زلزله ترکیه و سوریه؛ امید رنگ می‌بازد، اما امدادرسانی ادامه دارد

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ دوشنبه، 13 فوریه 2023

دوشنبه، 13 فوریه 2023، روزنامه‌ها جهان با گذشت یک هفته از زلزله مهیب ترکیه و سوریه همچنان از این فاجعه و ابعاد مختلف آن گفتند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های واشینگتن‌پست، فایننشال‌تایمز و نیویورک‌تایمز به شرح زیر است:

واشینگتن‌پست

«در حالی که امید رنگ می‌بازد، امدادرسانی‌ ادامه دارد» عنوان گزارش صفحه نخست واشینگتن‌پست از زلزله مهیب ترکیه و سوریه است. در این گزارش از شهر اصلاحیه ترکیه آمده: «نزدیک به یک هفته پس از وقوع زلزله قدرتمند در این شهر در جنوب ترکیه، خانواده‌ها همچنان در جست‌و‌جوی عزیزان مفقودشده خود بودند. تیم‌های امداد با احتیاط آوار را حفاری می‌‌کردند. ساعت‌ها طول کشید تا کارگران به فرد مورد نظر رسیدند و جسد او را در کیسه سیاه پلاستیکی غلتاندند. این صحنه‌ای بود که روز یکشنبه در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه تکرار شد. تلفات زلزله ترکیه-سوریه به 34 هزار نفر رسیده و امیدها برای بیرون کشیدن افراد زنده از زیر آوار کاهش یافته است. سازمان ملل هم گفته تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به مردم در شمال غرب سوریه ناکام مانده است.»

فایننشال‌تایمز

روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارش اصلی خود می‌گوید ده‌ها بالن ارتش چین در سال‌های اخیر از حریم هوایی تایوان عبور کرده‌اند. این روزنامه این ادعا را از یکی از مقام‌های ارشد تایوانی نقل می‌کند که گفت «این بالن‌ها مکرر می‌آیند. آخرین مورد آن هم چند هفته پیش بود». تصویر اصلی این روزنامه با عنوان «عیوب ساختمانی»، خانه‌های ویران‌شده بر اثر زلزله اخیر در ترکیه را نشان می‌دهد که با این توضیح همراه است: «ترکیه انبوه‌سازان را بر سر رعایت نکردن استانداردها که منجر به تلفات جانی گسترده شد، دستگیر کرد.»

نیویورک‌تایمز

پس از زلزله ویرانگر ترکیه، گزارش صفحه نخست نیویورک‌تایمز بر مشکلات ساخت‌وساز در این کشور متمرکز است که این‌طور آغاز می‌شود: «رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در مبارزات انتخاباتی سال 2019، قانونی را که حزب سیاسی او تصویب کرده بود و اجازه می‌داد تخلفات ساخت‌وساز سرمایه‌گذاران بدون اصلاح ساختمان‌ها بخشیده شود، تحسین کرد. این اقدام در ترکیه مخاطره‌آمیز بود؛ سرزمینی که دارای گسل و مستعد زلزله است و همین، قوانین را سخت‌تر کرده بود تا ساختمان‌ها در برابر لرزش مقاوم‌تر شوند. اما این برای رأی‌دهندگان جذابیت داشت. اردوغان در کمپین‌های انتخاباتی استان‌های هاتای، قهرمان‌مرعش و ملطیه گفت این قانون مشکلات بیش از 438 هزار مالک را حل کرده است. اکنون، پس از زلزله ویرانگر هفته گذشته، آن مناطق پوشیده از ساختمان‌های واژگونی است که ساکنان خود را دفن کرده‌اند.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.