تشدید اسلام هراسی در انگلیس

دولت انگلیس در راستای تشدید فضای اسلام‌هراسی و مشروعیت‌بخشی به نفرت از مسلمانان، درصدد است تا برنامه مقابله با آنچه اسلام افراطی نامیده می‌شود را سخت‌گیرانه‌تر کند.

به گزارش شهروند آنلاین،نشریه تایمزچاپ لندن روز شنبه درگزارشی نوشت: گروه‌های مسلمان متهم به گسترش افراط‌گرایی اسلامی در انگلیس با اقدامات اجرایی سخت‌تری در چارچوب طرح بازنگری برنامه دولت برای مقابله با افراط‌گرایی مواجه خواهند شد. بر اساس این طرح، دسترسی گروه‌های ادعایی به منابع مالی عمومی قطع خواهد شد و دولت به جای تمرکز بر نشانه‌های افراطی‌گری با تمام اشکال افراط‌گرایی که منجر به تروریسم می‌شود مقابله خواهد کرد.

به گزارش تایمز، سوئلا براورمن وزیر کشور انگلیس در حال آماده‌سازی طرح جدید دولت در این زمینه است و انتظار می‌رود که گزارش ویلیام شاوکراس، از عناصر ضد اسلامی و وابسته به لابی رژیم صهیونیستی در انگلیس که مسئولیت تحقیق درباره برنامه دولت برای مقابله با افراط‌گرایی به او محول شد، هفته آینده منتشر شود.

گفته می‌شود که او در این گزارش، برخی سازمان‌ها و افراد مسلمان را به ترویج افراط‌گرایی متهم کرده است. طبق ادعای تایمز، سازمان‌های یادشده از منابع دولتی برای مقابله با افراط‌گرایی سوء استفاده کرده‌اند.

این نشریه انگلیسی افزود: منابع دولتی تأیید کردند که وزارت کشور متعهد خواهد شد با این گروه‌ها مقابله کند و به تمام کمک‌های مالی مستقیم و غیرمستقیم آنها پایان دهد.

همچنین بررسی وضعیت خیریه سازمان‌ها از دیگر اقدامات مد نظر دولت انگلیس است که به نوشته تایمز، «به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای اطمینان از اینکه آنها دیگر نمی‌توانند از انتشار روایت‌های افراطی فرار کنند، در نظر گرفته می‌شود.» این نشریه انگلیسی بدون اشاره به نام سازمان‌های یاد شده افزود: خروج از وضعیت خیریه سبب خواهد شد تا معافیت‌های مالیاتی و سایر مزایا برای این سازمان‌ها متوقف شود.

تایمز در ادامه ادعا کرد که طبق تحقیقات صورت گرفته، «هفت مورد از ۱۳ حمله تروریستی در شش سال گذشته توسط کسانی انجام شده است که در چارچوب برنامه مقابله با افراط‌گرایی شناسایی شده بودند. با این حال بیم آن می‌رود که تعداد زیاد ارجاعات صورت گرفته به برنامه دولت برای مقابله با افراط‌گرایی، مقامات را از تهدیدات تروریستی اصلی منحرف کند.»

این نشریه انگلیسی افزود:«ارقام رسمی منتشر شده در هفته گذشته نشان می‌دهد که پسران مدرسه‌ای بالاترین نسبت افرادی را تشکیل می‌دهند که در معرض خطر افراط‌گرایی قرار دارند. بیشترین کسانی که به برنامه دولت ارجاع شده‌اند پسرانی هستند که آسیب‌پذیر شناسایی شده اما خطر ایدئولوژیک یا ضد تروریسم نداشته‌اند.»

دومین تعداد ارجاعات به برنامه مقابله با افراط‌گرایی «مربوط به افراطی شدن جریان راست افراطی در این کشور است که ۲۰ درصد آمارها را تشکیل می‌دهد.» این نشریه انگلیسی افزود: «این دومین سال متوالی است که شمار افراطی‌های دست راستی بیشتر از اسلام‌گرایان است.»

با این حال تایمز نوشت: «انتظار می‌رود گزارش شاوکراس اعلام کند که برنامه کنونی دولت بیش از حد بر افراط‌گرایی دست راستی به بهانه مقابله با اسلام گرایی متمرکز است.» او بر همین اساس توصیه خواهد کرد که دولت روی شناسایی افرادی که بیشتر به تروریسم روی می‌آورند متمرکز شود. به نوشته این نشریه انگلیسی«انتظار می‌رود براورمن توصیه‌های شاوکراس را بپذیرد و اصلاحات در برنامه دولت را اواخر امسال اجرایی کند.»

گفتنی است که ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس بخشی از پیروزی خود در انتخابات درونی حزب محافظه کار را مدیون کمک‌های مالی خانواده شاوکراس است. طبق گزارش‌های منتشر شده الینور شاوکراس دختر شاوکراس، چند ماه پیش ۲۰ هزار پوند به ستاد انتخاباتی سوناک کمک کرده است.

اما اصلاحات مد نظر در حالی قرار است صورت گیرد که آمار اسلام هراسی و نفرت از مسلمانان در انگلیس به سرعت در حال افزایش است. تازه‌ترین آمارهای منتشر شده در انگلیس نشان می‌دهد که نفرت علیه مسلمانان ۴۲ درصد از کل جرایم مرتبط با تنفر مذهبی ثبت شده در سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

مسعود شجره رئیس کمیسیون اسلامی حقوق بشر در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «مسلمانان ساکن انگلیس در تمامی ابعاد زندگی به شهروندان درجه دو تبدیل شده‌اند.» او این وضعیت را نتیجه فضای تنفر دانست که سیاستمداران و رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند و با وضع قوانینی که مسلمانان را هدف قرار می دهد، «اسلام‌هراسی را مشروع و فرهنگ آن را در کشور نهادینه می‌کنند.»/

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.