هلال احمر، درحال توان افزایی دیپلماسی انسانی و امدادی ایران

در برخی کانال‌ها و سایت‌های غیر تخصصی حضور ۱۶ تیم پزشکی و سرتیم جمعیت هلال احمر دکتر کولیوند را غیر منصفانه به باد انتقاد گرفته‌اند. در این خصوص 《علی صارمیان》 از رورنامه نگاران بحران، ضمن ابراز تاسف از ناآگاهی برخی رسانه‌ها، نکاتی را متذکر شد.

جمعیت هلال احمر ایران در چهار روز اول زلزله خوی، طبق پروتکل های فدراسیون وظایف خود را انجام داد؛ یعنی اسکان اضطراری و نجات که در شرح وظایف جمعیت های ملی است. حتما اگر ضعفی باشد باید در این مورد از جمعیت سوال شود. حال آن‌که برای ده هزار واحد آسیب دیده ، چهل هزار چادر امدادی استاندارد مدرن با موارد زیستی ، برق و وسایل گرمایشی مهیا شد. کار عظیم و با سرعتی که در منطقه ای به وسعت بم بود. انشالله وظایف دیگر دستکاهها با نظارت دولت انجام شود.

مساله دیگر زلزله ترکیه و سوریه است. ما وظیفه ملی و بین المللی مان تابع خوش آمد و بد آمد کسی نیست. ریس فدراسیون بین المللی سرخ و هلال‌احمر، از عزم جمعیت از روز اول تقدیر کرد و آنجا نام من و شما و دکتر کولیوند مطرح نیست. شهروندان ترک و سوری ، با اشک و آه ، ناظر زحمت بچه های ایران هستند. دیپلماسی صلح زیر هیکل دیپلماسی کینه ورزی های ساختگی بین ملت ها اینگونه نشو و نما می گیرد.

نکته دیگر:  چند سال تبلیغات توسط داعش و ارتش آزاد سوری و بعضا ترکیه ، با مواجهه شدن مردم این کشورها با سرخ پوشان هلال احمر رنگ می بازد. این کار را نمی شود با میلیون ها دلار تبلیغات انجام داد که ما دوست مردم ترک و سوری هستیم . نجاتگران ما با عرقریزان و شب‌نخوابی آن را مهیا کرده اند.

نکته های دیگری هم هست از جمله اینکه شما یک خبر منتقدانه در ضد ایرانی ترین رسانه های ترکیه نمی بینید.

زهی انصاف که دوستان ایرانی ، فرزندان ایران در هلال احمر را مورد تفقد این چنین قرار دهند.

اگر گوتاهی در بخش تخصصی جمعیت هلال احمر هست باید آن را گوشزد کنیم. نه آنکه در وظایفی که تم و اتمسفر ایرانیان در صلح و کم کردن آلام بشری است ، آن را  زیر سوال ببرم.

دکتر کولیوند انصافا ۲۳ استان درگیر ایران در سوانح طبیعی را در دو ماه گذشته خوب مدیریت کردند و انتقاد این بود که دیپلماسی بین المللی ما هم به صورت موازی باید تقویت شود.

چنانچه در بم ، ما از کشورهای دیگر کمک و پیشنهادهای موثر را پدیرفتیم.

حالا توانا هستیم که در فرمانداری فلان شهر ویران ترکیه یا سوریه با سرمایه تخصصی مان ، نقشه راه ایرانی اسکان و اردوگاهی بزنیم. این یعنی توان انسانیت مردم ایران . نگاهمان به جمعیت نباید مغرضانه باشد و اگر چند سال پیش مسولی در آن خطا کرده , بدنه خدوم و مسول پیگیر را به چوب سال ۹۶ بنوازیم.

در همین رابطه نظر مقام مسولی از جمعیت هلال احمر را جویا شدیم.

وی ضمن همدردی مجدد با همه آسیب دیدگان حوادث طبیعی بخصوص خطه دلیر آذربایجان و خوی ، مساله امداد و نجات و اصول فدراسیون را که موید نگاه انسانی جمعیت است مطرح کرد و گفت نگاه بنی ادم اعضای یک پیکرند در جمعیت هلال احمر ، یک قرن جواب شریفی به آلام بشری داخل و خارج کشور داده است.

وی ضمن برشمردن وسعت سانحه خوی اشاره کرد:

ما در خوي تخریب شبیه ترکیه و سوریه نداشتیم. کمتر خانه اي تخریب کلی داشت و در حد ريزش ديوار ١٧٠٠ خانه و٧٠٠٠ خانه ترك خوردگي داشت.

دو نفر فوتي هم خروجی مستقیم سانحه خوی بود اما گستردگی جغرافیایی تلاش شبانه روزی امداد و حضور نجاتگران را برای آرامش می طلبید.

به لطف و هوشیاری مردم و به کمک الطاف خداوند رعایت استاندارد ها در سطح بین المللی اجرا شد بطوریکه امروز هم شاهد هيچ بيماري اپيدمي و واگير دار ويا افزايش بيمار بعلت سرما را نداريم.

وی در پایان ضمن قدردانی از مردم و اعلام نگاه خدمتی جمعیت هلال احمر به حتی یک تقاضای از سوی یک نفر از شهروندان ایران اضافه کرد:

توجه داشته باشید در خوي عمليات جستجو ونجات كمتر از ٥ ساعت تمام شد واسكان افرادي كه خانه هايشان آسيب ديده بود تا صبح همان همان شب حادثه تمام شد.  مدل اسکان خوی کم نظیر بود. اسكان براي افراد مضطرب تاجايي كه ١١٠ ارودگاه با ظرفيت ١٣٠ هزار نفر توزيع اقلام زیستی در شهری با جمعیت دو سوم بیشتر و حدود ٦٠٠ تن مواد غذايي، حضور پزشكان هلال احمر در اردوگاه ها وحضور تيم سحر و 800نسخه نوشتن و پذیرش بیمار و دریافت رایگان دارو ، کار کم نظیری بود که شاید کمتر اطلاع از آن داشته باشند. خوی برای ما در خط اول خدمت است و تا جایی که نیاز برطرف باشد با همین ظرفیت کار ادامه دارد و یک نفر بی جایگزین مرخصی هم نمی رود. ادامه خدمت هنوز هم با توان ومقايسه ان با ساير زلزله هاي ملي وبين المللي شاید مقایسه ای روشنگر باشد. اما به لطف خدا تلفات ، سرعت و مدل خدمت رسانی جمعیت هلال احمر و همراهان نجات و اسکان و موارد اورژانسی به خوی ، کم نظیر با کیفیت بالاتر است. ولی جمعیت در حال مدل ریزی های مختلف در مناطق و سوانح مختلف و آمادگی برای خدای‌ نکرده هرنوع بحران در ایران مستعد سوانح طبیعی است.

// انتهای پیام



ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.