تله تل‌آویو/ تروریسم با لباس کولبری/ یک روز ولنتاین و هالووین، یک روز عقد آریایی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي اختلال در اينترنت و عدم دسترسي به شبکه‌هاي اجتماعي ، آینده دلار در سال 1402، تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان ، انتقال تجهیزات و مواد انفجاری بسیار پیشرفته از طریق اقلیم کردستان عراق به کشورمان، ارسال محدود تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز طرح فجر تا فطر در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي اختلال در اينترنت و عدم دسترسي به شبکه‌هاي اجتماعي ، آینده دلار در سال 1402، تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان ، انتقال تجهیزات و مواد انفجاری بسیار پیشرفته از طریق اقلیم کردستان عراق به کشورمان، ارسال محدود تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تخفیف 25 درصدی 34 کالای اساسی

روزنامه ایران:با وجود آنکه پس از جنگ اوکراین و روسیه و وقوع خشکسالی در کشورهای تولید کننده کالاهای اساسی و محصولات استراتژیک کشاورزی شاهد ناامنی غذایی هستیم اما وزارت جهاد کشاورزی با وجود تغییرات اقلیمی فراوان و مشکلات ارزی توانسته امنیت غذایی کشور را از طریق افزایش تولید محصولات کشاورزی و واردات کالاهای اساسی به خوبی مدیریت کند.به طوری که هم‌اکنون خبرها حاکی از آن است که انبارها و سردخانه‌های کالاهای اساسی و مواد غذایی پر از محصول شده و کشورمان تا ماههای آینده نیازی به واردات این محصولات نیز ندارند؛ تا جایی که حتی 5 میلیون و 500 هزار تن از کالای اساسی دیگر نیز در گمرکات کشور وجود دارد و آماده ترخیص و توزیع در بازار است.به همین دلیل در دو جلسه اخیر هیأت دولت که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد 34 قلم کالای اساسی خوراکی را تا پایان ماه مبارک رمضان 1402 با همکاری فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف 10 تا 25 درصدی در قالب طرح فجر تا فطر عرضه کند.طرح فروش فوق‌العاده 34 کالای اساسی از دیروز تا پایان ماه رمضان و با تخفیفی به طور متوسط 10 تا 25 درصد در کشور اجرا خواهد شد، هر چند در این طرح محصولاتی نیز هستند که با تخفیفی 35 درصدی قرار است به بازار عرضه شوند. هدف این طرح کمک به سبد اقتصاد خانوار و بهبود وضعیت سفره مردم است و راهبرد آن تأمین امنیت غذایی با مشارکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای عنوان شده است.برنج هندی، روغن 810 گرمی پخت و پز و سرخ کردنی، ماست کم چرب یک کیلوگرمی و 2 کیلو و 200 گرمی، شیر کم چرب به دو صورت نایلونی و بطری، کره 100 گرمی، پنیر یواف، شکر، ماکارونی 700 گرمی، تخم مرغ به صورت شانه 30 عددی، انواع حبوبات، چای، مرغ منجمد، انواع محصولات مختلف گوشت قرمز شامل سردست، ران و… در این طرح با تخفیف 10 تا 25 درصدی عرضه می‌شود.

 

کیک اقتصاد را چگونه 8 درصد بزرگ کنیم؟

روزنامه آرمان امروز: در دنيايي که رفاه و معيشت مردم هر کشور به توسعه توليد و تجارت گره خورده ، نشستن و در انتظار معجزه رشد اقتصادي با نرخ‌هاي بالا بودن کاري بيهوده است. کارشناسان اقتصادي معتقدند اگر قرار است تحول مثبتي در معيشت مردم ايران روي دهد اين امر در گرو رسيدن به رشد اقتصادي بالاي 8 درصد و استمرار اين رشد است تا عقب ماندگي هاي به وجود آمده بر اثر تحريم و کرونا و مشکلات مزمن اقتصاد ايران جبران شود. رهبر معظم انقلاب نيز اخيرا درديدار با فعالان اقتصادي بخش خصوصي بر ضرورت رسيدن به رشد هاي اقتصادي بالا تاکيد کردند. اقتصاددانان دستيابي به رشد اقتصادي 8 درصدي و بالاتر از آن را با توجه به ظرفيت‌هاي کشورمان دست يافتني مي‌دانند اما اين رسيدن به اين رشد پيش نيازهايي دارد که بايد مدنظر قرار گيرد.علي سعدوندي اقتصاددان درباره الزامات دستيابي به رشد اقتصادي بالاي 8 درصد به «آرمان امروز» مي گويد: اقتصاد ايران از منظرهاي مختلف نيازمند تحول است تا در مسير رشد حرکت کند. اگر آمارهاي رشد اقتصاد کشور را در طول 5 دهه اخير بررسي کنيم مشاهده مي کنيم که در سال هايي که تعداد آنها به انگشتان يک دست نمي رسد رشد اقتصادي بالاي 8 درصد را تجربه کرديم و اين رشدهاي بالا به دليل جهش قيمت جهاني نفت و مهيا بودن شرايط براي افزايش صادرات طلاي سياه بوده است. بنابراين بايد بپذيريم اقتصاد ايران تجربه رسيدن به رشدهاي بالا بدون اتکا به نفت را نداشته است. از اين منظر کوتاه ترين مسير براي رسيدن به رشد اقتصادي بالا، هموار کردن مسير صادرات نفت و گاز و فرآورده هاي نفتي است. اين مسير اکنون چندان هموار نيست و حتي اگر بپذيريم صادرات نفت به سادگي در حال انجام است و ارز آن هم به کشور انتقال مي‌يابد – که چنين فرضي البته زير سوال است – باز هم بايد دانست بخش نفت و گاز ايران براي فعال سازي ظرفيت هاي خود نيازمند 80 تا 100 ميليارد دلار سرمايه گذاري و مشارکت طرف هاي بين المللي صاحب فناوري است. اين مسير اکنون به دليل تحريم ها با موانع متعددي مواجه است و لازم است ابتدا موانع را برطرف کنيم. لازم به تاکيد است که اين گزاره که اقتصاد نفتي مدل مناسبي براي توسعه نيست نمي تواند صحيح باشد و صنعت نفت در صورتي که به صورت يک ثروت بين نسلي در آن سرمايه گذاري شود يکي از بهترين ظرفيت هاي کشور ما براي توسعه و رشدها بالا است. البته منظور ما اتکا صرف به نفت و تک محصولي شدن نيست.

 

فيلترينگ واتساپ و اينستاگرام ارتباطي به دولت ندارد

روزنامه آرمان ملي: قابل تامل است که اختلال در اينترنت و عدم دسترسي به شبکه‌هاي اجتماعي به يکي از موضوعات مورد بحث مسئولان و مردم در طي ماه‌ها تبديل شود. بسياري از صاحبنظران بر اين عقيده هستند که بايد براي هميشه تکليف دسترسي به اينترنت و فضاي مجازي مشخص شود. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، گفت: مصوبه فيلترشدن اينستاگرام و واتساپ که رئيس‌جمهور هم به آن اشاره کردند ارتباطي به وزارت ارتباطات يا حتي دولت ندارد؛ اين تصميمي است که در دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي با حضور سران سه‌قوه گرفته شده است. عيسي زارع‌پور چهارشنبه (12 بهمن‌ماه) در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهارکرد: همانطور که رئيس‌جمهور شب سه‌شنبه در گفت‌وگوي تلويزيوني خود تاکيد کرد، ما از فعاليت هر پلتفرم خارجي در ايران استقبال مي‌کنيم مشروط بر اينکه حداقل به قواعد خودشان پايبند باشند. وي افزود: به‌تازگي مرکز ملي فضاي مجازي با شرکت متا که مالک شبکه‌هاي اجتماعي اينستاگرام و واتساپ است، مکاتبه کرده است که در اين زمينه مذاکره کنند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات عنوان کرد: همين‌جا اعلام مي‌کنيم هر پلتفرم خارجي که قواعد جمهوري اسلامي يا حداقل قواعد خودشان را بپذيرد و به آن پايبند باشند که بتوانيم حقوق مردم را در اين پلتفرم‌ها دنبال کنيم، استقبال خواهيم کرد. زارع‌پور بيان کرد: مصوبه فيلترشدن اينستاگرام و واتساپ که رئيس‌جمهور هم به آن اشاره کردند ارتباطي به وزارت ارتباطات يا حتي دولت ندارد؛اين تصميمي است که در دبيرخانه شوراي‌عالي امنيت ملي با حضور سران سه قوه گرفته شده است. وي ادامه داد: ارتباط صوتي و تصويري در پيام‌رسان‌هاي کشور برقرار است؛ روزانه چند ميليون تماس تصويري و صوتي از طريق پيام‌رسان‌ها و باکيفيت انجام مي‌شود و هر روز بر کيفيت آنها اضافه مي‌کنند. وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: همه زيرساخت‌هاي وزارت ارتباطات پاي کار پيام‌رسان‌ها آمده که بتوانند خدمات باکيفيتي را به مردم ارائه کنند. حدود 4-5 پيام‌رسان‌هايي که اين روزها مردم از آن استفاده مي‌کنند اين قابليت را دارند. زارع‌پور عنوان کرد: به‌زودي نسخه جديد پيام‌رسان ايتا که بعد از روبيکا بيشترين اقبال را داشته است، منتشر مي‌شود و در نسخه جديد آن امکان تماس تصويري وجود دارد. وزير ارتباطات همچنين گفت: پيام‌رسان‌هاي بله با مشارکت سروش‌پلاس، آيگپ و روبيکا به تماس تصويري مجهز شده‌اند. وي افزود: دو هفته پيش که وزير ارشاد به موريتاني رفته بود، با پيام‌رسان‌هاي ايراني با هيات دولت در تماس بود. در ادامه وزير ارتباطات به صورت آزمايشي تماس تصويري با يک پيام‌رسان داخلي در حضور خبرنگاران انجام داد.

 

سكانس‌هاي بي‌پايان زن‌كشي

روزنامه اعتماد: بررسي‌هاي «اعتماد» از اخباري كه در فضاي رسمي در چند روز گذشته منتشر شده، نشان مي‌دهد؛ پنج زن طي دو هفته گذشته به خاطر آنچه ناموس ناميده مي‌شود به قتل رسيدند. قربانيان قتل‌هاي ناموسي معمولا دختران يا زنان متاهلي هستند كه توسط برادر، پدر، شوهر يا ديگر بستگان خود به قتل مي‌رسند. بر اساس آمار منتشر شده استان‌هاي خوزستان، كردستان، كرمانشاه، ايلام، لرستان، سيستان و بلوچستان، فارس، آذربايجان شرقي و اردبيل بيشترين آمار قتل‌هاي ناموسي را در ايران دارند. بهمن ماه ۱۴۰۱.[زهره؛ زن جواني كه نهم بهمن ماه توسط همسرش به دليل اختلافات خانوادگي در منطقه «كوروش» اهواز به قتل رسيد. همسرش پس از به قتل رساندن زهره، برادر او را هم به قتل رساند و در آخر هم خودكشي كرد.][فيروزه؛ ۲۶ ساله، اهل كرمانشاه طي روزهاي گذشته در جريان يك نزاع خانوادگي بر اثر ضربات چاقو توسط برادرش به قتل رسيد. اين زن پس از ضربات ناشي از چاقو به يكي از مراكز درماني كرمانشاه منتقل شد ولي در نهايت به دليل شدت جراحات وارده جانش را از دست داد.]  [رضوان؛ ۲۵ ساله، اهل روستاي «زيويه» شهرستان كامياران واقع در استان كردستان توسط همسر سابقش با شليك اسلحه كلت كمري به قتل رسيد.]  [نگين؛ ۲۸ ساله و ساكن روستاي «ني» واقع در مريوان از توابع استان كردستان روز يكشنبه نهم بهمن ماه به دليل شدت جراحات ناشي از سوختگي در بيمارستان «كوثر» سنندج جان باخت…]   قرباني كودك همسري بود در خصوص خبر مربوط به سوزاندن «نگين» توسط فردي ناشناس با دادستان «سنندج» براي مصاحبه پيگير مي‌شوم، او مي‌گويد: «تلفني نمي‌توانم پاسخگو باشم. شرمنده.»

 

آینده دلار در سال 1402

روزنامه تجارت: حدود یک ماه و نیم به پایان سال مانده و از الان پیش بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها در خصوص قیمت دلار در سال آینده قوت گرفته است. به گزارش «تجارت»، گرچه دلار در چند هفته اخیر ثبات نسبی را تجربه کرده و نوسان خیلی زیادی نداشته اما پاییز امسال یکی از دوره‌هایی بود که مانند سال 97 و 90 شوک بزرگی به قیمت ارز وارد شد تا دلار از مرز 45 هزار تومان هم عبور کند و سقف رکورد تاریخی خود را بشکند. این رکوردشکنی در حالی بود که دلار در تابستان 1400 و پیش از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی در کانال 25 هزار تومان قرار داشت. اما در نزدیک به 18 ماه گذشته بیش از 40 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. حالا از هم اکنون گمانه‌زنی‌ها در میان کارشناسان در مورد آینده دلار در سال آینده قوت گرفته است. برخی مهمترین فاکتور را عوامل بیرونی مثل مذاکرات برجامی می‌دانند و معتقدند که اگر مذاکرات از سر گرفته نشود سال آینده هم انتظارات برای قیمت ارز صعودی خواهد بود. بنابراین بر اساس ای دیدگاه عوامل غیر اقتصادی مهمترین تاثیر را بر بازار ارز خواهد داشت. در عین حال نوسان قیمت دلار در چند ماه گذشته چالش بزرگی برای اکثر سرمایه‌گذاران بوده است. قیمت دلار نه فقط در بازار ارز، بلکه در اکثر بازارهای پولی و مالی رایج در کشور همواره تاثیرگذار بوده است. پیش‌بینی درباره رفتار آینده قیمت دلار، حائز اهمیت برای تمام سرمایه‌گذاران است و نمی‌توان از اثرگذاری آن بر وضعیت معیشتی مردم نیز چشم پوشی کرد. بنابراین در این شرایط حساسیت دولت هم نسبت به بازار ارز دو چندان شده و ماموریت رییس کل جدید بانک مرکزی هم دقیقاهمین موضوع بوده است. در عین حال شنیده شده است که برخی نمایندگان در صدد طرح سوال از رییس جمهور هستند که ظاهرا یکی از محورهای سووال وضعیت بازار ارز است. اگر دولت نتواند در شرایط فعلی انتظارات تورمی را کنترل کند و فضای اقتصاد کلان و شاخص‌های مهم را بهبود بخشد طبیعتا امکان رشد دلار و رکوردشکنی‌های دوباره دور از انتظار نیست.

 

تله تل‌آویو

روزنامه جوان:جمهوری آذربایجان حادثه‌سازی شخص معلوم‌الحال را درسفارتش در تهران که با انگیزه شخصی انجام شد، در حد نسل‌کشی بالا برده تا بتواند ایران را تحت فشار قرار دهد. باکو ادعا کرده ۳۹ نفر را به اتهام جاسوسی برای تهران بازداشت کرده است و همزمان گفته از تمامی بستر‌های بین‌المللی برای محکومیت حادثه سفارتخانه‌اش استفاده می‌کند؛ مواضعی که در راستای تحقق پروژه صهیونیستی در منطقه پیش می‌رود.    درحالی که تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان در ماه‌های اخیر بر سر تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز تشدید شده بود، حالا پس از حادثه سفارت آذربایجان در تهران ابعاد وسیعی به خود گرفته است. با اینکه مقامات ارشد ایران درباره حادثه سفارت باکو، از مقامات آذربایجان دلجویی کرده و پرونده آن را پیگیری می‌کنند، همسایه شمالی به این راضی نشده و مسیر دیگری در پیش گرفته است. جمهوری آذربایجان در ادامه برای آنچه مقابله با «شبکه جاسوسی ایران» در این کشور نامیده، ۳۹نفر را بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری «آپا» آذربایجان، وزارت کشور جمهوری آذربایجان اعلام کرد این افراد را که در پوشش امور دینی اقدامات خرابکارانه و اخلالگرانه انجام می‌دادند، در عملیاتی ویژه شناسایی و بازداشت کرده است. باکو مدعی است این افراد که خود را «مذهبی جلوه می‌دادند، در شبکه‌های اجتماعی به نفع ایران تبلیغات کرده و از آزادی اعتقادات مذهبی در کشورمان سوءاستفاده کرده‌اند». وزارت کشور آذربایجان مدعی شد که این افراد، در واقع به وظایف محول‌شده از سوی سرویس‌های ویژه ایرانی عمل می‌کردند و سنت تسامح شکل گرفته در آذربایجان را زیر پا می‌گذاشتند.  آن طور که در بیانیه وزارت کشور جمهوری آذربایجان ادعا شده، بازداشت‌شدگان با هدف «ایجاد تبعیض و درگیری فرقه‌ای بین مردم، در مراسم مذهبی شهروندان آذربایجانی شرکت کرده و در شبکه‌های اجتماعی فعالیت داشتند و از این طریق در جامعه ایجاد آشفتگی می‌کردند». در این اطلاعیه همچنین آمده که بازداشت‌شدگان، اطلاعاتی را که جمع‌آوری کرده بودند، به سرویس‌های ویژه‌ای که از آن‌ها درخواست شده بود، منتقل کردند. آن‌طور که خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان ادعا کرده، یکی از بازداشت‌شدگان، «مطلب باقروف» معروف به «حاجی مطلب»، مالک تلویزیون «اینترآذ» و «سلام‌نیوز» است که هر دو «هوادار» جمهوری اسلامی به شمار می‌روند. دولت باکو همچنین گفته است که از تمامی بستر‌های بین‌المللی برای محکومیت حادثه حمله به سفارتخانه‌اش استفاده می‌کند. به ادعای باکو، ایران در روز‌های اخیر تلاش کرده از افشای گسترده این حمله تروریستی در سازمان‌های بین‌المللی که در آن‌ها عضویت دارد، جلوگیری کند. جمهوری آذربایجان همچنین روز سه شنبه در اقدامی خصمانه به شهروندانش اعلام کرده که به ایران سفر نکنند، زیرا شرایط امنیتی این کشور مناسب نیست.

 

شغل‌های هیجان انگیز اما خطرناک

روزنامه خراسان: شاید شما هم دوستانی داشته باشید که علاقه زیادی به رفتن به شهربازی، دیدن فیلم‌های ترسناک یا  انجام دادن یک کار عجیب و خارق العاده و هیجان انگیز دارند. این افراد دنبال هیجان هستند و همیشه به دنبال هر کاری می‌روند تا آدرنالین خود را بالا ببرند و هیجان را به زندگی خود تزریق کنند،اما شغل مناسب این افراد چیست؟ در دنیا شغل‌هایی وجود دارد که می‌تواند مناسب این گونه افراد باشد. شغل‌های ترسناک و هیجان انگیز که هر لحظه‌اش مثل سوار شدن به یک وسیله شهربازی یا دیدن قسمتی از یک سریال ترسناک ضربان قلب را بالا می‌برد. در ادامه به معرفی ترسناک‌ترین شغل‌های دنیا می‌پردازیم.تکنیسین بمب| میانگین دستمزد سالانه: 62960 دلار هر زمان که تهدیدی برای بمب گذاری وجود دارد، متخصصان خنثی‌ساز بمب وارد عمل می‌شوند و بررسی می‌کنند که آیا یک وسیله انفجاری واقعی در یک مکان وجود دارد یا خیر؟ تکنیسین‌های بمب پس از  بررسی منطقه برای کشف و شناسایی مواد منفجره، وظیفه دارند با دقت دستگاه ها را غیرفعال کنند و از بین ببرند و همچنین اطمینان حاصل کنند که همه افراد حاضر در محل به سلامت تخلیه می شوند. در برخی موارد، ممکن است از تکنیسین‌های بمب‌گذاری خواسته شود که روی موارد پرخطرتری کار کنند که شامل افرادی می‌شود که جلیقه‌های انتحاری به تن دارند یا گروگان‌هایی که  حامل مواد منفجره هستند. این شغل یکی از ترسناک ترین شغل‌های جهان است، زیرا شما جایی برای اشتباه ندارید.         ماهیگیر خرچنگ آلاسکا| میانگین دستمزد سالانه: 28530 دلار بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی آمریکا، صید خرچنگ آلاسکا خطرناک ترین شغل در این کشور است. به دلیل محیط سخت و روش های ماهیگیری استفاده شده، میزان مرگ و میر در این شغل 26 برابر بیشتر از میانگین بقیه مشاغل است. ماهیگیر خرچنگ آلاسکا به طور مداوم در بین خطرناک ترین حرفه‌های جهان انتخاب می شود. این ماهیگیران هفته ها در محیط‌های تنگ زندگی می کنند، روزها را بدون  استحمام می‌گذرانند و به طور منظم 48 ساعت متوالی در شرایط یخ بندان کار می‌کنند و تورها یا قفس هایی به وزن چند صد پوند را حمل می کنند.به همه این‌ها باران پراکنده، امواج سرکش و قله‌های یخی را هم  اضافه کنید.این ماهیگیران در شرایط جوی و اقیانوسی غیرقابل پیش‌بینی قرار دارند و به لطف موقعیت جغرافیایی این ایالت، آب‌های آلاسکا نسبت به دیگر محیط‌های ماهیگیری سردتر و تحمل ناپذیرتر است.جالب است بدانید به طور متوسط هر هفته یک ماهیگیر در حین کار جان خود را از دست می‌دهد.

 

باد آهسته قدم بر می‌داشت!

روزنامه کيهان: ۱- می‌گفتند علی(ع) سختگیر است و راست می‌گفتند! علی سختگیربود. اما این، فقط نیمی از واقعیت بود و این سکه روی دیگری هم داشت که ناگفته می‌گذاشتند. علی به چه کسانی سخت می‌گرفت؟! آن کودک یتیم را که  بر پشت خود می‌نشاند و به دست و زانو راه می‌رفت تا غم بی‌پدری از دل او بزداید. وقتی می‌شنید که حرامیان، خلخال از پای آن دخترک غیر‌مسلمان ربوده‌اند، چهره به آتش سوزان تنور نزدیک می‌کرد و می‌فرمود؛ اگر کسی از این غصه بمیرد بر او ملامتی نیست. شب هنگام کیسه نان و خرما به دوش می‌کشید و پنهان از چشم این و آن در کوچه‌های تاریک می‌خزید تا هیچ تهیدستی سر گرسنه بر بالین نگذارد. برای آنکه شناخته نشود و عرق شرم بر پیشانی مستمندان ننشیند، چهره مبارک به دستار می‌پوشاند… باد، هم به اشاره علی آهسته قدم برمی‌داشت تا مبادا خواب کودکی آشفته شود و…  جرج جرداق نویسنده مسیحی کتاب «صوت العداله الانسانیه»، می‌نویسد؛ این همه که از فضایل و مردم‌دوستی علی(ع) آمده است- و همین ‌اندازه نیز بیرون از ‌اندازه و شمار است- فقط ‌اندکی از بسیارها و قطره‌ای از اقیانوس بی‌کران علی است. جرداق در توضیح این نظر خود به واقعیت تلخی اشاره کرده و می‌گوید؛ بسیاری از فضیلت‌های علی(ع) را دشمنانش به کینه و دوستانش به تقیه، ناگفته گذاشته و گذشته‌اند. ۲- در نخستین روزهای بعد از خلافت ظاهری، تعدادی از خواص آلوده به چرب و شیرین دنیا، شب هنگام به دیدارش رفتند و زبان به ملامت گشودند که چرا بیت‌المال را به تساوی تقسیم می‌کند؟! و به اشراف و خواص، سهم بیشتری نمی‌دهد؟! و حضرت خروشیده و گفته بود؛ آیا از من می‌خواهید با ستم کردن در حق مردمی که بر آنها حکومت دارم، در پی پیروزی باشم؟ به خدا سوگند هرگز دست به این ظلم نمی‌آلایم. اگر این اموال متعلق به خود من هم بود، همه را یکسان در میان مردم تقسیم می‌کردم، چه رسد به آنکه، این اموال، مال خدا و بیت‌المال است و… علی سختگیر بود، اما نه با مردم، بلکه از یکسو با کارگزاران حکومت که وظیفه آنان را خدمت به خلق خدا می‌دانست و می‌فرمود؛ آنها، یا برادران شما هستند در دین و یا در خلقت با شما برابرند. و از دیگر سو به خواص‌آلوده، صاحبان ثروت‌های نامشروع، زورگویان و همه کسانی که از این قماش بودند، سخت می‌گرفت. همین طیف از آلودگان و زیاده‌خواهان بودند که از سختگیری مولای مظلوم ما به هراس افتاده بودند و اضطراب خود از عدالت علی را به حساب نگرانی مردم! می‌نوشتند. دقیقاً مثل همین روزها… ۳- این‌جا آوردگاه صفین است. روز نهم صفر سال ۳۷ هجری. دیشب نبرد سختی درگرفته است و دقایقی بعد از غروب آفتاب، اگرچه «عمار» ۹۳ساله و یار باوفای پیامبر و علی به شهادت رسیده ولی سپاهیان معاویه با تحمل شکستی سنگین رو به هزیمت نهاده‌اند و تمام دیشب را، از بیم حمله امروز در اضطراب به سر برده‌اند تا آنجا که ناله‌های برخاسته از وحشت آنان به زوزه سگان شبیه بود و از این روی، آن شب را «لیلهًْ الهریر» -‌شب زوزه‌سگ‌ها- نامیده‌اند. امروز اما، نبرد از ساعتی پیش آغاز شده بود و مالک‌اشتر، سپهسالار سپاه علی(ع) دل قشون شام را شکافته و به خیمه سیاه معاویه -‌شبیه کاخ سفید امروز- نزدیک شده بود.

 

تروریسم با لباس کولبری

روزنامه وطن امروز: شامگاه هشتم بهمن‌ماه (شنبه) بود که یکی از مجتمع‌های کارگاهی وزارت دفاع مورد حمله ۳ فروند ریزپرنده انتحاری قرار گرفت اما خوشبختانه تمهیدات پدافندی اعمالی در این کارگاه منجر به انهدام یکی از آنها به وسیله پدافند هوایی و منهدم شدن ۲ فروند دیگر در تله‌های پدافندی شد. در همین رابطه رسانه وابسته به شورای عالی امنیت ملی جزئیات جدیدی از این حمله خرابکارانه ارائه کرده است؛ جزئیاتی که بر نقش گروه‌های تروریستی تجزیه‌طلب در خرابکاری اخیر تأکید دارد. پایگاه خبری نورنیوز در این باره نوشت: قطعات ریزپرنده‌هایی که در اقدام خرابکارانه چند روز پیش علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته بود به همراه مواد انفجاری، با مشارکت و هدایت گروه‌های ضدانقلاب کرد که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند وارد ایران شده است. بر اساس اطلاعات دریافت شده، این گروه‌ها به سفارش سرویس امنیتی بیگانه پس از دریافت قطعات ریزپرنده‌ها و مواد انفجاری، آنها را از یکی از مسیرهای صعب‌العبور در شمال غرب وارد کشور کرده و به رابط سرویس در یکی از شهرهای مرزی تحویل داده‌اند. این گزارش حاکی است قطعات و مواد فوق در یک کارگاه مجهز با استفاده از نیروهای آموزش‌دیده مونتاژ و برای حمله خرابکارانه علیه مجتمع کارگاهی وزارت دفاع در اصفهان مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. مردادماه امسال نیز اعضای یک گروه تروریستی از عناصر ضدانقلاب کرد که از سوی سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی برای انفجار در تاسیسات صنعتی اصفهان سازماندهی شده بودند توسط وزارت اطلاعات دستگیر شدند. افراد دستگیر شده که برای انجام عملیات خرابکارانه از سوی عوامل موساد در یکی از کشورهای خارجی آموزش دیده بودند با انتقال تجهیزات و مواد انفجاری بسیار پیشرفته از طریق اقلیم کردستان عراق به کشورمان، قصد داشتند تاسیسات مهمی را در اصفهان منفجر کنند. گروهک‌های تروریستی تجزیه‌طلب که در منطقه اقلیم کردستان مشغول فعالیت علیه ایران هستند، در جریان اغتشاشات ماه‌های گذشته از گردانندگان اصلی آشوب‌ها بویژه در مناطق غرب و شمال‌غرب کشور بودند. همین موضوع باعث شد قرارگاه حمزه سیدالشهدا نیروی زمینی سپاه در چند نوبت با حملات موشکی و پهپادی مقر این گروهک‌های تروریستی در اقلیم کردستان عراق را مورد هدف قرار دهد. علاوه بر این حملات، سپاه به همراه مسؤولان سیاسی کشورمان بارها به دولت عراق درباره فعالیت‌های ضدایرانی این گروهک‌ها هشدار داد که در نتیجه اقدامات سپاه و هشدارهای مقامات ایران به دولت عراق، محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق دستور تمهیدات کنترل و پاکسازی مرزهای این کشور با ایران را صادر کرد. استقرار ۲ تیپ مرزبانی، احداث پاسگاه‌های مرزی و همچنین مشارکت دادن پیشمرگه‌های کرد جهت تامین امنیت مرزها، از جمله اقداماتی بود که دولت عراق پس از دستور نخست‌وزیر این کشور انجام داد. اما به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده توسط عراق کافی نبوده است.

 

یک روز ولنتاین و هالووین، یک روز عقد آریایی

روزنامه همشهری:چند سالی‌ است از تب و تابِ رواج پدیده اجتماعی عقد آریایی می‌گذرد؛ تب و تاب خوانش سوگندنامه‌ای بلندبالا و خوش‌آهنگ در میان انجمن یا همان مهمانان از سوی آقای داماد یا «نوشاد» و عروس خانم یا «اوروس». سوگندنامه و خطبه‌ای که بارها از سوی صاحب‌نظران و مسئولان امر مورد اعتبارسنجی قرار گرفت و هر بار هم صحت آن رد شد! با این حال، هنوز هم هستند افرادی که از تب این پدیده، گُر می‌گیرند و با گرایش به آن و به‌زعم کارشناسان و مسئولان امر بر طبل بی‌ثباتی فرهنگی می‌کوبند؛ گُرگرفتگی و نواختن طبلی که پیامدهای آن در بلندمدت، هویت اجتماعی را به خطر خواهد انداخت. در این گزارش به بررسی دلایل پدیدآورنده فرهنگ جعلی عقد آریایی از زبان مردم، کارشناسان و مسئولان مرتبط پرداخته‌ایم.در جست‌وجوی هشتگ‌های چندصدمیلیونی!هشتگ یا کلیدواژه عقد آریایی را در شبکه‌های مجازی و آگهی‌های مجازی مختلف جست‌وجو می‌کنیم. خیلی زود به چند آگهی ویژه اجرای این نوع عقد برمی‌خوریم. با شماره ثبت‌شده در یکی از آگهی‌ها تماس می‌گیریم تا از کم و کیف برگزاری مراسم عقد آریایی، پدیده‌ای که همچنان ترند است، مطلع شویم. در نخستین تماس، خانم جوانی از آن سوی خط ارتباط تلفنی با صدایی به طرز عجیب کشدار، توضیح می‌دهد: «شرکت ما، هم خدمات تشریفات مانند سالن عقد آریایی یا لوکیشن کنار دریا دارد و هم با توجه به بودجه شما فقط عاقد به محل مراسم‌تان اعزام می‌کند تا خطبه عقد آریایی را جاری کند. هزینه‌ها هم از یک میلیون ویژه عاقد تا چندصدمیلیون تومان برای اجاره سالن عقد در نوسان است.» با شماره یکی دیگر از آگهی‌ها تماس می‌گیریم. این بار خود عاقد یا همان پیمان‌بان، برایمان از خدمات لوکس عقد آریایی می‌گوید: «اگر خودتان سالنی را درنظر گرفته باشید، ما فقط پکیج پیمان‌نامه شامل خطبه‌خوانی پیمان‌بان، گروه موسیقی چنگ و رقص آریایی را پیشنهاد می‌کنیم که آن نیز قیمت پایه‌اش 10میلیون تومان است. اگر هم سفارش سفره عقد آریایی داشته باشید که آن هم هزینه‌اش جداست. سند پیمان‌نامه و گیفت آریایی نیز هدیه ما به شما زوج خوشبخت خواهد بود.» خوش‌صحبت است، برای همین فرصت را مغتنم می‌شماریم و در ادامه از اعتبار و قانونی‌بودن عقد آریایی از او می‌پرسیم که چنین پاسخ می‌دهد: «ببینید؛ عقد آریایی بیشتر جنبه تشریفاتی و تمدن‌دوستی دارد. تشریفاتی از آن حیث که در هر دوره‌ای یک چیزی مُد می‌شود، مثل حالا که عروس و دامادها دوست دارند در مراسم‌شان خطبه عقد متفاوتی جاری شود. تمدن‌دوستی هم که به فرهنگ دوران باستان سرزمین‌مان بازمی‌گردد. آن دوران که دختران و پسران عاشق با این شیوه محرم یکدیگر می‌شدند.» بی‌درنگ می‌پرسیم: «یعنی متن عقد و خطبه آریایی، سند تاریخی هم دارد؟» این‌بار اما دیگر حوصله پاسخ‌دادن ندارد. شاید چون کنجکاوی‌مان، کسب‌وکارش را زیر سؤال می‌برد. کوتاه می‌گوید: «ما دیگر ضامن اعتبار سند تاریخی آن که نیستیم! فقط اجرا می‌کنیم، آن‌هم به خواست مردم! اصلا برای همین است که در آگهی‌مان ثبت کرده‌ایم عقد آریایی صوری.»

 

غرب در برابر غرب؟

روزنامه شرق:رئیس‌جمهور ایالات متحده که تحت فشارهای داخلی و خارجی با ارسال محدود تجهیزات نظامی سنگین به اوکراین موافقت کرده، این‌بار و با وجود درخواست‌های مجدد مقام‌های اوکراینی برای پشتیبانی هوایی، جو بایدن صراحتا به خبرنگاران گفته که قصد ندارد جنگنده‌های اف-۱۶ در اختیار اوکراین بگذارد. رئیس‌جمهور آمریکا گفت که درمورد آخرین درخواست‌ اوکراین برای دریافت سلاح‌های پیشرفته به‌منظور دفاع از خود در برابر روسیه، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین، گفت‌وگو خواهد کرد. اوکراین می‌گوید برای به‌دست‌گرفتن کنترل آسمان خود نیاز به بازسازی نیروهای هوایی خود دارد و نمی‌تواند با یگان جت‌های روسی باقی‌مانده از دوران شوروی سابق، مقابل نیروی هوایی روسیه بایستد. مخالفت آمریکا با این درخواست اوکراین همسو با سیاست آلمان است که روز گذشته صدراعظم از خودداری کشورش برای تحویل جنگنده به اوکراین گفته بود.اولاف شولتس صدراعظم آلمان، علت مخالفتش با این کار را پرهیز از شدت‌بخشیدن به جنگ اوکراین و احتمال رویارویی مستقیم میان روسیه و ناتو عنوان کرده است. شولتس پیش از این هم بر سر ارسال تانک‌های لئوپارد به اوکراین همین موضوع را به عنوان دلیل مخالفت خود اعلام کرده بود اما در نهایت با ارسال این تانک‌ها به اوکراین موافقت کرد. جنگنده اف-۱۶ به طور گسترده‌ای یکی از قابل اعتمادترین جت‌های جنگنده جهان محسوب می‌شود که کشورهایی مانند بلژیک و پاکستان هم از آن استفاده می‌کنند. این جنگنده‌ها به نسبت جت‌های جنگی دوران شوروی جهش قابل توجهی در ادوات نظامی اوکراین به شمار می‌آید. جت‌های فعلی اوکراین مربوط به دوران قبل از اعلام استقلال این کشور از اتحاد جماهیر شوروی است و بیش از ۳۰ سال پیش ساخته شده بودند. بایدن بارها درخواست‌های اوکراین برای در اختیار قراردادن جت‌های جنگنده اف-۱۶ را رد کرده و در عوض بر ارائه پشتیبانی نظامی در مناطق دیگر متمرکز شده است. آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که ۳۱ تانک آبرامز به کی‌یف خواهد داد و بریتانیا و آلمان نیز اعلام کردند حمایت‌های مشابهی پیش می‌گیرند. آندری ملنیک، معاون وزیر امور خارجه اوکراین، از این تصمیم استقبال کرد اما از متحدانش خواست «ائتلافی برای جت‌های جنگنده» ایجاد کنند و جت‌های یوروفایتر و جنگنده‌های فرانسوی و سوئدی را در اختیار اوکراین قرار دهند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.