در کنار مردم خوی هستیم

سرعت امدادرسانی و کمک به مردم زلزله‌زده خوی قابل قیاس با هیچ زلزله دیگری در کشور و خارج ازکشور نیست

10روزی از وقوع زلزله در شهرستان خوی می‌گذرد.زلزله‌ای به بزرگی 5.9ریشتر.درست است ویرانی خانه‌های زیادی را به همراه نداشت اما خسارتی که به خانه‌های شهری و روستایی وارد کرد هم کم از تخریب کامل ندارد. خانه‌هایی که حالا به اعتقاد صاحبان‌شان به‌خاطرترک‌های ریزودرشتی که برداشته اند دیگر جای امنی برای زندگی نیست و تکرار زلزله‌ها احتمال تخریب آنها را بیشتروبیشترمی‌کند.به‌خاطرهمین به جز گروهی از جمعیت شهرستان خوی که باروبنه بستند و از ترس تکرار زلزله‌ها به خارج از شهر رفتند آنها که ماندند، زیرچادرهای اسکان اضطراری هلال‌احمر پناه گرفته‌اند. رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران می‌گوید4برابر خانه‌های خسارت‌دیده در زلزله بین مردم خوی و روستاهای اطرافش چادر‌های امدادی هلال را توزیع کرده‌ایم. چیزی حدود 4هزار چادر. او می‌افزاید: «‌مردم از وضعیت پیش آمده ترسیده‌اند و چاره‌ای نداریم جز اینکه با اسکان موقت و اضطراری آنها در اردوگاه‌هاکمی آرامش را به زندگی این مردم برگردانیم تا کار بازسازی ساختمان‌های ترک برداشته، آغاز شود.»پیرحسین کولیوند در برنامه صف اول جزئیات کمک‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر را در این ماموریت تشری حکرد.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:کولیوندکه بعد از بازگشت از سفر یک‌روزه رئیس‌جمهوری به خوی در این برنامه حاضرمی‌شد با ابراز خرسندی از این سفر آن را مایه قوت قلب مردم دانست و گفت:«با حضور میدانی رئیس‌جمهوری در شهرستان خوی و بازدید او از اردوگاه‌هایی که اهالی خوی به‌صورت اضطراری در آن مستقر بودند و همچنین روستاهای زلزله‌زده، تصمیمات خوبی برای منطقه اخذ شد. رئیس‌جمهوری بعد از شنیدن درددل مردم خوی در دیدار رودررو با آنها در نشست مدیریت بحران استان حاضر شد و طی هم‌اندیشی با مدیران، مصوباتی را برای تسریع روند بازسازی مناطق زلزله‌زده به مردم تصویب کرد.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تمام مسئولان دولت تلاش خود را برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده و بهبود شرایط زندگی آنهابه‌کارگرفته‌اند،از چگونگی امدادرسانی در ساعات اولیه وقوع زلزله برای مردم سخن گفت:«‌به محض اطلاع از حادثه زلزله و هماهنگی با وزیرکشور، رئیس بحران کشور و نمایندگان، تیم واکنش‌سریع سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر را به شهرستان خوی اعزام کردیم. خودمان هم چهارساعت‌ونیم پس از وقوع زلزله در شهرستان خوی بودیم. برنامه‌ریزی خوبی توسط استاندار در زلزله انجام شده بود.ظرف کمتر از ۵ ساعت، موفق شدیم عملیات جست‌وجو و نجات را در 72شهر و 3روستا تمام کنیم.درواقع ما در ساعت 3صبح تمام مصدومان را به مراکز درمانی منتقل کرده بودیم و هیچ فردی را زیرآوار نداشتیم. این شرایط در مقایسه با زلزله‌های دیگر در داخل‌وخارج از کشور حکایت از سرعت‌عمل تیم‌های امدادی دارد.»

به‌گفته کولیوند وظیفه و رسالت اصلی جمعیت هلال‌احمرجست‌و‌جو و نجات در حوادث، تلاش برای کاهش آلام‌بشری و انتقال مصدومان به مراکز درمانی است. کاری که درکمترین زمان توسط نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر در مناطق زلزله‌زده خوی انجام شد:«‌آن شب همه بیدار بودند. کار اسکان اضطراری را تا ساعت 7صبح انجام دادیم و نخستین وعده غذایی امدادی را ساعت 7صبح بین زلزله‌زده‌هاتوزیع کردیم.ارزیابی‌های جمعیت هلال‌احمر حکایت از آن داشت که 2700واحد مسکونی در این زلزله آسیب جدی دیده بودند و 7500واحد مسکونی هم آسیب‌های جزیی دیده‌اند. مردم هم حاضر نبودند به خانه‌های خود برگردند و تکرار پس‌لرزه‌های شدید هم به این ترس و واهمه آنهامی‌افزود. خیلی‌هاشهر و دیار خود را ترک کرده بودند و به سلماس، تبریز و ارومیه پناه برده بودند.»

ایجاداردوگاه‌ها رمز موفقیت کنترل بحران بود

یکی از نقاط قوت ستاد بحران استان آذربایجان غربی به فرماندهی استاندار این استان از زبان رئیس جمعیت هلال‌احمرکشور، ایجاد اردوگاه‌های اسکان اضطراری و نصب چادر در آنها به جای توزیع چادر بین خانواده‌هابود:«‌در سایه این تدبیر 24اردوگاه برای اسکان اضطراری زلزله‌زده‌ها آماده شد. بخشی از این اردوگاه‌هادر فضاهای بسته و امنی مثل سوله‌ها ایجاد شدند و برخی هم در فضای باز. چادرهایی که در فضاهای بسته و سوله‌ای برپا شده بودند با همان سیستم گرمایشی داخل سوله هم گرم می‌شدند اما چادرهای مستقر در فضای باز هر کدامیک دستگاه هیتر برقی از نیروهای امدادی دریافت کردند.»

همه همراه بودند

همراهی نیروهای نظامی با جمعیت هلال‌احمر برای انتقال اقلام امدادی به خوی هم یکی دیگر از نقاط قوت امدادرسانی در این منطقه بود.کولیوند دراین‌باره گفت:«همان ساعات اولیه شب نخست، فرمانده نیروی هوایی ارتش و فرمانده هوافضای سپاه، طی تماسی، آمادگی خود را برایکمک به هلال‌احمر درجریان روند امدادرسانی اعلام کردند. پیرو این اعلام موفق شدیم با دو فروند هواپیمای آنها، اقلام ضروری را که شامل بیش از ۴۰۰ تن مواد غذایی بود به سمت خوی ارسال کنیم. علاوه بر این با همکاری سپاه، ارتش و فراجا و فراخوان نیروهایشان، امنیت مناطق انتخابی برای ایجاد اردوگاه‌ها تامین شد.در سایه این همیاری‌ها موفق شدیم 110اردوگاه مجهز شده را در خوی راه‌اندازی کنیم. اردوگاه‌هایی که با همکاری اداره برق، همگی از امکان برق برخوردارند و تمام چادرها می‌توانند از وسایل گرمایشی برقی خود استفاده کنند.»

توزیع روزانه 80تا 90هزار پرس غذا در منطقه

به‌گفته کولیوند روزانه ۸۰ تا ۹۰ هزار پرس غذا بین مردم توزیع می‌شود:«کار در شرایط سخت بحرانی آسان نیست و مشکلاتی هم وجود دارد که بیشتر آنها به دخالت افراد غیرمسئول برمی‌گردد وباعث می‌شود مصوبات ستاد مدیریت بحران دچار خدشه شود. در میان امدادگران، نجاتگران و سایر مسئولان کسی قصد کارنکردن ندارد. در وجود همه تیم‌های امدادی حالت جهادی وجود دارد. در همه این10روز ما خودمان را شریک غم مردم دیدیم و سعی کردیم باری از دوش آنها برداریم. با وجود اینکه تعداد خانه‌های خسارت‌دیده در کل به 10هزار موردمی‌رسد ما بیش از 44هزار چادر در خوی توزیع کردیم یعنی 4 برابر تعداد خانه‌های خسارت‌دیده، چون پس‌لرزه‌ها اجازه نمی‌داد مردم به خانه‌هایشان برگردند. ما تکلیف داشتیم آنها را اسکان دهیم. این اسکان اضطراری است و بعد مراحل اسکان موقت و دائم را پیگیرمی‌شویم. امنیت در اسکان اضطراری مهم است و درصورتیکه افراد به‌صورت تکی چادر بزنند، عدم‌ رعایت ایمنی باعث کشته شدن آنها می‌شود که متاسفانه امروز دو نفر از آن عزیزان را از دست دادیم. خدماتی که در داخل اردوگاه‌ها ارائه می‌شود مرتب‌ومنظم بود و ما حتی در آنجا پزشک هم داریم.»

کولیوند با بیان اینکه برخی از افراد تمایل به حضور و اسکان در اردوگاه‌ها را ندارند، گفت:«خوی ۳۸۴ هزار جمعیت دارد. ما از مساجد این شهرستان هم استفاده کردیم. برخی از خانواده‌ها به خانه اقوام در شهرهای دیگر مراجعه کردند. همچنین خانه‌ها و بناهای مستحکم سالمند و تخریب نشده‌اند.»

ایجادبیمارستان‌های سیار برای استفاده مادران باردار، افراد مسن و بیماران مزمن و افراد دارای معلولیت، حضور پزشک در اردوگاه‌هاو فعالیت تیم‌های سحر در کنار تامین امکانات رفاهی مانند ماشین لباسشویی از دیگر اقداماتی است که برای رفاه بیشتر مردم زلزله‌زده ساکن در اردوگاه‌های موقت به‌گفته کولیوند ایجاد شده است.

پایان اسکان اضطراری را اعلام کردیم

کولیوند با بیان اینکه ما پایان اسکان اضطراری را اعلام کردیم، گفت: «از روز یکشنبه وارد مرحله بعد شدیم و مردم آرام‌آرام به خانه‌های خود برمی‌گردند. ما در کنار مردم هستیم و خوی را تنها نمی‌گذاریم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: «همه امدادگران ما داوطلب هستند و بدون مزد و منت و بدون هیچ‌چشمداشتی کار می‌کنند. همچنین بیش از ۱۱۰۰ نفر امدادگر خبره، در زلزله فعال هستند. همه افرادی که در بلایای طبیعی همراه جمعیت هلال‌احمر هستند به‌صورت جهادی و بدون مزد فعالند. آنها الگویی از رزمندگان جنگ هستند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.