عطش سیری‌ ناپذیری برای پیروزی داریم!

گفت‌وگوی اختصاصی «شهروند» با سرمربی تیم قهرمان لیگ برتر فوتبال فوتبال زنان

مرضیه جعفری، پرافتخارترین سرمربی فوتبال زنان ایران در گفت و گو با شهروند از نهمین قهرمانی تیمش می گوید.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، تیم «خاتون بم» در حالی دو هفته مانده به اتمام مسابقات، قهرمان پانزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال زنان شد که پیش از این نیز طی 14 دوره برگزاری لیگ برتر زنان در ایران، موفق به کسب ۸ عنوان قهرمانی شده بود. شاگردان مرضیه جعفری در فصل جاری تمام رکوردها را از آن خود کردند و بدون متحمل‌شدن هیچ شکستی، نهمین جام تاریخ خود را به دست آوردند. خاتونی‌ها در طول فصل جاری فقط دو بار در برابر شهرداری سیرجان و سپاهان اصفهان متوقف شدند و در تمام مسابقات دیگر هر سه امتیاز را کسب کردند. به همین مناسبت با مرضیه جعفری، سرمربی فعلی تیم خاتون -که پرافتخارترین سرمربی تاریخ فوتبال زنان ایران نیز هست- به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌‌خوانید.

قبل از اینکه سراغ فوتبال برویم، درباره شهر زیبای بم صحبت کنیم. اخیرا در شهر خوی و کشورهای ترکیه و سوریه زلزله‌های مهیبی رخ داد. این در شرایطی است که هنوز آثار زلزله سال‌های قبل در بم مشهود است. 

بله؛ اخبار این روزها درباره زلزله برای ما که تجربه آن را داشته‌ و به وضوح لمس کرده‌ایم، یادآور خاطرات بسیار تلخی است. فکر می‌کنم الان مردم شهرهای زلزله‌زده حال خوبی ندارند و احساس می‌کنند شهری که در آن زندگی می‌کنند بوی مرگ می‌دهد. این شرایط واقعا سخت است. بم بعد از سال‌ها هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده و خانه‌هایی هم که در بم بازسازی شده به دست مردم بوده است. آثار زلزله در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌های بم همچنان وجود دارد و به شرایط ایده‌آل نرسیده‌اند.

نکته جالب توجه درباره استان کرمان این است که از نظر ورزشی به‌ویژه فوتبال و خصوصا فوتبال زنان جایگاه ویژه‌ای دارد. بدون اغراق می‌توان گفت کرمان قطب فوتبال زنان ایران است. 

همان‌طور که گفتید استان کرمان از این نظر اوضاع خوبی دارد. دو تیم خوب زنان در استان کرمان هستند. تیم شهرداری سیرجان به دلیل امکانات این شهر از نظر معدنی و کارخانه‌ها، وضعیت مالی خیلی خوبی دارد و به همین دلیل هم تیم‌شان نسبت به تیم ما امکانات بیشتری دارد. اما در مورد تیم خودمان باید بگویم که مدیرعامل از بودجه دولتی برای تیم استفاده نمی‌کند. اداره تیم ما از طریق بودجه شخصی و خصوصی است، اما مسئولان شهر هم همیشه نگاه ویژه‌ای به این تیم دارند. این نگاه در سیرجان هم به تیم شهرداری سیرجان وجود دارد که سبب شده کرمان قطب فوتبال زنان شود.

نهمین قهرمانی را بدون استرس، دو هفته پیش از اتمام لیگ به دست آوردید. فکر می‌کنید چه عواملی باعث این موفقیت ادامه‌دار شده است؟

خدا را شاکرم که نهمین قهرمانی را کسب کردیم تا همچنان با اختلاف، پرافتخارترین تیم در فوتبال زنان ایران باشیم. امیدوارم این روند ادامه‌دار باشد. فکر می‌کنم دلایل مختلفی برای این قهرمانی‌ها وجود دارد. تیم ما همدل است. بازیکنانم با من، به‌عنوان مربی، همدل هستند و مجموعه تیم، اسپانسر، مدیران و مسئولان شهر بم همه کنار هم هستیم. در طول این سال‌ها هدف ما همیشه قهرمانی بوده و من این را هر سال به بازیکنانم تاکید می‌کنم. صرف فعل «خواستن» در تیم من خیلی مهم است. در تیم ما برنده‌شدن اهمیت دارد و بازیکنانم عطش سیری‌‌ناپذیری برای پیروزی در تمام مسابقات دارند. تمام بازیکنان به تیم تعصب دارند و با تمام وجود دنبال خوشحال کردن مردم شهر بم هستند. مدیرعامل ما شخصا به دنبال موفقیت تیم است و در مقابل، بازیکنانم به دنبال جبران زحمات آقای دکتر اسماعیلی هستند. مجموعه این عوامل دست به دست هم داده تا امروز ببینیم که خاتون مقتدرانه قهرمان ایران است.

آنچه مشهود است اینکه بازیکنان تیم حرف‌شنوی خاصی از شما دارند. 

همیشه بازیکنان با جان و دل هر تمرینی که تعیین کرده‌ام، انجام داده‌اند. اینجا باید بگویم علاوه بر اینکه از نظر فنی از بازیکنانم بسیار راضی هستم، از نظر اخلاقی نیز همیشه آنها را تحسین می‌کنم. حاصل همدلی همه ما این موفقیت است که مشاهده می‌کنید.

سال‌هاست که مقتدرانه چند هفته پیش از اتمام مسابقات، قهرمان می‌شوید. 

بله؛ اغلب قهرمانی‌های ما بسیار مقتدرانه بوده و اصلا منتظر نتایج در هفته پایانی نبوده‌ایم. در سال‌های اخیر گاهی حتی سه بازی مانده به اتمام فصل، قهرمان می‌شدیم. الان هم خدا را شاکرم که تاکنون در لیگ پانزدهم شکستی نداشته‌ایم. تیم ما واقعا روحیه قهرمانی دارد و امیدوارم این رکورد شکست‌ناپذیری در دیدار بعدی نیز حفظ شود. خواسته من از بچه‌ها این است که همیشه به قله نگاه کنند و قانع نشوند.

سال گذشته تا آستانه انتخاب شما برای هدایت تیم ملی پیش رفتیم، اما فوت تلخ پسرتان باعث شد این مساله کلا فراموش شود. حالا سوال بزرگ دنبال‌کنندگان فوتبال زنان این است که آیا پرافتخارترین مربی لیگ برتر، قصد هدایت تیم ملی را دارد؟

به عقیده من آنچه در زندگی بسیار اهمیت دارد این است که هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد، ابتدا انسان باشد. اولویت هر کسی با هر پست و مقامی باید این باشد که انسانیت داشته باشد و با وجدان راحت زندگی کند. به نظر من این درست نیست که با هر شرایطی به دنبال کسب جایگاه مورد نظرمان باشیم. به همین دلیل دوست ندارم درباره تیم ملی صحبت کنم. مربیگری در تیم ملی را بگذاریم برای کسانی که به دنبال آن هستند. درباره شخص خاصی هم صحبت نمی‌کنم، اما دلم می‌خواهد بگویم که در این دنیا هیچ پست و مقامی آنقدر ارزشمند نیست که انسان به خاطر آن شرافتش را زیر سوال ببرد.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.