فوتبالیست‌های ایرانی 4 میلیارد مکمل می‌خورند!

«شهروند» میزان مصرف و قیمت پودرهای تقویتی بازیکنان را بررسی کرد

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، وقتی بحث هزینه‌های تیم‌های فوتبال حرفه‌ای وسط می‌آید، ناخودآگاه ذهن‌ها سمت قراردادهای میلیاردی و هنگفت مربیان و بازیکنان شاغل در این رشته ورزشی می‌رود. این روزها دیگر کمتر کسی است که از مبالغ آنچنانی قرارداد فوتبالیست‌ها خبر نداشته باشد. در کنار این دستمزدهای بالا که به فوتبالیست‌ها اعطا می‌شود، یک تیم فوتبال هزینه‌های جانبی دیگری نیز دارد که کمتر به آن توجه شده است. یکی از این هزینه‌ها که چندان به چشم هم نمی‌آید مربوط به خرید و استفاده از مکمل‌های ورزشی توسط بازیکنان است.

باشگاه‌ها برای تقویت تیم‌های خود دست روی هر عامل محرکی می‌گذارند. استفاده از مکمل‌های ورزشی نیز با همین هدف صورت می‌گیرد و دیگر به یک عرف در تیم‌های فوتبال تبدیل شده است. مربیان بدنساز و پزشکان تیم‌های مختلف در هر تمرین و مسابقه از مکمل‌های مختلف استفاده می‌کنند و به بازیکنان می‌دهند. اما این مکمل‌ها از چه نوعی است و چقدر هزینه روی دست باشگاه‌ها می‌گذارد؟

مکمل دوپینگ نیست

در سال‌های گذشته یکی از عوامل اصلی مثبت‌شدن تست دوپینگ بازیکنان فوتبال استفاده از مکمل‌های ورزشی به صورت خودسرانه بود. بارها دیده‌ایم که بازیکنان بدون مشورت پزشکان از مکمل‌ها استفاده کرده و دوپینگی از آب درآمده‌اند. حالا برای جلوگیری از این مساله، باشگاه‌ها زیر نظر پزشکان متخصص از این مکمل‌ها در تیم خود استفاده می‌کنند تا کنترل دقیقی روی بازیکنان در این‌باره داشته باشند. دیگر به‌ندرت شاهدیم که بازیکنان شخصا برای خرید و استفاده از مکمل اقدام کنند و بر اساس لیستی که پزشکان در اختیار مامور خرید باشگاه قرار می‌دهند برای خرید مکمل‌های گوناگون اقدام می‌شود تا نگرانی خاصی بابت مثبت‌شدن تست دوپینگ وجود نداشته باشد. به همین دلیل هرساله لیست داروهای ممنوع برای ورزشکاران حرفه‌ای از سوی ایفمارک در اختیار پزشکان باشگاه‌ها قرار می‌گیرد و آنها بر اساس این لیست، نسخه مکمل‌ها را می‌پیچند و به بازیکنان می‌دهند.

فوتبالیست‌ها از چه مکمل‌هایی استفاده می‌کنند؟

در گذشته کراتین‌، گلوتامین و ایزوکاپروییک محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی نزد فوتبالیست‌ها بودند. اگر سری به تمرین هر تیم ورزشی می‌زدید از این دست مکمل‌ها زیاد مشاهده می‌کردید. حالا یکی، دو سالی است که استقبال فوتبالیست‌ها از این دست مکمل‌ها بسیار کمتر شده است. این روزها کربوهیدرات‌ها و پروتیین‌ها اقلام اصلی در تجویز پزشکان است. این دو نوع با توجه به طعم و البته ارزش غذایی بالا، بیشتر از سایر مکمل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مکمل‌ها چقدر قیمت دارند؟

در یکی، دو سال گذشته با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و ممنوعیت ورود بسیاری از اجناس خارجی به کشور، مکمل‌های خارجی متنوعی به تیم‌های فوتبال نمی‌رسد. البته در کشور موارد مشابه بسیاری تولید شده که قیمت مناسبی هم دارند و اکنون اکثر تیم‌های لیگ برتری از این دست مکمل‌ها استفاده می‌کنند. مکمل‌های مورد استفاده تیم‌های ورزشی در بسته‌های 4 تا 5 کیلویی تولید می‌شوند. برای یک تیم فوتبال تقریبا در هر ماه 10 بسته از پروتیین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف مکمل‌های کربوهیدراتی در طول یک ماه 5 بسته است.

هر بسته مکمل‌ پروتیینی بین 1.5 تا 2 میلیون تومان قیمت دارد و مکمل‌های کربوهیدراتی حدود 500 هزار تومان.

کپسول اکسیژن چیست؟

یکی دیگر از چیزهایی که در تیم‌های فوتبال جدا از مکمل‌ها استفاده می‌شود، کپسول‌های اکسیژن است. این کپسول‌ها بیشتر در فصل تابستان مورد استفاده می‌گیرد و باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود تا بازیکنان در طول بازی مشکل تنفسی پیدا نکنند. کپسول‌های مذکور یک لیتر اکسیژن درون خود دارند و با درپوشی شبیه به ماسک قبل از هر بازی روی دهان بازیکنان قرار داده می‌شوند تا آنها بتوانند اکسیژن خالص مورد نیازشان را بگیرند. به‌طور میانگین در هر بازی نیز 8 کپسول اکسیژن که هر کدام حدودا قیمتی برابر 300 هزار تومان دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند که به دلیل بالا بودن قیمت این کپسول‌ و کمبود آن، خیلی از تیم‌ها قید این محصول را زده‌اند.

هزینه 4 میلیارد تومانی روی دست فوتبال!

تیم‌های لیگ برتری فوتبال ایران در طول یک فصل 30 مسابقه برگزار می‌کنند و اگر در جام حذفی هم تا مرحله پایانی بالا بروند، 5 بازی در آنجا دارند. همچنین اگر یک تیم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشته باشد، حداقل 6 بازی دیگر باید انجام بدهد که تعداد مسابقات یک تیم بزرگ را در طول فصل مشخص می‌کند.

در چنین شرایطی خرید مکمل‌ها و کپسول‌های اکسیژن هزینه زیادی را روی دست باشگاه‌ها می‌گذارد که چندان هم به چشم نمی‌آید. برای یک تیم فوتبال که در هر سه جام حضور دارد، حدودا 40 مسابقه را در نظر می‌گیریم. در این شرایط کپسول‌های اکسیژن برای هر بازی حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان خواهد شد و در طول فصل (40 بازی) به 60 میلیون تومان می‌رسد.

بر اساس قیمت‌ مکمل‌های ورزشی که در بالا به آن اشاره شد، طبیعی است که هر تیم ماهیانه حدود 20 تا 25 میلیون تومان هزینه خرید مکمل داشته باشد. به عبارت بهتر، تیمی که در تورنمنت‌ها حضور دارد و حدود 10 ماه درگیر مسابقات است، نزدیک به 200 تا 250 میلیون تومان در هر سال برای مکمل‌های ورزشی پول خرج می‌کند.

در این شرایط بدیهی است که 16 تیم لیگ برتری حاضر در تورنمنت در یک فصل ورزشی حدود 3.5 یا 4 میلیارد تومان برای خرید مکمل هزینه می‌کنند. البته این عدد در میان هیاهوی خریدهای میلیاردی و هزینه‌هایی که باشگاه‌ها برای خرید بازیکن و مربی انجام می‌دهند اصلا عدد بزرگی نیست، اما به هر حال این مقدار پول با توجه به اینکه به چشم کسی نمی‌آید، نباید نادیده گرفته شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.