هشدار روسی در کنفرانس بغداد

وزیر امور خارجه روسیه گفت: آمریکا با فعالیت‌های خود در مرز عراق و سوریه بخصوص مناطق کُردنشین با آتش بازی می‌کند.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از رسانه‌های عراق، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز پس از دیدار با همتای عراقی خود در بغداد در کنفرانس خبری اظهار داشت: آمریکا مناطق کردنشین عراق و سوریه را به تمایلات جدایی‌طلبانه تشویق می‌کند و این، بازی با آتش است.

او افزود: آمریکایی‌ها جدایی‌طلبی کردها را به هر طریق ممکن تشویق می‌کنند و نسبت به سایر امور دیگر از جمله تمامیت ارضی سوریه بی‌توجهی می‌کنند و با چنین غزل‌خوانی‌هایی خطراتی را برای سایر کشورهای منطقه ایجاد می‌کنند.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه کشورش به کار بر مذاکرات آستانه پیرامون حل بحران سوریه ادامه می‌دهد و آن را مفید می‌داند، افزود: ما با در نظر گرفتن نقش عراق به عنوان ناظر بر مذاکرات آستانه که توسط روسیه، ترکیه و ایران شکل گرفته است به تعامل خود ادامه خواهیم داد و مشارکت عراق به عنوان ناظر به نظر ما بسیار مفید است، ضمن آنکه اردن و لبنان نیز همین نقش را ایفا می‌کنند.

لاوروف همچنین درباره نشست روسیه با اتحادیه کشورهای عربی گفت: قرار است این نشست در نیمه اول سال جاری میلادی برگزار شود.

او افزود: ما اکنون در حال آماده شدن برای میزبانی نشست وزیران بعدی اتحادیه کشورهای عربی و روسیه هستیم که امیدواریم در نیمه اول سال جاری برگزار شود.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از «فواد حسین» همتای عراقی خود برای سفری دیگر به روسیه دعوت کرد.

لاوروف همچنین بر ضرورت حفاظت از روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری روسیه در عراق در برابر تاثیر تحریم‌ها تاکید کرد.

او در دیدار با فواد حسین همتای عراقی خود، گفت: در شرایط کنونی که تحت شرایط محدودیت‌های غیرقانونی اعمال شده توسط آمریکایی‌ها و دنباله‌روهای آنها قرار داریم، حفظ روابط اقتصادی قانونی در برابر فشارهای غیرقانونی غرب از اهمیت زیادی برخوردار است.

وزیر خارجه روسیه افزود: در مسیر تماس با دوستان عراقی خود از تجربیات خوبی برخورداریم و شکی نیست که فعالان اقتصادی ما و نمایندگان اداراتی که در راستای منافع اقتصادی و انرژی کار می‌کنند، بر اساس منافع ملی هدایت خواهند شد و با این رویکرد، همیشه می‌توان راه‌حل‌های قابل قبول دوجانبه پیدا کرد.

لاوروف درباره بدهی‌های عراق به روسیه نیز گفت: بغداد اکنون در حال مطالعه فرصت‌هایی برای پرداخت بدهی‌های خود به شرکت‌های نفت و گاز روسیه است که در عراق فعالیت می‌کنند.

او درباره مساله فلسطین هم گفت: مساله فلسطین موضوعی محوری و بسیار مهم است و اتحادیه عرب برای حل همه وظایف تعیین‌شده توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بر تلاش‌های هماهنگ ایستاده است.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که غرب درباره مسائل فلسطین تعلل می‌کند.

همچنین فواد حسین وزیر امور خارجه عراق در این نشست خبری مشترک سفر هیات روسی به بغداد را فرصت مهمی برای بررسی دیدگاه طرف روسی در مورد مسائل مختلف دانست و افزود:‌ در گفت‌وگوهایمان به مسائل منطقه و روابط دوجانبه پرداختیم و همچنین نحوه رسیدگی به بدهی‌های مالی شرکت‌های روسی در عراق را بررسی و بر اهمیت نشست کمیته مشترک بین دو کشور تاکید کردیم.

او درباره جنگ اوکراین گفت: موضع عراق در قبال این جنگ روشن است بنابراین ما خواستار آتش‌بس بین روسیه و اوکراین و خواستار پایان دادن به بحران از طریق گفت‌وگو بین دو کشور هستیم.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه در گفت‌ وگو با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به مسائل منطقه و روابط دوجانبه پرداختیم گفت:‌ همچنین نحوه رسیدگی به بدهی‌های مالی شرکت‌های روسی در عراق را بررسی کردیم.

فواد حسین افزود: چهارشنبه هفته آینده به واشنگتن سفر می‌کنم و درباره همکاری با شرکت‌های روسی با طرف‌های آمریکایی گفت‌وگو خواهم کرد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه یکشنبه شب در راس هیاتی ۹۰ نفره از دیپلمات‌ها، بازرگانان، فرماندهان نظامی و خبرنگاران رسانه‌های روسی وارد بغداد پایتخت عراق شد.

این سفر لاوروف به بغداد، پس از آن صورت گرفت که اروپایی‌ها از زبان صدراعظم آلمان در سفر نخست‌وزیر عراق به آن کشور اعلام کردند قصد دارند کسری انرژی اروپا در بحبوحه جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه را با نفت و گاز عراق جبران کنند.

همچنین این سفر با اجرایی شدن تحریم محموله‌های دریایی فرآورده‌های نفتی روسیه از سوی اروپا از امروز یکشنبه،اهمیت فوق‌العاده‌ای یافته است./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.