هجوم ویرانی!

گزارش «شهروند» از دوشنبه‌ای که در ترکیه و سوریه بر مدار زلزله گذشت

«خواب بودیم که خانه شروع به لرزیدن کرد. نیمه‌هوشیار به سمت فرزندانم دویدم. نمی‌دانستم کدام را بردارم. نتوانستم به در برسم، فاصله خیلی دور بود و یک دقیقه مثل سال‌ها درماندگی و ترس گذشت؛ حالا ترس با پس‌لرزه‌ها در میان کوه آوار و درماندگی هزاران نفر ادامه دارد. مردم نجات‌یافته از سهمگین‌ترین زلزله قرن اخیر، در برف و باران در خیابان‌ها هستند، ساختمان‌های زیادی ویران شده، بسیاری از قربانیان و افراد دیگر هنوز زیر آوار مانده‌اند.» بامداد سرد زمستانی دوشنبه 6فوریه 2023 در تاریخ زلزله‌نگاری دهه اخیر دنیا برای همیشه ثبت می‌شود؛ زمانی که غرش سهمگین زمین بسیاری از مردم ترکیه و سوریه را از خواب بیدار کرد، بسیاری را در خواب به کام مرگ کشاند و چندین هزار زخمی و آواره و گرفتار برجای گذاشت. نخستین زمین‌لرزه زمانی رخ داد که مردم در خواب بودند؛ به قدرت 7.8 در مقیاس ریشتر که به‌گفته متخصصان، یکی از قوی‌ترین زمین‌لرزه‌های منطقه در حداقل یک قرن اخیر بوده است. دومی در فاصله‌ای کمتر از 12ساعت با شدتی کم‌وبیش یکسان دوباره ساکنان این نقطه از شرق مدیترانه را در هراس و وحشت فروبرد؛ تلفات به‌شدت زیاد است. تا لحظه تنظیم این گزارش، آمار رسمی از کشته‌شدن دو هزار و 300 نفر در ترکیه و سوریه بر اثر زلزله خبر می‌دهد. به همین نسبت هم ویرانی‌ها بی‌حد و حساب. حالا همه جهان بسیج شده‌اند تا به مردم زلزله‌زده ترکیه و سوریه کمک کنند. مردمی که شمار بسیار زیادی از آنها هنوز زنده زیر آوار فروریخته گرفتارند و برای نجات جانشان توئیت و استوری منتشر ‌می‌کنند.

 راضیه زرگری_شهروندآنلاین؛ زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۸ درجه در مقیاس ریشتر به مرکزیت ترکیه، بخش‌های زیادی از منطقه غرب آسیا و شرق مدیترانه را به لرزه درآورد. گزارش‌‌های رسانه‌های ترکیه اعلام کردند زمین‌لرزه بامداد دوشنبه در مرز ترکیه و سوریه و در ۲۶ کیلومتری شمال شرق غازیانتپ ترکیه رخ داده است. گزارش‌های اولیه حاکی از آن بود که این زمین‌لرزه در کشورهای ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان سعودی و بخش‌هایی از اوکراین و اروپا ازجمله یونان، بلغارستان و… ثبت شده است.

شدت زمین‌لرزه به اندازه‌ای بود که مردم، شبانه در بسیاری از شهرهای ترکیه، سوریه و لبنان از ترس ریزش ساختمان‌ها و پس‌لرزه‌ها، در سرمای زمستان به خیابان‌ها آمدند. گزارش‌های اولیه از کشته‌شدن دست‌کم صدها نفر خبر می‌داد و عنوان شد که به‌دلیل شدت و وسعت زمین‌لرزه، احتمال افزایش سریع تلفات وجود دارد، چراکه بسیاری از مردم مناطق زلزله‌زده زیر آوار مانده‌اند. در پی وقوع این حادثه دلخراش، ترکیه از کشورهای مختلف جهان و نهادهای بین‌المللی درخواست کمک کرده است.» سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، در گزارشی از آخرین وضعیت زمین‌لرزه در این کشور خبر داد و گفت: «تا این لحظه دست‌کم ۶ پس‌لرزه به بزرگی بیش از ۶ درجه در مقیاس ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگ‌ترین آنها ۶.۶ ریشتر بوده است.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز در نخستین واکنش خود به این حادثه گفت: «هنوز نمی‌توان برآورد واضحی از حجم خسارات مادی و انسانی زمین‌لرزه داشت.» او افزود: «همه یگان‌ها، موسسات و نهادها تحت فرماندهی اداره حوادث و فوریت‌ها به حال آماده‌باش کامل سطح ۴ درآمده‌اند که این حالت، شامل درخواست برای ارسال کمک‌های بین‌المللی نیز می‌شود.»

انفجار خط لوله گاز در استان ختای ترکیه

اردوغان همچنین ضمن آرزوی سلامتی برای آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه در استان قهرمان مرعش اعلام کرد: «وزارتخانه‌های بهداشت و کشور و نیز اداره حوادث و فوریت‌ها و ادارات همه استان‌ها و تمامی دیگر موسسات باید به‌سرعت، کار امدادرسانی را ادامه دهند.» صبح دوشنبه کاربران شبکه‌های اجتماعی تصاویر ویدیویی از زمین‌لرزه شدید ترکیه منتشر کردند که عمق فاجعه را نشان می‌دهد. تصاویری نیز در شبکه‌های اجتماعی از عملیات نجات بازماندگان از زیر آوار در مناطق زلزله‌زده سوریه منتشر شده است.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داد که در پی وقوع زمین‌لرزه ۷.۸ ریشتری، انفجاری در خط لوله گاز استان ختای ترکیه به وقوع پیوسته است. براساس این گزارش، ‌مرکز لرزه‌نگاری اروپا-مدیترانه اعلام کرد در پی زمین‌لرزه شدید که مرکز آن در ترکیه بود و مناطقی از غرب آسیا را نیز لرزاند، در حال بررسی احتمال خطر سونامی در منطقه است.

وقوع زلزله دوم در فاصله کمتر از 12ساعت با همان شدت

دومین زمین‌لرزه بزرگ، ترکیه و سوریه را کمتر از 12ساعت پس از زلزله اول لرزاند، درحالی‌که مقامات ترکیه گزارش دادند دومین زمین‌لرزه شدید در کمتر از 12ساعت جنوب‌شرق این کشور را لرزاند. رسانه‌های دولتی سوریه نیز گفته‌اند دمشق تحت‌تاثیر زمین‌لرزه بزرگ دوم قرار گرفته؛ مرکز لرزه‌نگاری مدیترانه اروپا (EMSC) اعلام کرد داده‌های اولیه نشان می‌دهد شدت زمین‌لرزه بعدازظهر دوشنبه 7.7ریشتر بوده و در 67کیلومتری شمال‌شرق کاهرامان‌ماراش ترکیه و در عمق 2کیلومتری زمین بوده است. سازمان مدیریت بلایا و اضطرار ترکیه اعلام کرد شدت آن 7.6ریشتر و در عمق بیشتر است. مجموع تلفات رسمی نخستین زمین‌لرزه در ترکیه و سوریه تا عصر دوشنبه بیش از 2300نفر عنوان شده و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، آن را بزرگ‌ترین فاجعه این کشور از سال 1939توصیف کرده است. او گفت تا ظهر دوشنبه 912 نفر کشته و 5383 نفر زخمی شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد نگران مناطقی در ترکیه است که پس از زلزله مرگبار شبانه هیچ خبری از آنها منتشر نشده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، زلزله روز دوشنبه را بدترین فاجعه برای این کشور از سال 1939توصیف کرد که بیش از 32هزارکشته و 100هزار زخمی برجای گذاشت.

به گفته آژانس مدیریت بلایای ترکیه، حداقل 1498 نفر در 10 استان ترکیه کشته و 7600 نفر دیگر زخمی شدند.بر اساس داده‌های وزارت بهداشت سوریه، تعداد کشته شدگان در مناطق تحت کنترل دولت سوریه به بیش از 430 نفر و 1280 زخمی افزایش یافت. در شمال غربی کشور که تحت کنترل دولت نیست،به گفته گروه‌هایی که در آنجا فعالیت می‌کنند تعداد کشته‌ها حداقل 380 نفر و صدها زخمی بوده است.

احتمال دارد تعداد کشته‌ها به سرعت افزایش یابد

اولین زمین‌لرزه زمانی رخ داد که مردم در خواب بودند و قدرت آن 7.8 در مقیاس ریشتر بود، یکی از قوی‌ترین زمین‌لرزه‌های منطقه در حداقل یک قرن اخیر است. عملیات جست‌وجو و نجات به‌دلیل آب‌وهوای نامناسب با مشکل مواجه شده است. رئیس‌جمهوری ترکیه گفت بیش از 45کشور تاکنون پیشنهاد کمک کرده‌اند. به گزارش گاردین، دکتر استیون گادبی، متخصص مخاطرات طبیعی در دانشگاه ناتینگهام ترنت، هشدار داده که می‌توان انتظار داشت تعداد تلفات زمین‌لرزه‌ها به میزان قابل توجهی افزایش یابد و شرایط آب‌وهوایی نیز بر شانس زنده‌ماندن افراد تاثیر بگذارد. او اظهار کرد: «متاسفانه احتمال دارد تعداد کشته‌ها به‌سرعت افزایش یابد. زمین‌لرزه‌ای با قدرت مشابه که در سال 1999 ازمیت ترکیه را لرزاند، بیش از 17هزارنفر را کشت و بیش از 250هزار نفر را بی‌خانمان کرد. تصاویر اولیه از زلزله دوشنبه فروریختن کیکی‌شکل چندین ساختمان در منطقه آسیب‌دیده را نشان می‌دهد که با تلفات قابل توجهی همراه است و معمولا 30درصد جان خود را از دست می‌دهند.»

به‌ گفته این متخصص مخاطرات طبیعی، زمین‌لرزه اول در اوایل صبح زمانی رخ داد که مردم در خانه خوابیده بودند. هوا در این منطقه بسیار سرد است، یعنی کسانی که در آوار گیر کرده‌اند با تهدید مرگ در دمای پایین مواجه هستند. 24 تا 48ساعت اول زمانی است که اکثر افراد به‌طور معمول در این شرایط نجات می‌یابند، اما هوای سرد ممکن است این زمان را کاهش دهد. این چالش، زمانی با این واقعیت تشدید می‌شود که به این نکته توجه داشته باشیم؛ همچنان بسیاری از مردم آواره در شمال سوریه در نتیجه جنگ داخلی هستند.

2هزار و 800 ساختمان فروریخته و بیش از هزار 500نفر کشته شده‌اند

در پی وقوع دو زمین‌لرزه قدرتمند که طی 12ساعت ترکیه و سوریه را لرزاند، حداقل 1500نفر کشته شدند. انتظار می‌رود تعداد کشته‌ها افزایش یابد. عملیات جست‌وجو و نجات در سراسر منطقه در حال انجام است، زیرا بسیاری از ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند و گمان می‌رود افراد زیادی زیر آوار گرفتار شده‌اند. آمارهای رسمی از ترکیه می‌گوید که 1014نفر در آنجا کشته و 5383نفر مجروح شده‌اند و 2818ساختمان نیز فرو ریخته است. وزارت بهداشت سوریه اعلام کرد که بیش از 326نفر کشته و 1042نفر زخمی شده‌اند. علاوه بر این ارقام، سرویس نجات کلاه‌سفیدها در شمال‌غرب سوریه در مناطقی که تحت کنترل دولت نیست، تعداد کشته‌شدگان آنها را 221نفر اعلام کرد که در مجموع 1561کشته تایید شده است.

به‌گفته سخنگوی کمیسیون اروپا، در پی زلزله بزرگی که ترکیه را لرزاند، بیش از 10تیم جست‌وجو و نجات از اتحادیه اروپا بسیج شده‌اند. ایالات متحده، بریتانیا، اسراییل، روسیه و چین ازجمله کشورهایی هستند که پیشنهادات عمومی برای کمک ارائه کرده‌اند.

شرایط مردم زلزله‌زده سوریه فاجعه‌بار است

مرکز زمین‌لرزه اول در نزدیکی غازیانتپ بود و به قلعه تاریخی آنجا که از زمان رومیان مورد استفاده قرار می‌گرفت، آسیب رساند. نیروهای مسلح ترکیه کریدوری هوایی ایجاد کرده‌اند تا تیم‌های جست‌وجو و نجات بتوانند به منطقه آسیب‌دیده برسند. کمیته بین‌المللی نجات (IRC) خواستار افزایش بودجه برای کمک‌های بشردوستانه در سوریه شده و گفته است که بسیاری از مردم شمال‌غرب این کشور تا‌کنون 20بار آواره شده‌اند و مراقبت‌های پزشکی در منطقه حتی قبل از این فاجعه «بیش از ظرفیت تحت فشار قرار داشته است.»

 سازمان جهانی بهداشت کارکنان خود را در شهر غازیانتپ در جنوب ترکیه، مرکز زمین‌لرزه، تقویت و گزینه‌های خود را برای اعزام تیم‌های پزشکی اورژانس به این منطقه بررسی می‌کند. ورود به مناطق زلزله‌زده به‌منظور بیرون آوردن افراد برای تیم‌های نجات سخت‌تر است، ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند و هر لحظه امکان دارد فروبریزند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد نگران مناطقی در ترکیه است که پس از زلزله مرگبار شبانه هیچ خبری از آنها منتشر نشده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، زلزله روز دوشنبه را بدترین فاجعه برای این کشور از سال 1939توصیف کرد که بیش از 32هزارکشته و 100هزار زخمی برجای گذاشت.

لزوم تصویب فوری بودجه حیاتی برای واکنش بشردوستانه در سوریه

خبرگزاری رویترز گزارش داد که آژانس کمک‌های خارجی شورای دولتی چین روز دوشنبه اعلام کرد چین مایل به ارائه کمک‌های اضطراری بشردوستانه به ترکیه و سوریه زلزله‌زده است. کمیته بین‌المللی نجات (IRC) در پی وقوع زمین‌لرزه‌های ترکیه و سوریه بیانیه‌ای صادر و ابراز نگرانی کرد که گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد تاثیرات ویرانگر در مناطقی است که هم‌اکنون میزبان تعداد زیادی از خانواده‌های آسیب‌پذیر آواره است.

تانیا ایوانز، مدیر کشور سوریه برای IRC، گفت: «این زمین‌لرزه ضربه مخرب دیگری به بسیاری از جمعیت‌های آسیب‌پذیر وارد کرده؛ مردمانی که پس از سال‌ها درگیری در حال مبارزه برای بازگشت به زندگی هستند. این یک بحران افزون بر بحران‌های متعدد دیگر است. دما به زیر صفر می‌رسد و هزاران نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد. زنان و کودکان درصورتی که دوباره آواره شوند، در معرض خطر سوءاستفاده قرار خواهند گرفت. بسیاری در شمال‌غرب سوریه تا 20بار آواره شده‌اند و با امکانات بهداشتی بیش از ظرفیت تحت فشار قرار گرفته‌اند. حتی قبل از این فاجعه، بسیاری از آنها به مراقبت‌های بهداشتی که به‌شدت نیاز داشتند، هم دسترسی نداشتند.»

ایوانز از جامعه بین‌المللی خواست تا «فورا بودجه حیاتی» را برای طرح واکنش بشردوستانه سوریه افزایش دهد، طرحی که IRC می‌گوید: «هم‌اکنون به‌شدت با کمبود بودجه مواجه است و کمتر از 50درصد از 4میلیارد دلار مورد نیازش را در اختیار دارد.»

تصاویر گرفته شده از ANnews لحظه وقوع زمین‌لرزه دوم به بزرگی 7.7ریشتر را در مالاتیا در ترکیه نشان می‌دهد. یک گروه تلویزیونی با نیروهای جست‌وجو و نجات محلی برای ایمنی می‌دوند تا از آوار ساختمانی مسکونی بر اثر این زلزله جان سالم به در ببرند. این در حالی است که مردم محلی از میان ابرهای غبار فروریزش فرار می‌کنند. انگلیس آخرین کشوری است که تا عصر دوشنبه اعلام کرد به ترکیه و همچنین شمال سوریه کمک خواهد کرد. به گزارش رویترز، وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد انگلیس 76متخصص جست‌وجو و نجات، چهار سگ جست‌وجوگر و تجهیزات نجات را که عصر دوشنبه وارد ترکیه می‌شوند، اعزام خواهد کرد. جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه در توییتی نوشت: «بریتانیا در حال ارسال پشتیبانی فوری به ترکیه ازجمله تیمی متشکل از ۷۶ متخصص جست‌وجو و نجات، تجهیزات و سگ‌های نجات است. در سوریه، کلاه‌سفیدهای تحت حمایت بریتانیا منابع خود را برای پاسخگویی بسیج کرده‌اند. ما آماده هستیم تا درصورت لزوم حمایت بیشتری کنیم.»

این زمین‌لرزه ضربه مخرب دیگری به بسیاری از جمعیت‌های آسیب‌پذیر وارد کرده؛ مردمانی که پس از سال‌ها درگیری در حال مبارزه برای بازگشت به زندگی هستند. این یک بحران افزون بر بحران‌های متعدد دیگر است. دما به زیر صفر می‌رسد و هزاران نفر را در معرض خطر قرار می‌دهد. زنان و کودکان درصورتی که دوباره آواره شوند، در معرض خطر سوءاستفاده قرار خواهند گرفت.

نهاد بشردوستانه ورلد ویژن اعلام کرد که به سرعت در حال ارزیابی اثرات بالقوه بر کودکان و جوامع آواره شده در پی زلزله است. یکی از کارکنان ورلد ویژن در شمال سوریه توضیح می‌دهد: «درحالی‌که خواب بودیم، خانه شروع به لرزیدن کرد. بلافاصله به سمت فرزندانم دویدم. نمی‌دانستم کدام را بردارم. نتوانستم به در برسم، فاصله خیلی دور بود و یک دقیقه زمان مثل سال‌ها درماندگی و ترس گذشت و حالا ترس با پس‌لرزه‌ها ادامه دارد. اکثر مردم در برف و باران در خیابان‌ها هستند، ساختمان‌های زیادی ویران‌شده، بسیاری از قربانیان و افراد دیگر هنوز زیر آوار مانده‌اند.»

سازمان ملل می‌گوید حداقل ۲۲۵ نفر در شمال‌غرب سوریه کشته شده‌اند

سخنگوی دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA) به رویترز گفت در نتیجه زمین‌لرزه شدیدی که روز دوشنبه سوریه و ترکیه را لرزاند، دست‌کم 255نفر در شمال‌غرب سوریه کشته و 811نفر زخمی شدند. مادوی سان-سون، سخنگوی این دفتر گفت که آژانس انتظار دارد آمار تلفات افزایش یابد، زیرا بسیاری از مردم زیر آوار مانده‌اند و تلاش‌های واکنش سریع به‌دلیل شرایط سخت جوی با مشکل مواجه شده‌اند. او همچنین گفت این آژانس حداقل فروریختن 170ساختمان را در شمال‌غرب سوریه ثبت کرده است.

سوریه در طوفان کاملی از بحران‌ها قرار دارد

به‌گفته ریک برنان، مدیر پاسخگویی به موقعیت‌های اضطراری منطقه شرق مدیترانه در سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سوریه که قبلا با یک بحران انسانی چند ساله، مشکلات اقتصادی بزرگ و شیوع وبا دست‌وپنجه نرم می‌کرد، در پی این زلزله مرگبار در یک «طوفان کامل» قرار گرفت. برنان به رویترز گفت انتظار می‌رود تعداد کشته‌شدگان «به‌طور قابل‌توجهی» افزایش یابد و تلاش‌های اولیه نجات به‌دلیل پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه با مشکل مواجه شده است.

برنان توضیح داد سازمان جهانی بهداشت کارکنان خود را در شهر غازیانتپ در جنوب ترکیه، مرکز زمین‌لرزه، تقویت و گزینه‌های خود را برای اعزام تیم‌های پزشکی اورژانس به این منطقه بررسی می‌کند. ورود به مناطق زلزله‌زده به‌منظور بیرون آوردن افراد برای تیم‌های نجات سخت‌تر است، ساختمان‌ها آسیب دیده‌اند و هر لحظه امکان دارد فروبریزند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.