مدودف: حمله به کریمه با تسلیحات هسته‌ای پاسخ داده می شود

رئیس شورای امنیت روسیه در اظهاراتی هشدارگونه اعلام کرد چنانچه کی‌یف قصد حمله به شبه جزیره کریمه را داشته باشد، مسکو می‌تواند از بازدارندگی هسته‌ای خود استفاده کند

به گزارش شهروند آنلاین؛ به نقل از تارنمای نشریه نیوزویک، «دیمیتری مدودف» گفت: چنانچه اوکراین تلاش کند کنترل کریمه را دوباره به دست بگیرد، مسکو ممکن است از توان بازدارندگی هسته ای خود استفاده کند.

این مقام ارشد روسیه اظهارات فوق را دیروز (شنبه) در گفت و گو با یک روزنامه‌نگار روسی بر زبان آورد و افزود: هرگونه حمله اوکراین به کریمه با واکنش های تلافی جویانه پاسخ داده خواهد شد.

به نوشته این نشریه، اظهارات این چهره نزدیک به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه درحالی است که مسکو با وجود ارتش عظیم خود در نبرد با کی‌یف همچنان به نتیجه مورد نظر دست نیافته است. هنگامی که پوتین حمله به اوکراین را در تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ (۵ اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد، هدف او یک پیروزی سریع بود، اما دفاع دور از انتظار اوکراین با کمک‌های نظامی غرب، سرعت دستاوردهای نظامی کرملین را کند کرده و تاکنون این امکان را برای کی‌یف فراهم کرده است تا هزاران مایل از سرزمین های اشغالی خود را بازپس گیرد.

از همین رو برخی ناظران پیش بینی کرده اند که ارتش اوکراین می تواند کریمه را که در سال ۲۰۱۴ به روسیه ملحق شد، هم پس بگیرد.

تنها چند روز پیش از اظهارات مدودوف، یک مقام اوکراینی گفت که کی‌یف درحال آماده سازی “تیپ های تهاجمی” برای بازپس گیری سرزمین های اشغالی از جمله کریمه است. روزنامه نیویوک تایمز نیز به تازگی گزارش داده بود که تمایل دولت «جو بایدن» برای امکان نیاز اوکراین به حمله به شبه جزیره دریای سیاه بیشتر شده است.

مدودوف هم در مصاحبه خود با اشاره به اینکه کریمه ممکن است به جبهه نبرد تبدیل شود، هشدار داده است که حملات اوکراین برای بازپس‌گیری این سرزمین عواقب ویرانگری خواهد داشت.

وی تاکید کرد: در این مورد مذاکره ای وجود ندارد و تنها حملات تلافی جویانه انجام می‌شود. رئیس شورای امنیت روسیه تهدید کرد درصورت چنین حملاتی کل اوکراین تحت حاکمیت کی‌یف خواهد سوخت.

رئیس جمهوری پیشین روسیه سپس ادامه داد که پاسخ مسکو در صورت حمله به کریمه می‌تواند هر چیزی باشد و هیچ محدودیتی وجود ندارد. وی با اشاره به سیاست رسمی کرملین در مورد بازدارندگی هسته‌ای، افزود: کشورش آماده است تا تمامی تسلیحات خود از جمله سلاح های اتمی را بسته به ماهیت تهدید مستقر کند. مدودوف خاطرنشان کرد که براساس دکترین روسیه پاسخ ما به هرگونه حمله به کریمه سریع، سخت و قانع‌کننده خواهد بود.

اظهارات مدودوف در مورد کریمه در حالی است که هر دو طرف این شبه جزیره را بخشی از قلمرو خود می دانند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین متعهد شده است به شرطی جنگ را پایان می دهد که نیروهای روسیه را از تمام خاک اوکراین از جمله کریمه بیرون کند. با این حال، مقام های روسیه گفته اند که آنها هیچ توافق صلح اینچنینی را نمی پذیرند.

«سرلشکر کایرلو بودانوف» رئیس اطلاعات دفاعی اوکراین هفته گذشته در مصاحبه ای گفت که اوکراین قصد دارد تا اواخر تابستان کریمه را بازپس گیرد.

این شبه جزیره به لحاظ راهبردی اهمیت بسیاری برای کی‌یف دارد، زیرا شهر بندری کلیدی “سواستوپل” در ساحل دریای سیاه در این منطقه واقع شده است. مسکو نیز تاکنون از کریمه برای حمله به اوکراین استفاده کرده است./ ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.