۳۰۰ هزار میلیارد تومان سود بانکی ۴ درصد سپرده‌گذاران

آیا اخذ مالیات سود سپرده موجب فرار سرمایه‌ها از نظام بانکی می‌شود؟

کارشناسان حقوقی معتقدند سرکشی به حساب‌های بانکی افراد فی‌‌النفسه، امری غیرقانونی تلقی نمی‌شود

شهروندآنلاین: سود سپرده‌های بانکی کلان (سپرده‌های بالای یک میلیارد تومان) در سال بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است و طبق آمار بیش از ۹۰ درصد این سپرده‌ها (از نظر ارزش ریالی) نزد ۴درصد سپرده‌گذاران است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در نظر گرفتن مالیات برای سپرده‌های بانکی منبع درآمد پررونقی برای جبران کسری بودجه دولت خواهد بود.

در این‌باره اما اظهارنظرهای متفاوتی از سوی آگاهان اقتصادی وجود دارد. عده‌ای از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که اخذ مالیات سود سپرده موجب فرار سرمایه‌ها از نظام بانکی خواهد شد.

به نوشته «فراز»، رضا صالحی، عضو پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در زمره مخالفان اجرای چنین سیاست‌هایی است و آن را دمیدن بر آتش بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های اقتصادی دولت می‌داند و می‌گوید: «بسیاری از سیاست‌گذاران اقتصادی درباره سپرده‌های بانکی دچار خطاهای استراتژیک شده‌اند. برای مثال گفته می‌شود باید سود بانکی را برای کمک به رونق تولید کاهش داد، یا آنکه باید از سود‌های کلان بانکی که البته تعریف درستی نیز از «کلان» وجود ندارد، مالیات اخذ شود. این در حالی ‌است که بررسی‌ها نشان داده جمعیت بزرگی از سپرده‌گذاران بانکی در گروه اقشار مرفه نیستند و در بسیاری از موارد، دارایی آنها در بانک تنها منبع درآمدشان است.»

حال آنکه بانک‌ها در حال حاضر با بحران شدید نقدینگی مواجه هستند. اما در مقابل این اظهارنظر، کارشناسان دیگری قرار دارند که می‌گویند: «چرا همه بار مالیات باید بر دوش تولیدی باشد که بیش از هشت سال از رکود آن می‌گذرد؟»

در این‌باره کارشناسان حقوقی نیز اظهارنظرهای متفاوتی دارند. اما آنچه روی آن به اتفاق نظر رسیده‌اند، آن است که سرکشی به حساب افراد فی‌‌النفسه، امری غیرقانونی تلقی نمی‌شود.

«آذر فرهادمنفرد»، وکیل دادگستری در این‌باره می‌گوید: «مسأله سرکشی در حساب‌های مردم که البته نه همه، بلکه قشر مرفه و شناخته‌شده، اقدامی است که در بسیاری از کشورها نیز صورت می‌گیرد. این اقدام در جهت شفاف‌سازی مالیاتی و جلوگیری از فساد است.» به باور این کارشناس حقوقی «در بسیاری از موارد بحث سرکشی به حساب افراد به دلیل بی‌اعتمادی مردم به سیاست‌های دولت با انتقادهای بسیاری مواجه می‌شود که به طبع در این‌باره باید کار کارشناسی صورت گیرد.» به گفته این وکیل، دولت باید برای مقابله با تخلف‌ها به مجموعه‌ای از اطلاعات حساب‌ها دسترسی داشته باشد تا در صورت بروز تخلف از آنها استفاده کند.

او با بیان اینکه چرا باید تولید، با وجود تورم بالا مالیات بدهد، اما کسی که سپرده‌ای را در بانک گذاشته و سود دریافت می‌کند، مالیات پرداخت نکند؟ صحبت‌های خود را این‌طور به پایان رساند: «به نظر می‌رسد این کار، هم به تأمین بودجه دولت کمک می‌کند و هم اینکه تبدیل به ابزاری راهبردی برای دولت می‌شود که بر سپرده‌ها مدیریت داشته باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.