چرایی تشکیل صف‌های طولانی نان در سیستان و بلوچستان

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از کمبود سرانه آرد مردم سیستان و بلوچستان در مقایسه با سایر استان‌ها بر لزوم افزایش سهمیه آرد مردم تاکید کرد.

به گزارش شهروند آنلاین،محمد سرگزی در گفت‌وگو با ایرنا در مورد وضعیت معیشتی مردم در استان سیستان و بلوچستان گفت: وضعیت معیشتی مردم در این استان در چند سال اخیر به دلیل خشکسالی بی‌سابقه و عدم ورود آب به رودخانه هیرمند در حوزه سیستان در تنگنا قرار گرفته وعملا کشاورزی امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سوی دیگر دامداران نیز به شدت تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند و دارایی‌های خود شامل احشام را از دست داده‌اند، علاوه بر این بسیاری از مردم منطقه نیز که صیادی می‌کردند و از این طریق امرار معاش می‌کردند عملاً کار خود را از دست دادند.

او ادامه داد: در گذشته مردم می‌توانستند کشاورزی کنند و به واسطه اینکه وضعیت معیشتی‌شان بهتر بود، از برنج در چند وعده غذایی خود استفاده می‌کردند اما در سال‌های اخیر که نتوانستند کشاورزی کنند و درآمدی به دست آورند، غذای اصلی مردم در حوزه سیستان به نان وابسته شده است.

سرگزی با بیان اینکه جمعیت مردم در حوزه سیستان و بلوچستان نزدیک به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است، اظهار داشت: میزان آردی که ماهیانه به این استان اختصاص می‌یابد ۳۱ هزار تن است که سرانه هر نفر ۹ کیلوگرم برآورد می‌شود در حالی که در استان‌های اردبیل و ایلام که وضعیت معیشتی مردم و درآمد آنها بهتر است، سرانه آرد هر نفر به ترتیب ۱۳ کیلوگرم و ۱۲ کیلوگرم است.

عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان گفت: در استان سیستان و بلوچستان طبق آماری که نهادهای متولی می‌دهند قریب به ۸۰۰ هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی حضور دارند که آنها هم از همین سهمیه آرد استفاده می‌کنند.

سرگزی تاکید کرد: با احتساب این ۸۰۰ هزار نفر اتباع خارجی، جمعیت استان عملاً چهار میلیون و صد هزار نفر است؛ وقتی که ۳۱ هزار تن آرد تقسیم بر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌کنیم سرانه مردم از عدد تقریبی ۹ کیلو تبدیل به ۷.۸ کیلوگرم می شود که با توجه به اینکه قوت قالب مردم نان است، صف‌های طولانی در شهرهای مختلف استان تشکیل می‌شود.

نماینده مردم زابل در مجلس تصریح کرد: استان سیستان و بلوچستان حداقل به ۸ هزار تن گندم دارد تا بتواند به متوسط سرانه کشور در مصرف نان نزدیک شود لذا وضعیت در حوزه نان در استان سیستان و بلوچستان بغرنج است و تقاضای رسیدگی مسئولان را داریم تا سرانه مبتنی بر عدالت به مردم این استان اختصاص یابد تا حداقل بتوانیم نان را در سفره‌های مردم نگه داریم./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.