خواسته مخبر؛ بسیج امکانات وظرفیت‌ها برای سفر ایمن مردم

معاون اول رئیس‌جمهوری در نشست شوراي عالي ترافيك از وزارت راه و پلیس راهور خواست با اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای، همه امکانات را برای یک سفر ایمن در تعطیلات نوروزی بسیج کنند .

به گزارش شهروند آنلاین، نشست شورای عالی حمل و نقل و ایمنی کشور صبح دوشنبه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار و بر برنامه‌ریزی برای اصلاح و حذف ۸۸۷ نقطه حادثه خیز جاده‌ای و بسیج همه ظرفیت‌ها برای سفر ایمن و کاهش تلفات در ایام نوروز تاکید شد.

دکتر محمد مخبر با تاکید بر ضرورت تسهیل سفر‌های عموم مردم در ایام نوروز تصریح کرد: باید همه امکانات و ظرفیت‌های دستگاه‌های مربوطه برای یک سفر ایمن و مناسب بسیج شوند.

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه حتی یک نفر کشته یا مجروح ناشی از تصادفات قابل تحمل نیست، گفت: تمام دستگاه‌های مربوطه باید حداکثر ظرفیت خود را برای اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیز در راستای کاهش تلفات جاده‌ای بکار گیرند و دولت آمادگی دارد تمام توان و ظرفیت خود را برای یک سفر ایمن برای مردم در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار دهد.

مخبر همچنین از وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا خواست تا اقدامات لازم برای اصلاح و حذف نقاط حادثه‌خیزِ شناسایی شده در شریان‌های اصلی کشور هر چه سریعتر انجام شود.

او با اشاره به اهمیت اقدامات توصیه‌ای و فرهنگ‌سازی و آموزش در راستای رانندگی ایمن و رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی در سفر‌های درون شهری و برون شهری افزود: علاوه بر صدا و سیما و نهاد‌های آموزشی همانند آموزش و پرورش که نقشی مهم در راستای ارتقای فرهنگ رانندگی در کشور دارند، باید از سایر رسانه‌ها، فضای مجازی و پلتفرم‌های موجود نیز برای این مهم استفاده شود.

مخبر ادامه داد: باید با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین اپراتور‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه، نقاط پرتردد و فاقد آنتن‌دهی هرچه سریعتر شناسایی و زیرساخت‌های لازم برای فراگیری پوشش شبکه تلفن همراه و ارسال هشدار‌های لازم ایجاد شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: ایجاد توقفگاه‌ها برای استراحت رانندگان در ۳۰ کیلومتری ابتدایی و انتهایی جاده‌های منتهی به شهر‌ها در کاهش آمار و تلفات مرگ و میر ناشی از تصادفات تاثیر زیادی دارد که باید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اقدامات لازم را برای طراحی و ساخت استراحتگاه‌ها با جذابیت بالا انجام دهد.

او پشتیبانی و تقویت ناوگان امداد هوایی هلال احمر و اورژانس را ضروری دانست و بر ایجاد هماهنگی برای بهره‌گیری از ظرفیت ناوگان هوایی تمامی دستگاه‌ها در طول ایام نوروز تاکید کرد.

در این جلسه که وزرای کشور، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه در حوزه حمل و نقل و ایمنی جاده‌ای کشور حضور داشتند، گزارش کمیسیون ایمنی راه‌های کشور از وضعیت ایمنی جاده‌ای، آخرین وضعیت نقاط حادثه‌خیز، برنامه تهیه شده کوتاه مدت و بلند مدت برای تجهیز و ارتقای ایمنی جاده‌های کشور ارائه شد.

طبق این گزارش ۸۸۷ نقطه حادثه خیز با همکاری پلیس راهور و وزارت راه و شهرسازی در ۱۰۲ محور پرتصادف به طول ۸۰۰۰ کیلومتر براساس آمار تصادفات ۳ سال قبل شناسایی شده است و مقرر شد تا طبق یک برنامه کوتاه مدت در ایام تعطیلات نوروز و همچنین پایان سال آینده مهمترین نقاط حادثه‌خیز با تامین منابع مالی اصلاح و حذف شود.

همچنین کمیسیون ایمنی راه‌های کشور گزارشی از نمودار روند کشته‌شدگان تصادفات ترافیکی در یک دهه گذشته و همچنین ۹ ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ارائه کرد.

در ادامه این جلسه گزارشی از سامانه جامع حوادث و سوانح و حمل و نقل کشور، انواع سامانه‌های ثبت تخلفات عبور و مرور و آخرین آمار تخلفات سرعت و محدودیت‌های تردد ارسال شده به پلیس راهنمایی و رانندگی ارائه شد.

مخبر پس از شنیدن گزارش سامانه جامع حوادث و سوانح حمل و نقل کشور دستور داد تا تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه در راستای پیش‌بینی وضعیت تلفات در جاده‌ها اطلاعات لازم را در اختیار این سامانه قرار دهند.

معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین به سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد تا طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی وجوه حاصل از جریمه‌های تخلفات رانندگی ظرف روز‌های آینده به سازمان‌های مربوطه به صورت کامل تخصیص یابد.

رئیس پلیس راهور کشور نیز در این جلسه با تشریح برنامه‌های عملیاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ایمنی راه‌ها و شهر‌های کشور گفت: راهنمایی و رانندگی فراجا با تدوین ۷ راهبرد عملیاتی درصدد کاهش حوادث، سوانح ترافیکی و جانباختگان است.

همچنین در این جلسه پلیس راهور فراجا به تشریح برنامه عملیاتی کوتاه مدت طرح کاهش حوادث و سوانح ترافیکی و جانباختگان در ایام تعطیلات نوروز و سال آینده در ۵ راهبرد تقویت و ارتقای نهاد عالی راهبر، کاربر ایمن، محیط ایمن و حرکت ایمن تر، وسیله نقلیه ایمن‌تر و واکنش سریع به حوادث ترافیکی حین و بعد حادثه پرداخت.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.