«پلاستیک»، کرونای بدخیم سیاره مادر

تجزیه یک بطری پلاستیکی 450 سال و کیسه‌های معمولی تا 30 سال طول می‌کشد

پلاستیک‌ها تجزیه‌ناپذیرند و عمری بسیار طولانی‌ دارند. تجزیه اقلام پلاستیکی ممکن است هزاران سال طول بکشد. تازه همین پلاستیک غیرقابل تجزیه نیز بارها خرید و فروش شده و در چرخه تجارت باقی می‌ماند.

سازمان ملل متحد از مدت‌ها پیش قانون ممنوعیت تجارت ضایعات پلاستیکی را اعمال کرده است، اما به دلیل نبود نهادهای نظارتی، بسیاری از دلالان، تاجران و شرکت‌ها مقررات این سازمان را رعایت نمی‌کنند.

اثر بد میکروپلاستیک‌ها بر محیط‌زیست

– میکروپلاستیک ذرات کوچک پلاستیک است که عناصری سمی مثل د.د.ت و هگزاکلروبنزن را دارد. از آنجا که ابعاد میکروپلاستیک کمتر از 5میلی‌متر است، آبزیان آنها را نمی‌بینند و به جای غذا می‌بلعند. موجودات دریایی بعد از تغذیه این مواد سمی، توسط انسان‌ها صید و مصرف می‌شوند. غذاهای آلوده به میکروپلاستیک در طولانی‌ مدت روی دی.ان.ای DNA انسان اثر می‌گذارد و مشکلاتی مثل ناباروری، چاقی یا سرطان را به دنبال می‌آورد.
– قطعات بزرگ پلاستیکی از رایج‌ترین زباله‌های شناور در اقیانوس‌ها هستند. مواد زائدی چون بطری‌ها، کیسه‌ها (خصوصا کیسه‌های پلاستیکی) و غیره. این زباله‌ها به مرور تجزیه و تبدیل به میکروپلاستیک می‌شوند!

رودخانه زباله

رکورد غیرقابل افتخار کشورهای آسیایی‌

– اکثر زباله‌هایی که در اقیانوس‌ها وجود دارند، در کشورهای آسیایی تولید شده‌اند. اندونزی، ویتنام، سریلانکا، تایلند، فیلیپین و چین 6 کشوری هستند که بیشترین زباله‌های پلاستیکی را به اقیانوس می‌ریزند.
– اصلی‌ترین رودخانه‌های قاره آسیا از بزرگ‌ترین گذرگاه‌های تولید زباله‌های پلاستیکی می‌گذرند. این هشت رودخانه عبارتند از: رودخانه‌های یانگ‌تسه (چین)، سند (پاکستان)، رود زرد (چین)، های‌هه (چین)، رودخانه گنگ (هند)، رود مروارید (چین)، رود آمور (مرز چین و روسیه)، و رودخانه مکونگ (لائوس).

بطری‌های پلاستیکی، بلای جان سیاره

– هنوز و با وجود تبلیغات بسیاری که در جهت استفاده نکردن از بطری‌های پلاستیکی صورت می‌گیرد، هر دقیقه در سراسر جهان، یک میلیون بطری پلاستیکی توسط مردم خریداری می‌شود. اگر این رویه متوقف نشود، تعداد بطری‌های پلاستیکی موجود در طبیعت در پایان هر سال، 10 تا 20 درصد رشد می‌کند!
– «کنیا» یکی از سخت‌گیرترین کشورها در زمینه استفاده نکردن از پلاستیک است. هرگونه استفاده، فروش یا تولید کیسه‌های پلاستیکی در این کشور، شامل جریمه نقدی 40 هزار دلاری یا چهار سال زندان می‌شود. طبق گزارش سازمان ملل، از سال 2018 تاکنون، 127 کشور سیاست‌هایی را تنظیم کرده‌اند که نیاز به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را کاهش بدهند. علاوه بر این، 27 کشور استفاده از لوازم پلاستیکی یک‌بار مصرف مثل بشقاب، لیوان، نی یا قاشق و چنگال را ممنوع اعلام کرده‌اند.

سطل زباله جهان در اقیانوس آرام

– در حال حاضر، قسمتی از اقیانوس آرام، به عنوان سطل زباله‌ کره‌زمین شناخته می‌شود. اکنون این قسمت، تبدیل به جزیره‌ای شده که از پلاستیک شناور پر است. این سطل زباله حاوی 6/3 تریلیون قطعه پلاستیک است که سهم هر فرد روی زمین، می‌شود تقریبا 200 قطعه! آسیا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی بیشترین زباله‌ها را در این اقیانوس ریخته‌اند!
– پلاستیک‌ها در اقیانوس حرکت می‎‌کنند. حتی همین حالا هم پلاستیک‌های کوچک به یخ‌های قطب شمال رسیده‌اند.

امید به پلاستیک‌های تجزیه‌‌پذیر

– پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر از طریق فرآیندی به نام «پلیمریزاسیون» و از موادی طبیعی مثل زغال‌سنگ، نمک، سلولز، گاز طبیعی و نفت خام تولید می‌شوند. پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر نیز از جنس موادی مثل قوطی‌های آلومینیومی، لاستیک، مواد شیمیایی سمی، رنگ و غیره که متریال مضری دارند، هستند.
– بیوپلاستیک یا پلاستیک‌های زیستی از جدیدترین فناوری‌های پلاستیکی‌ هستند. جنس این پلاستیک‌ها یا به گونه‌ای ا‌ست که در طبیعت تجزیه بشود یا قابل کمپوست و بازیافت‌شدن باشد. برخلاف پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر، مواد اولیه آن از گیاهانی مثل ذرت، سیب‌زمینی، سویا و غیره تشکیل می‌شود. یکی از امیدوار‌کننده‌ترین ویژگی‌های بیوپلاستیک‌ها، تجزیه سریع آنهاست.

برگردان از فکت نت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.