اعتصاب به مدارس رسید

انگلیس و مواجهه با بزرگ‌ترین اعتصاب و اعتراضات سراسری در دهه گذشته

 زندگی میلیون‌ها نفر از مردم انگلیس با اختلال جدی مواجه شده است. اولین روز از دومین ماه سال جدید میلادی، با شروع اعتصاب‌های سراسری در مدارس، شبکه ریلی قطارها، دانشگاه‌ها و بازرسی‌های مرزی در انگلیس همراه بوده است. رسانه‌های انگلیسی از اتحاد اعتصاب‌کنندگان در سراسر بریتانیا خبر داده‌اند: «ما ممکن مشکلات متفاوتی داشته باشیم، اما همه ما یک هدف داریم.» در روزی که به عنوان بزرگ‌ترین روز فعالیت‌های اعتصابی در یک دهه اخیر اعلام شد، از معلمان، رانندگان قطار و کارمندان دولت گرفته تا کارکنان دانشگاه‌ها و کالج‌ها روز چهارشنبه اعتصاب کردند. بیش از نیم‌میلیون نفر با شرکت در اعتصابی هماهنگ، اول فوریه 2023 را در تاریخ انگلیس ماندگار کردند.

 راضیه زرگری_شهروندآنلاین؛ اول فوریه 2023، بیش از نیم‌میلیون معلم، کارمند دولتی، رانندگان قطار و استادان دانشگاه در بزرگ‌ترین اعتصاب هماهنگ‌شده در بریتانیا در یک نسل دست به اعتصاب زدند. آنها در اعتراض به میزان حقوق و شرایط کاری دست از کار کشیدند؛ اعتصابی که باعث اختلال گسترده در این کشور شد. به گزارش رویترز، اعتراضات گسترده در سراسر انگلیس و ولز مدارس را تعطیل و بسیاری از خدمات ریلی را متوقف کرد، به‌طوری که ارتش برای کمک به بازرسی‌های مرزی در حالت آماده‌باش قرار گرفت.

پیش از این براساس اعلام اتحادیه‌ها گفته شد 300هزار معلم در روز چهارشنبه اعتصاب می‌کنند؛ بزرگ‌ترین گروه در میان بخشی از اعتصاب 500هزار نفری که گسترده‌ترین جمعیت معترض در انگلیس در دست‌کم یک دهه گذشته است.

مری بوستد، دبیر کل اتحادیه ملی آموزش، به رویترز گفت که معلمان اتحادیه احساس می‌کنند چاره‌ای جز اعتصاب ندارند، زیرا کاهش دستمزد، تعداد زیادی از نیروهای آموزشی را مجبور به ترک این حرفه کرده است و همین مسأله کار را برای کسانی که باقی می‌مانند، سخت‌تر می‌کند. او در مقابل مدرسه‌ای در جنوب لندن گفت: «در 12سال گذشته کاهش حقوق طولانی‌‌مدت فاجعه‌باری برای معلمان اعمال شده است.» او با اشاره به جمعیت تجمع‌کننده در مقابل مدرسه‌ای تعطیل ادامه می‌دهد: «هیچ‌یک از افرادی که پشت‌سر من هستند نمی‌خواستند امروز اعتصاب کنند، اما با اکراه می‌گویند دیگر بس است و همه‌‌چیز باید تغییر کند.»

با تورم بیش از 10درصد که بالاترین سطح در چهار دهه اخیر بریتانیاست؛ این کشور در ماه‌های اخیر شاهد موجی از اعتصابات در بخش‌های مختلف ازجمله کارکنان بهداشت، حمل‌ونقل، کارمندان انبار آمازون و کارکنان پست رویال میل بوده است. جیلیان کیگان، وزیر آموزش‌وپرورش، به موضع دولت پایبند است. دولتی که بسیار سختگیرانه با کارگران بخش دولتی برخورد می‌کند و به آنها گفته تسلیم‌شدن در برابر افزایش دستمزدها تنها باعث افزایش تورم می‌شود. او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «کاری که از دست ما بر‌نمی‌آید، این است که دستمزدها را افزایش دهیم، درحالی‌که تورم کاهش پیدا کند. هر اقدامی تورم را بدتر می‌کند و این امر از نظر اقتصادی کار معقولی نیست.»

تاکنون اقتصاد ضربه سنگینی از اقدامات صنعتی ناشی از هزینه اعتصابات در هشت ماه منتهی به ژانویه متحمل نشده است. این خسران را شرکت مشاوره مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی انگلیس (CEBR) حدود 1.7میلیارد پوند (2.09میلیارد دلار) برآورد کرده که 0.1درصد از تولید ناخالص داخلی مورد انتظار در این کشور است.

هزینه اعتصاب سراسری معلم‌ها 20میلیون پوند برآورد شده است

بر همین اساس، تاثیر تخمینی اعتصابات معلمان حدود 20میلیون پوند در روز است. اما این اعتصابات ممکن است تاثیر سیاسی بر دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر، داشته باشد. حزب محافظه‌کار او در نظرسنجی‌ها با ۲۵درصد از حزب مخالف یعنی حزب کارگر عقب‌تر است؛ آماری که نشان می‌دهد از نظر مردم برخورد دولت با اعتصابات مناسب نبوده است.

100هزار کارمند دولتی از بیش از 120 اداره دولتی و ده‌هاهزار استاد دانشگاه و کارمند راه‌آهن در روز چهارشنبه اعتصاب کردند. همچنین برای اعتراض به قانون جدید مهار اعتصابات در برخی بخش‌ها، تجمع‌هایی در اواخر روز چهارشنبه برنامه‌ریزی شده است. هفته آینده، پرستاران، کارکنان آمبولانس، امدادگران، مسئولان تماس اورژانس و سایر کارکنان مراقبت‌های بهداشتی قرار است روزهای بیشتری را در اعتصاب و تعطیلی کار بگذرانند. این در حالی است که آتش‌نشانان این هفته نیز از اعتصاب سراسری حمایت کردند. اعتصاب‌کنندگان خواستار افزایش دستمزدها برای پوشش ارقام سرسام‌آور قبض‌های مواد غذایی و انرژی هستند که به‌گفته آنها باعث استرس، احساس حقارت در تلاش برای تامین هزینه‌های زندگی شده است.

شاید 10سال پیش معلمی را به همه توصیه می‌کردم اما الان نه

در خارج از مدرسه اسقف توماس گرانت در استریتهام، جنوب لندن، ناتاشا دی استفانو هانی، معلمی باسابقه 14ساله، به رویترز می‌گوید که این بدترین دوره کاری در حیطه آموزشی برایش بوده: «شاید 10سال پیش تدریس را به‌عنوان شغل توصیه می‌کردم، اما اکنون یکی از آن معلمانی هستم که نمی‌توانم آن را توصیه کنم. اگرچه من عاشق آموزش‌دادن به بچه‌ها هستم که کاری بسیار سخت است، اما شرایط این دوره، این شغل را برای ما خسته‌کننده کرده است و کارهایی را که باید انجام نمی‌دهیم.»

اول فوریه نخستین روز از 7روز اعتصاب اعضای اتحادیه ملی آموزش انگلیس

گزارش زنده پایگاه خبری شهر بزرگ منچستر  از اعتصابات معلم‌ها، از ابتدای روز چهارشنبه در حال توصیف شکل‌گیری صف‌های اعتراضی معلم‌هاست که ساعت به ساعت شلوغ‌تر می‌شود. صف‌های اعتراضی در حال شکل‌گیری است تا معلم‌ها اعتراض‌شان را نسبت به حقوق و دستمزدشان به گوش دولت برسانند. اعضای اتحادیه ملی آموزش (NEU) (اول فوریه) در حال انجام اقدامات صنفی این اعتصابات هستند. این نخستین روز از هفت روز اعتصاب این اتحادیه است که چهار روز از آن، مناطق شمال‌غرب بریتانیا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. NEU یکی از هفت اتحادیه‌ای است که روز چهارشنبه در سراسر کشور دست به اعتصاب زدند.

بسیاری از کلاس‌های درس در سراسر منچستر و اطرافش در طول روز بسته است، درحالی‌که اعضای NEU در حال اعتصاب هستند؛ درست مثل روزهایی که به همه گروه‌ها توصیه می‌شد در خانه بمانند. دانش‌آموزانی که امتحانات عمومی در روزهای آتی دارند و کودکان آسیب‌پذیر روز اعتصاب سراسری، با توجه به راهنمایی‌های وزارت آموزش (DfE) در مکان‌های محدودی در مدرسه‌شان برای دریافت آموزش در اولویت قرار گرفته‌اند.

اتحادیه می‌گوید وزیر آموزش فرصت را برای پیگیری مطالبات از دست داده است

در روز اعتصاب برخی از مدارس به‌طور کامل باز ماندند، درحالی‌که برخی دیگر تعطیل بودند. NEU می‌گوید که اقدام روز چهارشنبه به‌دنبال گلایه‌های روی هم انباشته نسبت به کاهش حقوق معلمان در دهه گذشته است.به نوشته گاردین درحالی‌که پیشنهاد افزایش دستمزد امسال به میزان 5درصد، بسیار کمتر از میزان تورم است. اتحادیه اصرار دارد که این وضعیت منجر به ترک این حرفه توسط معلمان می‌شود. مذاکرات اوایل این هفته بین NEU و نمایندگان وزارت آموزش‌وپرورش انگلیس برای جلوگیری از اعتصاب روز چهارشنبه بود، اما هیچ نتیجه‌ای نداشت، زیرا اتحادیه مدعی شد جیلیان کیگان، وزیر آموزش، فرصت را از دست داده است. وزارت آموزش انگلیس می‌گوید که اقدام اعتصابی پس از همه‌گیری «به‌شدت به آموزش کودکان آسیب می‌زند.»

23هزار و 400مدرسه در انگلیس تحت‌تاثیر اعتصابات یک هفته‌ای تعطیل می‌شوند

مری بوستد، دبیرکل اتحادیه ملی آموزش، از حمایت این اتحادیه از کمپین «حق ما را بدهید و مدارس را نجات دهید» خبر داده است. علاوه بر معلمان، اتحادیه ملی آموزش می‌گوید اعضای کالج‌های کلاس ششم در انگلستان که به‌طور جداگانه رأی به اعتصاب داده‌اند، در کنار کارکنان پشتیبانی در ولز نیز اعتصاب می‌کنند. این اتحادیه تخمین زده 23هزار و 400مدرسه در طول هفت روز فعالیت اعتصابی تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت، اما هر مدرسه حداکثر تا چهار روز تعطیل خواهد بود. اعتصاب بعدی اعضای اتحادیه در ولز 14فوریه خواهد بود. در 28فوریه، اعضای اتحادیه در شمال انگلستان، یورکشایر و هامبر اعتصاب خواهند کرد، پس از آن یک اعتصاب در اول مارس در میدلندز و شرق انگلیس برگزار می‌شود. دوم مارس در لندن و جنوب‌شرقی انگلیس اعضای اتحادیه ملی آموزش دست به اعتصاب می‌زنند و دو روز پایانی اعتصاب در تاریخ‌های 15و 16مارس، اعتصاب شامل همه اعضای واجد شرایط اتحادیه ملی آموزش NEU در انگلستان و ولز می‌شود. اعتصاب در اسکاتلند نیز در جریان است، جایی که اعضای موسسه آموزشی اسکاتلند تا ششم فوریه در دو منطقه محلی اعتصاب می‌کنند و به‌دنبال آن اعتصاب ملی در 28فوریه و اول مارس انجام می‌شود. در ایرلند شمالی، در 21فوریه اکثر معلمان به‌مدت نیم روز اعتصاب خواهند کرد.

اعتصابات دنباله‌دار قرار است تمام مدارس را به تعطیلی بکشاند؟

برخی از مدارس، به‌ویژه مدارسی که دارای سطح بالایی از عضویت در اتحادیه ملی آموزش هستند، بسته خواهند شد. درحالی‌که بسیاری از مدارس کاملا بسته نیستند و تا حدودی روی گروه‌های دانش‌آموز بسته خواهند شد. دولت گفته که می‌خواهد مدارس تا جایی که ممکن است باز بمانند، به‌ویژه برای کودکان آسیب‌پذیر و کسانی که به امتحانات عمومی نزدیک می‌شوند، اما تصمیم نهایی با مدیر مدرسه است.

یک نظرسنجی از 8هزار معلم توسط یک اپلیکیشن پیمایش روزانه، نشان داد که از هر هفت مدرسه، یک مدرسه ممکن است مجبور به تعطیلی شود. 14درصد از کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند مدارس‌شان به روی همه دانش‌آموزان بسته خواهد شد، درحالی‌که 44درصد عنوان کردند مدارس کاملا تعطیل نیست. مدارس متوسطه بیشتر از مدارس ابتدایی تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. بیش از نیمی از معلمان متوسطه (53درصد) که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که مدرسه آنها برای برخی از دانش‌آموزان تعطیل است، درحالی‌که 30درصد گفتند مدرسه کاملا تعطیل است.

براساس برنامه‌ریزی‌ها، معلمان اعتصابی نیازی به اطلاع قبلی ندارند، بنابراین بسیاری از خانواده‌ها تا چهارشنبه صبح بلاتکلیف بودند و نمی‌دانستند آیا مدرسه فرزندشان تعطیل است یا نه. آیا مانند دوران قرنطینه و همه‌گیری کووید-19 به کودکان از راه دور آموزش داده می‌شود؟ لزوما خیر. معلمان اعتصابی مجبور نیستند در روزهای اعتصاب کار کنند و درس را از راه دور ارائه نخواهند کرد. با این حال، برخی از مدارس به والدین گفته‌اند که آموزش به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، اما با غیبت بسیاری از کارکنان به‌دلیل اعتصاب، این روند قطعا با اختلال همراه خواهد بود.

چرا معلمان اعتصاب می‌کنند؟

اعضای اتحادیه ملی آموزش به‌دنبال افزایش دستمزد «بالاتر از نرخ تورم» هستند که توسط دولت به جای بودجه‌های فعلی مدارس تامین شود. ارزش حقوق معلمان در دهه گذشته کاهش یافته و منجر به بحران استخدام و نگهداری نیروی انسانی در مدارس شده است. طبق گزارش موسسه مطالعات مالی، معلمان ارشد بین سال‌های 2010 تا 2022، 13درصد کاهش حقوق واقعی را تجربه کرده‌اند که معادل 6600پوند کاهش حقوق است. دولت تابستان گذشته اعلام کرد که اکثر معلمان حدود 5درصد افزایش حقوق خواهند داشت، این رقم افزون بر افزایش حقوق اولیه 8.9درصدی است، اما با توجه به تورم دو رقمی، اعضای NEU این پیشنهاد را رد کردند و به اعتصاب رأی دادند.

معلمان انگلیسی پیشتر در تاریخ 23 دسامبر 2022 و در آستانه سال نوی میلادی نیز اعتصاب گسترده ای را در اعتراض به حقوق ناچیز خود برگزار کرده بودند و همان زمان اعضای اتحادیه به برگزاری مجدد اعتصاب در ماه فوریه رای مثبت داده بودند.همزمان با افزایش بی سابقه نرخ تورم در انگلیس و رسیدن به رقم بالای 10 درصد، معلمان نیز همانند دیگر بخش های خدماتی خواستار افزایش دستمزدها و بهبود شرایط و ساعات کاری خود هستند. اتحادیه ملی آموزش اعلام کرد دولت پیشنهاد افزایش 5 درصدی دستمزد معلمان را ارائه کرده اما این رقم با توجه به آمار سرسام آور تورم بسیار ناچیز است و باعث می شود بسیاری از آنها شغل خود را رها کنند. این در حالی است که دولت اظهار کرده نمی تواند دستمزد بیشتری را پرداخت کند و هشدار داده که هرگونه افزایش غیرمنطقی دستمزدها منجر به بحرانی تر شدن نرخ تورم خواهد شد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.