گفت‌وگوی شمخانی با اسپوتنیک

آمریکایی‌ها با اشغال افغانستان به مدت ۲۰ سال، به زعم خود ماموریت داشتند که این قبیل مشکلات را حل کنند، ولی با خروج غیرمسئولانه خود از افغانستان به ادامه این مشکلات دامن زدند.

به گزارش شهروند آنلاین، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه در حاشیه پنجمین نشست مسکو درباره افغانستان در گفت و گو با اسپوتنیک تصریح کرد: برخی بر این باورند که بسیاری از این اقدامات تروریستی نشات گرفته از برنامه هدفمند همان کسانی است که به مدت ۲۰ سال دست به اشغال افغانستان زده بودند.

او در خصوص اظهارات مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در خصوص حملات پهپادی به اصفهان نیز گفت: زلسنکی و تیمش گاهی اوقات علاقه دارند که در صدر اخبار قرار داشته باشند. در هر صورت اگر موردی بوده باشد، قبل از هر گونه اقدامی باید از طرف اوکراینی شفاف‌سازی و تکذیب شود. در حالی که بعدها به صورت غیرمستقیم این موضوع را تکذیب کردند. در هر صورت این نشان‌دهنده آن است که صحبت‌های مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین کاملا نسنجیده بوده است.

مداخله فرامنطقه‌ای در افغانستان افزایش ناامنی در منطقه را به دنبال دارد

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی کشورهای همسایه افغانستان امروز در مسکو برگزار شد، شرایط کنونی در افغانستان و راهکارهای ایجاد صلح و ثبات پایدار در این کشور را تبیین کرد.

این اجلاس با سخنرانی نیکلای پاتروشف دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه و با حضور دبیران، مشاوران و نمایندگان نهادهای امنیت ملی کشورهای روسیه، ایران، هند، چین، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، و ترکمنستان آغاز شد.

شمخانی در مراسم گشایش این نشست بین‌المللی با بیان اینکه در طول چهار دهه گذشته و در بدترین شرایط افغانستان، جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار مردم این کشور بوده است گفت: هم‌اکنون نیز بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری و به رغم مشکلاتی که تحریم‌های ظالمانه، یک‌جانبه و غیر قانونی ایالات متحده آمریکا برای مردم ایران ایجاد کرده؛ دولت و مردم ایران ضمن استمرار کمک‌رسانی به مردم افغانستان و پذیرای بخش زیادی از میهمانان از این کشور هستند.

او با اشاره به تأثیرگذاری مستقیم شرایط امنیتی در افغانستان بر همسایگان این کشور گفت: ایجاد امنیت، صلح، ثبات و پیشرفت در افغانستان اولویت اصلی ما است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به اینکه تلاش جمعی همسایگان به تنهایی نمی‌تواند زمینه‌ساز ایجاد صلح و ثبات پایدار در افغانستان باشد، راه برون‌رفت از چرخه معیوب ناامنی – بی‌ثباتی را اراده و اقدامات ملموس هیات حاکمه سرپرستی افغانستان و سایر بازیگران داخلی آن دانست.

شمخانی، ارتقای وحدت ملی افغانستان از طریق فراهم کردن زمینه مشارکت همه مردم این کشور در سیاست و حکومت، بدون سوگیری قومی و نژادی و ایفای کامل تعهدات افغانستان در زمینه‌های گوناگون به ویژه در خصوص همسایگان و تلاش جدی برای مهار گروه‌های تروریستی را از جمله اقدامات ضروری برای رسیدن به ثبات در افغانستان ذکر کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: تاخیر بیشتر در پیگیری سازوکارهای سیاسی برای مشارکت همه اقوام و احزاب در حاکمیت و همچنین سایر موارد ثبات بخش در افغانستان نه تنها مزیتی را به دنبال نخواهد داشت بلکه بر مشکلات کنونی این کشور خواهد افزود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.