استراتژی دولت برای پاسخ به تقاضای مسکن

سعید پورزند

روز گذشته اتفاق مهمی در بخش مسکن روی داد؛ افتتاح و بهره‌برداری از 10 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور از سوی رئیس‌جمهوری که خود از گام‌های عملی دولت در رفع نیاز مردم به مسکن حکایت داشت.اهمیت موضوع مسکن تا حدی است که رئیس‌جمهوری در لایحه بودجه 1402 به مجلس از مسکن به عنوان یکی از بخش‌های مهم چهارگانه‌ای نام برد که دولت برنامه کوتاه وبلندمدت وویژه‌ای برای آن دارد.

بی‌تردید یکی از دغدغه‌های دولت سیزدهم را باید در بخش مسکن جست‌وجو کرد؛جایی که با تولید واشتغالزایی به واسطه گستردگی این حوزه گره خورده است ورویکرد همگام‌سازی منابع و سرمایه‌گذاری در این عرصه می‌تواند در نوع خود راهگشا باشد.به بیان دیگر از یکسو باید با تجمیع منابع واز سوی دیگر با جذب سرمایه‌ها ولو در قالب آورده متقاضیان وبکارگیری ظرفیت‌های دولتی در زمینه تامین زمین، فرآیندی صورت می‌گیرد که  باید آن را به عنوان فالی نیک در نظر داشت.

آنچه از سوی سید ابراهیم رئیسی در دفاع از لایحه بودجه مطرح شد وآنچه دیروز در پرند رخ داد، پیوستگی طرح‌ها واقدامات را به تصویر می‌کشد. یکی از نکاتی که از سوی رئیسی در مجلس مطرح شد این بود که «دولت سیزدهم پروژه نهضت ملی مسکن را با برنامه‌ استفاده از ظرفیت‌های دولت و مردم در دستور کار قرار داده و تاکنون برای حدود ۲.۵ میلیون واحد مسکونی زمین ارزان‌قیمت با اقساط بلندمدت ۱۰ ساله تامین کرده است. با توجه به این‌که در نقاط شهری، تامین زمین بخش قابل توجهی از هزینه‌های ساخت را پوشش می‌دهد، دولت این دغدغه را در تولید مسکن برطرف کرد.»

اینکه طرح تکمیل واحدهای مسکن مهر به عنوان یکی از اولویت‌ها در این دولت مطرح است خود حکایت از توجه دولت به هزینه‌کردها وسرمایه‌گذاری‌ها دارد واینکه پیگیری چنین طرح‌هایی زودبازده محسوب می‌شوند، طعم شیرین خدمت را به مذاق مردم می‌چشانند.

از طرفی، افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن تا مبلغ 450 میلیون تومان، تخصیص 200 هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه در بودجه 1402، فروش املاک مازاد دولتی و…از دیگر مواردی است که در دستور کار دولت قرار دارد که در قالب برنامه‌های کوتاه ومیان مدت در نظر گرفته شده است. در کنار اینها باید به طرح خود مالکی، ویلایی‌سازی در شهرهای کوچک وپرداخت وام روستایی برای نوسازی نیز اشاره کرد که به نوبه خود دربردارنده جلب مشارکت مردم برای ورود به عرصه ساخت‌وساز است. جدای از این، توجه ویژه به بخش اجاره مسکن هم از نکات مثبت اقدامات دولت در این بخش است که نشان از تلاش رئیسی ویارانش در سروسامان دادن به حوزه مسکن وثبات‌سازی دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.