تاکید رئیسی بر صیانت از فرهنگ وتمدن با کتاب

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه عده‌ای برخوردار از خوی استکباری، بدون توجه به فرهنگ و تمدن غنی ملت ایران می‌خواهند آنچه خودشان تشخیص می‌دهند به مردم ما تحمیل کنند، گفت: صیانت از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی-اسلامی کار اندیشمندان است و مهمترین و موثرترین ابزار کار آنها کتاب است.

به گزارش شهروند آنلاین، سیدابراهیم رئیسی در چهلمین جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران،‌ ضمن تشکر از برگزارکنندگان این نشست ارزشمند و حضور میهمانان فرهیخته گفت: جایزه کتاب سال رویدادی است که در آن علاوه بر تجلیل و تکریم از مقام نویسندگان و اصحاب علم، نظر و دانش، ‌با اساتید و فرهیختگان جدید این عرصه آشنا می‌شویم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در مراسم جایزه کتاب سال صاحب‌نظران، آثار و کتاب‌هایی معرفی می‌شوند که ارتباط با آنها و کتاب‌های آنان می‌تواند برای جامعه ما و همه جوامع بسیار اثربخش باشد، افزود:‌ کتاب پل ارتباطی بین عصرها و نسل‌ها و وسیله و امکانی برای انتقال فرهنگ، آداب و رسوم است.

رئیسی با اشاره به سوگند خداوند در قرآن به آنچه در قلم مستور است، اظهار داشت: دلیل اینکه خداوند به قلم سوگند یاد کرده این است که آنچه از قلم طراوش می‌کند، می‌تواند به نجات انسان و رشد و تعالی او بیانجامد و پاسخگوی نیازهای جامعه و انسان معاصر باشد.

رئیس‌جمهوری اصحاب کتاب را کسانی دانست که جامعه و نیازهای آن را خوب می‌شناسند و برای رفع این نیازها حاضر به مسئولیت‌پذیری و خطرپذیری در عرصه‌های مختلف از جمله اندیشه‌ورزی، نوشتن، هدایت و جاری کردن سخن حق بر زبان و قلم هستند و تصریح کرد: روشنفکر واقعی کسی است که دارای نورانیتی از اندیشه باشد و در جایگاه دیدبانی و صیانت از اندیشه و فرهنگ، جامعه را رصد کرده و قبل از دیگران خطر و اندیشه‌های ناپاک را شناخته و به جامعه هشدار دهد.

رئیسی اضافه کرد: در جهان امروز عده‌ای که خود را برتر می‌دانند، می‌خواهند بدون توجه به داشته‌های یک ملت اندیشه، فرهنگ و داشته‌های تمدنی را که مطلوب خودشان است، با نگاه سلطه‌گرانه و استکباری و بی‌توجه به فرهنگ‌ها و خرده‌فرهنگ‌ها به ملت‌ها تحمیل کنند.

رئیس‌جمهوری ملت ایران را برخوردار از فرهنگ و مدنیت نبوی،علوی، رضوی و مهدوی معرفی و خاطرنشان کرد: فرهنگ اسلامی ملت ایران همچنین با یک تمدن کهن و فرهنگ غنی گره خورده که آثار آن از هزاران سال پیش تا‌کنون در شعر، هنر، معماری، زندگی و دیگر عرصه‌های فرهنگی و هنری به چشم می‌خورد.

او با تکرار این نکته که عده‌ای برخوردار از خوی استکباری، بدون توجه به فرهنگ و تمدن غنی ملت ایران می‌خواهند آنچه خودشان تشخیص می‌دهند به مردم ما تحمیل کنند، گفت: صیانت از فرهنگ و تمدن غنی ایرانی – اسلامی کار اندیشمندان است و مهمترین و موثرترین ابزار کار آنها کتاب است که می‌تواند از داشته‌های فرهنگی و تمدنی ما صیانت کند.

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه جایگاه و اهمیت کتاب به عنوان حافظ و انتقال‌دهنده فرهنگ‌، علم، دانش، اندیشه و تاریخ باید همواره مورد توجه قرار داشته باشد، افزود: دلیل اینکه در طول تاریخ همواره کتابخانه‌ها مورد هجوم مهاجمین قرار می‌گرفته، ناشی از اهمیت کتاب در صیانت از فرهنگ جوامع بوده و مهاجمین از سوی ستمگران دستور داشتند که این آثار ارزشمند را از بین ببرند.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی دولت مردمی توجه به مسائل فرهنگی و از جمله حوزه نشر کتاب است، اظهار داشت: توجه به مسئله محوری اقتصاد هرگز ما را از پرداختن به مسائل فرهنگی غافل نکرده است.

رئیس‌جمهوری همچنین توجه به مسائل فرهنگی را از رویکردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تصریح کرد: رویدادهای فرهنگی ایام دهه مبارک فجر از جمله همین مراسم تجلیل از نویسندگان و اهالی فرهنگ گواه اهمیت این مساله در نظام جمهوری اسلامی است.

رئیسی با بیان اینکه اگر کتاب نبود مجال شناخت رجال بزرگ و اندیشه‌های آنها فراهم نمی‌شد، خاطرنشان کرد: کتاب امکانی برای شناخت بزرگان و جاودانگی اندیشه و اندیشه‌ورزی است و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی که رهبران آن از جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی قبل و بعد از انقلاب از بزرگترین مشوقان علم، ادب، اندیشه، فرهنگ و هنر بوده‌اند، همواره مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس‌جمهوری اظهار امیدواری کرد این مراسم بزرگ که برای تکریم مقام مولفان و نویسندگان برگزار شده، به رویدادی ماندگار تبدیل شود و گفت: تجلیل‌های صورت گرفته در این مراسم نمادین است و تجلیل و حمایت از فعالان عرصه فرهنگ باید به شکل مستمر و در عمل جریان داشته باشد.

پیش از سخنان رئیس‌جمهوری محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه بعد فرهنگی انقلاب اسلامی بر ابعاد دیگر غلبه و برتری دارد، گفت:‌ رهبران و بزرگان انقلاب و جمهوری اسلامی همه اهل کتاب و از جمله نویسندگان و مولفان کتاب‌های ارزشمند هستند.

اسماعیلی همچنین از کتاب به عنوان پیشران فرهنگی کشور نام برد و از راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی کتاب خبر داد.

در این مراسم همچنین با حضور رئیس‌جمهوری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر غلامعلی حدادعادل از ۹ برگزیده چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی در حوزه‌های دین گروه سیره، زبان گروه زبان‌های باستانی، علوم خاص گروه آمار، علوم کاربردی گروه علوم پزشکی تخصصی و فوق تخصصی، پزشکی گروه مامایی، ادبیات گروه پژوهش ادبی، تاریخ و جغرافیا گروه مستندنگاری، کودک و نوجوان گروه علوم و فنون، و نیز اثر منتخب بخش سپاس، به اضافه ۳ برگزیده سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اعطای لوح، تجلیل شد.

به گزارش ایرنا، جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر، کمک به اعتلای سطح دانش و فرهنگ مکتوب جامعه اسلامی، حفظ استقلال و هویت فرهنگی و حمایت و تشویق پدیدآورندگان متعهد و متخصص همه ساله برگزار می‌شود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.