سرانجام مبهم پرونده خون‌های آلوده در انگلیس

تحقیقات درباره رسوایی خون‌های آلوده در انگلیس پس از پنج سال پایان یافت.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از شبکه تلویزیونی اسکای نیوز، تحقیقات درباره رسوایی تزریق خون‌های آلوده به ایدز و هپاتیت نوع سی به بیماران نیازمند در انگلیس بالاخره بعد از ۵ سال پایان یافت و قرار است نتیجه تحقیقات پاییز امسال اعلام شود.

میشل تالی تولد اولین بچه‌اش بود، اما آن وقت نمی‌دانست چند روز بعد پزشکان خونی آلوده به او تزریق خواهند کرد که موجب ورود ویروسی مرگبار به بدن او خواهد شد.

میشل تالی در این باره گفت: من آن زمان در سن ۲۲ سالگی نمی‌دانستم در حالی که هیچ جرمی مرتکب نشده‌ام حکم اعدام به من داده‌اند. این را می‌گویم، چون در پایان سال ۲۰۱۵ اتفاقی فهمیدم که خونی که برای نجات جان من به من تزریق کرده‌اند آلوده به ویروس هپاتیت نوع سی بوده است.

با این که تحقیقات درباره رسوایی خون‌های آلوده پایان یافته مبارزه میشل تالی بر سر این پرونده پایان نیافته است. این رسوایی به عنوان بدترین فاجعه در تاریخ نظام سلامت انگلیس توصیف شده است. هزاران نفر به ویروس ایدز و هپاتیت نوع سی آلوده شدند. بسیاری از آنها فوت کردند که حدود ۵۰۰ مورد از فوتی‌های این پرونده از زمان آغاز تحقیقات روی داده است.

در میان فوتی‌ها، ۷۴ دانش‌آموز مدرسه ریچارد واریک بودند که زمانی آلوده شدند که مقامات مدرسه شبانه‌روزی محل تحصیل آنها بدون اطلاع و کسب رضایت والدینشان اقدام به درمان آزمایشی یک دارو بر روی آنها کردند.

مقام مسئول تحقیقات در این رابطه گفت: ما این حقیقت را نگفتیم که از این مدرسه برای اجرای آزمایش دارو‌های مختلف روی پسران محصل استفاده می‌شد. آنها در واقع به طور هدفمند آلوده شدند.

استماع اقاریر و شواهد موجود حدود ۴ سال و نیم طول کشید. بازپرسان بعضا به سراغ سیاستمداران برجسته رفتند، اما شاهدان اصلی در پرونده حضور ندارند؛ یا مرده‌اند و یا آنقدر مریضند که قادر به حضور در تحقیقاتی که چند دهه بعد برگزار شد نیستند.

برایان لانگ استاف،رئیس تحقیقات هم در این زمینه اذعان داشت:من در نامه‌ای به مسئولان غرامت مالی در این پرونده گفته‌ام قصد دارم گزارش موقت دیگری را در خصوص چارچوب جبران خسارت قربانیان ارایه دهم. پیش‌بینی می‌کنم بتوانم این کار را پیش از عید پاک یا زودتر صورت دهم.

برخی پویشگران این پرونده نظیر کولت وینتل معتقدند فشار بر دولت کلید حل این مساله است.

کولت وینتل گفت: بسیاری از افراد بعد از پایان تحقیقات اظهار شور و شادمانی کردند، اما برای من کشیدن یک نفس راحت است چرا که به نقطه‌ای رسیدیم که همه شواهد و ادعا‌هایی که به پلیس، دولت، پزشکان و سیاستمداران ارایه کردیم در این تحقیقات شنیده شد و امیدوارم این شواهد به گونه‌ای باشد که برایان (رئیس تحقیقات) فقط به یک نتیجه ممکن برسد.

گزارش رئیس تحقیقات قرار است در پاییز منتشر شود.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.