امیرعبداللهیان: ملت ایران همیشه در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا ایستادگی کرده است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در دیدار با رئیس جمهور نیکاراگوئه به زیاده خواهی‌های آمریکا در طول این چند سال اشاره و تاکید کرد: ملت ایران همیشه در مقابل این زیاده خواهی‌ها ایستادگی کرده و پیشرفت‌های چشمگیری نیز داشته است

به گزارش شهروند آنلاین؛امیرعبداللهیان پنجشنبه شب در دیدار با دانیل اورتگا رئیس جمهور نیکاراگوئه گفت: بسیار خرسندم که امشب دیدار من و هیات همراهم برای دیدار شما در نیکاراگوئه فراهم شده است. نام شما برای مردم ایران و آزادی خواهان جهان بیانگر استقلال و آزادی خواهی است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: ما این روزها در ایران در حال برگزاری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی هستیم و فراموش نمی‌کنیم که انقلاب اسلامی ایران همزمان با انقلاب شما اتفاق افتاد و همواره بر اینکه نیکاراگوئه در برابر امپریالیسم مقاومت کرده است و می‌جنگند، می‌بالیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد : ملت ایران همیشه در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا در طول این چند سال ایستادگی کرده و پیشرفت های چشمگیری نیز داشته است. مایل هستم سلام‌های گرم جناب آقای دکتر رئیسی را به شما و ملت شما تقدیم کنم و همچنین سلام‌های گرم مردم ایران را به مردم خوب نیکاراگوئه تقدیم کنم.

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما از بدو ورود شاهد استقبال گرم دستیار ارشد شما و وزیر خارجه و وزیر جوانان در فرودگاه بودیم.از حسن استقبال و مهمان نوازی مقامات ارشد کشور دوست نیکاراگوئه سپاسگزاری می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: همانطور که شما اشاره کردید علاوه بر مدیران وزیر خارجه آقای محمود وند از مجلس شورای اسلامی در این سفر حضور دارند و از ظرفیت دیپلماسی پارلمانی دعوت به عمل می‌آورند. خانم دکتر علم الهدی همسر رئیس جمهور کشورم علاقه‌مند بودند میزبان خانم مشاور شما باشند.

وی تصریح کرد: امشب شما موضوعات بسیار مهم متنوع و سیاسی و تاریخی موضوعات بین الملل را مطرح کردید. من مایلم از وزیر خارجه نیکاراگوئه تشکر کنم که ما در تهران سند همکاری‌های بلند مدت دو کشور را به امضا رساندیم. یک سند و نقشه راه همکاری‌های بلند مدت دو کشور است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: شب گذشته نیز سند همکاری‌های مشترک سیاسی را به امضا رساندیم. نقش جنابعالی و تیم همکاران شما در توسعه نیکاراگوئه بسیار قابل توجه است و ما امروز بخش‌هایی از آن را دادیم.

ویزر امور خارجه ایران گفت: تحریم‌های آمریکا مشکلات بزرگی را برای ایران ایجاد کرد اما اتکا به توان داخلی در حوزه‌های علمی و مختلف ما را در زمره کشورهای توسعه یافته و پیشرفته قرار داد. هدایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی و نقش فعال زنان و جوانان در ایران نقش بسیار موثر و مهمی داشت.

وی تاکید کرد: ما امروز با دستیار ارشد شما و تیم اقتصادی شما نشست مهمی را برگزار کردیم و دستیار ارشد شما شب گذشته پرسیدند با چه مکانیزمی توافقات عملی می‌شود و ما در ایران گزارش‌ها را به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور اعلام می‌کنیم که چه اسنادی با کشورهای خارجی منعقد می‌شود اما تاکید داریم که اجرای سند از توافق آن مهم تر است.

امیرعبداللهیان افزود: سپاسگزارم از اینکه موافقت کردید دو نماینده عالی از دو کشور کار را دنبال کنند. ما توسعه و پیشرفت نیکاراگوئه را توسعه منطقه می‌دانیم و امنیت انرژی شما مورد توجه جدی ما است.ترامپ تلاش زیادی کرد تا صادرات نفت ایران را تحریم و به ادعای او به صفر برساند اما ما در ایران تلاش کردیم تحریم‌ها را بی اثر کنیم.

وی تاکید کرد: طرف آمریکایی همچنان پیگیر مذاکره با ایران است و از جمله تاکید زیادی برای گفت وگو با ایران دارد و شما اشاره کردید که اهداف آمریکا از مذاکره با دولت‌های مستقل چیست. ما در فرهنگ ایرانی و اسلامی هیچگاه از فرهنگ مذاکره فرار نکرده‌ایم و در مذاکره منافع ملی کشورها را دنبال کردیم.

امیرعبداللهیان افزود: ایران هیچ محدودیتی برای توسعه مناسبات با کشور دوست ندارد. مردم و دولت ایران با قدم‌های محکم در جهت استقلال و توسعه کشور گام‌های خود را بر می‌دارند.

وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ما امروز با تیم اقتصادی شما توافقاتی را به عمل آوردیم و به اجرای آن پایبند هستیم.

امیرعبداللهیان گفت: خوشبختانه سفرای ما در پایتخت کشورها توافقات و مناسبات دو کشور را پیگیری می‌کنند. آقای سفیر صالحی مورد وثوق دولت جدید هستند و تلاش‌های خود را برای انجام توافقات از جمله توافقات امروز به عمل می‌آوردند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: آقای رئیس جمهور و خانم معاون رئیس جمهور مایلم بهترین‌ها را برای دولت و ملت و همه شما عزیزان آرزو کنم. ما در حال برنامه ریزی سفر آیت الله رییسی رئیس جمهور کشورم در آینده به آمریکای لاتین و به خصوص نیکاراگوئه هستیم و همچنین مایلم دعوت رئیس جمهور کشورم برای دعوت از شما و معاون شما را اعلام کنم.

رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز قبل از سخنان وزیر امور خارجه ایران در اظهاراتی گفت: به آقای امیرعبداللهیان و تیم همراهشان از طرف نیکاراگوئه خوشامد می‌گویم و پیام محبت ما را به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌رسانیم.

وی افزود: ما دشمن مشترک داشتیم، دشمنی که شما با آن در سال ۱۹۷۹ مبارزه کردید، همان دشمنی که ما در نیکاراگوئه با آن مبارزه کردیم و در همان سال شکست دادیم.

اورتگا گفت: دشمنان صلح و آرامش جهانی همچنان سیاست‌های امپریالیستی خود را حفظ کردند بلکه می‌خواهند همه دنیا را حیات خلوت خود کنند و چه جنگ‌ها و جنایت‌هایی به اسم دموکراسی مستقر کردند.

وی تاکید کرد: آنها کشورهای بسیاری را اشغال کردند تا استقلال خود را به دست بیاورند اما امپریالیسم به سیاست‌های خود ادامه می‌دهد.

رئیس جمهور نیکاراگوئه تصریح کرد: جلسه‌ای که در آرژانتین برگزار شد، اجلاسی برای ارج نهادن در زندگی بود. شرکت کنندگان این اجلاس ملت‌ها و دولت‌ها بودند تا این اجلاس بتواند منبع صلح و آرامش باشد این درحالی است که اروپا و ایالات متحده در آنچه که دموکراسی می‌دانند کمپین‌های وحشت راه انداختند، تحریم‌ها و هجمه‌هایی که آنها علیه ایران و علیه ملت ونزوئلا راه انداخته‌اند.

وی افزود: آنها کشتی‌های نفتکش ایران به ونزوئلا را تهدید می‌کردند اما دولت ایران هیچ وقت عقب ننشست و همچنان صاحب قدم همکاری دوستانه خود را با ونزوئلا ادامه داد.

اورتگا ادامه داد: پس نقش سازمان ملل در این وسط چه می‌باشد!؟ وقتی که مجمع عمومی سازمان ملل رای به توقف محاصره و تحریم داده اما تاثیری نداشته است، نشان می‌دهد که سازمان ملل در دست امپریالیسم است.

رئیس جمهور نیکاراگوئه افزود: ما اطمینان داریم که مسیر آینده روشن و مشخص است و سلطه امپریالیسم دیگر بیش از این نمی‌تواند در دنیا ادامه پیدا کند و نیروهای جدیدی در دنیا برای تقویت بین الملل در حال ظهور هستند و این واقعیتی است که در دنیا در جریان است.

اورتگا ادامه داد: امپریالیسم جهان خوب بمب اتمی می‌سازد اما ما خواهان بمب اتمی نیستیم. آنها خودشان بمب اتمی ساخته و بر سر مردم می‌اندازند حال چطور به خودشان اجازه می‌دهند که چنین موضوعی را در مورد ایران مطرح کنند در صورتیکه ایران بارها اعلام کرده است که به دنبال بمب اتمی نیست.

وی افزود: ما با هم اهداف مشترک داریم که صلح برای ما و ملت‌های جهان است و ابراز همبستگی می‌کنیم با ملت ونزوئلا، کوبا و بولیوی که سال‌ها تحت تاثیر تحریم هستند.

نیکاراگوئه کشوری با مساحت کم است و در مرکز آمریکای مرکزی بوده که نقطه استراتژیک است. دلیل این همه همجمه امپریالیسم این است که می‌خواهد نیکاراگوئه را در اختیار خودش قرار دهد و درگیری‌ها بین قدرت‌های امپریالیستی است. آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها همه به دنبال تصاحب نیکاراگوئه بودند.

امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران چهارشنبه شب وارد ماناگوآ شد و از سوی همتای نیکاراگوئه ای خود مورد استقبال رسمی قرار گرفت.

در مراسم استقبال از امیرعبداللهیان همچنین وزیر جوانان و دستیاران رئیس جمهور نیکاراگوئه حضور داشتند.

وزیر خارجه کشورمان در بدو ورود در جمع خبرنگاران از حسن استقبال مقامات نیکاراگوئه تشکر کرد و گفت: من و همکاران همزمان با جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی ایران و سالروز پیروزی انقلاب ساندنیستی در نیکاراگوئه هستیم.

وی با اشاره به دیدگاه‌های مشترک و همکاری‌های متنوع بین دو کشور تاکید کرد: ما در تهران به تازگی با وزیر خارجه سند همکاری‌های بلندمدت دو کشور را به امضا رساندیم و در جریان این سفر در خصوص چگونگی اجرای سند با دستیار ارشد رئیس جمهور، وزیر خارجه و سایر مقامات نیکاراگوئه بویژه دانیل اورتگا گفت‌ وگو می‌کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: سلام‌های گرم مقامات عالی کشورم و مردم بزرگ ایران را به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور و همه مردم خوب این کشور تقدیم می‌کنم.

وی تصریح کرد: رئیسان جمهوری اسلامی ایران و نیکاراگوئه در تماس تلفنی بر این نکته تاکید داشتند که همکاری‌های متنوع و هر چه بیشتری را بین دو کشور رقم بزنیم و یک باز تعریف جدید برای همکاری‌های پرشتاب و گسترده را رقم بزنیم.

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: از نقش مهم و سازنده معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه نیز تشکر می‌کنم.

وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه در راس هیات سیاسی عازم ماناگوآ پایتخت نیکاراگوئه شد.

وی قرار است در این سفر در مورد مسائل دوجانبه‌ و بین‌المللی با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌ وگو کند.

وزیر امور خارجه در سفر دوره‌ای به آمریکای لاتین قرار است پس از نیکاراگوئه، عازم ونزوئلا شده و در آنجا نیز با مقامات این کشور دیدار کند.

وزیر امور خارجه سه‌شنبه وارد نواکشوت پایتخت موریتانی شد و با مقام‌های جمهوری اسلامی موریتانی دیدار و گفت‌ وگو کرد.

امیرعبداللهیان پس از دیدار با رئیس جمهور موریتانی در جمع خبرنگاران، گفت: جمهوری اسلامی ایران خود در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد و از هر اقدامی که به ثبات و امنیت منطقه، قاره آفریقا و جهان کمک می‌کند در رسیدن به جهان امن و آرام و با ثبات حمایت می‌کند./ ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.