معادله چندمجهولی در مدارس قم

«شهروند» از مسمویت دانش‌آموزان دبیرستان‌های قم و ماجراهای حاشیه‌ای آن گزارش می‌دهد

«سه‌شنبه-25بهمن- 13مدرسه را زدند.» دخترش هفته پیش با آمبولانس‌های اتوبوسی، اول راهی بیمارستان شهید بهشتی و بعد در بیمارستان ولیعصر بستری شده: «سه روز بیمارستان بستری بود.» سرگیجه، دل‌پیچه، حالت تهوع و بی‌حسی در دست و پا از علایم «رعنا» بوده: «50نفر آن روز راهی بیمارستان شدند. یک ساعت و نیم طول کشیده بود برسند بیمارستان.»
20دقیقه از تایم شروع کلاس نگذشته بود که بچه‌ها دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند: «اول می‌بَرند بیمارستان شهید بهشتی جا نبوده، می‌برند بیمارستان ولیعصر.» «رعنا» با گوشی مادر یکی از بچه‌ها به پدرش ماجرا را اطلاع می‌دهد: «تا ماجرا مشخص نشود، اجازه نمی‌دهم مدرسه برود.» این دانش‌آموز سه روز در بیمارستان ولیعصر بستری بود تا پزشکان از سلامت کاملش اطمینان پیدا کنند: «روزی دوبار آزمایش می‌گرفتند. نتایج آزمایش‌ها خوب نبود، سدیم خونشان بالا بود.» نتیجه آزمایش «رعنا» روز سوم مورد تایید پزشک معالج قرار می‌گیرد و مرخص می‌شود: «روزی 2-3 پزشک معاینه می‌کردند بچه‌ها را. آخرشم هم مشخص نشد دلیل مسمومیت چه چیزی بوده.» یک‌هفته‌ای است از مسمومیت «رعنا» می‌گذرد و هنوز مدیر جویای حال این دانش‌آموز نشده: «حتی زنگ نمی‌زنند ببینند رعنا چرا مدرسه نمی‌رود. یکشنبه هفته پیش مدرسه «رعنا» را زدند تا چهارشنبه بیمارستان بود. یکشنبه پیش هم شیفت صبح همان مدرسه را دوباره زدند. ترس به جانمان افتاده. مسأله سلامت بچه‌هایمان است. من حتی پسرم را هم نمی‌گذارم مدرسه برود تا این مسأله کاملا مشخص شود.»   

لیلا مهداد_شهروندآنلاین؛ «سه‌شنبه -25بهمن- 13مدرسه را زدند.»- {واژه «زدند» عین عبارتی است که اولیا و دانش‌آموزان قمی در این جمله و جملات مشابه به کار می‌برند.} دخترش هفته پیش با آمبولانس‌های اتوبوسی، اول راهی بیمارستان شهید بهشتی و بعد در بیمارستان ولیعصر بستری شده: «سه روز بیمارستان بستری بود.» سرگیجه، دل‌پیچه، حالت تهوع و بی‌حسی در دست و پا از علایم «رعنا» بوده: «50نفر آن روز راهی بیمارستان شدند. یک ساعت و نیم طول کشیده بود برسند بیمارستان.»

20دقیقه از شروع کلاس نگذشته بود که بچه‌ها دچار سرگیجه و حالت تهوع می‌شوند: «اول می‌بَرند بیمارستان شهید بهشتی جا نبوده، می‌برند بیمارستان ولیعصر.» «رعنا» با گوشی مادر یکی از بچه‌ها به پدرش ماجرا را اطلاع می‌دهد: «تا ماجرا مشخص نشود، اجازه نمی‌دهم مدرسه برود.» این دانش‌آموز سه روز در بیمارستان ولیعصر بستری بود تا پزشکان از سلامت کاملش اطمینان پیدا کنند: «روزی دوبار آزمایش می‌گرفتند. نتایج آزمایش‌ها خوب نبود، سدیم خونشان بالا بود.»

نتیجه آزمایش «رعنا» روز سوم مورد تایید پزشک معالج قرار می‌گیرد و مرخص می‌شود: «روزی 2-3 پزشک معاینه می‌کردند بچه‌ها را. آخرشم هم مشخص نشد دلیل مسمومیت چه چیزی بوده.» یک‌هفته‌ای است از مسمومیت «رعنا» می‌گذرد و هنوز مدیر جویای حال این دانش‌آموز نشده: «حتی زنگ نمی‌زنند ببینند رعنا چرا مدرسه نمی‌رود. یکشنبه -9بهمن- مدرسه «رعنا» را زدند تا چهارشنبه بیمارستان بود. یکشنبه -16بهمن- پیش هم شیفت صبح همان مدرسه را دوباره زدند. ترس به جانمان افتاده. مسأله سلامت بچه‌هایمان است. من حتی پسرم را هم نمی‌گذارم مدرسه برود تا این مسأله کاملا مشخص شود.»

تکرار مسمومیت‌ها، دلهره به جان اولیا انداخت و بارها مقابل آموزش‌وپرورش تجمع کردند، تجمع‌هایی که با شعار «مدارس حضوری، آنلاین باید شود» در توییتر ترند شد. اگرچه سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرده 30خانواده درخصوص مسمومیت‌ها شکایتی در «دادسرای قم» مطرح کرده‌اند. به گفته «مسعود ستایشی»، دادستان و بازپرس، با همکاری «ضابطین مربوطه» در حال بررسی ابعاد آن هستند.

بچه‌ام نمی‌تواند راه برود

«تکلیف تحصیل من چیست؟!» «شاهد رضوی»، یکی از دانش‌آموزان، در جلسه‌ای با حضور فرماندار سعی دارد ماجرا را آنطور که دیده، تعریف کند. ویدیویی که در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و سوالاتی را برای بیننده مطرح می‌کند. دختر از دوبار مسمومیتش برای فرماندار می‌گوید: «بار دوم که مسموم شدم از آموزش‌وپرورش آمدند و گفتند دارید ناز می‌کنید!» در میانه حواشی مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه از خراب‌بودن وسایل گرمایشی گفته می‌شود: «اعلام کردند پوست پرتقال در شوفاژها ریخته‌اند و همین امر دلیل مسمومیت‌هاست! 17بهمن که من احساس سرگیجه کردم، در حیاط مدرسه بودم، اگر مشکل از شوفاژهاست، چرا باید در حیاط مدرسه حالم بد شود؟ پدرم برای پیگیری موضوع به مدرسه مراجعه کرده. مسئولان مدرسه گفته‌اند یک هفته است دوربین مدارس خراب است و نمی‌توانیم موضوع را بررسی کنیم.»

دانش‌آموز رو به فرماندار از شایعه‌ای می‌گوید که علت مسمومیت‌ها را استرس اعلام می‌کند: «اگر استرس است چرا معلم مسموم می‌شود یا مامور آتش‌نشانی و تیم آمبولانس دچار مسمومیت می‌شوند؟» شایعه بیماری زمینه‌ای دانش‌آموزان مسموم‌شده هم هرازگاهی از زبان مسئولان شنیده می‌شود: «در مورد من گفته‌اند بیماری قلبی دارد. من هیچ بیماری قلبی ندارم.» غیرحضوری‌شدن مدارس هم دردسر دیگر این دانش‌آموزان است: «معلم حسابان‌مان می‌گوید نمی‌تواند درس را به شکل ویدیو بفرستد. تکلیف تحصیل من چیست؟»

در دقایقی از ویدیوی وایرال شده این جلسه پدری از بی‌حس‌شدن پای دخترش گلایه دارد. دختری که به گفته پدر، هیچ حرکتی نمی‌تواند داشته باشد: «بچه‌ام نمی‌تواند راه برود.» پدر مضطرب رو به فرماندار می‌گوید: «سرزده به خانه من بروید تا از نزدیک وضعیت دخترم را ببینید.»

30خانواده شکایت کردند

مسمومیت تنفسی؛ سریال تکراری 12قسمتی که بنابر بر اعلام رسمی مسئولان از 9آذرماه شروع شد. پلان اول سریال مسمویت‌های تنفسی در هنرستان «نور یزدانشهر» رقم خورد با مسمومیت 18دانش‌آموز. تقویم که به 22آذرماه رسید موضوع دوباره تکرار شد، در همان هنرستان این‌بار با 51دانش‌آموز.

پلان سوم 8بهمن در مدرسه «فاطمیه صفاشهر» رقم خورد با 15 دانش‌آموز. پلانی که 10 بهمن دوباره در همان مدرسه تکرار و باعث مسمومیت 18دانش‌آموز شد. دو روز بعد به تاریخ 12بهمن ماجرا دوباره تکرار شد در مدرسه «بلقیس برقعی» با مسمومیت 7دانش‌آموز و یک معلم.

16بهمن خبرها از مسمومیت دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه «قرائی»، «میثم»، «طاها» و «امامی» گفتند. یک روز بعد ماجرای دانش‌آموزان مدرسه «حضرت فاطمه‌الزهرا»، مدرسه «شاهد رضوی» و هنرستان «سیدحسن برقعی» میان خبرها به چشم خورد. در این روز مسمومیت 8مدرسه به 115 -اورژانس- قم اعلام شد. طبق گزارش تیم‌های امدادی 61 دانش‌آموز با علایم تهوع، سرگیجه، سردرد و بی‌حسی در اندام به مراکز درمانی منتقل شدند.

تکرار مسمومیت‌ها، دلهره به جان اولیا انداخت و بارها مقابل آموزش‌وپرورش تجمع کردند، تجمع‌هایی که با شعار «مدارس حضوری، آنلاین باید شود» در توییتر ترند شد. اگرچه سخنگوی قوه‌قضاییه اعلام کرده 30خانواده درخصوص مسمومیت‌ها شکایتی در «دادسرای قم» مطرح کرده‌اند. به گفته «مسعود ستایشی»، دادستان و بازپرس، با همکاری «ضابطین مربوطه» در حال بررسی ابعاد آن هستند.

«دستگاه‌های گازسنج آتش‌نشانی میزان گاز co، اکسیژن و H2s را می‌سنجد. چیزی در کلاس‌ها، سالن‌ها، آزمایشگاه‌ها و نمازخانه مدارس شهر یافت نکردیم. بعضا در موتورخانه برخی از مدارس گاز co بوده که طبیعی است.» به گفته سخنگوی آتش‌نشانی استان قم تا این لحظه هیچ آتش‌نشانی دچار مسمومیت نشده است: «نتایج به دست آمده را به مقامات ارجاع داده‌ایم.»

چهارصدوخرده‌ای مدرسه عاری از گاز co

«چیزی را که در حوزه کاری آتش‌نشانی قم بوده خدمت‌تان می‌گویم.» به گفته سخنگوی آتش‌نشانی استان قم، از روز اول حادثه این سازمان پای کار بوده تا به امروز: «از روز اول که هنرستان نور حادثه را اعلام کرد تا به امروز، بلافاصله بعد از اولین تماس پای کار بودیم.» «حمید کریمی» از بررسی دقیق چهارصدوخرده‌ای مدرسه در استان قم خبر می‌دهد: «دو روز قبل از 22بهمن به دستور مقامات استان، مدارس تعطیل شد. در این بازه زمانی تمام 24 ایستگاه عملیاتی آتش‌نشانی تمام مدارس شهر را با دستگاه‌های گازسنج بررسی دقیق کردند.»

به گفته «کریمی»، این بررسی برمبنای اثبات و رد فرضیه احتمالی گاز co عنوان می‌کند: «دستگاه‌های گازسنج آتش‌نشانی میزان گاز co، اکسیژن و H2s را می‌سنجد. چیزی در کلاس‌ها، سالن‌ها، آزمایشگاه‌ها و نمازخانه مدارس شهر یافت نکردیم. بعضا در موتورخانه برخی از مدارس گاز co بوده که طبیعی است.» به گفته سخنگوی آتش‌نشانی استان قم، تا این لحظه هیچ آتش‌نشانی دچار مسمومیت نشده است: «نتایج به دست آمده را به مقامات ارجاع داده‌ایم.»

 

15عضو از هیأت علمی استان قم در حال بررسی موضوع هستند

77روز از اولین خبر مسمومیت در مدارس استان قم می‌گذرد و امروز براساس اعلام سخنگوی دولت، وزیر بهداشت تحت‌عنوان نماینده دولت در استان قم حاضر شده تا میدانی و از نزدیک این موضوع را دنبال کند. «بهادری‌جهرمی» گفته با توجه به مباحث پیرامونی موضوع دبیرستان‌های دخترانه استان قم، ماموریت بررسی مسأله به وزارت اطلاعات داده شده بود: «در گزارش‌های اولیه، فرضیه‌های مختلفی در حوزه پزشکی مطرح بود. البته با توجه به ظرفیت‌های استان قم در این حوزه در حال بررسی این مسأله هستیم.»

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه خوشبختانه رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان قم از متخصصان حوزه سم‌شناسی است، گفته: «15عضو از هیأت علمی استان قم در حوزه پزشکی و حوزه‌های مربوطه در حال بررسی موضوع هستند. با این وجود، هیأت دولت وزیر بهداشت را عازم استان قم کرده تا به عنوان نماینده دولت از نزدیک موضوع را بررسی کنند.»

بنابر گفته «بهادری‌جهرمی»، طبق گزارش‌ها هیچ‌ دانش‌آموز بستری در بیمارستان‌ها باقی نمانده است: «مسمومیت‌ها اثر کوتاه‌مدت داشته و ماندگار نبوده، اما بررسی زوایای آن را وزارت اطلاعات و نهادهای دیگر با همکاری این وزارت دنبال خواهند کرد.»

«جمع‌بندی ما این است که عامل این مسمومیت میکروبی نیست.» «عین‌اللهی» از بررسی‌های ویژه خبر داده و گفته: «کمیته ملی ویژه‌ای را با استادان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسئولیت معاون درمان وزارت بهداشت مسئول کردم تا تحقیق و بررسی ویژه‌تری انجام دهند. زمانی که به نتیجه برسیم این نتایج اعلام خواهد شد.»

این موضوع بیشتر تحت‌تاثیر شایعات است

«موضوع دبیرستان‌های استان قم تحت‌تاثیر شایعات است»؛ واکنش وزیر آموزش‌وپرورش به مسمومیت‌ دانش‌آموزان استان قم بوده است. بنا به گفته «یوسف نوری»، بررسی‌های این وزارتخانه نشان از این دارد که این مسأله بیشتر تحت‌تاثیر شایعات است. «نوری» معتقد است مدارس باید حضوری به کار خود ادامه بدهند: «بخش اعظم مشکلات به شایعات برمی‌گردد. شایعات دانش‌آموزان را دچار ترس کرده است.» به گفته وزیر آموزش‌وپرورش، طبق نظر مراجع ذی‌صلاح مشکلی برای بازگشایی مدارس وجود ندارد: «تعدادی از دانش‌آموزان بیماری زمینه‌ای داشتند و برای بررسی بیشتر در بیمارستان نگه داشته شدند.» «نوری» فلج‌شدن دانش‌آموزان بر اثر مسمومیت را هم بخشی از شایعات دانسته و گفته: «دانش‌آموزی که فلج شده یا ماموری که دچار عارضه شده باشد، نداشته‌ایم. این موضوع بیشتر تحت‌تاثیر شایعات است. دانش‌آموزان به دلیل کرونا از سه سال تحصیلی جا ماندند و حیف است به دلیل شایعات از تحصیل جا بمانند.»

مسمومیت‌ها میکروبی نیستند

«نمونه‌های زیادی از بیماران گرفته و به مراکز پیشرفته ما در انستیتو پاستور و … ارسال شد. خوشبختانه هیچ نوع میکروب و ویروسی در رابطه با ایجاد مسمومیت شناخته نشد.» وزیر بهداشت به نمایندگی از هیأت دولت راهی استان قم شده بود برای بررسی بیشتر ابعاد مسمومیت سریالی دانش‌آموزان.

«بهرام عین‌اللهی» در بیمارستان شهید بهشتی تعدادی از دانش‌آموزان را ویزیت کرده است: «با پزشکان و افراد مطلع هم مذاکراتی انجام دادم.» به گفته «عین‌اللهی»، جمع‌بندی‌ها بر این مسأله تاکید دارد که این مسمومیت‌ها بسیار خفیف بوده و هیچ‌گونه عارضه‌ای از شروع مسمومیت‌ها تا به امروز برای افراد ایجاد نکرده است: «هیچ‌گونه نگرانی در این رابطه وجود ندارد.»

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه استادان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی قم نهایت تلاش‌شان را انجام دادند تا به موقع  درمان انجام شوند و چند تیم بهداشتی و درمانی هم از تهران اعزام شده‌اند، گفته: «جمع‌بندی ما این است که عامل این مسمومیت میکروبی نیست.» «عین‌اللهی» از بررسی‌های ویژه خبر داده و گفته: «کمیته ملی ویژه‌ای را با استادان برجسته دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با مسئولیت معاون درمان وزارت بهداشت مسئول کردم تا تحقیق و بررسی ویژه‌تری انجام دهند. زمانی که به نتیجه برسیم این نتایج اعلام خواهد شد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.