بازگشت آرامش با خدمتگزاری دولت و هلال احمر

رئیس جمهوری در گفت و گوی اختصاصی با «شهروند»: امدادگران از ابتدا در کنار مردم بودند

رئیس‌جمهوری سرزده به خوی سفر کرد تا از نزدیک در جریان روند امدادرسانی و شرایط مردم در مناطق زلزله‌زده قرار بگیرد. در این سفر چندساعته سیدابراهیم رئیسی به خوی، تنها رئیس جمعیت هلال‌احمر او را همراهی کرد. سیدابراهیم رئیسی علاوه بر شهر خوی به روستاهای «فیروک»، «پرسه»، «فیرورق»، «پیرموسی»، و «عذاب» هم سر زد که ازجمله روستاهای پرتخریب زلزله اخیر در خوی بودند. او در این سفر با تایید پایان یافتن عملیات اسکان اضطراری، بر سرعت دادن به نوسازی و بازسازی مناطق زلزله زده در خوی تاکید کرد.

رضا واعظی‌زاده- شهروند آنلاین؛ رئیس‌جمهوری با اعلام پایان عملیات امدادرسانی، سر زده خود را به خوی رساند تا از نزدیک با وضعیت مردم زلزله‌زده آشنا شود. بازدید از اردوگاه‌های اسکان اضطراری خوی و فیرورق به همراه دکتر کولیوند، بخشی از برنامه‌های چندساعته حضور رئیس‌جمهوری در مناطق زلزله‌زده بود.

مردم با دیدن رئیس‌جمهوری، از دغدغه‌هایشان برای بازسازی خانه‌ها می‌گفتند و سرمای استخوان‌سوزی که شب‌های خوی را در بر می‌گیرد؛ «تا کی قرار است در چادر و ماشین بمانیم؟» سؤالی که مردم مدام آن را مطرح می‌کردند.

بعد از بازدیدها، نوبت به جلسه رئیس‌جمهوری در فرمانداری خوی رسید؛ سخنرانی‌ای که درست در میانه آن، پس‌لرزه‌ای سالن جلسات فرمانداری خوی را لرزاند. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ رئیسی گفت: «تا این مرحله ۲ کار انجام شده‌ است، کار امدادونجات که در ساعات نخستین به اتمام رسید و برپایی اسکان در چادرها و توزیع غذا که به‌خوبی صورت گرفت.»

برپایی 110اردوگاه اسکان اضطراری و توزیع حدود 41هزار چادر در این زلزله، از نکاتی بود که رئیس‌جمهوری با دست گذاشتن روی آن از زحمات امدادگران قدردانی کرد.

رئیسی گفت: «برپایی ۱۱۰ اردوگاه اسکان اضطراری و توزیع روزانه غذا توسط جمعیت هلال‌احمر کار بزرگی بود؛ اکنون زمان آغاز بهسازی و بازسازی توسط دیگر نهادهاست. خدماتی که تاکنون در این منطقه انجام شده، در مقایسه با امدادرسانی در مناطق آسیب‌دیده دیگر در گذشته، کم‌نظیر است و باید صمیمانه از همه امدادگران و نجاتگران، تشکر کرد.»

 

زمان بازسازی

عملیات نجات در زلزله خوی، در 6ساعت نخست به پایان و بعد از آن نوبت به امداد و اسکان اضطراری رسید. حالا با اعلام رسمی پایان عملیات اسکان اضطراری، نوبت به مرحله تکمیلی عملیات کمک‌رسانی در خوی می‌رسد.

رئیسی در این‌باره گفت: «اکنون آغاز بخش سوم بازسازی است که تکمیل‌کننده دو بخش قبلی است. بهسازی و بازسازی منازل تخریب‌شده باید به‌سرعت و با قدرت آغاز شود و لازم است که به‌دلیل زلزله‌های پی‌درپی در این منطقه، خانه‌ها براساس اصول فنی ساخته شود.»

رئیس‌جمهوری با اشاره به پرداخت تسهیلات و تعویق تعهدات معوق بانکی به مردم، عنوان کرد: «لازم است تسهیلات قرض‌الحسنه، هم برای ساخت‌وساز و هم برای ترمیم کسب‌وکارهای مردم پرداخت شود و پرداخت اقساط بانکی آنها نیز به تعویق بیفتد. اکنون برنامه‌ریزی‌ها برای پرداخت به موقع تسهیلات به مردم آغاز شده است، ما هم، پیگیر هستیم تا بازسازی و بهسازی به سرعت انجام شود.»

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی با تاکید بر نقش مؤثر رسانه‌ها و سازمان صداوسیما در مدیریت بحران افزود: «نقش رسانه‌های مکتوب، دیجیتال و به‌خصوص رسانه ملی در حفظ آرامش مردم ضروری است. حفظ آرامش عمومی ‌شرط خروج از بحران است.»

گرچه با اعلام پایان عملیات اسکان اضطراری، توزیع چادر و اقلام اضطراری در مناطق زلزله‌زده به پایان رسیده است، اما حضور هلال‌احمر در بین مردم زلزله‌زده خوی همچنان ادامه دارد؛ درحالی‌که نمی‌توان برای این حضور و همراهی زمان دقیقی را تخمین زد.

چراکه این دوره‌ گذار با نوسازی و بازسازی برای هلال‌احمر به پایان می‌رسد و کسی برای انجام و سرانجام این عملیات تکمیلی زمان مشخصی تعیین نکرده است. این روزها یکی از چالش‌های اصلی هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده، مواجه شدن با مطالبات مردمی است؛ مطالباتی که رئیس جمعیت هلال‌احمر در مواجهه با آن با صبوری، مردم را به شکیبایی دعوت می‌کرد.

 

گوی و میدان در دست دولت و داوطلبان

وقوع بیش از 100پس‌لرزه در خوی و البته نگاهی به تاریخچه زمین‌لرزه‌های بزرگ در این شهر می‌گوید که زلزله حالاحالاها دست از سر خوی برنمی‌دارد؛ مسأله‌ای که برای حل آن و جلوگیری از وقوع بحران‌های دوباره، به برنامه‌ریزی دقیق و اساسی نیاز دارد.

رئیس‌جمهوری بعد از بازدید از خوی به این موضوع اشاره کرد و گفت: «مرحله‌ای که در آن هستیم بسیار مهم و سخت است و به نوعی تکمیل‌کننده مراحل قبلی امدادونجات به شمار می‌رود. اکنون وقت بهسازی و بازسازی مناطق آسیب‌دیده است. دولت در این زمینه دو نوع تسهیلات در اختیار مردم می‌گذارد؛ یکی تسهیلات مربوط به کسب‌وکار و دیگری تسهیلات ساخت‌وساز.»

تاکید رئیس‌جمهوری بر مدارای بانک‌ها برای دریافت معوقات بانکی از دیگر نکته‌هایی بود که در این جلسه مطرح شد.

با پایان عملیات و نجات در خوی، نیروهای داوطلب و انجمن‌های خیریه، میدان را در دست گرفته‌اند و مشغول کمک‌رسانی و تامین مایحتاج ضروری مردم در مناطق زلزله‌زده هستند.

مشکلی که تیم‌های عملیاتی در خوی با آن مواجه هستند، وقوع پس‌لرزه‌های مداوم در این شهر است که مردم را از بازگشت به خانه‌های سالم‌مانده، منصرف می‌کند و از طرف دیگر کمک‌رسانی‌های هلال‌احمر و دیگر نهادهای امدادی، علاوه بر جنبه‌های زیستی و اضطراری از بعد روانی هم اهمیت پیدا می‌کند؛ مسأله‌ای که باعث لزوم گستردگی امدادرسانی شده است.

در جلسه فرمانداری «حجت‌الاسلام قاسم‌خانی»، امام جمعه خوی نیز به لزوم تلاش برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده اشاره کرد.

رییس جمهوری همچنین در جمع مردم زلزله زده خوی گفت :«مردم منطقه خوی مردمان همراه با انقلاب، مردمی با صفا و صمیمیت بودند. لذا وظیفه دولت و همه ماست که به آن‌ها کمک کنیم. اگر می‌خواستم در تهران بمانم، گزارش‌ها به دستم می‌رسید. اما من احساسم این بود که باید خودم بیایم و از نزدیک شرایط را ببینم. اگر نیازی وجود دارد باید سریع مرتفع شود تا مردم بیش از این دچار مشکل نشوند. ما آنچه از دستمان بر بیاید را پیگیری می‌کنیم. شما هم انشاالله با صبوری این شایعاتی که می‌خواهد دل مردم را خالی کند پشت سر بگذارید و به آن توجه نکنید. انشاالله با صفای شما، با صبوری شما، با خدمتگذاری دولت و سپاه و هلال احمر و همه بخش‌ها، کار دنبال می‌شود و آرامش دو مرتبه به خوی بازخواهد گشت.»

هلالاحمر از ابتدا در کنار مردم بود

در فاصله کوتاه بین بازدیدهای رئیس‌جمهوری از مناطق زلزله‌زده فرصت کوتاهی دست داد تا ارزیابی او را از روند امدادرسانی جویا شویم. حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی گفت: «ارزیابی من این است که جمعیت هلال‌احمر، سپاه، بسیج و نیروهای مسلح بسیار خوب در این منطقه کار کرده‌اند. طبق گزارش‌هایی که به‌دست من رسیده از ساعات اولیه تلاش‌های بسیاری در این مناطق شده است. امدادگران از همان ابتدا در کنار مردم بوده‌اند و مردم هم با هلال‌احمر همراه شدند.»

رئیسی در ادامه به فاز جدیدی از عملیات کمک‌رسانی در مناطق زلزله‌زده هم اشاره کرد و گفت: «بخش اول کار به خوبی انجام شده که عبارت است از امدادونجات و بخش دوم اسکان اضطراری است که انجام شده. ما باید از این وضعیت به سمت اسکان دائم برویم. اسکان دائم هم نیاز به بازسازی و نوسازی دارد که در دستور کار است. اعتباراتش را دولت تامین می‌کند تا مردم با همکاری دستگاه‌های اداری سریعا بازسازی را دنبال کنند.»

// انتهای پیام

خانه‌های چادری «وار»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.