ویدیو/ گروه «تحریک طالبان» کیستند؟

پشت‌پرده حملات انتحاری و تروریستی در پاکستان

روز ۳۱ ژانویه بمب‌گذاری انتحاری در مسجدی در پیشاور پاکستان دست‌کم ۱۰۰ کشته و ۱۷۰ زخمی برجای گذاشت. این حمله آخرین از جمله چندین حمله‌ای است که گروه «تحریک طالبان پاکستان» را مسئول آن می‌دانند. اما شبه‌نظامیان «تحریک طالبان» کیستند؟

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ روز ۳۱ ژانویه بمب‌گذاری انتحاری در مسجدی در پیشاور پاکستان دست‌کم ۱۰۰ کشته و ۱۷۰ زخمی برجای گذاشت. این انفجار که هنگام اقامه نماز ظهر اتفاق افتاد طبقه بالای مسجد را کاملاً ویران کرده و جستجو برای قربانیان زیر آوار مانده همچنان ادامه دارد.

این حمله تروریستی در منطقه‌ای شدیداً امنیتی اتفاق افتاد که دفاتر پلیس و نیروهای ضد تروریستی پاکستان در آن قرار دارند و بیشتر قربانیان از نیروهای پلیس پاکستان بودند. نیروهای امنیتی می‌گویند که هنوز معلوم نیست بمب‌گذار چگونه از سد ایستگاه‌های بازرسی چندگانه و سختگیری نیروهای امنیتی در این منطقه عبور کرده است. این حمله افزایش خشونت علیه پلیس پاکستان به ویژه در شهر پیشاور در شمال‌غرب پاکستان در نزدیکی مرز افغانستان را نشان می‌دهد.

این حمله آخرین از جمله چندین حمله‌ای است که گروه «تحریک طالبان پاکستان» را مسئول آن می‌دانند، اگرچه رهبر این گروه هر گونه دخالتی در این عملیات را رد کرده و گفته است که مکان‌های مقدس نباید هدف حمله قرار بگیرند.

اما شبه‌نظامیان «تحریک طالبان» کیستند؟

پس از آنکه در سال ۱۹۸۹ شوروی نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد، ارتش پاکستان قبایل پشتون را به صورت گروه‌های متشکل از جنگجویان متحد و سازماندهی کرده و به آنها آموزش نظامی داد‌. دانش‌آموزان از مدارس در سرتاسر پاکستان نیز به این گروه‌ها ملحق شدند. این ارتش به نام «طالبان» شناخته شد.

پس از پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و حمله آمریکا به افغانستان، پاکستان برای مبارزه با تروریسم با آمریکا ائتلاف کرده که باعث خشم قبایل پشتون در شمال‌غرب پاکستان به ویژه در ولایت وزیرستان شد. آنها به تشکیلات نظامی پاکستان پشت کرده و بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ گروه «تحریک طالبان پاکستان» را تشکیل دادند که البته با توجه به نزدیکی مرز افغانستان ارتباط آنها با طالبان افغانستان قابل انکار نیست.

زمانی که ارتش پاکستان در جستجوی جنگجویان القاعده در وزیرستان بود با مقاومت مسلحانه قبایل پشتون منطقه روبرو شد و بدین‌گونه بود که نبرد چند ساله کماندوهای طالبان پاکستان با ارتش این کشور آغاز شد که تاکنون تعداد زیادی قربانی در بین شهروندان عادی و نیروهای نظامی بر جای گذاشته است. حمله به مدرسه نظامی پیشاور در سال ۲۰۱۴ بدترین آنها بود که ۱۵۰ کشته از جمله ۱۳۸ دانش‌آموز برجای گذاشت.

گروه تحریک طالبان ۳ هدف اصلی دارد: اجرای احکام شریعت در پاکستان، تشکیل جبهه‌ای مشترک برای بقای سلطه طالبان در افغانستان، و اجرای عملیات جهادی علیه نیروهای امنیتی پاکستان. هدف غایی این گروه نیز براندازی حکومت پاکستان و برقراری خلافت اسلامی در این کشور است.

با اینکه بارها بین این گروه و ارتش پاکستان آتش‌بس موقت اعلام شده است، اما از ماه آگوست ۲۰۲۱ تاکنون «طالبان پاکستان» ۲۵۰ حمله علیه نیروهای امنیتی پاکستان انجام داده است و به نظر می‌رسد جنگ داخلی با این گروه به این سادگی‌ها پایان‌پذیر نیست.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.