ارتباط مسئولان AFC و فیفا با فدراسیون ایران برداشته، اما باید برای برطرف‌شدن برخی مشکلات اصلی که مستقیما به این نهادها ربط دارد، اقدام کند.

در این گزارش برخی از اقدامات مهمی را که نایب‌رئیس ایرانی AFC‌ می‌تواند برای کمک به فوتبال کشور انجام دهد، آورده‌ایم.

آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده در AFC و فیفا

تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران در سال‌های گذشته سبب شده تا پاداش‌ها و پول‌هایی که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا برای شرکت یا موفقیت تیم‌های مختلف ایران در تورنمنت‌های بین‌المللی پرداخت می‌کنند، بلوکه شود. مدت زیادی است که ظاهرا هیچ راهی برای آزادسازی این پول‌ها و آوردن آن به حساب تیم‌های ایرانی در داخل کشور وجود ندارد. اگرچه فدراسیون فوتبال برخی هزینه‌های خارجی خود را از این پول‌ها پرداخته و از فیفا خواسته مبلغی را بابت موضوعی صرف کند، اما اینکه پول‌های هنگفت بلوکه‌شده به حساب فدراسیون ایران بیاید، نکته‌ای است که باید هر طور شده انجام شود. یکی از مسائلی که تاج باید با مدیران فوتبال آسیا و فیفا درباره آن رایزنی کند و در پی پیدا کردن راه ‌حل باشد همین موضوع پول‌های بلوکه‌شده است.

بازگشت باشگاه‌های ایرانی به سطح اول آسیا

دو سال پیش که استقلال و پرسپولیس به‌دلیل نداشتن پروانه حرفه‌ای از لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته شدند، بسیاری حسرت خوردند که چرا مهدی تاج اقدام ویژه‌ای در این‌باره انجام نداده است. اگرچه تاج آن زمان در یکی، دو جلسه با مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا شرکت کرد، اما نتوانست کار خاصی انجام دهد. حالا انتظار از رئیس فدراسیون ایران و نایب‌رئیس AFC‌ بازگرداندن تیم‌های ایرانی به لیگ قهرمانان است.

اگرچه لازمه اصلی حضور تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیا گرفتن مجوز حرفه‌ای در قاره است، اما رهبری و پیگیری این جریان برای گرفتن پروانه توسط نماینده‌های ایران وظیفه تاج است. تاج باید زمینه‌ای را برای تعامل کمیته صدور پروانه حرفه‌ای AFC‌  با باشگاه‌های ایرانی فراهم کند که هرچه زودتر اقدامات لازم در این‌باره صورت بگیرد و در فصل آینده لیگ قهرمانان شاهد بازگشت نماینده‌های برتر و قهرمان ایران در این تورنمنت باشیم.

حذف بازی در کشور ثالث

میزبانی باشگاه‌های ایرانی و تیم ملی فوتبال از تیم‌های دیگر در مسابقات انتخابی و دوره‌ای موضوعی است که بارها ما را آزار داده است. اهالی فوتبال یادشان نرفته تیم ملی فوتبال در حساس‌ترین دوران انتخابی جام جهانی در کشور بحرین از حریفان میزبانی کرد. همچنین باشگاه‌های ایرانی به جای میزبانی در خانه و مقابل چشمان هواداران پرشور خود در سال‌های اخیر بازی‌های خود را در کشورهای ثالث برگزار کرده‌اند.

مناقشات سیاسی ایران و عربستان نیز سبب شده بازی‌ها میان دو کشور (چه در سطح ملی و چه در سطح باشگاهی) در زمین ثالث برگزار شود. حتی سال گذشته کار به جایی رسید که در لیگ قهرمانان آسیا نمایندگان ایران همه بازی‌های خود را در عربستان برگزار کردند، اما تیم‌های عربستانی حاضر نشدند به ایران بیایند!

این موضوع هم لازم است در دستور کار تاج قرار بگیرد. با توجه به حضور تاج در جلسات شورای اجرایی AFC‌، او وظیفه دارد که مسئولان کنفدراسیون را برای میزبانی تیم‌های ملی و باشگاهی ایران در داخل کشور مجاب کند و حالا که دیگر کرونا هم سایه خود را از روی کشور برداشته، این دغدغه هواداران برطرف شود.

گرفتن میزبانی تورنمنت‌های مهم

در کنگره بزرگ کنفدراسیون فوتبال آسیا مقرر شد که جام ملت‌های آسیا 2027 به میزبانی کشور عربستان برگزار شود. این میزبانی در شرایطی به سعودی‌ها داده شد که ایران هم یکی از کاندیداهای دریافت آن بود، اما مدتی قبل انصراف خود را اعلام کرد. برگزاری مسابقات بزرگ فوتبال در سطح قاره آسیا موضوعی است که تقریبا اکثر کشورها توانایی برگزاری آن را دارند. در ایران اما این مساله نیازمند تامین برخی زیرساخت‌ها و حل کردن موضوعات ذهنی نزد مدیران کنفدراسیون فوتبال آسیاست. تاج نیز اگر از حالا برای میزبانی ایران در مسابقات بین‌المللی اقدام کند، می‌تواند به نتایج خوبی برسد و شاید در آینده‌ای نه چندان نزدیک ایران بار دیگر بتواند تورنمنت‌هایی مثل جام ملت‌های آسیا را هم میزبانی کند.

**************

کاظم اولیایی در گفت‌وگو با «شهروند»:
تاج از همین امروز لابی را شروع کند

کاظم اولیایی، مدیرعامل سابق استقلال و معاون سابق وزیر ورزش، درباره انتخاب مجدد مهدی تاج به‌عنوان نایب‌رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا به خبرنگار ما گفت: «این اتفاق را باید به فال نیک بگیریم و به آقای تاج تبریک بگوییم. اینکه فوتبال ایران یک کرسی بین‌المللی مهم را حفظ کرده، اتفاق بسیار بزرگی است اما به شرطی که بتوانیم از آن استفاده و مسیر را برای موفقیت‌های آینده فوتبال‌مان هموار کنیم.»

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «برخی مسائل در فوتبال هستند که بدون داشتن رابطه و لابی با نهادهای بالادستی نمی‌توان آنها را حل کرد. حالا که آقای تاج یکی از نواب رئیس AFC‌ باقی مانده‌اند، به نظرم از همین امروز باید لابی‌ها و رایزنی‌های خود را شروع کنند تا مشکلات مربوط به کنفدراسیون با ایران حل شود. ما الان در بحث زیرساخت شاهد اقدامات موثری هستیم و فکر می‌کنم با این تفاسیر کنفدراسیون فوتبال آسیا کمترین ایرادات را از ما خواهد گرفت. از سوی دیگر، برطرف کردن معضلاتی که به AFC ارتباط دارد، نیازمند لابی قوی با شخص شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، و سایر نهادهای اجرایی است.»

اولیایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: «تاج مدیر باتجربه‌ای است. فکر می‌کنم با تجربه مضاعفی که در 4 سال گذشته از نایب‌رئیسی کنفدراسیون به دست آورده، می‌تواند اقدامات موثر بیشتری انجام بدهد. من به حل شدن بسیاری از مشکلات امیدوارم، به شرطی که آقای تاج و همکاران‌شان بتوانند تعامل موجود با AFC و فیفا را به ارتباط نزدیک تبدیل کنند و شاهد رقم خوردن موضوعات خوب باشیم.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.