دغدغه امروز رهبر وضعیت زلزله‌زدگان است

نماینده ولی‌فقیه در سفر یک‌روزه به خوی از مناطق زلزله‌زده بازدید کرد و پایدرددل مردم نشست

از روزی که زلزله 5.9ریشتری دوباره شهر خوی را لرزاند و مردم این شهر به همراه سایر مناطق زلزله‌زده آواره خیابان‌ها شدند، تا امروز جمعیت هلال‌احمر ایران حتی یک لحظه هم مردم این مناطق را تنها نگذاشته و از همان ساعات اولیه وقوع زلزله با ارائه کمک‌های اضطراری و اسکان مردم در اردوگاه‌های اسکان موقت بستر برقراری آرامش را در مناطق زلزله‌زده فراهم کرده است. تمامی مسئولان جمعیت هلال‌احمر هم در این چند روز با حضور میدانی در مناطق زلزله‌زده روند امدادرسانی به مردم را زیرذره‌بین نظارتی خود دنبال کرده‌اند. دوشنبه گذشته، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر طی سفری یک‌روزه به خوی، هم در دیداری صمیمی و دوستانه با مردم زلزله‌زده سلام ویژه مقام معظم رهبری را به آنها رساند و وضعیت آنها را جویا شد و هم، بر نحوه امدادرسانی هلال‌احمر و سایردستگاه‌های مسئول نظارت کرد. هدف از این سفر هم تهیه گزارشی از وضعیت زلزله‌زده‌ها برای رهبر معظم انقلاب بود. سفریکه با استقبال مردم زلزله‌زده همراه شد. مردم در سفر نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر به خوی ضمن اعلام رضایتکامل خود از امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر و حضور نیروهای امدادی در منطقه گلایه‌هایی هم از دستگاه‌های اجرایی و دولتی داشتند که به سمع‌ونظر حجت‌الاسلام والمسلمین معزی رساندند.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:بیش از 10 روز از وقوع زلزله 5.9ریشتری خویمی‌گذرد، اما مردم این منطقه همچنان از ترس پس‌لرزه‌هایی که در منطقه اتفاقمی‌افتد و ترک‌هایی که بر قامت خانه‌هایشان نشسته است جرأت بازگشت به زیر سقف آنها را ندارند. با وجود اینکه جمعیت هلال‌احمر طبق مقررات و دستورالعمل‌های تعریف‌شده برای آن، وظیفه دارد تنها 72ساعت اولیه را در منطقه بحران‌زده به امدادرسانی مشغول شود، اما حالا بیش از 10 روز است که نیروهای امدادگر سفیدوسرخ‌پوش این جمعیت دست از حمایت و همراهی مردم زلزله‌زده خوی برنداشته‌اندو همچنانمی‌کوشند تا با ارائه خدمات امدادی آرامش را به منطقه برگردانند.

جمعیتی که تا به امروز با ایجاد 110اردوگاه اضطراری هم رکورد ایجاد اردوگاه در مواقع بحرانی را شکسته، هم بستر اسکان تمام مردم زلزله‌زده خوی را فراهم کرده است.

درست است که از روز نخست، اطلاع‌رسانی پیرامون نحوه امدادرسانی به مردم زلزله‌زده خوی به‌ صورت کامل توسط جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود اما این شرایط دلیل بر آن نشد که نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر از حضور میدانی در منطقه و بررسی وضعیت مردم خودداری کند.

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر به محض ورود به شهرستان خوی و مناطق زلزله‌زده بازدیدی از شهرک ولی‌عصر این شهر کرد. نقطه‌ای که بیشترین  خسارت‌ها و خرابی‌ها در حوزه شهری از زلزله بر تنش نشسته است. حجت‌الاسلام والمسلمین معزی ضمن بازدید از وضعیت خانه‌های خسارت‌دیده، در اردوگاه اسکان اضطراری زلزله‌زده‌ها هم حاضر شد و در دیداری صمیمی با مردم از پیگیری مستمر رهبری از وضعیت امدادرسانی به زلزله‌زده‌ها سخن گفت و تاکیدکرد:«در روزهای گذشته با دقت پیگیر گزارش خدمات ارائه‌شده در منطقه بوده‌ام و گزارش‌های واصله از این مناطق را به محضر رهبر فرزانه انقلاب ارسال کرده‌ام، لیکن امروز در جمع شما حضور پیداکرده‌امتا پیام‌ محبت، صمیمیت و سلام مقام معظم رهبری را به مردم زلزله‌زده این منطقه برسانم و گزارشی میدانی برای ارائه به معظم‌له تهیه کنم.»

او در ادامه به مردم این منطقه اطمینان خاطر داد که امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر تا بهبود وضعیت شرایط منطقه در کنار شما خواهند بود و از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی گفت:«براساس گزارش‌های دریافت‌شده جمعیت هلال‌احمر از همان نخستین لحظات وقوع زلزله تمامی تیم‌های امدادی خود را به مناطق زلزله‌زده اعزام کرده و با استقرار اردوگاه‌های اسکان اضطراری اجازه نداده مردم بی‌سرپناه در هوای سرد بمانند و این مهم نشان‌دهنده روحیه انسان‌دوستی و بشردوستی جمعیت هلال‌احمر ایران است و ما قدردان تمامی این خدمات هستیم.»

نماینده ولی‌فقیه که با سعه‌صدر تمامی درددل و دغدغه‌های مردم زلزله‌زده را شنید، گفت:«تمامی دستگاه‌های اجرایی باید روند خدمات‌رسانی زیستی و امدادی خود را سرعت ببخشند و با رسیدگی به آسیب‌دیدگان این حادثه موجبات دلگرمی مردم را فراهم کنند.»

 

دلگرمی مردم و رضایت خدا در سایه خدمات امدادی هلال

حجت‌الاسلام والمسلمینمعزی در ادامه سفر یک‌روزه خود به شهرستان خوی از درمانگاه صحرایی جمعیت هلال‌احمر در اردوگاه اسکان اضطراری شهر خویکه در محوطه اتوبوسرانی این شهر مستقر است، بازدیدکرد و با ابراز خرسندی از فعالیت بخش‌های پزشک، مادر و کودک، پرستاری و تزریقات در این درمانگاه گفت: «ایجاد این امکانات که به‌صورت 24ساعته آماده خدمات‌رسانی به مردم زلزله‌زده است، هم موجب دلگرمی مردممی‌شود، هم جلب رضایت خدا.»

او با قدردانی از فعالیت‌هایصورت‌گرفته بر ضرورت ارائه خدمات به حادثه‌دیدگان گفت: «خدمات امدادی، حمایتی و درمانی جمعیت هلال‌احمر در حوادث طبیعی و غیرطبیعی، بسیاری از مشکلات مردم را حل کرده و آرامشی در حادثه‌دیدگان ایجادمی‌کندکه عبور از بحران را ساده‌ترمی‌سازد.»

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در بازدید از داروخانه این درمانگاه هم ضمن خداقوت به نیروهای امدادی فعال در آن خطاب به این نیروها تاکیدکرد که در هنگام تحویل دارو به بیماران،مشاوره‌های بهداشتی را نیز ارائه دهند:«توصیه به رعایت بهداشت در پیشگیری از شیوع بیماری‌‌ها در اردوگاه‌های موقت اضطراری بسیارمؤثر و ضروری است.»

حضور نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر در خوی ومناطق زلزله‌زده حاشیه‌های شیرینی هم داشت که ازجمله آنهامی‌توان به ملاقات او با دکتر «ارشادمنش»، پزشک داوطلب و آزاده حاضر در این منطقه اشاره کرد. دکتر ارشادمنش، پزشک داوطلب هلال‌احمر و از‌ آزادگان دوران دفاع‌مقدس در سال ۶۳از طرف جمعیت هلال‌احمربه‌عنوان امدادگر به جبهه اعزام و در همان سال به اسارت درآمده بود. اوحالا در اغلب برنامه‌های امدادی جمعیت هلال‌احمربه وقت بحران‌های کوچک و بزرگ برای خدمت به مردم حاضرمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه ضمن تقدیر از خدمات ارزنده کادر درمانی حاضر در مناطق زلزله‌زده خوی گفت:«دولت و مسئولان برای بازگشت زندگی عادی مردم خوی در تلاش هستند.»

فعالیت خانه‌های هلال، نقطه‌قوت این حادثه

نماینده ولی‌فقیه یکی از نقاط قوت و قابل توجه در این حادثه را حضور پررنگ اقشار مختلف مردمی به ‌منظورکمک در امر ارزیابی نقاط حادثه‌دیده روستاییکه پیش از این در قالب خانه‌هایهلال روستا از طریقهلال‌احمر، اصول امداد و کمک‌هایاولیه را آموزش دیده بودند، دانست و گفت:«این اقدام در سرعت عمل عملیات امدادرسانی نقش مؤثری داشته است.»

پای دغدغه‌هایمردم

در همسایگی این بیمارستان صحرایی هم اردوگاه دیگری برای اسکان اضطراری مردم زلزله‌زده ایجاد شده است.حجت‌الاسلام والمسلمین معزی بعد از بازدید از بیمارستان صحرایی در جمع مردم ساکن در این اردوگاه حاضر شد و پدرانه پایدرددل و دغدغه‌های آنها نشست. مردمی که همه دغدغه‌شان آینده نامعلومی بود که در انتظارشان است. آنهامی‌گفتند ما از جمعیت هلال‌احمرکه زمینه استقرار و اسکان موقت‌مان را در این اردوگاه‌ها فراهم کرده است، ممنون هستیم اما تا چند روز مگرمی‌شود در این چادرها زندگی کرد؟ آنها با اظهار گلایه از حضور نداشتن مسئولان محلی برای تعیین‌تکلیف وضعیت خانه‌هایشان می‌گفتند:«خانه‌های ما قابل سکونت نیست. خیلی از ساکنان اینخانه‌هامستاجر بودند که حتی دیگر صاحبخانه توان پرداخت ودیعه‌شان را هم ندارد تا نسبت به اجاره خانه دیگری اقدام کنند.»مسائل و مشکلاتی که همه از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین معزی برای انتقال به رهبری یادداشت‌برداری شد.

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر ضمن ابراز همدردی با مردم زلزله‌زده گفت:«این دوره موقت است و باید به بهبود شرایط امید داشت ضمن اینکه بر همه مسئولان محلی و کشوری است که روند کمک‌رسانی به نوسازی خانه‌های زلزله‌زده را سرعت ببخشند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در ادامه با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به خوی تاکیدکرد: «دولت و مسئولان در تلاشند تا برای برقراری و بازگشت زندگی عادی مردم در مسیرنوسازی، بهسازی و مقاوم‌سازی‌ساختمان‌ها گام بردارند.»

یکی از مسائلیکه در حاشیه این بازدیدها توجه نمایندهولی‌فقیه را به‌خود جلب کرد حضور کانون‌هایطلاب، گروه‌هایجهادی و تیم‌های سحر در مناطق زلزله‌زده بود.نماینده ویژه مقام معظم رهبری با اشاره به هماهنگی‌های به‌عمل آمده به‌منظورکاهش اضطراب و التهاب‌های ناشی از وقوع چنین حوادث دلخراشی در بین مردم منطقه و حمایت‌هایروانی از خانواده‌هایمصیبت‌زده گفت:«حضور اعضای طلبه کانون‌های طلاب جمعیت هلال‌احمر مستقر در حوزه‌هایعلمیه، گروه‌هایجهادی بسیج و اقشار مختلف مردمی به همراه تیم‌هایسحر سازمان جوانان در مناطق حادثه‌دیده بسیارمؤثر است.»

 

برای رفع مشکلات باقی‌مانده مردم اقدامات لازم انجام شود

سفر نماینده ولی‌فقیه به شهرستان خوی محدود به بازدید از مناطق شهری زلزله‌زده نشد. بلکه او و تیم همراهش با حضور در فیرورق و روستاهای اطرافش، سری هم به مردم زلزله‌زده این مناطق زدند. حجت‌الاسلام والمسلمین معزی که از دیدن وضعیت روستاهای خسارت‌دیده به‌شدت متاثر شده بود از مسئولان ذی‌ربط درخواست کرد تا همچون گذشته در اسرع‌وقت با تلاش مضاعف و کار جهادی در راستای کاهش تألمات آسیب‌دیدگان و رفع مشکلات باقی‌مانده مردم اقدام‌های لازم را انجام دهند.

او در ادامه ضمن دلجویی از مردم زلزله‌زده روستایی سلام گرم رهبری را به مردم این مناطق رساند و تاکیدکرد:«جمعیت هلال‌احمر تا هر زمان که مردم به کمک نیاز داشته باشند در منطقه حاضر خواهند بود و خوشحالم حضور سریع امدادگران هلال‌احمر و انجام عملیات نجات در نخستین ساعات پس از زلزله موجب رضایت‌مندی مردم شده است.»

گزارش سفر برای ارسال به دفتر مقام معظم رهبری آماده شده است

عبدالمجیدمعزی، مشاور نماینده ولی‌فقیه و مدیرکل حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در گفت‌وگو با «شهروند»درخصوص نتایج این سفر گفت: «در سفر نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر به شهرستان خوی و گفت‌وگو با مردم زلزله‌زده این منطقه شاهد ابراز رضایت کامل مردم از امدادرسانی و حضور به‌ موقع جمعیت هلال‌احمر بودیم. موضوعی که مورد تقدیرحجت‌الاسلام والمسلمین معزی هم قرار گرفت. هرچند شنیدن دغدغه‌های مردم از عدم‌حضوردستگاه‌های اجرایی محلی و نامشخص بودن وضعیت آنها درخصوص نوسازی خانه‌های خسارت‌دیده موجب تألم‌خاطر و پیگیری‌های بعدی نماینده ویژه مقام معظم رهبری شد.»

او ادامه داد: «تمامی گلایه‌هاو دغدغه‌های مردم از وضعیت موجود و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در قالب گزارشی کامل برای ارائه به دفتر مقام معظم رهبری تهیه و تنظیم شده است که به‌زودی این گزارش ارائه می‌شود و قطعا راهگشای حل مشکلات مردم خواهد بود.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.