نجات ۵۰ مهاجر آواره سوری در نقطه صفر مرزی

گزارش «شهروند آنلاین» از عملیات امدادرسانی به پناهجویان سوری که در محاصره برف‌وبوران گرفتار شده بودند

چهار شبانه‌روز راهپیمایی کرده بودند. کاروانی بزرگ راه افتاده بود. کاروانی ۵۰ نفره. ۱۰کودک، ۸ زن و ۳۲مرد. کاروانی مهاجر و پناهجوی سوری. پناهجویانی آواره که قصد داشتند از مرز ایران وارد شمال عراق شوند. میهمانان خارجی اما در میانه راه گرفتار کولاک‌وبرف شدند. سفر غیرقانونی‌شان ناتمام مانده بود. در محاصره برف‌وکولاک قرار گرفتند. کاروان ناتوان‌تر از پیش بود. زنان‌وکودکان خسته و گرسنه؛ مردان و سالمندان هم بی‌رمق‌تر از آغاز سفر.

مریم رضاخواه_ شهروند آنلاین؛ محبوس برف‌وکولاک بودند. نه تجهیزاتی داشتند نه دیگر پایی برای رفتن. تیم‌های امدادی خیلی زود در جریان سفر غیرقانونی مهاجران سوری قرار گرفتند. ۵۰ مهاجری که در برف‌وکولاک مرز سیرانبند بانه اسیر شده بودند.
اولین گروه که با تماس فرماندار بانه وارد جهنم سفید شد، امدادگران هلال‌احمر بانه بود. دو گروه از امدادگران با همراهی خالد زندی، سرپرست شعبه هلال‌احمر بانه وارد سیرانبند شدند. همان جایی که کاروان مهاجران غیرقانونی سوری به زمین نشسته بود. تیم‌های عملیات باید از گردنه‌ای سخت‌وسرد عبور می‌کردند تا به در راه‌ماندگان سوری می‌رسیدند. «گردنه‌ای سخت که گاهی ارتفاع بارش‌های برفی آن به یک متر می‌رسد. تنها بارش برف‌وکولاک نیست، بادهای سرد و سوزان هم سلامت درراه‌ماندگان را به خطر می‌اندازد و عملیات‌های امدادرسانی را با سختی بسیار همراه می‌کند. اغلب مسیرهای دسترسی روستایی در این محور با بارش‌های زمستانی بسته می‌شود.»


امدادرسانی در نقطه صفر مرزی

وقتی زنگ امدادرسانی به درراه‌ماندگان سوری زده شد امدادگران به صف شدند. گروه‌گروه مسافران گرفتار در برف‌وبوران باید به نقطه امنی می‌رسیدند.
خالد زندی نخستین گروه از تیم‌های امدادی بود که به منطقه حادثه رسید. «ساعت ۲۱:۳۰ بود که با تماس فرماندار بانه راهی منطقه شدیم. نیم ساعتی زمان برد تا به مهاجران خسته و بی‌رمق رسیدیم. برف، منطقه را سفیدپوش کرده بود. به سختی حرکت می‌کردیم.»

دست و صورت‌های یخ‌زده و سوخته مهاجران

کودکان نای حرکت نداشتند. زنان وضعیت بغرنجی داشتند و مردان به‌شدت خسته بودند. چهار روز راهپیمایی کرده بودند تا کشورشان را به مقصد شمال عراق شهر اربیل ترک کنند. قاچاق‌بری که در ازای پول هنگفت، زندگی و کار در اربیل عراق را وعده داده بود، در میان برف‌وکولاک مسیرش را کج کرده و به نقطه نامعلومی گریخته بود.
مهاجران آواره‌تر از پیش در نقطه صفر مرزی گم شده بودند. صورت و دست‌هایشان بر اثر سرما و یخبندان دچار یخ‌زدگی شده بود. زنان و کودکان برای فرار از سرمازدگی به آتش پناه برده بودند، اما آتش تازیانه شده بود بر صورت و دستان‌شان. سر و صورت‌شان در دل یخبندان سوزانده‌ شده بود. تاول‌های بزرگ بر چهره‌شان خودنمایی می‌کرد.

توزیع بسته‌های غذایی

«سرما تا مغز استخوان مهاجران سوری نفوذ کرده بود. آنان قادر نبودند مسیر مقصدشان را پیدا کنند و راه را گم کرده بودند. کولاک و برف‌وبوران توان حرکت را از این ۵۰ مسافر پیاده‌رو گرفته بود. گروه‌گروه از مسافران زمستانی نوار صفر مرزی اسکان داده شدند. در عملیات امدادرسانی، بسته‌های غذایی، پتو، قوطی‌های کنسرو، نان و خرما توزیع شد»

وضعیت نامناسب درراه‌ماندگان


امدادگران هلال‌احمر بانه نه از سرمای سخت منطقه می‌ترسند، نه از خستگی‌های عملیات‌های سخت. «بعضی از مهاجران مشکل قلبی و افت فشار داشتند. یک زن هم باردار بود و وضعیت مناسبی نداشت. به همین‌خاطر موضوع را به فرماندار گزارش کردیم. فوریت‌های پزشکی بانه خیلی زود خود را به محل اسکان مهاجران رساند. معاینات و رسیدگی‌های پزشکی انجام شد و بیماران درراه‌مانده در وضعیت مناسبی قرار گرفتند. تا ساعت یک بامداد در حال امدادرسانی به مهاجران بودیم. آنها را اسکان دادیم. تا صبح مهاجران در محل اسکان اقامت داشتند.»

خدمات به ۵۰ مسافر غیرقانونی

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان بانه هم در این رابطه گفت: «با حضور به‌موقع و ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی توسط تیم‌های اعزامی از حوزه سلامت بانه، جان اتباع خارجی سوری گرفتارشده در سرما در مرز سیرانبند بانه نجات پیدا کرد.»
شروین ادبی گفت: «حدود ساعت 23بود که فرمانداری شهرستان بانه تماس گرفت. وقتی در جریان گرفتاری اتباع خارجی سوری در برف، کولاک‌وسرما قرار گرفتم، بلافاصله دو تیم از نیروهای فوریت‌های پزشکی به همراه پزشک به محل اسکان این افراد در مرز سیرانبند بانه اعزام شدند. ماموران با رسیدن به بالین مهاجران بلافاصله اقدامات اورژانسی برای نجات جان آنان را انجام دادند.»
در بین این افراد، کودکان و زنانی دارای وضعیت نامساعد بودند که با تلاش تیم‌های سلامت اعزامی تا ساعت 4:30بامداد وضعیت آنان پایدار و مساعد شد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان بانه اظهار کرد: «طبق آخرین گزارش‌ها، حال عمومی تمامی اتباع سوری در مرز سیرانبند بانه رضایت‌بخش گزارش شده است.»
پس از مساعد شدن وضعیت ۵۰ مهاجر غیرقانونی و پایان امدادرسانی و عملیات سخت شبانه امدادگران، پناهجویان به نیروی انتظامی تحویل داده شدند تا تصمیمات برای ورود غیرقانونی این کاروان پناهجو گرفته شود.

بیشترین آوارگان جهان از سوریه هستند

خشونت و تجاوز، تعقیب و آزار و نقض حقوق‌بشر در بسیاری از کشورها از علل اصلی افزایش شمار آوارگان جهان است. بنا به گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در هر دو ثانیه یک انسان از ‌کشور خود می‌گریزد که به‌عبارتی ۴۳هزار و ۲۰۰نفر در روز می‌شود. این آمار از زندگی میلیون‌ها انسان آواره‌ای حکایت می‌کند که سرگذشت‌هایی از تحمل خشونت و رنج بی‌خانمانی تا جسارت و امید برای شروع یک زندگی بهتر را به همراه دارد.
دوسوم این مهاجران تنها از پنج کشور جهان یعنی سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی هستند که سوریه یک‌سوم از جمعیت تقریبی ۷۰میلیونی آوارگان در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. شمار آوارگان افغانستان در سراسر جهان به 2.7میلیون نفر می‌رسد که اکثرا یا به پاکستان پناه برده‌اند یا به ایران گریخته‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.