مجلس سقف بودجه ۱۴۰۲ را افزایش ندهد/ اقتصاد کشور با شفافیت و برنامه‌محوری رشد می‌کند

حجت الاسلام ابوترابی فرد:

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست سقف منابع را در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ افزایش ندهند و گفت: نظام مالی، اداری و اقتصادی کشور با شفافیت و برنامه محوری رشد خواهد کرد

به گزارش شهروند آنلاین؛حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) و در نماز جمعه این هفته تهران، ۱۹ بهمن سالروز پیوند ارتش با پیشتازی همافران نیروی هوایی را گرامیداشت و گفت: نیروی هوایی در تاریخ انقلاب اسلامی نقش منحصر به فردی ایفا کرد و خلبانان آزاده‌ای که نماد افتخار کشور بودند، قلب صفوف دشمن را در جنگ تحمیلی فتح کردند و برای ملت عزیز  ایران عزت واقتدار آفریدند.
یکی از علل کسری بودجه عدم شفافیت است.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان تهران در ادامه با اشاره به لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس شورای اسلامی و نظام بودجه ریزی کشور گفت: رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود به انضباط مالی و اصلاح ساختار بودجه تاکید فرمودند واشاره داشتند که تعهدات مالی بدون پشتوانه یکی از مسائل بزرگ برای اقتصاد کشور است که باید متوقف شود و تاکید فرمودند که در مجلس شورای اسلامی نباید منابع جدید به دولت تحمیل کند.

ابوترابی فرد با بیان اینکه اصلاح نظام بودجه‌ریزی با شفافیت و برنامه محوری، نقش بی بدیلی در بهبود نظام اداری، نظام مالی و اقتصادی کشور دارد، عنوان کرد: اگر باتحول در بودجه‌ریزی کشور مواجه شدید،‌ بدانید در سایر حوزه های مدیریتی و اقتصادی تحول صورت گرفته است. اما متاسفانه هر چه می‌گذرد، فاصله ما با قواعد صحیح حکمرانی مالی در بودجه عمومی بیشتر می‌شود. چرا که اصلاحات لازم انجام نمی‌شود و یکی از علل کسری بودجه، عدم شفافیت است.

وی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست در پاسخ به سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، هزینه‌های جاری کشور را افزایش ندهند و اظهار داشت: همچنین با کنترل حداکثری هزینه‌ها و  مخارج اداره کشور و ارتقاء کارایی دولت، زمینه افزایش منابع ریالی و ارزی، رشد توسعه صندوق توسعه ملی را با هدف تقویت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های راهبردی  ملی را فراهم کنند.

منویات رهبر معظم انقلاب در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه مجلس قرار گیرد

خطیب موقت نماز جمعه تهران خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند انجام این موضوع ضروری و قطعی است و امیدواریم این رهنمود را به عنوان دستور قطعی در بررسی بودجه ۱۴۰۲ مورد توجه قرار دهید. همچنین در راستای سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه از ظرفیت علمی مرکز پژوهش‌های مجلس وکمیسیون‌های تخصصی برای بودجه‌ریزی مبتنی بر برنامه استفاده کنید.

وی با ابراز امیدواری از اینکه همه مردم باید بدانند که هر ریال از بودجه منابع عمومی برای کدام هدف هزینه می‌شود و چه تاثیری در ارتقاء کارایی و رشد اقتصاد ملی دارد، گفت: البته آن روز، روز جشن ملی و حرکت به سمت نظام اقتصاد مالی در تراز انقلاب اسلامی است که از آن فاصله داریم.

ابوترابی فرد در ادامه یادآور شد: با الهام از رهبر معظم انقلاب به منظور ارتقاء شفافیت و جامعیت بودجه و پیشگیری از تحمیل ناترازی بودجه، طرح های محرومیت‌زدایی، طرح‌های پیشران، یارانه خرید گندم، تامین برق، آب و سایر بخش‌ها را به صورت کامل در سقف منابع و مصارف بودجه عمومی کشور منعکس کنید. چرا که بودجه باید شفاف باشد و مردم باید بدانند کشور با چه هزینه‌ای اداره می‌شود.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان تهران  ادامه داد: رهبری رفع فقر، تامین آسایش مردم، ارتقاء جایگاه ایران در اقتصاد منطقه و جهان، ایجاد اشتغال برای جوانان متخصص، برای ساخت ایرانی ثروتمند را از مهمترین علل اقتصادی پر شتاب و پایدار ذکر کرده و تاکید کردند.

بیانات اخیر رهبری پیوست اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب است

خطیب موقت نماز جمعه تهران اضافه کرد: همچنین رهبری با ترسیم نقشه راه برای تحقق این هدف والا بر رعایت اصولی از قبیل «چشم انداز و برنامه بلند مدت در دستگاه های اجرایی و حکومتی»، «کوچک شدن حجم دولت، هدایت و حمایت حاکمیت و همراه با سیاست های اصل ۴۴»، «ارتقاء بهره وری و افزایش سرمایه گذاری در بخش تولید»، «اصلاح کسب و کار و ثبات قانون گذاری و گستره پنجره واحد خدمات و درگاه ملی مجوز های کسب و کار در تمام بخش ها»، «تولید محصول، کالا و خدمات با بالاترین کیفیت و پایین ترین قیمت تمام شده»، «اهتمام به تامین مالی فعالیت‌های بخش خصوصی و تامین مالی صندوق توسعه ملی از بخش غیر دولتی اقتصاد»، «ارتقاء دانش، تولید علم و تبدیل دانش به فناوری و تجاری سازی علم» تاکید کردند.

ابوترابی فرد افزود: بیانات اخیر رهبری پیوست اقتصادی بیانیه گام دوم انقلاب است، و باید قوای سه گانه و همه دستگاه‌ها، نخبگان دانشگاهی و سیاسی، پیشتازان در حوزه دانش و… این بیانات را به عنوان دستور العمل فرا روی خود قرار دهند و برای خلق رشد اقتصادی بزرگ و در اندازه انقلاب اسلامی و این قدرت بالنده سیاسی قدم بردارند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران یادآور شد: انقلاب در عرصه‌های سیاسی، علمی، زیر ساخت‌های اقتصادی، خلق ثروت، خلق یک قدرت دفاعی بزرگ و آفرینش وحدت در امت اسلامی و پیروزی در صحنه‌های جهانی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۷ سال پیروزی انقلاب اسلامی، صادرات نفت حدود ۴ میلیون بشکه در روز و جمعیت ایران تقریبا نصف جمعیت امروز کشور بود، گفت: حجم صادرات غیر نفتی ایران در سال ۱۳۵۷ به میزان ۵۴۳ میلیون دلار است، این در حالی است که همه دنیا برای شاه کف می‌زدند و همه قدرت‌های بزرگ از او حمایت می‌کردند.

ابوترابی فرد تصریح کرد: ارزش کالا و واردات کالا به ایران در سال ۱۳۵۷ به میزان ۱۰میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده و این تراز تجارت خارجی ما بود، تمام پول نفت برای واردات کالاهای مصرفی و نه سرمایه گذاری برای رشد اقتصاد هزینه می شد.

وی خاطرنشان کرد: کل حجم اقتصاد ایران در سال ۵۷ معادل ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار است، امروز در سال ۱۴۰۱ با تحریم‌های فلج کننده حجم تجارت خارجی ایران بیش از ۱۰۰میلیارد دلار است. ارزش تجارت خارجی ایران در سال ۱۳۹۹ به میزان ۷۳ میلیارد دلار بوده و در سال ۱۴۰۰ به میزان ۳۸ درصد افزایش داشته است.

وی با تبریک میلاد حضرت امیرالمومنین علی (ع) گفت: حضرت علی (ع) از دوران کودکی در خانه پیامبر اکرم (ص) پرورش یافت. حضرت علی (ع) در خطبه قاصعه می‌فرماید که در دوران نوجوانی بر مردان شجاع عرب پیروز شدم و آنها را به خاک انداختم و جایگاه من را نسبت به پیامبر اکرم(ص) به خوبی می‌دانید و همیشه با او و در کنار او بودم و در آغوش پیامبر اکرم(ص) رشد کردم.

امام جمعه موقت تهران افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که پیامبر(ص) هر روز دریچه‌ای از علم و معرف را بر من می‌گشود و مسیر رابه من نشان می‌دادند. همچنین در هیچ خانه‌ای اسلام راه نیافته بود و فقط خانه پیامبر اکرم(ص) به نور اسلام روشن شد و در این خانه حضرت خدیجه(س) بود که به دین اسلام گروید.

رییس شورای فرهنگ عمومی استان تهران یادآور شد: حضرت علی (ع) می‌فرمایند که در نخستین حضور جبرائیل صدای زجه شیطان را شنیدم. مورخان می‌گویند منظور این است که شیطان با رسالت حضرت محمد(ص) از گمراهی انسان ناامید شد. چرا که مردم به عرفان قرآن و مفاهیم آن آشنا می‌شوند.

وی ادامه داد: جایگاه حضرت علی (ع) به نحوی بود که پیامبر فرمودند آنچه که من به عنوان پیامبر می‌شنوم یا می‌بینیم تو می‌بینی و می‌شنوی و این در حالی است که دارای مقام پیامبری نیستی ولی وزیر و وکیلم هستی.

ابوترابی فرد در ادامه با اشاره به کتاب‌های جورج سمعان جرداق نویسنده مشهور لبنانی گفت: این عالم در کتاب خود می‌گوید ای کاش بار دیگر تاریخ یک علی به بشریت هدیه می‌کرد تا انسان به درستی هدایت شود. همچنین در خطبه شقشقیه حضرت علی(ع) می‌فرماید: جایگاه من ویژه است و در قله علم و دانش قرار دارم و هیچ پرنده بلندپروازی قدرت فرود آمدن به جایگاه علمی من را ندارد و گنجینه‌ای از علوم در من جای گرفته است.

ابوترابی فرد اظهار داشت: این شخصیت به رغم اینکه شایسته رهبری برای جامعه اسلامی است اما می‌فرماید صبر کردم در حالی که تیغ در گلو و تیر در چشم داشتم. البته می‌توانستم برخیزم ولی این صبر را بهتر دیدم. حتی زمانی که می‌خواهند برای رهبری جامعه اسلامی فردی را انتخاب کنند، می‌گوید آنچه مرا در این جایگاه قرار داده مسوولیت دفاع از مظلوم و مسوولیت در برابر خدای متعال برای ستاندن حقوق مظلمومان است./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.