کنعانی:درهای دیپلماسی به روی عربستان باز است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره جنوبی را با جدیت و تا وصول تمامی دارایی‌های ملی پیگیری می‌کند.

به گزارش شهروند آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به فرارسیدن چهل و چهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی گفت: انقلاب اسلامی ایران با خواست و اراده مردم ایران و بدون هیچ‌گونه مداخله خارجی به موفقیت رسید.

او افزود: گفتمان جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جغرافیای پیرامونی به عنوان یک گفتمان غالب مطرح است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه با توجه به بند‌های قرارداد فروش نفت ایران به کره جنوبي و همچنين توافقنامه همکاری‌های دو کشور، و در پي بدعهدی‌های مکرر کره در پرداخت این مطالبات و لفاظی‌های اخیر مقامات این کشور علیه ایران، وزارت‌خارجه چه برنامه‌ای برای پیگیری حقوقی این پرونده دارد؟ گفت: ایران مطالبات مالی موجود در بانک‌های کره جنوبی را با جدیت پیگیری کرده و تا وصول تمامی دارایی‌های ملی پیگیری می‌کند. متاسفانه دولت کره اراده لازم را برای حل مساله از خود نشان نداده است. تلاش می‌کنیم از این منابع برای برخی از مصارف ایران برداشت کنیم. دولت جمهوری اسلامی ایران درباره شکایت تصمیم‌گیر است و گام‌های لازم را برخواهد داشت.

او ادامه داد: خواستار توضیح قانع‌کننده کره جنوبی درباره اظهارات رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران شدیم، اما توضیح آنها قانع‌کننده نبوده است. چنانچه ما پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای دریافت نکنیم، این را موضع رسمی دولت کره تلقی می‌کنیم که می‌تواند بر مناسبات دوجانبه تأثیرات منفی بیشتری بگذارد.

واکنش به تعلیق فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره فعالیت سفارت جمهوری آذربایجان، با بیان این که براساس تحقیقات انجام شده حمله صورت گرفته به سفارت جمهوری آذربایجان براساس انگیزه‌های شخصی و خانوادگی بوده است گفت: متاسفانه بعد از این اتفاق دولت آذربایجان تصمیم گرفت که فعالیت‌های سفارتخانه خود در تهران را تعلیق کند.

کنعانی با بیان این که مراجع ذیربط انتظامی و قضائی همچنان با دقت در حال بررسی ابعاد این حادثه تلخ هستند ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قائل به خویشتنداری و بررسی توام با طمانینه و آرامش سیاسی و پرهیز از شتابزدگی و پیش‌داوری برای قضاوت در مورد این حادثه است.

در ارتباط با عربستان سعودی تاکید ما بر مسیر دیپلماسی است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست خبری هفتگی با خبرنگاران؛ در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات با عربستان اظهار کرد: ما در ارتباط با عربستان تاکید بر مسیر دیپلماسی داریم. این رویکرد اصولی ایران است و ادامه خواهد داد و چنانچه تلاشی از طرف کشور‌های دوست صورت گیرد ایران استقبال خواهد کرد.

پویایی دیپلماتیک در مسیر رفع تحریم‌ها

کنعانی درباره دریافت پیام‌های غربی‌ها از طرف هیات قطری به ایران گفت: پویایی دیپلماتیک در ارتباط با موضوع رفع تحریم‌ها همچنان باقی است. پیام‌ها در سطوح مختلف رد و بدل می‌شود و کشور‌های دوست تلاش‌های خود را انجام می‌دهند و ایران همواره از اینکونه تلاش‌ها استقبال کرده است.

بخشی از حق‌آبه ایران از هیرمند دریافت شد

او در خصوص حق‌آبه هیرمند گفت: بخشی از حق‌آبه ایران دریافت شد، اما تمام حق‌آبه ایران نبود. این جزو مطالبات ایران است و تاکید رئیس‌جمهوری هم تاکید مضاعفی بود تا دستگاه‌های ذیربط مسئولیت خودشان را ادامه دهند، و از طریق گفت‌وگو‌های مشترک و فنی دنبال خواهد شد. آقای کاظمی قمی در ملاقات اخیری که با سرپرست وزارت خارجه افغانستان داشتند این موضوع را به طور جدی بیان کردند. ایران برای تامین حقوق ملتش از روش‌های فنی حتما استفاده خواهد کرد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.