توسعه صنعت فضایی ایران روی اعصاب غرب

چرا پیشرفت‌های موشکی و ماهواره‌ای ما حساسیت بیگانگان را به دنبال دارد؟

«من و ناهید همین الان، صبح بخیر آقای ترامپ» این جوابی است که محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات کشورمان به توئیت کنایه آمیز ترامپ داد. ماجرا از جایی شروع شد که زمزمه هایی درباره شکست تلاش‌ها برای ارسال ماهواره ناهید به مدار زمین شنیده شد و بعد هم ترامپ توئیت کرد: «آمریکا در حادثه فاجعه بار آماده‌سازی نهایی برای پرتاب سفیر در سایت سمنان در ایران دخالت نداشت. برای ایران بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و آرزوی موفقیت برای تعیین دلیل انفجار در سایت اول را دارم.» او عکسی هم ضمیمه این توئیت کرد که حکایت از انفجار در زمینی دایره شکل می داد، گذشته از اینکه کیفیت تصویری که ترامپ از محلی که ادعا می‌کرد نقطه انفجار ناهید است تعجب زیادی بین کاربران شبکه‌های مجازی به راه انداخت، خیلی ها توئیت ترامپ را به معنی دست داشتن آمریکا در شکست پروژه ناهید قلمداد کردند اما وزیر ارتباطات با توئیت کوتاهش جوابی به او داد که تحلیل ها را به سمت دیگری برد.

توضیح درباره ارسال ماهوار به مدار زمین از مدت ها پیش از سوی وزیر ارتباطات شروع شده بود. سه‌شنبه، ٢٥ دی 1397 آذری جهرمی در توییتر خود خبر داد که ماموریت قراردادن ماهواره ساخت جمهوری اسلامی در مدار زمین ناکام مانده است.
آذری جهرمی با بیان این‌که تولید ماهواره عملیاتی دستاورد بزرگی است، گفت که «فرآیند ساخت ماهواره و در مدار قرارگرفتن آن تکنولوژی پیچیده‌ای است. اخبار مربوط به شکست ماهواره‌های خارجی را شنیده‌اید و این فقط منحصر به ما نیست ما دستاوردهای زیادی در حوزه فضایی داشتیم.» آقای وزیر همان موقع ابراز امیدواری کرد که در پرتاب‌های بعدی موفقیت خود را به اثبات می‌رسانیم. همان‌گونه هم شد؛ آذری‌ جهرمی روز چهارشنبه خبر از برطرف‌شدن ایرادات دو پرتاب قبلی داد، تا این‌که دیروز از مراحل انتهایی تحویل ماهواره ناهید به وزارت دفاع نیز سخن گفت که در حال انجام است. دیگر صحبتی از ناهید نبود تا قائله اخیر و جدل توئیتری او و ترامپ که البته خبرنگاران را راضی نکرد و باعث شد که آذری جهرمی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پژوهشگاه فضایی ایران درباره‌ شایعاتی که در مورد انفجار ماهواره فضایی ناهید وجود داشت، توضیح بدهد.
او بدون اشاره به تصویری که ترامپ منتشر کرده بود، گفت: «ایده‌ای درباره اظهار نظر آمریکایی‌ها در مورد بحث پایگاه فضایی سمنان ندارم و بهتر است وزیر دفاع که حوزه مسئولیت‌شان است، در این‌باره صحبت کنند؛ اما چیزی که می‌شد امروز دید، این است که ماهواره ناهید این‌جاست و هنوز تحویل داده نشده اسـت؛ البته مراحل انتهایی تحویل آن در حال انجام است. همزمان با انتشار این خبر، ترامپ با انتشار توییتی اعلام کرد که «ما دخل و تصرفی بر انفجاری که ادعا کرده بودند در پایگاه فضایی سمنان رخ‌داده نداریم.»
توییت رئیس‌جمهوری آمریکا واکنش آذری جهرمی را در پی داشت که بگوید: «اگر شما در انفجار ادعایی که تصاویرش را منتشر کردید، دست نداشتید، اما مطمئن باشید به دلیل تجاوزی که به آب‌های ما داشتید، نیرو‌های مسلح ما پهپاد شما را سرنگون کردند.» واکنش‌های دو طرف ایرانی و آمریکایی نشان از آن دارد که غرب و در صدر آنان، آمریکا و اسراییل همواره درمورد برنامه فضایی ایران حساسیت دارند. «فریدون مجلسی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «شهروند» به تحلیل عناصری که حساسیت‌های پرتاب ماهواره برای غرب که در پیشانی آنها آمریکا و اسراییل قرار دارد، پرداخته که از نظر می‌گذرد.

حساسیت آمریکا و اسراییل یعنی موفق بوده‌ایم

فریدون مجلسی درباره دستاوردهای ایران در حوزه صنعت هوا و فضا به «شهروند» می‌گوید: «ایران دستاوردهای بزرگی در زمینه فضایی داشته و دلیل این‌که برخی کشورها آن را تحسین کرده و از طرفی حساسیت‌های آمریکا و اسراییل خود موید این موفقیت‌ها است؛ برای مثال (راکت حامل) که یکی از اجزای فضایی است، توسط ایران به صورت بومی ساخته شده که امکان استقرار کپسول زیستی بر روی ماهواره را فراهم کرده است.
ایران جزو هفت کشور جهان است که توانایی ساخت پرتاب‌گرهای بومی را دارد و می‌تواند علاوه بر پرتاب ماهواره‌های ایرانی، ماهواره سایر کشورهای جهان را نیز به فضا پرتاب کند.» این کارشناس حوزه بین‌الملل با اشاره به این‌که اتهام‌زنی کار همیشگی آمریکا و اسراییل در مورد ایران است، گفت: «مطابق معمول، دولتمردان آمریکایی ورژیم‌صهیونیستی در این حوزه نیز به ایران اتهامات واهی می‌زنند؛ نیازی نیست ما برای پیشرفت و توسعه و توان خود در زمینه پرتاب ماهواره یا سایر تکنولوژی‌ها از آنها اجازه بگیریم. ادعای غرب مبنی بر این‌که ایران در پوشش پرتاب ماهواره به دنبال آزمایش تکنولوژی است که بتواند به کار پرتاب موشک‌های قاره‌پیمایش بیاید، از روی حسادت است.
در این مورد اگر ایران چنین نیتی داشته باشد، ایرادی وارد نیست و قرار هم نیست که انحصار آن در دست این کشورها باشد. دوم این‌که ایران همیشه اعلام کرده که نیازی به موشک‌های قاره‌پیما ندارد.» مجلسی در پاسخ به این سوال که چرا پیشرفت‌های ایران در حوزه هوا و فضا ـ‌خاصه پرتاب ماهواره‌ـ برای غرب حساسیت ایجاد می‌کند، گفت: «در دنیا کشورهای اندکی وجود دارند که به چنین تکنولوژی دست یافته‌اند و این مسأله برای آنها قابل هضم نیست. نکته دیگر این‌که این حساسیت‌ها نشان از آن دارد که ایران در حوزه صنعت هوا و فضا به توسعه و پیشرفت واقعی رسیده است. حساسیت بیش از اندازه آنها درواقع ترسی است که به‌زعم آنها برای ماهیت نظامی استفاده می‌شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.