جزئیات بهره‌مند شدن ایرانیان خارج کشور از بسته وحدت‌آفرین

سخنگوی دولت گفت: حضور باشکوه مردم همیشه انقلابی ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان مجددی از ایستادگی همیشگی مردم برابر توطئه‌های خارجی بود.

به گزارش شهروند آنلاین، علی بهادری جهرمی در ابتدای این نشست با گرامیداشت ایام دهه فجر و ماه رجب و شعبان، اظهار کرد: حضور باشکوه مردم همیشه انقلابی ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان مجددی از ایستادگی همیشگی مردم برابر توطئه‌های خارجی بود که آنان هروقت احساس کنند استقلال و تمامیت ارضی کشور از سوی دشمن می‌خواهد زیر سوال برود در صحنه می‌آیند و همه را شگفت زده می‌کنند.

او افزود: مسئولیت دولتمردان بیش از گذشته بار سنگین خود را در چنین شرایطی هویدا می‌کند و تاکید رئیس‌جمهوری هم به خدمت‌رسانی هرچه بیشتر به این مردم دوست داشتنی و مقاوم است.

او با اشاره به دستاوردهای رونمایی شده در دهه فجر، اظهار کرد: در حوزه علم برای اولین بار تصاویر ماهواره خیام در اختیار قرار گرفت و الان در حوزه‌های مختلفی از این تصاویر استفاده می‌شود. دو ماهواره ناهید ۲ و طلوع ۳ هم رونمایی شده است.

سخنگوی دولت یادآور شد: در حوزه دانش‌بنیان هم افتتاح ساختمان‌هایی را شاهد بودیم و در حوزه فرهنگ، هنر و ورزش می‌توان به برگزاری جشنواره‌ها اشاره کرد که با استقبال مردم مواجه شد چرا که مردم ما هنردوست هستند و برخلاف تلاش‌ها نشان دادند که این حوزه تحریم‌ناپذیر است.

او افزود: میانگین سرعت رشد کشور ما به نسبت رشد سایر کشورها در عموم حوزه‌های توسعه‌ای در چهل سال گذشته به مراتب بهتر بوده است.

تصویب لایحه‌ اجرای بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی در مراحل نهایی است

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برگزاری تجمعات در کشور اظهار کرد: از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تجمعات متعددی از سوی اقشار مختلف چه به صورت گسترده و چه به صورت محدودتر انجام شده است. در کنار بهارستان هم مستمرا تجمعاتی صورت می‌گیرد و واکنش‌های مناسبی برای شنیده شدن صدای اعتراضات وجود داشته و بعد از این هم وضعیت همین خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: معاون حقوقی رئیس‌جمهوری لایحه‌ای را برای اجرایی‌شدن هرچه بهتر اصل ۲۷ قانون اساسی آماده کرده‌اند و در دولت در حال بررسی و تصویب نهایی است.

اجرای طرح ۳۰ درصد تخفیف ۳۴ قلم کالای اساسی تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

او در پاسخ به پرسشی درباره ثابت نگهداشتن قیمت کالاهای اساسی و روند ارزان کردن این کالاها در آستانه سال جدید، اظهار کرد: ستاد تنظیم بازار تدابیری برای نظارت‌های دقیق‌تر و گسترده‌تر و نیز پیگیری گزارش شکایات اتخاذ کرده و از همین حالا هم این روند در حال انجام است. ستاد تنظیم بازار هیچگونه افزایش قیمت غیرمنطقی را تایید نمی‌کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: طرح ۳۰ درصد تخفیف ۳۴ قلم کالای اساسی نیز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از ابتدای دهه فجر آغاز شده است و تا پایان ماه رمضان ادامه می‌یابد تا قیمت کالاهای اساسی حفظ شود.

سفر به چین نشان داد که ایران مسیر ارتباط خود را با سایر کشورها طی می‌کند

سخنگوی دولت درباره اهداف سفر رئیس‌جمهوری به چین، تاکید کرد: سفری که رئیس‌جمهوری روز گذشته آغاز کردند دهمین سفر خارجی در دوران فعالیت دولت است. آخرین سفر از ایران به چین ۲۰ سال پیش صورت گرفته و الان به دعوت رسمی رئیس‌جمهوری چین این سفر انجام شده است.

او تصریح کرد: محوریت اصلی سفر اجرایی کردن توافق ۲۵ ساله با تمرکز بر مسائل اقتصادی است و وزرای همراه رئیس‌جمهوری هم تیم اقتصادی دولت هستند. بزرگترین شریک تجاری ایران چین است؛ بنابراین یک اقدام راهبردی در این سفر برای حوزه تعاملات تجاری خواهد بود و پیام مهمی هم برای کسانی دارد که به دنبال منزوی کردن ایران بودند و نشان می‌دهد که ایران مسیر ارتباط خود را با سایر کشورها طی می‌کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: در پایان سفر رئیس‌جمهوری به چین شاهد خبرهای خوشی خواهیم بود.‌ عدد تجارت ما با چین از مرز 25.3 میلیارد دلار گذشته است و این نشان‌دهنده آغاز قرارداد ۲۵ ساله با چین است.

بسته وحدت آفرین ایرانیان خارج از کشور را هم شامل می‌شود

سخنگوی دولت درباره جزئیات بسته وحدت‌آفرین دولت به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور، اظهار کرد: در امتداد مسیری که مقام معظم رهبری روشن کردند و عفوی که در حوزه قضائی صورت گرفت، دولت هم خود را مکلف می‌داند که همین مسیر را در مجموعه دستگاه‌های اجرایی کشور طی کند.

بهادری جهرمی یادآور شد: در این زمینه به ویژه برای ایرانیان خارج از کشور هم بسته وحدت‌آفرینی در نظر گرفته شده که به تسهیل بازگشت یا فعالیت ایرانیان خارج از کشور – حتی آنانی که بعضاً خطاهایی مرتکب شده‌اند – می‌تواند منجر شود.

او تاکید کرد: همچنین در حوزه تخلفاتی که در امتداد جرایم در حوزه‌های عمومی ممکن است در حوزه‌های صنفی رخ دهد؛ مثلاً در حوزه‌های دانشگاهی، هنری و ورزشی، در امتداد همان نگاه رهبری با  تفکیک حوزه‌های سازماندهی‌شده و متصل به شبکه‌های برانداز خارجی با کسانی که سهوی، خطایی و اشتباهی داشته‌اند و به این اشتباه هم واقف شده و آمادگی برای بازگشت به آغوش ملت دارند، دولت بسته‌ای را آماده کرده که بزودی به وزرا ابلاغ می‌کند و پس از ابلاغ هم رسانه‌ای خواهد شد.

تمامی جزئیات مولدسازی اموال دولتی در سامانه قابل دسترسی است

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اعلام جزئیات کامل اجرای طرح مولدسازی دارایی‌های دولت اظهار کرد: سامانه مولدسازی در راستای شفافیت رونمایی شده است و تمامی جزئیات مولدسازی اموال دولتی در سامانه قابل دسترسی است؛ همه طرح‌ها جهت اطلاع عموم در سامانه قرار گرفته است حتی طرح‌هایی که اجرایی نشده است نیز قابل مشاهده است.

او افزود: هنوز مراحل اجرای این مصوبه به صورت کامل طی نشده است و ما امروز در ابتدای این مسیر هستیم. اگر این مصوبه در دست اجرا قرار بگیرد، به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک بسیاری می‌کند.

ثبات نسبی نرخ ارز در سامانه نیما حفظ می‌شود

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره علت کاهش نیافتن نرخ ارز در بازار غیررسمی گفت: بیش از ۹۰ درصد ارز مورد نیاز واردکنندگان کالا، در سامانه نیما تامین می‌شود و رئیس‌جمهوری هم بر برخورد جدی با متخلفان در این زمینه تاکید کرد.

بهادری جهرمی افزود: نرخ ارز در سامانه نیما از ثبات نسبی برخوردار است و در همین نرخ باقی خواهد ماند.

سعی دولت تعادل در عرضه و تولید خودرو با افزایش تولید و صدور مجوز واردات است

او در پاسخ به پرسشی درباره واگذاری بدون ضابطه خودرو گفت: وزارت صنعت گزارش اولیه‌ای در این خصوص ارائه کرده و بازرسی ریاست‌جمهوری جهت بررسی مواردی را ارجاع داده است. در همان گزارش ابتدایی، تصمیمات اولیه اتخاذ شده است.

بهادری جهرمی تأکید کرد: هیچ یک از توافقات قانونی نیست و دولت رسمیتی به آن اعطا نمی‌کند و این موارد متوقف شدند تا تصمیم‌گیری نهایی درباره متخلفین و روش پیشگیری از این اقدام، صورت بگیرد.

او گفت: مصوبه اخیر هیات دولت در صدور مجوز واردات خودروهای موجود در مناطق آزاد کشور منجر به واردات حجم گسترده‌ای از خودروها از این مسیر می‌شود و رقابت در ساخت خودروهای داخلی افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی دولت اضافه کرد: نگاه دولت این است که با افزایش تولید و صدور مجوز واردات بتوان تعادلی در عرضه و تولید خودرو ایجاد کند.

امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سال آینده، اظهار کرد: کاهشی در بخش دارو در بودجه وجود نداشته و برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم در حوزه بهداشت و درمان اقدامات بسیاری صورت گرفته است. برای مثال برخی از بیماری‌ها تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفتند.

او ادامه داد: با اجرای طرح دارویار و تکمیل طرح نسخه‌نویسی جلوی قاچاق دارو گرفته شده است. امروز کسی وجود ندارد که از بیمه خدمات درمانی برخوردار نباشد، مگر اینکه مورد شناسایی قرار نگرفته و یا نیازی به خدمات درمانی نداشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: طرح وزارت بهداشت برای ۱۰ درصدی است که هزینه بستری پرداخت می‌کنند. این طرح امروز در شهرهای کوچک زیر ۲۰ هزار نفر به صورت تدریجی در حال اجراست تا کسی که از مسیر پزشک خانواده و نظام ارجاع بستری می‌شود هزینه‌ای از جیب خود نپردازد. با در نظر گرفتن منابع لازم در این طرح بودجه بهداشت پیشنهاد شده است.

بهادری جهرمی درباره تصویب آیین‌نامه دولت در راستای تولید، گفت: دولت مصوبات بسیاری برای حمایت از تولید کنندگان داشته است. هم در حوزه تسهیلات در حوزه اشتغال‌زایی صنایع کوچک و هم در حوزه توسعه بازار و خدمات تسهیلات بانکی که برای سرمایه گذاری‌های جدید اقدامات خوبی انجام شده است و صندوقی برای تضمین تسهیلات در نظر گرفته شده است.

دیگر اقدامات انجام‌شده در دهه فجر

سخنگوی دولت در بخش اولیه سخنان خود همچنین با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده در دهه فجر اظهار کرد: از ساختمان فناوری “شهید احمدی روشن”  در مجموعه مرکز فناوری اقبال یزد با ظرفیت استقرار ۴۰ شرکت فناور بهره‌برداری شد. تالار مرکزی فرهنگ و هنر کرمان پس از ۱۳ سال چشم‌انتظاری افتتاح شد. پردیس دوومیدانی آزادی یزد نیز پس از ۱۳ سال بلاتکلیفی افتتاح شد.

او ادامه داد: در حوزه مسکن و راهسازی، ۱۰ هزار واحد مسکونی با حضور رئیس‌جمهوری در سراسر کشور و بیش از ۴۵۰۰ واحد مسکونی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان، کرمانشاه و خوزستان افتتاح شد. ۷۰ کیلومتر راه روستایی جنوب سیستان و بلوچستان توسط وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید. مرحله نخست از خط ۲ قطار شهری شیراز افتتاح شد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: همچنین ۵۳ پروژه فرودگاهی در ۱۷ استان و  پروژه‌های سازمان راهداری به ارزش ۲۰۶ هزار میلیارد ریال در دهه فجر نیز به بهره برداری رسید.

سخنگوی دولت یادآور شد: در حوزه برق و انرژی نیروگاه خورشیدی دامغان افتتاح شد، بزرگترین معدن اورانیوم ایران در بافق به بهره‌برداری رسید و عملیات اجرایی انتقال آب شرب به شهرهای کرمان و رفسنجان از خط لوله انتقال آب خلیج فارس آغاز شد. در حوزه گردشگری ۳۳۳ پروژه گردشگری با سرمایه‌گذاری ۷ هزار میلیارد تومان افتتاح شد.

او با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه درمان و آموزش، اظهار کرد: در حوزه بهداشت و سلامت ۷۲ پایگاه اورژانس در سراسر کشور با اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان افتتاح شد و اولین دستگاه جراحی سرطان کاملاً ایرانی نیز تولید شد. در حوزه آموزش و پرورش نیز شاهد افتتاح ۱۱۰۰ مدرسه و پروژه آموزشی و پرورشی در سراسر کشور توسط ریاست محترم جمهوری بودیم.

بهادری جهرمی با بیان این‌که «رکورد اشتغال در صنعت کشور شکسته شد»، گفت: با تلاش دولت در احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل و رونق فعالیت شهرک‌ها و واحدهای صنعتی، آثار ناشی از رشد اقتصادی در طی یکسال اخیر در حال نمایان شدن است و بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، در پاییز امسال بالاترین رکورد تعداد شاغلان کشور در گروه صنعت ثبت شده است.

او یادآور شد: در پاییز امسال اشتغال در گروه صنعت کشور با ۲ درصد افزایش نسبت به فصل مشابه سال قبل به ۸ میلیون و ۳۲۹ هزار نفر بالغ شده است.

سخنگوی دولت با تاکید بر این‌که «برنامه جامع افزایش سطح زیرکشت گلخانه‌ای کشور به ١٠٠ هزار هکتار است»، گفت: افزایش سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای به ١٠٠ هزار هکتار ازجمله دیگر برنامه‌های تحول آفرین بخش کشاورزی است. درهمین راستا، احداث سالانه ١٠ هزار هکتار فضای گلخانه‌ای جدید در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

بهادری جهرمی ادامه داد: تحقق هدف مذکور، صرفه‌جویی ٣ میلیارد متر مکعبی آب، کاهش ١۵ درصدی ضایعات محصولات کشاورزی، افزایش حداقل ١٠٠ درصدی بهره‌وری محصولات سبزی و صیفی، افزایش میزان تولید غلات راهبردی و حفاظت و پایداری منابع پایه تولید (آب و خاک) را به دنبال خواهد داشت.

او گفت: وزارت جهاد کشاورزی در طی یک سال گذشته اقدامات دیگری در زمینه توسعه واحدهای گلخانه‌ای داشته است که منجر به رشد ۴٠٠ درصدی بهره‌برداری از شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای، افزایش ۵٠٠ درصدی سطح واگذاری اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای و افزایش ٢٠٠ درصدی صدور مجوز احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بدهی خارجی ایران ٢.۶ میلیارد دلار کاهش یافت، اظهار کرد: بر اساس آخرین داده‌های بانک مرکزی بدهی خارجی ایران در پایان آبان ماه ۱۴۰۱ برابر ۶ میلیارد و ۴۲۵ میلیون دلار است که در مقایسه با سال گذشته ۲ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار کاهش داشته است./ایسنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.