کرونایی‌های بدحال به پلاسما نیاز دارند

فقط 2 درصد ازبهبودیافتگان کووید-19 پلاسمای خون‌شان را اهدا کردند

تنها 2درصد بهبودیافتگان کرونا پلاسمای خون‌شان را اهدا کرده‌اند، این درحالی است که بسیاری از مبتلایان بدحال در صورت دریافت پلاسما شانس بیشتری برای بهبود و شکست این بیماری دارند.

سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید از ابتدای اردیبهشت ماه سال‌جاری تا هشتم آبان، 12 هزار نفر برای اهدای پلاسما به ۲۵مرکز انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد ۱۰ هزار واحد پلاسما اهدا شده است.
به گفته حاجی‌بیگی بیشترین میزان مراجعه برای اهدای پلاسما به ترتیب مربوط به استان‌های تهران، اصفهان، خوزستان، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی و مازندران بوده است.
او می‌گوید: «با توجه به آمار بالای بهبودیافتگان کووید-۱۹ در کشور این آمار نشان می‌دهد که تنها 2درصد از این افراد برای اهدای پلاسما مراجعه کرده‌اند.»
سخنگوی سازمان انتقال خون می‌گوید استان‌های ایلام، بوشهر، لرستان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد فاقد مراکز پلاسماگیری هستند.
اما این آمار پایین مراجعه برای اهدای پلاسما شاید بیشتر به دلیل ناآگاهی باشد. بسیاری از بهبودیافتگان به تصور اینکه با اهدای پلاسما سطح پادتن موجود در بدن کاهش پیدا می‌کند، از حضور در مراکز اهدای پلاسما خودداری می‌کنند.
حاجی‌بیگی در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «این باوری اشتباه است. آنتی‌بادی به صورت مداوم در بدن ساخته می‌شود و بهبودیافتگان درصورت اهدای پلاسما با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوند.»
البته ترس از حضور در مراکز انتقال خون و احتمال ابتلای مجدد به کرونا هم از دیگر مواردی است که در کاهش چشمگیر استقبال مردم برای اهدای پلاسما موثر است.
حاجی‌بیگی در این‌باره هم توضیح می‌دهد: «کرونا یک ویروس و بیماری تنفسی است و به انتقال و اهدای خون و فرآورده‌های آن ربطی ندارد. همه موارد و پروتکل‌های بهداشتی هم در این مراکز رعایت می‌شود.»

بهبودیافتگان با گروه خونی O و B به مراکز انتقال خون مراجعه کنند

او همچنین از دارندگان گروه‌های خونی O و B خواست تا بیشتر از سایر گروه‌ها برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
حاجی‌بیگی می‌گوید بهترین زمان برای اهدای پلاسما در بهبودیافتگان کووید-۱۹ در سه ماهه نخست پس از بهبودی است.
سخنگوی سازمان انتقال خون در بخش دیگری از صحبت‌هایش از وضع اهدای خون توضیحات همراه با آمار و ارقام ارایه کرد.
حاجی‌بیگی می‌گوید در هفت ماه ابتدایی سال‌جاری یک میلیون و ۳۷۶ هزار و ۲۹۳ نفر برای اهدای خون در سراسر کشور مراجعه کردند که از این تعداد مراجعه یک میلیون و ۸۸ هزار و ۲۲۶ واحد خون اهدا شده است، همچنین از این تعداد مراجعه ۱۶۳ هزار و ۳۹۶ نفر برای بار نخست خون اهدا کردند.
به گفته او استان تهران مانند سنوات گذشته در صدر استان‌های اهدای خون قرار دارد، به طوری‌ که سهم ساکنان استان تهران از کل خون‌های اهدایی کشور 15 درصد است. البته استان تهران همزمان بیشترین مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی هم هست.
حاجی‌بیگی می‌گوید شاخص اهدای خون زنان در کشور همچنان پایین است: «میانگین شاخص اهدای خون بانوان در کشور ۵درصد است، البته سهم زنان استان خراسان‌جنوبی در هفت ماه نخست سال‌جاری از دیگر نقاط کشور بیشتر است.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.