زن، اسرائیل، اخراج/ هراس از فردو/ بتهوون سفیدپوست بود یا سیاه‌پوست؟

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي گزارش اخير آژانس اتمي درخصوص مغايرت در پيکربندي دو آبشار سانتريفيوژ در نيروگاه فردو ، جریمه بی‏‌حجاب‏‌ها ، آثار مولدسازی دارایی‌ها در اقتصاد، وقایع پائیز 1401، سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز مراسم«جشن فرشته‌ها» با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي گزارش اخير آژانس اتمي درخصوص مغايرت در پيکربندي دو آبشار سانتريفيوژ در نيروگاه فردو ، جریمه بی‏‌حجاب‏‌ها ، آثار مولدسازی دارایی‌ها در اقتصاد، وقایع پائیز 1401، سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

بیانیه چاره نیست؛ میز مذاکره را آماده کنید

روزنامه آرمان امروز: آمريکا، انگليس، فرانسه و آلمان در بيانيه‌اي مشترک به گزارش اخير آژانس اتمي درخصوص مغايرت در پيکربندي دو آبشار سانتريفيوژ در نيروگاه فردو با آن چه که ايران پيشتر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند.در بيانيه مشترک آمريکا و تروئيکاي اروپايي آمده است، ما متوجه گزارش آژانس بين ‌المللي انرژي اتمي درخصوص اينکه ايران تغييرات اساسي در پيکربندي برخي از سانتريفيوژهايش بدون اطلاع پيشين به آژانس اتمي اعمال کرده، شده‌ايم. اين سانتريفيوژها اورانيوم غني‌ سازي شده با خلوص 60 درصد توليد مي‌کنند و در نيروگاه غني‌سازي فردو واقع هستند.همانطور که آژانس عنوان کرده است، اعمال تغييرات با تعهدات ايران ذيل توافق پادماني لازم عدم اشاعه هسته‌اي مغاير نيست. عدم اطلاع‌رساني لازم باعث تضعيف توانايي آژانس اتمي در شناسايي به موقع مسائل در تاسيسات هسته‌اي ايران مي‌شود. تغيير جديد گزارش شده در پيکربندي آبشار سانتريفيوژ استفاده شده در ساخت اورانيوم نزديک به سطح سلاح، باعث تضعيف لزوم تعهد گزارش‌دهي پادماني ايران و همچنين تضعيف پذيرش بررسي‌ هاي پادماني که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي لازم مي‌داند، مي‌شود.تروئيکاي اروپا اذعان کردند که توليد اورانيوم غني ‌سازي شده با خلوص بالا در نيروگاه غني‌سازي فردو تهديدات اشاعه هسته‌اي بزرگي در پي دارد و هيچ توجيه غيرنظامي معتبري ندارد.

 

بی‏‌حجاب‏‌ها جریمه می‏‌شوند

روزنامه آرمان ملي: بسياري بر اين باورند که در اتفاقات و تحولات چندماهه اخير در جامعه دختران و زنان محوريت موضوع بودند. اما واقعيت اين است که بحث مسائل زنان و چالش‏‌هاي اين حوزه صرفا به چندماه اخير برنمي‏‌گردد و حتي در سال‏‌هاي گذشته نيز به انحاي مختلف با اين مساله مواجه بوده‏‌ايم. در اين ميان مهم‏‌ترين ماجرا بحث حجاب است. امري قانوني، عرفي و شرعي که بسيار بدان تاکيد شده و بر مبناي قانون حاکم بر کشور نيز همه زنان موظف به رعايت آن هستند. اين در حالي است که با گذشت زمان و بروز تغييرات در جامعه بسياري معتقدند که بايد طي اين سال‏‌ها و حتي دهه‏‌هاي اخير دستگاه‏‌هاي متولي در امر حجاب کارهاي فرهنگي بسياري صورت مي‏‌دادند تا جامعه نيز بدون هيچ قيد و اجباري حجاب را برگزيند؛ نه اينکه با رويکردها و برخوردهاي ديگر بخواهيم اين مساله را در جامعه نهادينه کنيم. به عبارت ديگر بايد نوعي اقناع‏‌سازي صورت مي‏‌گرفته که جامعه زنان به انتخاب حجاب به‌عنوان يک امر مطلوب براي خود دست بزند. در حالي‌که مي‏‌بينيم هر اندازه رسانه‏‌هاي بيگانه طي سال‏‌هاي گذشته تمام تلاش و نيروي خود را صرف مقابله با حجاب کردند، اما در داخل بايد تلاش‏‌ها و برنامه‏‌هايي مدون بيشتري براي اقناع جامعه در جهت حرکت به سمت و سوي برگزيدن حجاب ايجاد و انجام مي‏‌شد. گرچه پيش از اين نيز بارها طرح‏‌هايي از قبيل طرح عفاف و حجاب، انضباط اجتماعي و ناظر1 پياده شده که پس از چندي از دستور کار خارج شده است. هر چند که طرح ناظر 1 که شامل ارسال پيامک کشف حجاب به مالکان خودروها از سوي «پليس» است، همچنان در حال اجراست. قدرمسلم براي يک مقوله فرهنگي بايد در عرصه اجرا نيز نهادهاي فرهنگي پيشقدم شوند. اما تاکنون اين نهادها يا ورود نکرده‏‌اند يا کمتر ورود کرده‏‌اند. از طرفي با توجه به تحولات چند ماهه اخير اين مساله به ميان آمد که در حوزه عفاف و حجاب بايد قانون جديدي وضع شود. نمايندگان مجلس نيز طي يکي دوماه گذشته به اين مساله اشاره داشته‏‌اند. آنچه مسلم است اينکه اصلاح يا تغيير قانون بايد به کارآمدي آن منجر شود و صد البته که دستگاه‏‌هاي فرهنگي نيز در اين راستا مسئوليت بپذيرند. چه اينکه مرتضي آقا تهراني، رئيس کميسيون فرهنگي مجلس گفته: «32 دستگاه در دولت با موضوع عفاف و حجاب مرتبط هستند که گزارش عملکرد آن‏‌ها توسط مجلس شوراي اسلامي خواسته شده است. موضوع عفاف و حجاب نيازمند يک فعاليت فراتر از دولت و مجلس است و براي بهبود شرايط بايد تمام مردم پاي کار بيايند.»

 

آثار مولدسازی دارایی‌ها در اقتصاد

روزنامه تجارت: این روزها موضوع مولدسازی دارایی‌های دولت محل بحث کارشناسان اقتصادی است و در همین مدت آثار مختلف آن از سوی صاحب‌نظران، نمایندگان و نخبگان سیاسی تشریح شده است. به گزارش «تجارت»، مولدسازی دارایی‌های دولت در سنوات گذشته قابل تحقق نبوده و در همین راستا در جلسه سران قوا مصوبه‌ای به تصویب رسید که بر اساس آن هیاتی با اختیارات تام اقدام به فروش دارایی‌های دولت ‌کند. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی در ۸ ماهه سال ۱۴۰۱ عملکرد مولد‌سازی دارایی‌های دولت، صفر و اجرای آن منتفی شده است. این در حالی است که دارایی‌های دولت حدود ۱۰ هزار همت است که بخشی از آن مازاد محسوب می‌شود.رئیس جمهور هم اخیرا در این رابطه اعلام کرد: هدف مصوبه شورای‌ عالی هماهنگی اقتصادی، اجرای قانون در راستای مولدسازی اموال راکد دستگاه‌ها، با پشتوانه قانونی و حقوقی و بر اساس روشی اصولی است که با استفاه از تجارب گذشته به‌ویژه تجربه اجرای ناصحیح سیاست خصوصی‌سازی انجام خواهد شد.مولدسازی به چه معناست؟مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده‌اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود. مولد سازی دارایی‌های دولت در همه جای دنیا تجربه شده است، در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته هم تلاش می‌شود دارایی‌های دولت مولد شود. مفهوم مولد سازی دارایی‌های دولت این است که دولت اموال بلا استفاده‌ای که دارد یا اموالی که ارزش افزوده و بهره وری پایین دارد و سال‌ها رها شده اند و استفاده مطلوبی از این اموال صورت نمی‌گیرد را شناسایی کند تا این اموال بهینه سازی شود و بهره وری و ارزش افزوده آن‌ها افزایش یابد. این اموال برای نسل‌های کنونی و آینده است و اینگونه نیست که احساس کنیم اموال دولت فقط برای دوره کنونی است، این اموال همانند نفت، سرمایه بین نسلی است و باید تلاش شود تا از این اموال به صورت بهینه استفاده شود.

 

چینش میز مذاکره با شیپور وحشت!

روزنامه جوان: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در گزارشی محرمانه، از وقوع تغییراتی در فردو صحبت کرده که باعث شده برای اولین بار ظرف ماه‌های گذشته، چهار دولت غربی طرف مذاکرات هسته‌ای با ایران با صدور بیانیه‌ای به آن واکنش نشان دهند. ظاهر بحث، اعلام ورود برنامه ایران به مرحله‌ای پیشرفته‌تر است، ولی درواقع غرب یک بار دیگر زنگ‌های خطر را حول برنامه ایران به صدا درآورده تا نشستن مجدد پشت میز مذاکره با ایران را پس از پنج ماه تعلیق مذاکرات احیای برجام توجیه کند.    امریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه با صدور بیانیه‌ای مشترک، به گزارش سه روز قبل آژانس درباره ایران واکنش مثبت نشان دادند. آژانس روز پنج شنبه اعلام کرده بود بازرسانش روز ۲۱ ژانویه (اول بهمن) در جریان بازرسی‌های سرزده از فردو متوجه شده‌اند ایران در فعالیت‌هایش در فردو تغییراتی ایجاد کرده، در حالی که آن را به آژانس گزارش نکرده است. در نسخه‌ای محرمانه از گزارش آژانس که رویترز می‌گوید به آن دست یافته، به کشور‌های عضو شورای حکام گفته شده که بازرسان مشاهده کرده‌اند که نحوه اتصال بین دو آبشار سانتریفیوژ‌های آی ار-۶ به شکل اساسی تغییر کرده بدون اینکه ایران آن را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده باشد. ایران اوایل آذرماه ۱۴۰۱ گفته بود که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در فردو شروع کرده که چندان حساسیت‌برانگیز نشد، ولی حالا آژانس از تغییرات فنی کوچک در این سایت که بدون اطلاع آن انجام شده، خبر داده و امریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان درباره آن بیانیه صادر می‌کنند. در بیانیه روز جمعه چهار طرف غربی مذاکرات هسته‌ای ایران، با اشاره به انتقاد آژانس از تغییراتی که ایران در فردو به وجود آورده، آمده است: «ما این گزارش آژانس را مدنظر خواهیم گرفت و همان‌طور که آژانس تصریح کرده، این تغییرات اعلام نشده در تناقض با تعهدات ایران به پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی – ان‌پی‌تی – است.»‌چهار دولت در بیانیه خود «یادآوری کرده‌اند» که تهیه اورانیوم با غلظت بالا در تأسیسات فردو ایران فارغ از «هرگونه منطق و دلیل» مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای غیرنظامی است. آن‌ها گفته‌اند «این دلیل که ایران می‌گوید این تغییرات به اشتباه اعمال شده، ناکافی است.

 

بازی جدید مدیرکل آژانس

روزنامه خراسان:در حالی که در هفته های اخیر بحث هایی درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده و رافائل گروسی هم موضوع سفر به ایران در ماه فوریه را مطرح کرده بود، با این حال به نظر می رسد رفتار عملی مدیرکل و آژانس خلاف این موضوع را نشان می دهد و هر چند روز یک خبرسازی جدید را از وین شاهد هستیم. در جدیدترین بازی سیاسی آژانس که برخلاف قواعد فنی و حرفه ای این نهاد بین المللی از جمله محرمانه بودن بازرسی ها و گزارش هاست، آژانس  مدعی شده ایران در مرکز فردو اقدام به  ایجاد یک تغییر اعلام نشده در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای IR-6 کرده است. این آبشارها اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصدی غنی‌سازی می‌کنند.  آژانس مدعی شده در یک بازرسی اعلام‌ نشده در روز ۲۱ ژانویه از کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو متوجه این تغییر شده است.  در این گزارش آمده است: «مدیر کل (آژانس اتمی) نگران است که ایران بدون اطلاع‌رسانی قبلی به ایجاد تغییرات محسوس در اطلاعات طراحی مرکز غنی‌سازی سوخت فردو برای تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا اقدام کرده است.»آژانس توضیح نداده اتصال بین این دو آبشار سانتریفیوژی چگونه تغییر داده شده است. در گزارش آژانس تنها تصریح شده که این آبشارها «به گونه‌ای متصل شده‌اند که با نحوه فعالیت اعلام‌شده از سوی ایران تفاوت چشمگیری داشت.»  واکنش صریح ایران به ادعای آژانس  این ادعای آژانس با واکنش صریح مقامات سازمان انرژی اتمی ایران روبه رو شد. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای در پاسخ به سوال خراسان درباره گزارش ادعایی آژانس تصریح کرد: موضع گیری آژانس باعث تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش از فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارائه کردیم که فیلم آن موجود و قابل ارائه است؛ این توضیحات همان روز مکاتبه شد؛ بازرس آژانس هم متوجه اشتباه خود شد.سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز از ارسال پاسخ ایران به آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از سایت غنی سازی فردو خبر داد.

 

جشن تکلیف دختران دهه نودی در خانه پدری

روزنامه کيهان:در این مراسم که در فضایی روح‌بخش و بانشاط برگزار شد، دانش‌آموزان دختر آغاز فصل عبادت و بندگی خود را جشن گرفتند. همچنین رهبر انقلاب اسلامی در سخنان کوتاهی با تبریک عید و جشن تکلیف به دختران، گفتند: دختران و نوگلان عزیز من! جشن تکلیف یک جشن و عید واقعی است چون از لحظه تکلیف این قابلیت را پیدا کرده‌اید که خدا با شما حرف بزند و به شما تکلیفی بدهد که آن را انجام دهید و این رتبه یعنی «مخاطبِ خدا شدن»، رتبه‌ای بسیار با ارزش در انسانیت است. ایشان خطاب به دختران افزودند: جشن تکلیف یعنی شما دیگر کودک نیستید بلکه نوجوان و مسئولیت‌پذیرید و می‌توانید در خانواده، مدرسه و محیط بازی با دوستان خود اثرگذار باشید و دیگران را نیز به راه راست هدایت و راهنمایی کنید که این مسئولیتی بر عهده همه ما است. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، دختران نوجوان را به دوست شدن با خداوند مهربان توصیه کردند و گفتند: شما با دل‌های نورانی، روشن و با صفای خود از همین امروز می‌توانید با خدا دوست شوید. یکی از راه‌های دوستی با خدا این است که در نماز توجه داشته باشید که در حال سخن گفتن با خدا هستید بنابراین معانی و ترجمه کلمات نماز را فرا بگیرید. راه دیگر دوستی با خداوند هم این است که کارهایی را که گفته انجام بدهید انجام دهید و آنچه را نهی کرده، انجام ندهید. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به درخشش زنان بزرگ و تأثیرگذار در تاریخ ایران عزیز، خاطرنشان کردند: امروز زنان برجسته و مسئولیت‌پذیر ما در بخشهای علمی، عملی و جهادی که مایه افتخار کشور هستند، زیاد و بیش از گذشته هستند. شما نیز سعی کنید با درس و کتاب خواندن و کار و فکر کردن، در آینده جزو زنان بزرگ کشور عزیزتان شوید. ایشان خطاب به نوگلان تازه مکلّف‌شده افزودند: شما می‌توانید در این مبارزه عظیمی که ملت ایران در دوران انقلاب با ظلم، بدبختی و تبعیض آغاز کرده است، نقش‌آفرین باشید همچنان‌که قبلاً نیز زنان زیادی نقش‌آفرینی کردند و امروز مردم با مطالعه کارهای بزرگ آنها در کتاب‌ها از زحمات برجسته آنها در طول سال‌های انقلاب آگاه می‌شوند. در پایان این مراسم، تعدادی از دختران نوجوان در فضایی صمیمانه با رهبر انقلاب گفت‌وگو کردند و مورد تفقد ایشان قرار گرفتند.

 

هراس از فردو

روزنامه وطن امروز: در شرایطی که واشنگتن این روزها با فرستادن واسطه‌های خود به تهران، سیگنال ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای را صادر کرده است، با بیانیه‌ای مشترک با تروئیکای اروپا از ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران بویژه فعالیت‌ها در تاسیسات فردو ابراز نگرانی کرد. ۳ کشور فرانسه، آلمان و انگلیس به همراه آمریکا بامداد شنبه بیانیه‌ای را در ارتباط با آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کرده و مدعی شدند: «ما گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران بدون اطلاع آژانس، تغییر اساسی را در پیکربندی برخی سانتریفیوژهای خود اعمال کرده است مورد توجه قرار می‌دهیم. این سانتریفیوژها اورانیوم با غنای بالا تا 60 درصد را در سایت فردو تولید می‌کنند». ۴ کشور یاد شده در ادامه بیانیه مشترک خود- که در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا منتشر شد- مدعی شدند: «همان‌طور که آژانس اعلام کرد، این تغییر اعلام نشده با تعهدات ایران در توافقنامه پادمانی جامع NPT مغایر است… با تغییر جدید گزارش شده در پیکربندی آبشارهای سانتریفیوژهای مورد استفاده برای تولید اورانیوم با درجه نزدیک به تسلیحات، نیاز است ایران به تمام تعهدات پادمانی خود پایبند باشد و نظارت مورد نیاز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیرد». ۴ کشور غربی سپس مدعی شدند «اظهارات ایران درباره این اقدامات ناکافی است. ما اقدامات ایران را بر اساس گزارش‌های بی‌طرفانه و عینی آژانس قضاوت می‌کنیم، نه بر اساس هدف ادعایی ایران. یادآوری می‌کنیم تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران در فردو خطرات مرتبط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را به همراه دارد و هیچ توجیه غیرنظامی ندارد. با توجه به توقف اجرای تعهدات ایران درباره شفافیت و راستی‌آزمایی ذیل برجام و تعلیق اجرای پروتکل الحاقی برای نزدیک به ۲ سال از سوی ایران، اقدامات ایران نیز نگران‌کننده‌تر است. ایران همچنین به‌ عنوان بخشی از تحقیقات پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به ‌رغم تصویب ۲ قطعنامه درباره این موضوع از سوی شورای حکام در سال گذشته، هنوز پاسخ معتبری به سوالات باقیمانده آژانس ارائه نکرده است. ما از ایران می‌خواهیم به تمام تعهدات بین‌المللی الزام‌آور قانونی خود بر اساس توافقنامه پادمان جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند باشد و در اجرای پادمان‌های مؤثر در فردو به طور کامل با آژانس همکاری کند». این بیانیه در حالی منتشر شده که پنجشنبه گذشته محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح پنجاه‌وسومین نمایشگاه دستاوردهای حوزه صنعت هسته‌ای، درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود: «موضع‌گیری آژانس باعث ابراز تاسف است؛ گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود. برداشت بازرس آژانس از بازدیدش در فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد. ما بلافاصله توضیحات را ارائه کردیم که فیلم آن موجود و قابل ارائه است.

 

چند پرسش ساده

روزنامه اطلاعات:می‌گویند روزی، مردی در کنار دیوار نشسته بود و زانویش را بغل کرده و سخت می‌گریست. ناگهان صدای هق‌هق گریه فردی دیگر را در کنارش شنید. سرش را بلند کرد و دید مرد دیگری کنار او به همان‌سان نشسته و می‌گرید. پرسید تو کیستی و برای چه گریه می‌کنی. آن مرد گفت تو خودت برای چه گریه می‌کنی؟ اولی گفت: من پول ندارم، کار ندارم، خانه ندارم، گرسنه‌ام و برای همین تقدیرم گریه می‌کنم. دومی گفت: من دیدم تو اینجا نشسته‌ای و خیلی غمگین و مأیوس و گریانی، نشسته‌ام و برای تو گریه می‌کنم. مرد اول برآشفت و گفت: به جای گریه کردن برای من، برخیز و برو نان و لباس برایم بیاور تا از این وضع رهایی یابم. مرد دوم گفت: از نان خبری نیست، ولی گریه هر چه بخواهی برایت می‌کنم!رئیس جمهوری در مصاحبه تلویزیونی سه‌شنبه شب گفت: «آنچه باعث رنج مردم می‌شود ما را هم می‌رنجاند. قیمت کالاها که افزایش می‌یابد، قبل از هر کس ما را رنج می‌دهد…»با عرض معذرت، باید گفت مردم دولتی نمی‌خواهند که با گران‌شدن کالاها ـ به گفته رئیس‌جمهوری ـ، رنج ببرد و برایشان گریه کند. دولتی می‌خواهند که تدبیر کند، جلو روند رشد فزاینده قیمت‌ها را بگیرد، ارزش پول را حفظ کند، قدرت خرید مردم را بالا ببرد ـ یا لااقل نگذارد از این‌که هست پایین‌تر بیاید ـ از سرمایه‌گذاری حمایت کند، تولید را رونق بخشد و موانع داخلی و خارجی و سیاسی و بین‌المللی رشد تولید و افزایش درآمد کشور را بردارد وگرنه رنج‌کشیدن که نیاز به تخصص و شایستگی ندارد. همه کس بلدند رنج بکشند.اینکه رئیس محترم دولت می‌گوید ما تورم را از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد رساندیم و اگر ما نبودیم معلوم نبود الان تورم چه میزان بود، گزاره‌ای است که اولاً قابل اثبات نیست. یعنی اگر دولت دیگری به جای دولت ایشان برگزیده می‌شد، کسی نمی‌داند میزان تورم بدتر از الان بود یا بهتر؟ ثانیاً حتی اگر درست باشد به منزله پذیرش انتخاب میان بد و بدتر است! مگر تورم ۴۰ درصدی قابل تحمل است که مردم خوشحال باشند که بیشتر نیست؟!

 

خودتان تاریخ را ورق بزنید

روزنامه جمهوری اسلامی:برخلاف تصوری که عده‌ای درباره آینده ایران با توجه به وقایع پائیز 1401 دارند، اپوزیسیون خارج ‌نشین در هیچیک از انواعش زمینه‌ای برای به دست گرفتن قدرت و براندازی نظام جمهوری اسلامی ندارد.وقایع پائیز 1401 با تمام تلخی‌ها و آسیب‌هائی که به همراه داشت، این واقعیت را نیز آشکار کرد که افراد و گروه‌های ایرانی مدعی تصاحب قدرت که در خارج از کشور حضور دارند، کمترین امکانی برای براندازی نظام جمهوری اسلامی و کمترین مقبولیتی برای جایگزینی آن ندارند. علاوه بر این، جنگ قدرت میان خود آنها بر سر چیزی که اصولاً در اختیار ندارند و فقط خواب آن را می‌بینند، بقدری شدید است که اگر هیچ عامل دیگری هم وجود نداشته باشد همین یکی برای ناکام گذاشتن آنها کافی است.سلطنت ‌طلب‌ها چنان منفورند که حتی سایر افراد و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی در خارج حاضر نیستند حتی آنها را به گردهمائی‌های خود راه بدهند. بوی پوسیدگی تاج شاهی همه جا را گرفته بطوری که حتی کسانی که با پول‌های فرح و رضا پهلوی در اروپا و آمریکا روزگار می‌گذرانند نیز از منتسب کردن خود به جریان سلطنت ‌طلبی پرهیز می‌کنند. منافقین هم با اینکه پول زیادی خرج می‌کنند در میان اپوزیسیون خارج ‌نشین کاملاً بیگانه تلقی می‌شوند و کسی نمی‌خواهد وزر و وبال کارنامه تروریستی و تسویه حساب‌های خونین درون سازمانی آنها را به گردن بگیرد. مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور البته نباید از نفوذ افرادی که این سازمان تروریستی با پول‌های بادآورده نفتی بعضی سران ارتجاع عرب و دستگاه‌های جاسوسی اجیر می‌کند غافل باشند. منافقین در میان مردم جائی ندارند اما به مدد امکاناتی که در اختیار دارند و تجربه‌ای از گذشته برایشان باقی‌ مانده می‌توانند مرتکب تحرکات ایذائی شوند. انواع و اقسام کمونیست‌ها هم در هیچ جای دنیا مخاطبی ندارند و الباقی مدعیان هم نه از نظر عدد و نه از بابت عزم و اراده، در حد و اندازه کارهای معمولی نیستند چه رسد به براندازی.

 

بتهوون سفیدپوست بود یا سیاه‌پوست؟

روزنامه اعتماد:داستاني قديمي وجود دارد كه مي‌گويد لودويگ ون بتهوون، آهنگساز و پيانيست مشهور آلماني، رگ و ريشه آفريقايي داشته است. اين شايعه اخيرا به يك شوخي محبوب در توييتر و اينستاگرام تبديل شده و دانشگاهيان زيادي را وادار كرده كه صحت اين ادعا را بررسي كنند. كيرا تورمن، استاد تاريخ آلمان در توييتي نوشت كه چند نفر از او خواسته‌اند بگويد كه بتهوون واقعا سياهپوست بوده است يا خير. دانشگاهيان زيادي پيرامون اين سوال بحث كرده‌اند و بيش از يك قرن است كه اين بحث بارها و بارها مطرح مي‌شود. دومينيك رنه دو لرما، در مقاله‌اي آكادميك با عنوان «بتهوون آهنگساز سياهپوست» كه در سال 1990 در مجله «بلك موزيك ريسرچ» منتشر كرد به نوشته‌هاي ساموئل كولريج-تيلور، آهنگساز بريتانيايي و حدس‌هايي كه درباره رنگين‌پوست بودن بتهوون مطرح كرد، اشاره كرده است. البته استدلال‌هاي كولريج-تيلور چندان قرص و محكم نيستند: او ويژگي‌هاي شخصيتي اين آهنگساز بزرگ و همين‌طور دوستي‌اش با جرج بريج‌واتر، نوازنده دورگه ويولن را به عنوان سندي بر رنگين‌پوست بودن بتهوون ارايه مي‌كند. دولرما نوشته كه حتي اگر از اول مي‌دانستيم كه بتهوون رنگين‌پوست است، باز هم نمي‌توان اين دوستي را مدركي بر اين مدعا در نظر گرفت. به گفته دولرما، اجداد بتهوون همگي فلاندري در نظر گرفته شده‌اند، اما از طرفي منطقه‌اي كه خاندان بتهوون در آن زندگي مي‌كردند، به قلمرو اسپانيا وارد شده بود. اگر بتوان گفت بتهوون به همين دليل جد اسپانيايي هم داشته، درها به روي تبار آفريقايي او هم باز مي‌شود. نيكلاس راينهارت، محقق ادبيات سياهپوستان، در مقاله خود با عنوان «بتهوون سياه و سياست نژادي تاريخ موسيقي» با اشاره به نكته دولرما، به تبار آفريقايي بتهوون پرداخته است. منطق او تقريبا چنين چيزي است: «ريشه‌هاي فلاندري خانواده بتهوون، از سمت مادري، به جايي مي‌رسد كه مدتي تحت حكومت پادشاهي اسپانيا بود و از آنجا كه اسپانيا از طريق موروها ارتباط تاريخي ديرينه‌اي با شمال آفريقا داشته، پس در تبار بتهوون رگ و ريشه آفريقايي هم وجود دارد.»

 

آینده روشن برای اقتصاد و معیشت

روزنامه ایران: رئیس‌جمهور پنجشنبه و شنبه گذشته، در دو برنامه جداگانه، به شهرستان‌های ری و پرند سفر کرد؛ سفری به شهرهای اطراف شهر تهران که در آن علاوه بر بازدید از چندین طرح و پروژه نیمه‌کاره، طرح‌ها و پروژه‌های ملی نیز افتتاح شد. در جریان سفر آیت‌الله رئیسی به شهرستان ری، از طریق یک برنامه ویدیوکنفرانسی، ۱۱۰۰ مدرسه با بیش از ۵ هزار کلاس درس به‌طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد و همزمان در سفر به پرند نیز، کلیدهای ۱۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور، به صاحبخانه‌ها اهدا شد. به این ترتیب، برنامه‌های فشرده رئیس‌جمهور در پنجشنبه و شنبه گذشته، نشان‌دهنده توقف‌ناپذیری دولت سیزدهم در مسیر پیشرفت و خدمت‌رسانی در اقصی نقاط کشور است. بویژه اینکه در سفر به شهرستان ری، از پروژه‌های نیمه‌کاره باقی مانده از دولت‌های گذشته بازدید شد که با تأکید و دستور رئیس‌جمهور، اجرای آنها وارد مرحله تازه‌ای شده و تخصیص اعتبار باهدف اتمام آنها، در دستور کار دستگاه‌های مسئول قرار گرفت.بازدید میدانی رئیس‌جمهور از شهرستان ری، با حضور در مرکز بخش فشافویه آغاز شد. در نخستین برنامه، آیت‌الله رئیسی، مدرسه «دکتر رضا گل‌نراقی» این شهر را افتتاح کرد و در ادامه، از طریق ارتباط تصویری، به طور همزمان ۱۱۰۰ مدرسه با ۵ هزار و 164 کلاس درس در ۳۱ استان کشور افتتاح شد.آیت‌الله رئیسی در ادامه این سفر یک روزه، از پروژه نیمه‌کاره بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی شهدای هفتم تیر و همچنین پروژه توسعه اورژانس و اتاق عمل این بیمارستان بازدید کرد. عملیات عمرانی این بیمارستان از سال ۹۱ آغاز شد که با میزان ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی، به علت کمبود اعتبارات متوقف شده بود. در این بازدید، با دستور رئیس‌جمهور مقرر شد پروژه توسعه اورژانس و اتاق عمل این بیمارستان تا پایان سال ۱۴۰۲ و ساختمان این بیمارستان تا پایان دولت سیزدهم تکمیل شود.رئیس‌جمهور در برنامه‌ای دیگر از مراحل تکمیل پروژه بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب ایران در جنوب تهران بازدید کرد. تکمیل فاز ۷ و ۸ این تصفیه‌خانه از مصوبات سفر استانی دولت سیزدهم به استان تهران است که 2 هزار میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شده است. این پروژه بزرگ ملی ۱۷ منطقه از ۲۲ منطقه شهرداری تهران را با جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش خود قرار خواهد داد. رئیس‌جمهور در این بازدید با تعدادی از کارگران این پروژه به صورت چهره به چهره گفت‌و‌گو کرد، از وضعیت کار و معیشت آنان پرسید و بر پرداخت بموقع حقوق و معوقات آنان تأکید کرد.

 

زن، اسرائیل، اخراج

روزنامه فرهیختگان:شورش ششم ژانویه و حمله طرفداران دونالد ترامپ به کنگره آمریکا، نمایش یک شکاف عمیق اجتماعی در جامعه آمریکا شده بود؛ شکافی که بسیاری از تحلیلگران غربی نگران توسعه آن در ساختار سیاسی آمریکا بودند. اگرچه رگه‌هایی از این شکاف حتی پیش از روی کار آمدن دونالد ترامپ در ساختار سیاسی قابل مشاهده بود اما در دوره ریاست‌جمهوری او، این دوقطبی به‌اندازه‌ای شدت گرفت که هریک از طرفین هراس از آن دارد که درصورت رسیدن به قدرت، طرف دیگر کشور را نابود کند. در چنین وضعیتی است که حزب‌گرایی با میهن‌پرستی یکی می‌شود و نابودی طرف مقابل، هدف نهایی. این اتفاقی است که جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا بر سر ایلهان عمر، نماینده مسلمان سومالیایی‌تبار دموکرات ایالت مینه‌سوتا آورده‌اند. روز پنجشنبه جمهوریخواهان در یک رای‌گیری حزبی با 218 رای موافق ‌(جمهوریخواه) در مقابل 211 رای مخالف (دموکرات‌) ایلهان عمر را از کمیته پرقدرت روابط خارجی مجلس نمیاندگان آمریکا اخراج کردند. مکس میلر، نماینده جمهوریخواه از ایالت اوهایو که قطعنامه حذف رسمی عمر از کمیته را ارائه داده، مدعی است که اظهارات «تبعیض‌آمیز» عمر درباره رژیم‌صهیونیستی و روابط پرتنش با یک متحد خارجی، باعث «ابطال صلاحیت» او شده است. اما دموکرات‌ها چندان با این نظر موافق نیستند و از یک «انتقام‌جویی سیاسی» سخن می‌گویند؛ چراکه عمر سومین دموکرات سرشناسی است که در مجلس جدید به ریاست کوین مک‌کارتی سمت خود را در کمیته‌های مجلس نمایندگان از دست داده است. مک‌کارتی در 25 ژانویه، آدام شیف و اریک سوالول را نیز از کمیته اطلاعات مجلس برکنار کرده بود.

 

آغاز به‌کار رقیب چهارراه استانبول

روزنامه همشهری:سیاست‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز سرعت گرفته است. به‌دنبال تاسیس سامانه ناخدا، مقررات بازار متشکل معاملات ارزی نیز اصلاح شد و این سامانه به مرکز مبادله ارز و طلای ایران تغییر شکل داد. همزمان ورود اسکناس و حواله‌های ارزی، برای اشخاص حقیقی و حقوقی، از پرداخت مالیات معاف شد.به‌گزارش همشهری، نوسان نرخ دلار از ابتدای پاییز به تغییر در برنامه‌های اجرایی بانک مرکزی برای معاملات ارزی منجر شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود تلاش بانک مرکزی برای ایجاد تعادل در بازار ارز، قیمت هر دلار آمریکا در آخر هفته گذشته به 45هزار‌تومان رسید. هم‌اکنون فاصله قیمت ارز نیمایی با نرخ دلار در بازار آزاد به 58درصد رسیده است. در چنین شرایطی بانک مرکزی ابتدای بهمن‌ماه سامانه نظام مدیریت خدمات ارز ایران یا همان ناخدا را تاسیس کرد که قراراست این سامانه نیازهای غیربازرگانی را در 38سرفصل مانند ارز مسافرتی، دانشجویی، درمان و مواردی مشابه این سرفصل‌ها را تامین کند. حالا در تازه‌ترین اقدام، مقررات مربوط به فعالیت بازار متشکل ارزی اصلاح شد. شورای پول و اعتبار در اواخر هفته قبل با طرح توسعه فعالیت این بازار موافقت کرد.طبق اعلام بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار با پیشنهادهای بانک مرکزی برای اصلاح مقررات پیشین بازار متشکل ارزی موافقت کرده و این بازار را در سطح بازاری توسعه یافته تر، با عنوان مرکز مبادله ارز و طلای ایران ارتقا داده است. قراراست در این بازارمعاملات ارز اعم از اسکناس و حواله و طلا به تشخیص رئیس‌کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیک مورد معامله و تسویه قرار گیرد.بانک مرکزی به‌طور دقیق مشخص نکرده در قالب اصلاحات جدید قرار است مرکز مبادله ارز و طلای ایران چه کاری انجام دهد اما تا اینجای کار مشخص است که فعالیت این بازار از این پس حواله‌های ارزی و طلا را هم در بر خواهدگرفت. با این حال مشخص نشده که آیا قرار است در این بازار اوراق بهادار مبتنی بر طلا و ارز هم مبادله شود یا خیر. همچنین درباره بازیگران این بازار و نظام عرضه و تقاضای این بازار جدید توضیحی داده نشده است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.