عملیات سخت و نفسگیر نجات جان یک کوهنورد از دره یخچالی/ ۱۲ روز تنها در ارتفاعات البرز

تماس یک کوهنورد صعود کرده در ارتفاعات روستای لاسم در محدوده شهرستان آمل و جاده هراز در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ساعت ۱۳، آغاز یک عملیات جست‌وجو و نجات ۳ روزه بود که ۳ تیم امدادی در آن مشارکت کردند و بالگرد هلال احمر ۲ روز متوالی به پرواز در آمد تا مصدوم در نهایت ظهر امروز جمعه به بیمارستان میلاد در تهران برسد

به گزارش شهروند آنلاین؛حسین درخشان مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات در تشریح جزئیات این عملیات گفت: کوهنوردی که برای تمرین و ثبت عملیات، حدود ۱۲ روز پیش اقدام به کوهنوردی به صورت فردی می‌کند اما سه روز قبل گرفتار بهمن می‌شود و به ته یک یخچال سقوط می‌کند. فرد آسیب دیده سه روز قبل موفق شده بود با تلفن ۱۱۲ ندای امداد تماس بگیرد و موقعیت خود را اعلام کند. پس از آن با دستور به شعبه آمل، ۳ تیم تخصصی امداد در کوهستان از پایگاه‌های رینه، پلور و شعبه آمل به ارتفاعات لاسم اعزام شدند اما موفق به صعود نشدند. چرا که جاده‌های روستایی منتهی به ارتفاعات در بارش شدید برف و کولاک مسدود شده بود و یک دستگاه آمبولانس و ۲ خودروی نجات جمعیت هلال احمر در جاده ماندند که با همکاری راهداری مسیر باز شد اما زمان زیادی از عملیات را تلف کرد.

درخشان ادامه داد: تا ظهر پنجشنبه ۲۱ نجاتگر هلال احمر با تلاش شبانه روزی خود را به ارتفاعات رسانده بودند اما دسترسی به مصدوم میسر نبود و با درخواست اعزام بالگرد برای نجات مصدوم موافقت شد ولی متأسفانه بالگرد m171 هلال احمر پس از رسیدن بر آسمان منطقه به دلیل وضعیت بد آب و هوایی امکان کاهش ارتفاع نداشت و به پایگاه پروازی بازگشت.

وی گفت: نجاتگران رسیده به ارتفاعات در شرایط بد جوی به حرکت خود ادامه دادند و آن‌قدر به مصدوم نزدیک شدند تا او را از دور رویت کردند ولی وضعت بد هوا و بارش سنگین برف امکان ایجاد کارگاه فنی و دسترسی به مصدوم را سخت می‌کرد. بنابراین در صبح جمعه مجددا بالگرد هلال احمر اعزام شد و مصدوم و نجاتگران در سرما مانده با سوار شدن در بالگرد از منطقه عملیاتی بازگشتند و کوهنورد گرفتار شده در ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه صبح جمعه در حالی که دچار شکستگی فمور بود به بیمارستان میلاد در تهران منتقل شد.

درخشان تذکر داد: فدراسیون کوهنوردی و جمعیت هلال‌احمر بارها هشدار دادند که کوهنوردان از صعود انفرادی بپرهیزند بخصوص در روزهایی که بارش برف و احتمال سقوط بهمن وجود دارد./پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.