بورل به وزیر خارجه عربستان چه گفت؟

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در آستانه سفر هیات عالی رتبه واشنگتن از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به ریاض، با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام در بروکسل دیدار و درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها رایزنی کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، اتحادیه اروپا روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای از انجام این دیدار خبر داد اما به موضوع ایران در جریان گفت‌وگوهای دو طرف اشاره نکرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «جوسپ بورل، امروز در بروکسل با فیصل بن فرحان آل سعود وزیر امور خارجه عربستان سعودی و احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب دیدار کرد تا راه‌های احیا و پیشبرد روند صلح خاورمیانه بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها را بررسی کنند.»

این درحالی است که طبق بیانیه وزارت امور خارجه عربستان سعودی، دوطرف در این دیدار به تبادل دیدگاه‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین‌المللی در این خصوص پرداخته و «آخرین تحولات منطقه و جهان و تلاش‌های انجام‌ شده در این خصوص به‌ویژه در رابطه با تقویت امنیت و صلح جهانی» را مورد بحث قرار دادند.

در این دیدار همچنین «به روابط عربستان سعودی و اتحادیه اروپا و راه‌های تقویت و حمایت از آن در تمام زمینه‌های مورد همکاری و هماهنگی‌های مشترک پرداخته شد.»

این درحالی است که تحرکات ایالات متحده آمریکا طی روزهای اخیر، در رابطه با مذاکرات رفع تحریم‌ها و برجام افزایش یافته است. وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هیات عالیرتبه واشنگتن با محوریت تمرکز بر سه موضوع سامانه یکپارچه دفاع موشکی و هوایی، ایران و مبارزه با تروریسم در سفری چهار روزه که از امروز آغاز می‌شود راهی ریاض خواهد شد.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، کریستوفر لندبرگ فرستاده ویژه موقت دولت آمریکا در امور ضدتروریسم و ائتلاف ضدداعش، دانیل بنایم معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا و دانا استرول معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور خاورمیانه سرپرستی هیات اعزامی کاخ سفید را به عهده دارند که شماری از مقامات نظامی و غیرنظامی واشنگتن نیز آنها را در این سفر همراهی می‌کنند.

این بیانیه افزود: نشست‌های سه‌گانه این کارگروه، سه دسته از اولویت‌ها (سامانه یکپارچه دفاع موشکی و ضدهوایی و امنیت دریایی، موضوع ایران و مبارزه با تروریسم) را بررسی خواهند کرد.

از سویی وزارت امور خارجه عراق نیز دیشب، اعلام کرد که «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه این کشور و «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز شنبه در واشنگتن با یکدیگر دیدار و رایزنی کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که در این دیدار، «روند گفت‌وگوها میان کشورهای ۱+۵ با ایران که در وین برگزار می‌شد، دلایل توقف آن و مواضع اروپا در این خصوص» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها بعد از ماه‌ها گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است. تجربه نشان داده است که کاخ سفید به رغم ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت ترامپ علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اخیرا در مصاحبه‌ای تصریح کرد: ما برای رسیدن به نقطه پایانی توافق بدون پیش‌شرط آمادگی داریم تا در چارچوب گفت‌وگوهایی که در گذشته انجام شده است، گام نهایی برداشته شود اما بدون پیش شرط و با یک نگاه واقع‌بینانه و با رعایت حقوق و منافع ملی ایران باید انجام شود.

او تصریح کرد: جمهوری اسلامی به مسیر دیپلماسی پایبند است و معتقدیم که مذاکره برای مذاکره مفید نیست اما مذاکره برای اینکه تمام طرف‌ها به نتیجه مطلوب برسند، می‌تواند مفید باشد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.