‎ترک دیار برای مشتی دلار!

‎گزارش «شهروند» از دلایل افزایش حضور زنان فوتبالیست در کشورهای خارجی

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، در سال‌های نه چندان دور، ماجرای ترانسفر بازیکنان با کیفیت ایرانی به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سبب افسوس جامعه فوتبال شدهبود. جایی که بسیاری از کارشناسان این حوزه، لیگ‌های قطر، عربستان، امارات ورا در سطحی بسیار پایین‌تر از ایران می‌دیدند. حالا اما بعد از گذشت چند سال، شاهد کوچ دختران فوتسال و فوتبال ایران به کشورهای حوزه خلیج‌فارس هستیم. جایی که بهترینمربی فوتسال زنان کشورمان، 5سال است که هدایت تیم ملی فوتسال زنان کویت را بر عهده دارد. از همین چند روز قبل خبر پیوستنپریسا گراوندی، دروازه‌بان ملی‌پوش فوتبال ایران، به تیم آتاشهیر ترکیه به گوش می‌رسد و این اخبار ظاهرا ادامه‌دار است. حال سؤالاین است که آیا انتقال بازیکنان و مربیان ایرانی به کشورهایی از این دست خبر بدی است و اینکه چرا دختران ایرانی در سال‌های اخیرحضور در لیگ این کشورها را به حضور در لیگ ایران ترجیح می‌دهند؟ درگزارش حاضر قصد داریم نگاهی واقع‌بینانه به کوچ نخبگانفوتبال و فوتسال زنان ایران به کشورهایی که به‌نظر می‌رسد از نظر کیفی در سطحی پایین‌تر از لیگ ایران قرار دارند داشته باشیم. اینبررسی شامل دو بخش خواهد بود، چرا ورزشکاران برگزیده ایرانی از کشور خارج می‌شوند و چرا کشورهای دیگر علاقه‌مند به جذببازیکنان ایرانی هستند!؟

یورو، دلار و حتی لیر، عامل مؤثر در خروج نخبگان

بالا رفتن ارزش ارز، یکی از مهم‌ترین دلایل خروج این روز‌های ستاره‌های فوتبال و فوتسال زنان از کشور است. تصور کنید در کمترینحالت ممکن، رقم قرارداد بازیکنان ایرانی در کشورهای دیگر 50هزار دلار باشد. این رقم معادل دو و نیم میلیارد تومان است. این درحالیاست که برترین بازیکنان فوتبال زنان ایران که تعدادشان کمتر از 20نفر است، در بهترین حالت قراردادی با مبلغ کمی بیش از یکمیلیارد تومان در ایران دارند. همین موضوع سبب می‌شود که بازیکنان مستعد و جوان ایرانی در روزهای اوج آمادگی خود به فکر حضوردر لیگ‌های دیگر باشند. بازیکنانی که به‌خوبی به این موضوع واقف هستند که عمر حرفه‌ای دوران ورزشی آنها کوتاه است و با توجه بهشرایط اقتصادی، باید به فکر سال‌های بعد از دوران درخشش خود نیز باشند. بسیاری از آنها به همین دلیل تصمیم می‌گیرند عمر کوتاهورزشی خود را در لیگ‌های سطح پایین‌تر بگذرانند و در عوض پول بهتری دریافت کنند تا با پول حاصله، به فکر کسب درآمد از طریقبیزیینس‌های دیگر باشند. دغدغه‌ای که صدالبته برای جامعه نیز قابل درک است.

از کشورهای عربی راحت‌تر به اروپا می‌روند

به عقیده کارشناسان، لیگ‌های فوتبال و به‌ویژه فوتسال زنان در کشورهای خلیج‌فارس، کیفیتی به‌مراتب کمتر از ایران دارند. اما یکی دیگراز دلایل اصلی بازیکنان و مربیان برای حضور در کشورهای اینچنینی، پیشرفت است! آنچه در سال‌های اخیر مشهود بوده استترانسفر راحت‌تر بازیکنان ایرانی به اروپا، بعد از حضور آنها در لیگ‌های خارج از ایران بوده است. بازیکنان مرد فوتبال ایران درسال‌های اخیر اغلب از طریق حضور در لیگ‌های قطر و امارات شانس حضور در لیگ‌های اروپایی را نیز پیدا کرده‌اند و نگاه برخی ازدختران فوتبال و فوتسال زنان این است که احتمالا با حضور در لیگی به جز ایران، بیش از پیش دیده خواهند شد.

دیده خواهیم شد، ولو از طریق یک پیج اینستاگرامی!

با گذشت 14فصل از لیگ برتر فوتبال زنان در ایران، همچنان موضوع پخش زنده مسابقات از طریق یک رسانه عمومی مثل تلویزیونعملی نشده است. در جامعه امروز، نادیده گرفتن تأثیر رسانه در دیده شدن بازیکنان و افزایش انگیزه آنها برای بهبود عملکردشانغیرممکن است. این یکی دیگر از دلایلی است که در پی آن بازیکن ایرانی تصمیم می‌گیرد برای دیده شدن استعداد و تلاشش، به فکرحضور در لیگ‌های دیگر باشد. حتی اگر این لیگ سطح پایین‌تری داشته باشد، حتی اگر این دیده شدن از طریق یک پیج اینستاگرامیباشد؛ این اتفاق سرانجام در خارج از مرزهای ایران برای یک استعداد ایرانی رقم خواهد خورد. به عقیده بسیاری از ستاره‌های ایرانی،چه بسا که همین دیده شدن سبب حضور آنها در لیگ‌های حرفه‌ای‌تر نیز بشود.

تا اینجای گزارش، درخصوص دلایل مهاجرت ستارگان ایرانی به سایر کشور‌ها نوشته شد، اما این ماجرا نیز مثل هرماجرای دیگری دو وجه دارد. حالا، در بخشی دیگر از این گزارش، به این موضوع خواهیم پرداخت که چرا کشورهایحاشیه خلیج‌فارس علاقه زیادی به جذب بازیکنان و مربیان ایرانی دارند!؟

ارزان و باکیفیت؛ آغوش باز همسایه‌ها برای ستارگان ایران!

تا اینجای گزارش اشاره کردیم که بسیاری از بازیکنان شاخص ایران با مبلغی معادل 50هزار دلار و حتی کمتر به کشورهای همسایهترانسفر می‌شوند. این مبلغ اگرچه با تبدیل به ریال و تومان، مبلغی قابل توجه برای دختران ایران خواهد شد، اما در حقیقت برایکشورهای میزبان و متمول، رقمی ناچیز است. آنها به راحتی با پرداخت این مبالغ ناچیز بهترین بازیکنان ایرانی را به لیگ خود جذبمی‌کنند و همین موضوع سبب افزایش کیفیت سطح لیگ آنها خواهد شد. حال وقت آن است که گریزی به ابتدای گزارشمان بزنیم؛ درسال‌های گذشته، حضور بازیکنان ایرانی در لیگ‌های قطر، امارات، عربستان ورا دلیل افت کیفیت این بازیکنان می‌دانستیم. اما بعداز چند سال حضور بازیکنان شاخص ایرانی در این کشورها و در عین حال، جذب ستاره‌هایی از کشورهای دیگر، آیا همچنان تقابلتیم‌های باشگاهی ایرانی با تیم‌های لیگ ستارگان قطر، امارات و عربستان، تقابل‌هایی از پیش مشخص است!؟ آیا استقلال و پرسپولیسهمچنان به راحتی از سد این تیم‌ها خواهند گذشت!؟ به‌نظر می‌رسد؛ حالا وقت پیاده کردن همان برنامه‌ای است که این کشورها در بخشمردان از آن جواب گرفتند، اما این‌بار در بخش زنان. چه بسا که دوباره در سال‌هایی نه چندان دور، تیم‌های مطرح فوتبال و فوتسال زنانایران نیز، بازنده‌های تقابل‌های حساس با باشگاه‌های متمول همسایه باشند.

نبوغ، شاخصه‌ای در ذات ایران پهناور

آنچه مسلم است طبیعتا در کشوری با جمعیت حدود 90میلیون نفر، استعدادهای بسیار بیشتر و باکیفیت‌تری نسبت به کشورهایی باجمعیت کمتر از 4میلیون نفر یافت می‌شود. این تعدد استعدادهای درخشان را در کنار تاریخ ورزش یک کشور بگذارید تا متوجه شویدایران عزیز ما، با جمعیت 90میلیون نفری، می‌تواند چه ظرفیت ویژه‌ای در هر زمینه، ازجمله ورزش، داشته باشد. اما افسوس از اینکه دربسیاری از موارد، مدیریت نادرست سبب از دست رفتن نبوغ ذاتی مردم ایران می‌شود. چیزی که کشورهای دیگر حسرت داشتن آن رامی‌خورند و با افتخار، به‌دنبال جذب ستاره‌های ورزش ایران و تزریق توانایی و استعداد آنها به بدنه ورزش خودشان هستند.

* * *

گراوندی: لیگ ترکیه سکوی پرتاب من خواهد شد

پریسا گرواندی آخرین ستاره فوتبال زنان ایران است که در چند روز گذشته خبر انتقال او به تیم آتاشهیر لیگ ترکیه منتشر شد. او درگفت‌وگو با «شهروند» در این خصوص بیان کرد: حضور دیگر بازیکنان ایرانی در این لیگ، تأثیر بسیاری در انتخاب من داشته است. امسال فاطمه قاسمی، بازیکن ملی‌پوش کشورمان، نیز در این تیم با من بازی می‌کند و فکر می‌کنم بازی در لیگ ترکیه می‌تواند سکویپرتاب من برای حضور در لیگ‌های بهتر باشد.

گراوندی درخصوص اینکه آیا سطح لیگ ترکیه پایین‌تر از ایران نیست، و چه عاملی سبب این انتخاب برای او شده است گفت: باید بگویماینجا از نظر مالی، رفاهی و امکانات، شرایطی بهتر از ایران مهیا است و همین ویژگی‌ها دلیل انتخاب من است. در لیگ ترکیه هر تیممی‌تواند با 10بازیکن خارجی قرارداد منعقد کند. چیزی که در ایران ممنوع است. جذب بازیکنان خوب خارجی از کشورهای دیگر باعثشده که سطح این لیگ به‌مراتب از ایران بالاتر برود و همین موضوع، یکی دیگر از دلایل انتخاب من بود.

* * *

مظفر: مسئله مالی و تجربه بین‌المللی عوامل اصلی خروج است

شهرزاد مظفر، سرمربی اسبق تیم ملی فوتسال زنان ایران و حال حاضر تیم ملی کویت، درخصوص حضور بازیکنان مطرح ایرانی درکشورهایی با کیفیت پایین‌تر در گفت‌وگو با «شهروند» عنوان کرد: نمی‌توانم بگویم که ترانسفر بازیکنان ایرانی به کشورهایی کهاصطلاحا سطح آنها از لیگ ایران پایین‌تر است تجربه اشتباهی است، چرا که حضور آنها در لیگ‌های دیگر وجه‌های مختلفی خواهدداشت. تجربه یک فضای جدید و کار کردن در لیگی که بازیکنان با ملیت‌های دیگر حضور دارند یکی از دلایل این انتخاب است. مثلا درلیگ کویت، هر تیم می‌تواند از چهار بازیکن با ملیتی غیرکویتی در تیم خود استفاده کند که دو نفر از آنها می‌توانند همزمان در ترکیب تیمحاضر باشند.

او افزود: برای مثال، لیگ کویت در سال گذشته فرشته کریمی را جذب کرده بود که از بازیکنان برتر فوتسال جهان است. حضور بازیکنانبرتر جهان در یک لیگ می‌تواند انگیزه‌ای باشد که سایر بازیکنان به این کشور بیایند.

مربی باسابقه فوتبال زنان صحبت‌های خود را اینطور به پایان برد: دومین عامل مهم، مسئله مالی است که می‌توانم بگویم امروزه ازاصلی‌ترین دغدغه‌های بازیکنان ایرانی است و در وهله بعدی، رزومه کاری بین‌المللی برای انتقال به تیم‌های بزرگ‌تر و حتی اروپایی برایبازیکنان ایرانی مطرح است. به‌نظر من، اینها عواملی است که سبب حضور ستارگان ایرانی در لیگ‌های کوچک‌تر می‌شود.

//اتمام پیام  

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.