وحدت ملی در ۲۲ بهمن/ شوخی ۱۰ فوریه/ راز ۴دهه اقتدار و استقلال

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تقابل و دشمنی فعلی میان غرب و ایران ، زنگ خطر زلزله نیامده تهران ، کارنامه یک ساله دستور خودرویی رئیسی، رهبران ظاهری پروژه آشوب در ایران، مهلت آخر به بدحسابان بانکی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دیدار صد‌ها تن از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با فرمانده کل قوا در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تقابل و دشمنی فعلی میان غرب و ایران ، زنگ خطر زلزله نیامده تهران ، کارنامه یک ساله دستور خودرویی رئیسی، رهبران ظاهری پروژه آشوب در ایران،  مهلت آخر به بدحسابان بانکی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

راز ۴دهه اقتدار و استقلال

روزنامه جام جم:تقابل و دشمنی فعلی میان غرب و ایران، ابتدا از سوی آمریکا شروع شده است و آنها با ایران قوی مخالف هستند.دشمنی بین ایران و آمریکا، از سوی آمریکا شروع شده است. ایران ابتدا علیه آمریکایی‌ها اقدامی نکرده است.در ضمن مشکل آمریکایی‌ها، جمهوری اسلامی نیست. مخالفت و کودتا علیه دکتر مصدق نشان داد آنها با اصل استقلال و قوی شدن ایران مخالف هستند.این‌که گفته شود چرا جمهوری اسلامی با قدرت‌های بزرگ سرشاخ می‌شود، سؤالی واقعی و دقیق نیست؛ چراکه آغازگر دشمنی با مردم ایران، آمریکایی‌ها و اقدامات خصومت‌آمیز آنها بوده است. آمریکایی‌ها به دنبال بازگرداندن ایران به حوزه خود و تسلط مجدد بر کشورمان هستند.نکته‌ اساسی دیگر که در پاسخ پرسش باید مورد توجه قرار گیرد، کیفیت رابطه‌ قدرت‌های زورگو با سایر ملت‌هاست که براساس سلطه‌گر ـ سلطه‌پذیر تعریف می‌شود. بنابراین، رابطه با این قبیل کشورها مستلزم پذیرش سلطه آنها بر ابعاد و ساحت‌های گوناگون حیات کشور است.در یک کلام، وابستگی در همه‌ حوزه‌ها، مهم‌ترین پیامد نزدیکی و رابطه با کشورهای زورگوست. بنابراین، اکنون که بیش از چهاردهه از قدرت‌های زورگو تبری می‌جوییم، می‌توانیم دستاوردهای آن را در حوزه‌های متعدد مشاهده کنیم. برای نمونه، دستاورد این امر در حوزه‌ نظامی ـ دفاعی، دستیابی به توان دفاعی راهبردی و بازدارنده است.در حوزه منطقه‌ای، کسب نفوذ منطقه‌ای در سطح راهبردی است؛ آن هم در شرایطی که در منطقه همواره با مانع‌آفرینی‌های متعدد همین مستکبران مواجه بوده‌ایم مثل دستیابی به پیشرفت‌ در حوزه‌ های‌تک و دانش‌های راهبردی مانند فناوری نانو، فناوری فضایی و سلول‌های بنیادی؛ در حالی که این حوزه‌ها، حوزه‌ انحصاری قدرت‌های بزرگ به شمار می‌آید و اگر از این قدرت‌ها تبری نمی‌جستیم، اجازه نمی‌دادند به سمت دستیابی به این دانش‌ها حرکت کنیم.در حوزه‌ اقتصادی ـ رفاهی نیز اقدامات فراوانی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی حاصل شده است،‌ اما اگر در این حوزه، مانند سایر حوزه‌ها پیشرفت‌های چشمگیری نداشته‌ایم، دقیقا به دلیل چشم دوختن به خارج و اتکا نکردن اقتصاد کشور به استعدادهای بیشمار داخلی و در یک کلام، تبری نجستن از دشمنان بوده است.چرا جمهوری اسلامی ایران برای قدرت دفاعی و نظامی خود اهمیت بالایی قائل است؟ایران به دلیل قرار داشتن در یک موقعیت حساس و تضادهای خود با قدرت‌های بزرگ باید همواره بر میزان بازدارندگی خود بیفزاید.

 

جام شوکران در دست افخمی!

روزنامه آرمان ملی: ثبات عقيده موضوع مهمي است که سبب اعتماد و اعتبار افراد مي‏‌شود. گذر زمان تغييري در رويکرد افراد باثبات ايجاد نمي‏‌کند و به همين دليل مي‏‌توان به آنها براي سپردن مسئوليت‏‌هاي مهم اعتماد کرد. اما برخي افراد به اعتقاد سياسيون و حتي هنرمندان، چنين مسيري را طي نکردند؛ مانند بهروز افخمي. او به‏‌واسطه فيلم‏‌هايي از جمله «عروس» در دهه 70 مورد توجه جامعه بود. اين فيلم تغييراتي در فضاي فرهنگي و سينمايي ايجاد کرد و باب جديدي را پس از پايان جنگ گشود. البته نبايد افخمي آن سال‏‌ها را تنها يک کارگردان دانست چرا که از انقلابيون همراه امام(ره) بود. در سال 76 قصد حضور در مجلس ششم را کرد و در ليست جبهه مشارکت که چپ‏‌هاي آن زمان يا اصلاح‌طلبان بودند، به بهارستان رسيد. او در اين مجلس هم فراز و نشيب‏‌هايي داشت چنانکه با ظاهري متفاوت به بهارستان مي‏‌آمد. نمي‏‌توان منکر خودداري افخمي از حضور در دايره اصلاح‌طلبي شد چرا که در سال 80 فيلم تبليغاتي رئيس دولت اصلاحات يعني خاتمي و پس از آن در سال‏‌هاي 84 و 88 فيلم تبليغاتي کروبي را ساخت.نماينده مجلس ششم که در دوران نمايندگي بهروز افخمي با او همکار بوده، روايت خودش را از آن دوره چنين مي‏‌گويد: «ما با آقاي افخمي در مجلس ششم همکار بوديم؛ ايشان سواد سياسي نداشت. جبهه اصلاحات به‌دليل اينکه آن زمان افخمي حاشيه نداشت، او را در ليست جبهه مشارکت ملي گذاشت. آقاي افخمي، عضو کميسيون فرهنگي مجلس ششم بود اما در طول چهار سال مجلس نه مصاحبه‏‌اي کرد نه حتي در لوايح موافقت يا مخالفت کرد؛ در واقع ايشان نماينده فعالي نبود. خودش مي‏‌گفت اصلا به‏‌درد مجلس نمي‏‌خورم.» مهدي آيتي مي‏‌گويد: «افخمي در عمده جلسات مجلس ششم در حال رمان خواندن بود. يادم مي‏‌‏‌آيد تنها فعاليت او تعريف يک داستان از قول پسرش بود که چرا با وجود استفاده از امکانات و وسايل آمريکايي با اين کشور مذاکره نمي‏‌کنيم؟ البته پس از تذکري که گرفت ديگر هيچ فعاليتي در مجلس نکرد.»

 

فاجعه‌ای بزرگ‌تر از زلزله ترکیه

روزنامه کيهان: اکنون که در حال مطالعه این یادداشت هستید، دنیا شاهد  دو فاجعه بزرگ است. یکی طبیعی و آن دیگری به شدت غیرطبیعی. زلزله مهیب در ترکیه و سوریه همان فاجعه طبیعی است. هزاران انسان بی‌گناه که بسیاری از آنها زن و کودک هستند، در این دو کشور جان باخته‌اند و هزاران نفر نیز زیر آوارند و هنوز نفس می‌کشند. تصور حالی که زیرِ آوارماندگان دارند، حقیقتا هولناک است. آنها هر لحظه امیدوارند امدادگری از راه برسد و نجاتشان دهد. فاجعه دوم که به اعتقاد نگارنده بزرگ‌تر است، جلوگیری از امدادرسانی به زلزله زدگان و کمک به زیر آوار ماندگان است! بله درست شنیدید؛ آمریکا به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد به زلزله زدگان سوری کمک کنند چون «سوریه تحریم است»! و صرفا چند کشور مثل ایران و الجزایر بی‌اعتنا به تحریم‌های غرب وارد سوریه شده و در حال امدادرسانی به مردم هستند. اما این کمک‌ها اصلا کافی نیستند و به گفته مقامات رسمی سوریه و کارشناسان، شاید چند ده هزار انسان هنوز زیر آوارند و می‌شود بسیاری از آنها را نجات داد. درباره  زلزله سوریه و ترکیه و همین‌طور زلزله «خوی»، تبعات سیاسی این بلای طبیعی گفتنی‌هایی هست: 1- «تلطیف لغوی» یا «حسن تعبیر» نام مکانیزمی است که به اعتقاد روانشناسان، مجرمین برای فریب یا توجیه خود یا دیگران هنگام انجام یک جرم، از آن استفاده می‌کنند. به عبارت ساده‌تر با نامگذاری یک عمل مجرمانه با کلمات متفاوت چهره‌ کریه و زشت آن را می‌پوشانند. مثلا ماموران آمریکایی در زندان مخوف ابوغریب به جای «شکنجه» از لفظ «نرم کردن» استفاده می‌کردند. در سطوح پایین‌تر، برخی مجرمان اقتصادی به جای «رشوه» از کلمه «شیرینی» و برخی افراد درس‌نخوان به جای واژه «تقلب» در امتحانات، از لفظ «همفکری و کمک» استفاده می‌کنند.

 

وحدت ملی در ۲۲ بهمن

روزنامه جوان:همزمان با سالروز حادثه ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ و بیعت تاریخی جمعی از همافران نیروی هوایی با امام خمینی (ره) روز گذشته صد‌ها تن از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش با فرمانده کل قوا دیدار کردند.  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار، با تجلیل از ارتش مؤمن، انقلابی، عزیز، مردمی و پیش‌برنده کار‌های بزرگ و شگفت‌آور، حادثه ۱۹ بهمن سال ۱۳۵۷ را عاملی مهم و موج‌آفرین در پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن آن سال و همچنان پیشقراول و روحیه بخش در ۲۲ بهمن‌های سال‌های پس از انقلاب دانستند و با تبیین هدف اصلی دشمن برای به زانو درآوردن جمهوری اسلامی و از بین بردن آن از طریق ایجاد اختلاف و بی اعتمادی، تأکید کردند: مهم‌ترین وظیفه در مقابل این نقشه پلید، حفظ راهبرد وحدت است و به توفیق الهی ۲۲ بهمن امسال مظهر اتحاد و اعتماد ملی خواهد شد و مردم این پیام را به طور صریح به همه بدخواهان خواهند رساند که تلاش آن‌ها برای ایجاد بی‌اعتمادی و از بین بردن اتحاد ملی، خنثی شده است.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حادثه ۱۹ بهمن را همچنان پیش‌درآمدی اثرگذار و روحیه‌بخش به مردم برای روز ۲۲ بهمن و نشان دادن عظمت و عزت ملت ایران خواندند و گفتند: ۲۲ بهمن، اوج قله حرکت پر افتخار ملت ایران و یادآور پر شکوه‌ترین روز تاریخ ملت ایران است چرا که مردم در این روز عزت، عظمت و قدرت خود را به دست آوردند.   ۲۲ بهمن باید زنده نگه داشته شود ایشان با تأکید بر اینکه ۲۲ بهمن همچنان‌که تاکنون زنده نگه داشته شده، باید در آینده نیز زنده نگه داشته شود، افزودند: انقلابِ زنده، انقلابی است که پیرایه‌ها و آرایش‌های خود را زنده نگه دارد و در هر دوره، با شناخت نیاز‌ها و خطرات، آن نیاز‌ها را برطرف و خطرات را خنثی کند.  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علت شکست یا بازگشت دیکتاتوری‌های سخت و تلخ در انقلاب‌های بزرگ جهان مانند انقلاب فرانسه و شوروی را غفلت از نیاز‌ها و خطرات اصلی و مشغول شدن به مسائل و دعوا‌های شخصی دانستند و خاطرنشان کردند: انقلاب اسلامی خود را از این آفات مصون نگه داشت.

 

کارنامه یک ساله دستور خودرویی رئیسی

روزنامه خراسان:چگونگی عرضه و قیمت گذاری خودرو در بورس کالا در شرایطی این روزها داغ شده که دیروز رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت، بر لزوم انطباق فروش خودرو در شرکت های خودروساز با دستورالعمل 8 بندی صادر شده از سوی دولت تاکید کرد. دستورالعملی که وی حدود یک سال قبل و در پی گلایه های رهبری از مطالبات بحق مردم درخصوص کیفیت و قیمت در صنعت خودرو صادر کرد. با این حال، این سوال مطرح می شود که در این یک سال، دستورالعمل یادشده چقدر پیشرفت عملکرد داشته و تا چه حد زمینه نگرانی های مطرح شده، مرتفع شده است؟ گلایه های رهبری و دستور 8 ماده ای رئیسی  به گزارش خراسان، 10 بهمن سال گذشته بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی به مسئله کیفیت و قیمت در صنعت خودرو پرداختند و فرمودند: «ما در برخی از محصولات داخلی متاسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی شود. این خیلی بد است. این همه‌ حمایت در طول این سال ها از صنعت خودرو در کشور شده، [اما] کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم بجاست. ‌این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید شما بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید. لذا مسئله‌ کیفیت در درجه‌ اول است. حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالا بردن قیمت، این هم یک مشکل دیگر است؛ قیمت را بالا ببرند، کیفیت بالا نرود و ارتقا پیدا نکند اما این حمایت دولتی و تبلیغاتی و بانکی و غیره و جلوگیری از مثلاً رقابت های خارجی موجب بشود که قیمت بالا برود؛ این خیلی چیز بدی است.» حدود یک ماه بعد بود که خبرگزاری ایرنا در تاریخ 11 اسفند با اشاره به وعده های انتخاباتی رئیس جمهور مبنی بر خروج خودرو از حالت انحصاری و تعیین قیمت عادلانه برای آن، از دستور 8 ماده ای رئیسی در این باره خبر داد. در ادامه نتایج برخی از مواد این دستورالعمل را بررسی می کنیم.

 

به آفتابگردان‌ها بگو نمیرند!

روزنامه شرق: با آن دو نی‌نی از بالای مناره مغموم به دوردست زل زده و بی‌وقفه و مدام بهانه جلال‌الدین محمد بلخی را می‌گیرد. مولانا جلال‌الدین نیز کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته و زیر لب نجوا می‌کند: ای شب شادی همیشه بادی شادا…شمس اما لبخند نمی‌زند و با آن دو نی‌نی پرسشگر و مغبون فقط جهان را شبنمی می‌کند. از وقتی زمین لرزید و لب‌های خوی تکان خورد و سوز سرما همه جا را گرفت، دیگر نه خنده‌های شمس زیر خروارها خاک موج برمی‌دارد و نه آفتابگردان‌ها نقش خویش را از خواب مرگ پاک می‌کنند.خوی داغدار است و اندوهگین و در این شب‌های پرملال که مرگ با بیداری فرقی ندارد، به همان شب‌بخیر ساده ستاره‌ها دل خوش کرده. از وقتی زلزله آمد و در سرمای آدم‌کش آن سوی آذربایجان، جیب‌ها را به دست‌ها بدهکار کرد، یک لیوان آب ولرم از گلوی خوی پایین نرفت و شهر به قدر زهدان خود رنج برد از این همه تعب و درد و زخم ناسور.حالا که مام میهن شریک اندوه خوی شده و جوانمردان و قلندران راه شهر خاموش را پیش گرفته‌اند، باید چشم‌انتظار تولد یک غلامرضا ماند. غلامرضایی که انبان به دست گیرد و به شکل اسبی مجنون که شیهه می‌کشد، از دشت‌ها و کوهستان‌ها به سلامت بگذرد و قرص نانی در سفره‌های خالی بگذارد.خوی اما با تکلم لال خویش به افق‌های پیش‌رو دل بسته و دوست ندارد با تبخیر مستقیم دردهایش به هیچستان یله دهد و تاریخ دلربای خویش را نقطه بگذارد. برای همین شاید آفتابگردان و عسل و فرش ماهی، قاب چشم‌ها را خالی نمی‌کنند تا به یاد جماعت بیدار بیاورند که فرجام شهری که قلبش تیر می‌کشد، مرگ نیست و دیر یا زود کسی به چشم‌های شمس ناخنک خواهد زد.در این بلبشو چه خوب است که پهلوانان بانام و بی‌نام گوشه‌چشمی به زلزله مهیب آن سوی وطن دارند و سرما را از کوچه‌ها می‌ربایند تا گرما با آستین‌های تا‌زده در چادرهای خاموش گرم کند مردمانی را که به طرز عجیبی اعضای یک پیکرند و لبان سرد بی‌قرارشان، از یک شب‌بخیر ساده معذورند.

 

شوخی ۱۰ فوریه

روزنامه فرهیختگان: در جریان ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در ایران، برخی شبکه‌های فارسی‌زبان ضد‌ایران و اکانت‌های چهره‌های نسبتا شناخته‌شده، سعی می‌کردند تا با خبرسازی‌های دروغینی همچون سقوط شهر اشنویه، به افراد در سایر شهرها، برای حضور در خیابان و آشوب‌ انگیزه بدهند. از آن اتفاقات هفته‌ها می‌گذرد و حاصل آن خبرهای دروغین ظاهرا ‌انگیزشی، سرخوردگی ناشی از برخورد به دیوار واقع‌گرایی بود. شکست پروژه اغتشاشات بدنه اجتماعی آن را به اضمحلال برده است و دیگر کسی به فراخوان‌ها و بیانیه‌های بی‌نام و نشان توجهی نمی‌کند. در چنین شرایطی، طراحان پروژه آشوب در ایران، به نظر به سراغ رهبران ظاهری آشوب رفته‌اند و تلاش دارند با کلیپ‌های‌انگیزشی حداقل آنها را سرپا نگاه دارند. کلیپ‌هایی که کلیدواژه آن مبتنی‌بر «خودت رو دست‌کم نگیر» است؛ هرچند می‌گویند سیاست ظریف‌تر از دیدن ادرار کردن یک پشه است اما با همه این ظرافت، هر اتفاقی در آن شدنی است. وقتی کمی آن‌سوتر از ایران، در اوکراین همسو با غرب، یک دلقک به مقام رئیس‌جمهوری می‌رسد، منطقا یک فوتبالیست با مدرک تحصیلی دیپلم یا بازیگر تقریبا بیکار یا آقازاده‌ای که 40 سالی است خرجی‌اش را مادرش می‌دهد هم می‌تواند حرفی برای گفتن داشته باشد. این افراد بخشی از ترکیبی هستند که قرار است روز جمعه 10 فوریه (22 بهمن) در دانشگاه جرج تاون گرد هم بیایند تا از «آینده جنبش دموکراسی ایران» سخن بگویند. براساس اطلاعیه منتشر‌شده، سخنرانان این مراسم، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، رضا پهلوی، شیرین عبادی، مسیح علی‌نژاد، گلشیفته فراهانی، علی کریمی و عبدالله مهتدی هستند. در سایت «موسسه زنان، صلح و امنیت دانشگاه جورج تاون» ادعا شده است که این 8 نفر «از چهره‌های کلیدی و مطرح جنبش دموکراسی‌خواهی ایرانیان» هستند که قرار است در یک نشست حاضر شوند تا درباره تداوم و پویایی جنبش، دیدگاه‌های مشترک‌شان درباره آینده ایران و تاثیرات جهانی تغییر دموکراتیک در ایران صحبت کنند.

 

مهلت آخر به بدحسابان بانکی

روزنامه همشهری:با دستور وزیر اقتصاد و توافق مدیران عامل بانک‌های دولتی قرار است جریمه و سود مازاد تسهیلات بانکی بخشیده شود. به‌گفته احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، از بهمن امسال تا 31خرداد سال آینده، بدهکارانی که کل مبلغ بدهی‌شان را به‌صورت نقدی تسویه کنند، مشمول جریمه و مازاد سود تسهیلات نخواهند شد.به گزارش همشهری، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دیروز از توافق با مدیران عامل بانک‌های دولتی و بانک‌های تحت مدیریت این وزارتخانه برای اجرای طرحی با هدف وصول مطالبات غیرجاری و مساعدت با افرادی که به‌علت مشکلات اقتصادی امکان بازپرداخت به موقع تسهیلات خود را نداشته‌اند، خبر داد و گفت: مدیران بانک‌های یادشده توافق کرده‌اند ضمن رعایت کامل قوانین و مقررات ابلاغی بانک مرکزی و در چارچوب اختیارات اعطایی شورای پول و اعتبار، بخشش سود مازاد و جرایم بانکی را در قالب بسته وصول مطالبات غیرجاری در ارکان ذیصلاح آن بانک مصوب و برای اطلاع‌رسانی به‌صورت عمومی در تارنمای بانک‌های مشمول منتشر کنند.نحوه بخشش جریمه دیرکرد وزیر اقتصاد توضیح می‌دهد: درصورتی که بدهکار کل مبلغ بدهی خود را به‌صورت نقدی تسویه کند، بانک مکلف است با اعطای اختیار به شعب و بدون نیاز به اخذ مجدد مصوبه در سطوح بالاتر، جرایم تأخیر تادیه را به‌صورت کامل ببخشد و این بخشودگی در تعهدات و تسهیلات غیرقرض‌الحسنه ۶ درصد و در تسهیلات قرض‌الحسنه ۸ درصد از وجه التزام را به‌صورت کامل از کل بدهی کسر می‌کند. او با اشاره به اینکه در تسهیلات دارای اقساط متعدد، ممکن است فقط بخشی از اقساط معوق شده باشد، تأکید کرد: در این صورت با بانک‌ها توافق شد که صرفاً با وصول مبلغ بدهی معوق شده (نه لزوماً کل بدهی قرارداد)، جرایم به‌صورت کامل بخشوده شده و مابقی اقساط در مواعد مقرر از پیش تعیین شده وصول خواهد شد.

 

خطر زلزله در تهران به «حاشیه» رفته

روزنامه ایران:زلزله ویرانگر ترکیه، زنگ خطر زلزله نیامده تهران را به صدا درآورده است. تلفات پرشمار و حجم خرابی‌ها و خسارت‌ها، نگرانی از آمدن زلزله‌ای مشابه در تهران را بالا برده است؛ زلزله‌ای که از نظر کارشناسان ارتباطی به گسل‌های ایران ندارد، اما تجربه درس‌آموزی برای ماست تا زودتر اقدامات پیشگیرانه را در برنامه قرار دهیم.مهاجرت‌های اجباری از تهران به حاشیه به علت گرانی اجاره و خرید ملک و مهاجرت از شهرهای کوچک به علت خشکسالی و بیکاری به حاشیه تهران، معضل جدیدی پیش روی «حاشیه» باز کرده است. تراکم جمعیتی بالا در این مناطق بویژه در نقاطی همچون «پاکدشت» که نزدیک گسل ایوانکی است و «شهر قدس» که در مجاورت گسل جنوب تهران قرار دارد، موجب شده تا خطر از داخل تهران به سمت اطراف سرایت کند. مهدی زارع، استاد پژوهشکده زلزله‌شناسی با تأکید بر اینکه توسعه همچنان بدون توجه به ریسک در حال پیشروی است، به «ایران» می‌گوید: «هم‌اکنون در اطراف شهرهای بزرگ، ریسک روز به روز بیشتر می‌شود. مسأله کاملاً جدی است. برای مثال در هر دو نقطه «پاکدشت» و «شهر قدس» به دلیل تراکم جمعیت نگرانی وجود دارد. مشکل دیگر به برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی برمی‌گردد که با فرو نشست همراه است. فرونشست می‌تواند گسل‌ها را تحریک کند. مثلاً در زلزله 29 آذر 96 به احتمال زیاد، تحریک گسل شمال تهران به علت برداشت آب زیرزمینی اتفاق افتاده است.»زارع با اشاره به پارامترهای انسانی در خطر زلزله در تهران می‌گوید: «هر دو پارامتر یعنی «تراکم جمعیتی بالا در حاشیه» و همین‌طور «برداشت‌ها از سفره‌های آب زیرزمینی» عوامل تهدید‌کننده محسوب می‌شوند و در تاریخ تهران هم سابقه نداشته است. تا 100 سال پیش جمعیت تهران فقط 500 هزار نفر بود. البته نمی‌توانیم بگوییم این دو عامل که برشمردم، تا چه اندازه در زلزله ترکیه دخالت داشته است، اما می‌دانیم تراکم جمعیتی بالا نبوده و شما ببینید با وجود این چه فاجعه انسانی رخ داده است. این درحالی است که فقط در گسل شمال تهران 2 میلیون و 200 هزار نفر زندگی می‌کنند و نمی‌توان گفت با مهندسی زلزله مثل ساخت ساختمان‌های ضدزلزله می‌توان فجایع احتمالی را کنترل کرد. ما درباره ساخت‌و‌ساز باید با ملاحظاتی صحبت کنیم. وقتی درباره گستره شهری مثل تهران صحبت می‌کنیم، نمی‌توانیم تضمین بدهیم همه ساختمان‌ها ملاحظات فنی-مهندسی را رعایت کرده‌اند. اگر از هر 10 ساختمان حتی یک ساختمان هم بریزد یعنی فاجعه! مهندسی زلزله بیشتر شبیه شعارهای دوره مدرن است و در درازمدت عملاً به‌کار نمی‌آید.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.